Veti iloiseksi / hymyn naamalle –ketju

  • 671 304
  • 3 233

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Miehen lapsi on tulossa meille vappuviikonlopuksi. Nyt meni vähän suunnitelmat uusiksi. Vappu ei alunperin kuulunut "meidän juhliin" mutta koska pääsiäinen meni ohi (lapsen sairastellessa) niin saadaan nyt lapsi meille vapuksi. Ou jee...
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kun Nummis lähtee nykyisestä duunista eteenpäin, järjestetään läksiäiset. Tässä tilanteessa etänä yhdessä. Sitten porukan rokkari laulaa Sweet Child O' Mine ja nauretaan ja itketään yhdessä.

Hitto että ihmisellä saattoikin olla hyviä duunikavereita. Hyvät duunikaverit ovat elämän tärkeimpiä ihmisiä. Muistakaa se.
 

Glove

Jäsen
Kun Nummis lähtee nykyisestä duunista eteenpäin, järjestetään läksiäiset. Tässä tilanteessa etänä yhdessä. Sitten porukan rokkari laulaa Sweet Child O' Mine ja nauretaan ja itketään yhdessä.

Hitto että ihmisellä saattoikin olla hyviä duunikavereita. Hyvät duunikaverit ovat elämän tärkeimpiä ihmisiä. Muistakaa se.
Pitäisi ensin löytää se duuni, jossa olisi kavereita. VIimeksi olin yrittäjä ja vain satunnaisia työntekijöitä oli kaverina.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Hitto että ihmisellä saattoikin olla hyviä duunikavereita. Hyvät duunikaverit ovat elämän tärkeimpiä ihmisiä. Muistakaa se.
Eivät ole. Elämän tärkeimpiä ihmisiä ovat vaimo, lapset, Bon Scott ja Ronnie Van Zant. Työkaverit ovat opettajia, aika rasittava ihmisryhmä. Kiitos koronan, ei ole tarvinnut niitä nähdä viime aikoina.

Ilmeisesti vielä jossain elää vanha käsitys, että opettaja olisi jotenkin sivistyneempi ihminen kuin muilla aloilla työskentelevä, noin keskimäärin. Ei se niin ole. Monesti opettajainhuoneessa olen kuullut keskusteluja kirjallisuudesta, ja kohteena on ollut lähinnä joku Sidney Sheldon. Sitten kun yritän heittää väliin jotain Dostojevskista tai Faulknerista tai Marquezista, niin nämä on ihan äimänä. Marquez? Onko se jalkapalloilija? Ei kun se oli Maradona... Sama musiikin suhteen. Kyllä ne tietää nimen Beatles, mutta kun kysyy mitä biisejä ne on tehneet... Astronomiasta, filosofiasta, historiasta tai varsinkaan mistään rajatieteellisestä on turha virittää keskiverto-opettajan kanssa mitään keskustelua. Ei niitä kiinnosta. Kännykkä kiinnostaa, siihen ne on välitunnit kiinnittyneinä kuin hukkuva pelastusrenkaaseen. Että ei ihme mihin sivistyksen laiva seilaa, kun perämiehet möllöttää kissavideoita, Temptation Islandia ja Seiskan otsikoita.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Eivät ole. Elämän tärkeimpiä ihmisiä ovat vaimo, lapset, Bon Scott ja Ronnie Van Zant. Työkaverit ovat opettajia, aika rasittava ihmisryhmä. Kiitos koronan, ei ole tarvinnut niitä nähdä viime aikoina.

Taattua laatua, äkäistä ihmisvihaa Pohjois-Karjalasta. Ehkä siellä asiat ovat toisin. Bon Scottista ja Ronnie Van Zantista ei ole minulle kamalasti iloa noin päivittäin, kun ovat kuolleet. Musiikin merkitys on eri asia kuin elävän ihmisen.

Mutta toivon sinne Pohjois-Karjalaan iloisia jokapäiväisiä hetkiä esimerkiksi Jouni Mömmön seurassa.
 

Glove

Jäsen
Pitääkö nämä Vainion lyriikat paikkansa @Evil ?

