Etkö näe tässä minkäänlaista ristiriitaa suhteessa näkemyksiisi väkivallan, edes hyvin nominaalisen, käytöstä ihmisten välisessä kanssakäymisessä, kuten kasvatuksellisissa tilanteissa? Siinä missä urheilussa käytetty sääntöjen vastainen väkivallanteko saattaa palvella mainitsemiasi kilpailullisia päämääriä, pieni hiuksista tarttuminen tai lippapipon päästä nappaaminen puolestaan palvelee esimerkiksi kasvatuksellisia päämääriä.
Molemmat edellä mainitut väkivallan muodot voi perustellusti kyseenalaistaa, mutta miksi juuri urheilussa voitontavoittelu pyhittää mielestäsi väkivallan käytön? Oletko edelleen vailla tunnontuskia, jos koiruutesi seurauksena vastustajan tähtipelaaja joutuu lopettamaan peliuransa? Vielä silloinkin jos seurauksena on neliraajahalvaus?
En pyrikään olemaan mikään täydellinen ihminen, mutta periaatteeni on se, että aikuinen ei lyö lasta - ei edes kasvatuksellisesti, ja voimankäytön hyväksyn lapsia kohtaan vain siinä tapauksessa, että joutuu itse esim. teinin hyökkäyksen kohteeksi mutta tällöinkin voimaa tulee käyttää minimaalisesti ja mieluiten poistua paikalta jos suinkin mahdollista. Eli tässä on huomioitava aikuisen vs lapsen välinen asema ja tällöin voimakkaamman ei tule käyttää väkivaltaa alisteisessa asemassa olevaa kohtaan.
Sen sijaan urheilussa, silloin kun kyse on aikuisten välisestä kilpaurheilusta, on sallittua liikkua harmaalla alueella tai jopa käyttää kiellettyjä keinoja voiton tavoittelussa ja koska minulle kilpaurheilussa tärkeintä on se voitto ja sen eteen voin tehdä teoriassa mitä tahansa. Kilpaurheilun periaate on se, että lähdetään liikkeelle tasa-arvoisesta tilanteesta eikä toinen ole alisteisessa asemassa, kuten lapsi on vanhempaansa nähden. Minusta tämä pitää pitää mielessä kun vertaillaan voimankäyttöä urheilussa ja toisaalta kasvatustyössä.
En tietenkään väitä, että ajattelumallini on moraalisesti ja eettisesti kestävä, mutta harrastettuani kilpaurheilua ja jopa huipulle tähtäävää kilpaurheilua reilun toistakymmentä vuotta, olen oppinut, että urheilumaailmassa vallitsevat monasti toiset säännöt verrattuna ympäröivään yhteiskuntaan ja niiden sääntöjen mukaan olen oppinut toimimaan ja lopulta niitä myös entisestään venyttämään ja löytämään keinoja joiden avulla voin auttaa omia voittoon vastustajasta.
Niin ja vaikka olen valmis rikkomaan sääntöjä auttaakseni omaa joukkuettani voitoon, niin tässä tapauksessa käytän kyllä hiukan harkintaa eli jos minulle sanotaan, että ""ojennapa tuota vastustajaa oikein kunnolla" niin en nyt vedä täysillä kyynärpäällä vastapalloon ensimmäisenä vaan ojennus tapahtuu jollain toisella tavalla, tai jos joku pitää poistaa "muonavahvuudesta" niin mielummin vetelen polven paskaksi kuin taklaan päähän ja saan aikaan mahdollisesti elämän tuhoavan aivovamman. Se että joku joutuu päättämään uran polvivamman takia ei sureta minua tippaakaan, en siis kantaisi siitä sen suurempia tunnontuskia.
Ja tästä päästään myös siihen, että hyväksyn kaikki keinot joiden avulla voitto mahdollisesti saadaan - myös dopingin.
vlad.