Puheen alkaa kasvattaja Laatikainen Osmo:
”Kivityömies Ryynin poika se on täysi rosmo.”
Nyökkää Eila Kämäräinen,
ilme itsetyytyväinen.
Tarinat on niin kuin bunkkerissa Hitlerin.

Missään kukaan tanakammin poskeaan ei soita.
Siellä pannaan järjestykseen toisten asioita.
Mannerheim on kaapilla
ja paskaa jauhaa tää päämaja.
Minä tiedän olen siellä ollut itsekin.

Koko maailman järki on täällä,
koko maailman järki on täällä,
koko maailman järki on täällä.
Opettajain huoneessa se on. Cha-cha-cha.

Kello kilahtaa ja kasvattajat täyttää huoneen.
Jutut outoja on, vaik' ei kukaan näytä juoneen.
Kirjava kuin nokka lunnin,
tuokio on välitunnin.
Tuskin edes Suopo pystyis' tästä parempaan.

Aikamiehet lässyttävät lasten vanhemmista.
Johtopäätöksiä kakaroitten kolttosista.
Kaiken tietää pedagogi,
tee-se-itse psykologi.
Tietoa on tasaisesti aivan mistä vaan.

Koko maailman järki on täällä,
koko maailman järki on täällä,
koko maailman järki on täällä.
Opettajain huoneessa se on. Cha-cha-cha.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Taattua laatua, äkäistä ihmisvihaa Pohjois-Karjalasta. Ehkä siellä asiat ovat toisin. Bon Scottista ja Ronnie Van Zantista ei ole minulle kamalasti iloa noin päivittäin, kun ovat kuolleet. Musiikin merkitys on eri asia kuin elävän ihmisen.

Mutta toivon sinne Pohjois-Karjalaan iloisia jokapäiväisiä hetkiä esimerkiksi Jouni Mömmön seurassa.
Mulla on hyvä fiilis nyt, edes taajaan harjoittamasi tahallaan väärin ymmärtäminen ja päin vittua rivien välistä näennäistulkitseminen ei vaivaa minua nyt. Rauhaa, veli.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mulla on hyvä fiilis nyt, edes taajaan harjoittamasi tahallaan väärin ymmärtäminen ja päin vittua rivien välistä näennäistulkitseminen ei vaivaa minua nyt. Rauhaa, veli.

Nummiksen elämä ei ole viimeisen vuoden puolentoista aikana ollut mitenkään kamalan tasaista. On ollut eroja, on ollut keskenmenoja. Silti tässä mennään ja pärjätään.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Pitääkö nämä Vainion lyriikat paikkansa @Evil ?

Puheen alkaa kasvattaja Laatikainen Osmo:
”Kivityömies Ryynin poika se on täysi rosmo.”
Nyökkää Eila Kämäräinen,
ilme itsetyytyväinen.
Tarinat on niin kuin bunkkerissa Hitlerin.

Missään kukaan tanakammin poskeaan ei soita.
Siellä pannaan järjestykseen toisten asioita.
Mannerheim on kaapilla
ja paskaa jauhaa tää päämaja.
Minä tiedän olen siellä ollut itsekin.

Koko maailman järki on täällä,
koko maailman järki on täällä,
koko maailman järki on täällä.
Opettajain huoneessa se on. Cha-cha-cha.

Kello kilahtaa ja kasvattajat täyttää huoneen.
Jutut outoja on, vaik' ei kukaan näytä juoneen.
Kirjava kuin nokka lunnin,
tuokio on välitunnin.
Tuskin edes Suopo pystyis' tästä parempaan.

Aikamiehet lässyttävät lasten vanhemmista.
Johtopäätöksiä kakaroitten kolttosista.
Kaiken tietää pedagogi,
tee-se-itse psykologi.
Tietoa on tasaisesti aivan mistä vaan.

Koko maailman järki on täällä,
koko maailman järki on täällä,
koko maailman järki on täällä.
Opettajain huoneessa se on. Cha-cha-cha.
Ainakin ammoinen Lieksan kaupunginjohtaja, nimeltä mainitsematta Niilo Tirkkonen, tykkäsi tanssia ravintola Puustellissa pöydällä ja laulaa että koko maailman järki on täällä. Enoni vaimo, Leila, joka oli siellä hovimestarina silloin, tapasi aina talutella Niilon taksiin ja sanoa, että jospa koko maailman järki lähtisi nyt kotiin, kun rouva Järki siellä odottaa.

Enempää en jaksa työstäni nyt. Olen vapaalla.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Nummiksen elämä ei ole viimeisen vuoden puolentoista aikana ollut mitenkään kamalan tasaista. On ollut eroja, on ollut keskenmenoja. Silti tässä mennään ja pärjätään.
Ikävä kuulla. Harminsa toki kaikilla. Jos olosi paranee jollain jounimömmö-vittuiluilla, joita en edes osaa vittuiluna ottaa, niin anna paukkua vaan. Minä olen omakätisesti kantanut viisi rakasta ja läheistä ihmistä hautaan, ei pikku keljuilu paljon hetkauta enää.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ikävä kuulla. Harminsa toki kaikilla. Jos olosi paranee jollain jounimömmö-vittuiluilla, joita en edes osaa vittuiluna ottaa, niin anna paukkua vaan. Minä olen omakätisesti kantanut viisi rakasta ja läheistä ihmistä hautaan, ei pikku keljuilu paljon hetkauta enää.

Tässä on nyt kaksi eri asiaa. Olen vilpittömästi pahoillani noista menetyksistä, joita sanoit kohdanneesi. Otan osaa. Siihen eivät jounimömmöläpät liity mitenkään.

Sitten on ne kaksi keskenmenoa, jotka minä olen kohdannut. En sano niistä sen enempää, mutta siinä ne ovat. Nummis on siitä kova kaveri, että se kestää kaiken.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Tässä on nyt kaksi eri asiaa. Olen vilpittömästi pahoillani noista menetyksistä, joita sanoit kohdanneesi. Otan osaa. Siihen eivät jounimömmöläpät liity mitenkään.

Sitten on ne kaksi keskenmenoa, jotka minä olen kohdannut. En sano niistä sen enempää, mutta siinä ne ovat.
Surullista kuulla, osanottoni. Kenellekään toivoisi tuollaistakaan. Vaan niin se lienee, ettei tätä elämää kukaan kulje lävitse ilman nivaskaa suruja. Ne tulee, ne käsitellään. Sitten jatketaan.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Surullista kuulla, osanottoni. Kenellekään toivoisi tuollaistakaan. Vaan niin se lienee, ettei tätä elämää kukaan kulje lävitse ilman nivaskaa suruja. Ne tulee, ne käsitellään. Sitten jatketaan.

Kiitos. Luotan kuitenkin siihen, että täällä Jatkoajan hyvien kirjoittajien keskuudessa vallitsee sellainen fiksuus ja ihmisyys. Ainakin nyt sille saatiin todisteita. Asioista voidaan vääntää, mutta lopulta kaikki ollaan kuitenkin mukavia ja fiksuja ihmisiä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Evil

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kiitos. Luotan kuitenkin siihen, että täällä Jatkoajan hyvien kirjoittajien keskuudessa vallitsee sellainen fiksuus ja ihmisyys. Ainakin nyt sille saatiin todisteita.
Minä pyrin aina hyvään. Nimimerkistäni huolimatta. Kannustan hyvyyteen, ymmärtämykseen, suvaitsevaisuuteen ja anteeksiantoon. Tämä johtuu kasvatuksestani, joka ei ollut erityisen kristillinen uskonnollisessa mielessä, mutta kuitenkin syvästi humaani. Nämä arvot syöpyivät mieleeni. Saatan olla härski huumoriltani ja muutoinkin rasittava paska, mutta en koskaan halua tuottaa kenellekään mielipahaa. Paljoa ainakaan. Pahiksille voi vittuilla vähän.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ilmeisesti vielä jossain elää vanha käsitys, että opettaja olisi jotenkin sivistyneempi ihminen kuin muilla aloilla työskentelevä, noin keskimäärin. Ei se niin ole. Monesti opettajainhuoneessa olen kuullut keskusteluja kirjallisuudesta, ja kohteena on ollut lähinnä joku Sidney Sheldon. Sitten kun yritän heittää väliin jotain Dostojevskista tai Faulknerista tai Marquezista, niin nämä on ihan äimänä. Marquez? Onko se jalkapalloilija? Ei kun se oli Maradona... Sama musiikin suhteen. Kyllä ne tietää nimen Beatles, mutta kun kysyy mitä biisejä ne on tehneet... Astronomiasta, filosofiasta, historiasta tai varsinkaan mistään rajatieteellisestä on turha virittää keskiverto-opettajan kanssa mitään keskustelua. Ei niitä kiinnosta. Kännykkä kiinnostaa, siihen ne on välitunnit kiinnittyneinä kuin hukkuva pelastusrenkaaseen. Että ei ihme mihin sivistyksen laiva seilaa, kun perämiehet möllöttää kissavideoita, Temptation Islandia ja Seiskan otsikoita.
Ennen vanhaan eli minun ja sinun nuoruudessa opettajilla saattoi usein ollakin sivistystä. Ainakin osalla oli. Muutaman kanssa saattoi saada aikaan tasokasta keskustelua. Oman kuntani yläkoulun opettajista muutama edusti mielestäni likimain klassista oppineistoa, heitä katsoin yläviistoon.

Vastapainoksi koulun opettajakunnassa oli kyllä muutama onneton raahustaja, joiden oman oppialan ulkopuolinen lukuharrastus rajoittui paikallislehteen ja iltikseen. Silloin ovat asiat keturallaan, jos yläkoulun opettajan yleissivistys on merkittävästi vaatimattomampi kuin 15-vuotiaalla koululaisella, ja noilla oli.

Voin hyvin uskoa, että opettajien sivistyksellinen pohja on sen kun vaan kaventunut sitten 80-luvun. Olen jossakin määrin pohtinut tätä ollessani tekemisissä omien lasteni opettajien kanssa. Sinänsä minulle riittää, että äidinkielen opettaja on se joka hallitsee kirjallisuuden klassikot ja kielen nyanssit, ja historian opettaja tuntee mennen tullen oman ammattialansa pelikentän. Alakoulun luokanopettaja on se, jolla tätä laajaa näkemystä ja 10-ottelijamentaliteettia pitäisi olla, mutta ei ainakaan omien penskojen kohdalle osunut tällaisia monitaitureita. Ei tuolla maailmassa taideta paljoa arvostaa opettajan laajaa yleissivistystä ja tietomäärää. Riittää ettei tee virheitä, eli osaa nostaa mekkalan jos joku on sanonut ”neekeri”, ja laittaa viestiä kotiin jos penska on ottanut pallon futispelissä toiselta niin että tämä kaatui. Ei ketään kiinnosta, tunteeko opettaja Huovisen ja Vonnegutin keskeisen tuotannon, osaako tämä nimetä ainakin kolme 1900-luvun atonaalisen nykymusiikin säveltäjää, tai pystyykö opettajan kanssa keskustelemaan Hitchcockin elokuvissaan käyttämistä jännitystä luovista tehokeinoista.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Sehän se. Ei tee virheitä. Ei mulle riitä työssäni tuo. Haluan antaa virikkeitä, innostaa lukemaan muutakin kuin ne pakolliset, kertoa enemmän jostain muinaisesta Egyptistä tai Rooman valtakunnasta kuin mitä oppikirja kertoo. Tahdon herättää kysymyksiä ja olla valmiina vastaamaan niihin, tai sitten olla mukana etsimässä niitä vastauksia. Oppia itsekin samalla kun opetan.
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Äkkiseltään ketjua ja sen otsikkoa pilkuntarkasti tulkitsemalla voisi olettaa, että keskenmenot ja hautaankantamiset tuovat hymyn naamalle ja mielen iloiseksi. Eihän toki näin, ellei kyseessä ole vittumainen anoppi. Yllämainituissa tapauksissa tuskin on.

Itse olen iloinen siitä, että töitä riittää, perheessä kaikki ovat terveitä ja muutenkin asiat on kunnossa. Viikon päästä kaikki voi olla toisin, joten tästä nautitaan nyt.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Sehän se. Ei tee virheitä. Ei mulle riitä työssäni tuo. Haluan antaa virikkeitä, innostaa lukemaan muutakin kuin ne pakolliset, kertoa enemmän jostain muinaisesta Egyptistä tai Rooman valtakunnasta kuin mitä oppikirja kertoo. Tahdon herättää kysymyksiä ja olla valmiina vastaamaan niihin, tai sitten olla mukana etsimässä niitä vastauksia. Oppia itsekin samalla kun opetan.
Edustanet ammattikunnassasi jonkinmoista vähemmistöä. On teitä tullut muitakin vastaan, ja kyllä sen ihan penskana herkästi huomasi kuka panostaa ja kuka tekee vain välttämättömän.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
No joo, ei puhuta nyt työstä sen enempää. Mieluummin vaikka viinasta, cunnilinguksesta tai Grateful Deadista.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Á propos, Phil Lesh vietti taannoin 80-vuotispäiväänsä esiintymällä yhtyeensä Phil Lesh & The Friends kanssa. Katsoin jonkin aikaa suoraa striimiä, siitä tulin jopa iloiseksi. Hyvin tuntuu happoheikki vielä kynnelle kykenevän.

Ja kotisimaan ”eksyi” mukavasti ylimääräisiä prosentteja elämää sulostuttamaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Evil

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Tässä kun lukemiset loppuu ilman kirjastokontakteja, niin otin hyllystä uudelleenlukuun Dennis McNallyn A Long Strange Trip -biografian Deadista. Uudelleenkin mielenkiintoista luettavaa. Lesh on muuten julkaissut muistelmansa, ja Kreutzmann myös. Oletko Kääpiö tutustunut? Mie ajattelin tilata molemmat, koskaan ei voi olla liikaa tietoa eikä näkökulmia näistä ylen tärkeistä asioista.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
On minulla hyllyssä Leshin kirja My Life with the Grateful Dead. Tosin se on jäänyt kesken, kun tuli jotain muka tähdellisempää väliin. Hyvä kun tuli esiin tämä, korjataan tilanne.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tuo on kyllä jo julkaistu reilu vuosikymmen sitten, mutta olennaisimmat asiat olivat tapahtuneet jo siihen mennessä. Ostin Leshin kirjan Suomalaisen kesäpoistolaarista muistaakseni eurolla, asiallinen poiminta.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Tuo on kyllä jo julkaistu reilu vuosikymmen sitten, mutta olennaisimmat asiat olivat tapahtuneet jo siihen mennessä. Ostin Leshin kirjan Suomalaisen kesäpoistolaarista muistaakseni eurolla, asiallinen poiminta.
Taidanpa minäkin ostaa pois, ja Billin kirjan myös. Netflixistä muuten löytyy Bob Weirin näkökulmasta tehty dokkari, muistaakseni nimeltään The Other One. Katso, ellet jo ole. Mukavasti parituntinen vierähtää.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sehän se. Ei tee virheitä. Ei mulle riitä työssäni tuo. Haluan antaa virikkeitä, innostaa lukemaan muutakin kuin ne pakolliset, kertoa enemmän jostain muinaisesta Egyptistä tai Rooman valtakunnasta kuin mitä oppikirja kertoo. Tahdon herättää kysymyksiä ja olla valmiina vastaamaan niihin, tai sitten olla mukana etsimässä niitä vastauksia. Oppia itsekin samalla kun opetan.
Näin se pitäisi mennä. Innostava opettaja saa opiskelijat innostumaan aiheista, joista eivät muuten olisi niin kiinnostuneita. Loistavana esimerkkinä omalta kohdaltani on lukion uskonnonkurssi. Itseäni ei uskonto oppiaineena juurikaan ikinä kiinnostanut ja siihen en sitte panostanut pätkän vertaa ja numeroissa se näkyi. Tasaista numeroa 6 sieltä tuli. Sitten sattui yhdelle kurssille eri opettaja. Kaveri höpisi ummet ja lammet pitkin tunteja ja usein varsin löyhästikkin asiaan liittyen, mutta kertoi tarinansa mukaansatempaavasti ja jopa minua hänen puheensa kiinnostivat ja osallistuinpa tunneillakin mukaan, mitä en muuten tehnyt. Mutta tuosta kurssista sain numeron 8, kun asiat jäi päähän. Opettajalla on todella iso merkitys, kun opettaja iskee tarinaa ja vieläpä mukaansatempaavasti voi itseään kiinnostamattomistakin asioista saada todella paljon irti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös