Mainos

Veneilemään

  • 36 243
  • 127

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ramit tosiaan kiiteltyjä, toimivat ja suhteellisen edullisia. Isot plotterit kyllä maksaa aika paljon, tosin näkymä sitten huomattavasti parempi kuin tabletissa esim. auringonpaisteessa. Esim. Sissos, Jokikone, Marinea, Hong Kong, Navimare, Normark,Motonet, Kärkkäinen,jne.
Jotkut noista tekevät asennustakin. Jos haluat mukaan kaikuluotaimen etkä ole ennen asennellut moisia,suosittelen liikkeen tekemää asennusta, tahi jos löytyy tuttava. Se anturin korkeus lienee hankalin homma.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Tuuksää tänne elvisteleen jollain Poker Runilla. :-) No joo, imukuppikiinnitys toimii järvellä normaalikeleissä oikein hyvin mutta eihän se mitä tahansa röykytystä kestä. Tosiaan Clas Ohlsonilta saa noita Rameja ja kaikkia mahdollisia niihin kuuluvia härpäkkeitä. Tuohon tabletti kiinni niin on ihan varteenotettava vaihtoehto plotterille, kymppituumaisesta joutuu pulittamaan jo sievoisen summan.

On muuten helvetin hieno tapahtuma. Tuntuu että "puikkoja" ei Suomessa ole missään ja tuolla niitä oli yhtäkkiä viimevuonna 46kpl. Kymppituumaset on tosiaan todella kalliita ja sen takia navionics + ipad on ollut erinomainen valinta.

edit: niin ja onko venemoottoreita muitakin kun bensa v8 mallisia? :-)
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Itselläni karttaplotterin virkaa ajaa kännykkä Samsung Galaxy Note 4, johon hankittu muutamalla kympillä Euroopan kartat kattaen myös Suomen merialueen sekä järvet. Kännykän kiinnitystä varten hommasin tuollaisen vesitiiviin kotelon sekä siihen sopivat kiinnityslaitteet. On muuten aika passeli ratkaisu veneeseen:

http://buybits.com/ipx4-waterproof-...imate-addons-motorcycle-mounts-sku-30285.html

Myös "Ultimate Addons" vesitiiviit kotelot eri kännyköille ovat todella laadukkaita ja erinomaisia tarkoitukseen.

Jotenkin ei vaan natsannut investoida satasia karttaplotteriin ja vielä lisää satasia karttoihin/muistikorttiin.

Virrankulutus kännykässä on kuitenkin melkoinen varsinkin kun kirkkaalla säällä joutuu pitämään näytön kirkkauden täysillä. Sitä varten hommasin Motonetistä 2 x 2,4A tehokkaan laturin 12V virtalähteeseen (mallia tupakansytytin).

Ihan hyvin tulee toimeen, joskin erityisesti näytön kontrasti on noissa oikeissa plottereissa parempi.
 
Viimeksi muokattu:

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Ramit tosiaan kiiteltyjä, toimivat ja suhteellisen edullisia. Isot plotterit kyllä maksaa aika paljon, tosin näkymä sitten huomattavasti parempi kuin tabletissa esim. auringonpaisteessa. Esim. Sissos, Jokikone, Marinea, Hong Kong, Navimare, Normark,Motonet, Kärkkäinen,jne.
Jotkut noista tekevät asennustakin. Jos haluat mukaan kaikuluotaimen etkä ole ennen asennellut moisia,suosittelen liikkeen tekemää asennusta, tahi jos löytyy tuttava. Se anturin korkeus lienee hankalin homma.

Itse aloittelin veneilyharrastusta muutama vuosi sitten ja täysin noviisina hommasin Lowrance kaikuluotaimen ja asentelin sen kiinni. Mukana toimitettiin kyllä sen verran hyvät ohjeet, että asennus onnistuu jos on vähän kokemusta näpertelystä ja osaa hankkia netistä tietoa.

Lähinnä jos pora pysyy kädessä ja on joskus tehnyt liitoksia, niin homma on suht yksinkertainen. Anturin asentaminen peräpeiliin ei ole mikään vaikea homma. Poraa pari reikää, käyttää ruuvien tiivistyksessä oikeanlaista sikaflexiä ja ruuvaa anturin kiinni.

Myös veneen johdotukset oli hyvin vedetty ja tyrkyllä oli useampia vapaita virtajohtoja, joista oli helppo tehdä kytkennät laitteelle.

Edit. Veneen sähköjen kytkentäkaaviota kannattaa myös tutkia, jotta varmistaa kaikulaitteen kytkemisen sopivan sulakkeen taakse. Itselläni oli 10A ja 25A johdotukset ja vastaavat sulakkeet vapaina, joista kaiku kytkettiin 10A piiriin. Ilman sulaketta voi aiheuttaa laitteen vikaantumis / syöttöjohdon tulipaloriskin.
 
Viimeksi muokattu:

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Veneilyä on tullut harrastettua ahkerasti viime aikoina, kun alkukesästä vene matkasi mökiltä järvimaisemista pk-seudulle merimaisemiin. Espoon ja Helsingin edustalla on tullut pyörittyä ahkerasti. Täytyy kyllä sanoa, että hienoja paikkoja ja kokemuksia riittää. Veneellä Suomenlinnaan, Kauppatorille, Kaivariin, Katajanokalle, Siltasaareen hienoista ulkoilusaarista puhumattakaan.

Tänään pääsin vielä näyttämään poliisille juuri tarkastettua jauhesammutinta. Valvonta varsinkin Helsingin edustalla tuntuu olevan kohtalaisen runsasta.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Olihan upea keli liikkua vesillä, lähes rasvatyyni ja lämmintä riitti. Poikettiin Pimeessä ja jatkettiin sieltä Peronsaareen paistamaan kyrsää. Aika vähän oli ihmisiä liikkeellä, Pimeen vierasvenelaiturissa yksi paatti, samoin Peronsaaressa.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Olihan upea keli liikkua vesillä, lähes rasvatyyni ja lämmintä riitti. Poikettiin Pimeessä ja jatkettiin sieltä Peronsaareen paistamaan kyrsää. Aika vähän oli ihmisiä liikkeellä, Pimeen vierasvenelaiturissa yksi paatti, samoin Peronsaaressa.

Klo 18 jälkeen Näsijärvi Ja Pimee kutsuu taas - nyt on kelit kyllä kohdallaan.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Klo 18 jälkeen Näsijärvi Ja Pimee kutsuu taas - nyt on kelit kyllä kohdallaan.

Kyllä tuo Tampereen meri houkuttaisi taas mutta tänään ei ehdi, josko huomenna menisi Peronsaareen saunomaan.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Taidan huomennakin suunnata illalla Pimeeseen, :-)

Juo Red Bullia, se antaa siivet, ei tarvitse Pimeeseen lähteä. :-) Tuolla Jänissaaren veneilytapahtumassa oli myös Meripelastusseura esittelemässä toimintaansa ja kalustoaan. Kertoivat siellä Trossista joka maksaa 75 euroa vuodessa ja oikeuttaa hinauspalveluun ilman eri maksua jos on tullut konerikko tai menovesi on loppunut. Trossi on fiksun veneilijän merkki! | Suomen Meripelastusseura
Palvelu on toiminnassa veneilykauden eli 1.5-31.10 eikä ole minusta pahan hintainen.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Olihan upea keli liikkua vesillä, lähes rasvatyyni ja lämmintä riitti. Poikettiin Pimeessä ja jatkettiin sieltä Peronsaareen paistamaan kyrsää. Aika vähän oli ihmisiä liikkeellä, Pimeen vierasvenelaiturissa yksi paatti, samoin Peronsaaressa.
Peronsaari on kyllä mukava retkeilykohde. Kotivesiltä vaan sen verran matkaa, että kovin montaa kertaa kesässä ei tule käytyä.

Sunnuntaina näin melkoisen episodin eräällä luiskalla. Vanhempi herrasmies oli laskemassa juuri ostamaansa venettä vesille. Oli ensimmäistä kertaa trailerin kanssa ja toimintaa seuratessa se oli helppo uskoa. Äijä ei ollut kuitenkaan erityisen hanakka ottamaan vinkkejä vastaan. Näin ettei paatissa ollut köyttä keulalla ja asiasta varovaisesti hänelle sanoin. Ei vaikutusta ja niinhän se tuuppasi paatin trailerilta veteen ajelehtimaan. Onneksi tuuli sen verran rantaa kohti, ettei joutunut uimasilleen. Pääsi se sitten veneeseenkin ja eikun starttaamaan. Kysäisin siinä onko tappokatkaisija paikallaan. Ei tiennyt mikä sellainen on. Sillä oli samanlainen kaukohallintalaite kuin mun paatissa ja neuvoin sen kiinnityksen ja koneen käynnistyksen.

Kone lähti käyntiin ja äijällä teki mieli pienelle kierrokselle ennen laituriin ajoa. Veneen laidan yli roikkui liina, jonka kehoitin pariin kertaan ottamaan pois vedestä. Eipä kiinnostanut ja koneeseen vaan kierroksia. Muutaman metrin päästä potkuri imaisi liinan ja koneesta perä paskana. Eipä siinä muuta kuin kippo takaisin kärrylle. En jäänyt katselemaan sitä showta enää enempää. Aika kalliit oppirahat maksoi äijä muutaman metrin veneilystä.

Kannattaisi kyllä ottaa joku kokeneempi kaveri mukaan kun lähtee ensimmäistä kertaa opettelemaan veneilyn saloja. Pienellä nöyryydellä säästyisi monelta vahingolta.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Kaipa ne oppirahat on maksettava vaikka aloittaisi vanhemmallakin iällä vai oliko vaan niin innoissaan uudesta paatista ettei malttanut. Se on parin tonnin paukku kun alavaihteisto joudutaan vaihtamaan. Hauska tarina yhtä kaikki.
 

Bulvaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Onko Turkulaisilla vinkkiä keneltä voisi kysellä purjeveneen kuivillenostoa Lauttarannan satamassa? Tuntuu olevan vaikea löytää.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Onhan meillä purjehdusketju. Piti hankkia jotain matkaluettavaa, niin ostin purjehduslehden.

Olen nyt onnellinen Yachting Monthlyn omistaja. Ei ollut mikään halpa, mutta ei kai ne veneetkään ole.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Täällä yksi aloittelija ilmoittautuu mukaan veneilyn maailmaan. Suvin tuplapulpetin 50 heppasella vatkaimella tuli hankittua viime syksynä. Kokeneempi kaveri antoi neuvoja ja syksyllä kerkesin perusasiat saamaan hanskaan. Lähinnä kuitenkin tullut pyörittyä tutuilla kalavesillä lähiympäristössä Saimaalla- nyt sitä odotellaan innolla kevättä, jos uskaltaisi suunnata pidemmällekin.

Lowrancen yhdistelmälaitteen ostin, mutta siinä ei vielä karttoja. Pohdinnassa on vielä, ostanko karttakortin, vai suunnistelenko kännykän ja tuurin avulla. Västämissäännöt vielä pahasti hakusessa, mutta tähän mennessä on tullut itse väistettyä jokaista venettä ja sorsaa. Jännittäviä hetkiä tulossa kesällä, kun pitää rantautua vierasvenelaitureille tai luonnon saariin, mutta ehkä sen oppii.

Syksyllä venettä laskiessa tuli muuten huomattua, että osa "merikarhuista" on melko äreää porukkaa. Venettä laskiessa neuvot olivat lähinnä pään aukomista tai silmien muljauttelua, mutta onneksi myös ihan mukavia ihmisiä oli neuvomassa. Jokainen sitä varmaan joskus on ollut ensimmäistä kertaa venettä laskemassa. Eikä kyllä olisi tullut hommasta mitään ilman kokeneempaa kaveria.
 

Dr.Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Detroit Red Wings, Caps, Detroit Lions
Lowrancen yhdistelmälaitteen ostin, mutta siinä ei vielä karttoja. Pohdinnassa on vielä, ostanko karttakortin, vai suunnistelenko kännykän ja tuurin avulla. Västämissäännöt vielä pahasti hakusessa, mutta tähän mennessä on tullut itse väistettyä jokaista venettä ja sorsaa. Jännittäviä hetkiä tulossa kesällä, kun pitää rantautua vierasvenelaitureille tai luonnon saariin, mutta ehkä sen oppii.
Tuurin avulla ei välttämättä kannatta kotivesiä pidemmälle mennä :) luuriin saa karttaselain nimisen app:n, joka riittää perustarpeisiin mainiosti. Plussa tilauksen kun ostaa, niin näkyy hyvin väylät ja tärkeimmät merkit (9,99€ /2kk). CMapit/Navionics sitten, kun löydät erikois-super-tarjouksen. Pelisäännöt aika pitkälti samoin, kuin autolla liikkuessa, mutta paras on terve järki! isommilla selillä kun tuppaa vermeiden koot kasvamaan, niin silloin ei aina "kannata" olla oikeassa. Laitureihin/luonnonsatamiin tulot vaan hitaasti ja rauhassa, niin ei kolise. Vesillä ei saa koskaan olla kiire mihinkään.
 
Hiljaista on tässä ketjussa.

Vator vaihtui toiseen suomalaiseen, XO 240 RS I/O -veneeseen. Paatti siis vaihtui hiukan kevyempään, myös kovemmasta kelistä tykkäävään, pitkän ja kapean malliseen, syvällä V-pohjalla varustettuun, sporttisempaan veneeseen. Näitä hankkivat mm. Norjan poliisin erikoisryhmät Utoyan jälkeen, joten melko kykenevä paatti tämäkin pitäisi olla. Norjaan "vähän" Itämeren olosuhteita rajumpiin paikkoihin suurin osa näistä kuuluukin päätyneen.

On tosin sanottava, että Vator oli hiukan isomman kokonsa takia vielä merikelpoisempi, mutta tässä on vähän enemmän tuntua siitä, että merikelpoisuutta on selvästi painotettu suunnittelussa. Toinen painotettu osa-alue on tyylikkyys. Onko muita tyylikkäitä, sisäkoneellisia alumiiniveneitä?

XO on alumiinivene, joka ei tunnu eikä näytä alumiiniveneeltä, sisäosat ovat lujitemuovikaukaloa. Suorituskyky on kuitenkin kevyttä työkoneluokkaa kelissä kuin kelissä. Mitään sisätiloja tässä ei ole, vaan kyseessä on bowrider -tyyppinen avopaatti.

Myös alumiinirungon ainevahvuudet ja hitsaussaumat vaikuttavat jopa ylimitoitetuilta. Tämä kestää aikamoista rääkkiä.

Ensituntumat ovat, että helvetin hieno vene tuli ostettua. Tämä yksilö on Volvo Pentan 190 heppaisella, 5-pyttyisellä D3-turbodieselillä ja DPS-Duoprop vetolaitteella varustettuna. Kulkuja saisi olla hiukan 34 solmua enemmänkin, mutta toisaalta dieselien tapaan taloudellinen matkanopeus ulottuu lähes huippuihin saakka, n. 29,5 solmussa tämä kuluttaa noin 8 desiä per merimaili. Aika kohtuullista!

Duopropissa riittää "pitoa" käsitellä dieselin vääntöä, ja kiihtyvyys huippuihin onkin miehekäs tapaus. Kaasu pohjaan --> turbo vislaa hetken --> 5-pyttyisen murina alkaa ja todella nopeasti ollaan plaanin kautta matkavauhdissa. Vesihiihtoonkin Duoprop toiminee paremmin kuin hyvin, hiihtäjä luultavasti nousee pinnalle todella nopeasti.

Pitää vielä hommata vetolaitteeseen pykälän nopeammat potkurit, niin matkavauhti asettunee pari-kolme solmua ylemmäs. Nyt potkurivalinta on tehty selvästi painottaen kiihtyvyyttä, joka kyllä on kohdillaan. Vääntävälle dieselille sopisi uskoakseni myös pykälän rajumpi potkurivaihtoehto.
Vieläkö botski on pinnalla vai muuttuiko katiskaksi?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Lowrancen yhdistelmälaitteen ostin, mutta siinä ei vielä karttoja. Pohdinnassa on vielä, ostanko karttakortin, vai suunnistelenko kännykän ja tuurin avulla. Västämissäännöt vielä pahasti hakusessa, mutta tähän mennessä on tullut itse väistettyä jokaista venettä ja sorsaa. Jännittäviä hetkiä tulossa kesällä, kun pitää rantautua vierasvenelaitureille tai luonnon saariin, mutta ehkä sen oppii.
Kyl maar se karttakortti ihan hyvä on olla, toki plottereiden käyttömukavuus ja esim reititys on ihan kamalaa paskaa yleensä, varsinkin tuollaisen lähinnä kalastukseen tarkoitetun yhdistelmälaitteen. Mutta kaksi erillistä itsenäistä navigointivälinettä olisi kuitenkin erittäin suositeltavaa olla, eli kun veneen akku pimahtaa niin löydät edes soutamalla kotiin. Paperinen merikortti tietysti erittäin hyvä, mutta pikkuveneessä kyllä kännykkä+plotterikin riittää.

Kännykkään suosittelen kotimaista Mapitarea. En ole toki kaikkia kilpailijoitaan käyttänyt, mutta jos ne ovat parempia kuin Mapitare niin sitten niiden täytyy olla saatanan hyviä. 30€ vuodessa taitaa maksaa maastokartta+merikartta ja samalla rahalla sen saa tietysti useampaan laitteeseen (esim tabletti) kunhan esim google-tili on sama.

Muutenhan veneily on helppoa ja hauskaa (varauksin halpaa). Sen kun lähtee vaan rohkeasti ja omat ja veneen rajoitukset tiedostaen liikkeelle. Aivan turhaa mystiikkaa tähän liittyy. Jos osaat uida ja ajaa autoa niin sinne vaan.

Sääntöjen tarkkaa tuntemusta tärkeämpää on tiedostaa ettei osaa mitään. Joka satamassa on niitä helvetin tärkeän oloisia merikarhuja joiden mielestä mihinkään ei saa liikahtaa jos ei osaa paalusolmua silmät sidottuna selän takana sekunnissa, mutta juuri solmut esimerkiksi on sellainen asia josta ei kannata mitään painetta ottaa. Kuten ei rantautumisista muutenkaan. Kannattaa mennä vaikka Nauvoon tai Hankoon seuraamaan meininkiä hetkeksi ja todeta että monenlaisella tyylillä ja "virheiden" määrällä sieltä rantaan tullaan ja kaikki lopulta kaljalle pääsee.

Vain keli on oikeastaan sellainen asia jota kannattaa kunnioittaa ja pelätä, eli säätiedotuksista on syytä olla hököllä ja välttää turhia riskejä. Joku saattaa kertoa sankaritarinoita siitä miten Kihdillä oli niin saatanan kova keli ja sieltä sitä vaan tultiin hengissä kun piti päästä maanantaiksi töihin. Töihin pääsee tiistainakin.

Samaten purjehtijoiden ja moottoriveneilijöiden vastakkainasettelu on ihan kamalaa paskaa, ja asia vielä kärjistyi (ainakin somessa) Airiston turman jälkeen. Tyyliin "ei ollut kartiolippua, keppiveneilijän oma vika sössönsössönsöö". Olen tullut täysin ongelmitta toimeen ihan kaikennäköisten venekuntien kanssa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tämä uutinen kelpaisi vuoden ilmastoteoksi, mutta se toimii myös hyvänä muistutuksena siitä, että ekoveneily on nykyään muotia. Eli kaikki ne, joilla on moottori veneessä ja päästöongelmia, ottakaa tästä oppia:
Ei ole globaalisti mitään merkitystä tuolla, Kiina nössönössönnöö ja sähköauton akku nillinillinnii. Ja kuka ajattelisi elinkaarikustannuksia!
Sitäpaitsi mulla on veneessä V8 ja mela. Eikö se ole sit vähän sama kuin hybridimaasturi.

On kyllä aika posketon tuo Gatesin paatti, ja jotenkin ei minusta sovi Gatesin imagoon joka on lähinnä kaivojen ja koulujen rakentamista Afrikkaan. Tai siis vetyvene sinänsä juu, mutta onhan tuo aika iso.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
On kyllä aika posketon tuo Gatesin paatti, ja jotenkin ei minusta sovi Gatesin imagoon joka on lähinnä kaivojen ja koulujen rakentamista Afrikkaan. Tai siis vetyvene sinänsä juu, mutta onhan tuo aika iso.
Mutta onhan se nyt aika komeaa, kun jollan kapteeni istuu komentosillalla, ajattelee yleviä ajatuksia lipuessaan New Yorkin ilmastokokoukseen Greta vanavedessään ja henkilökunta valmistaa Billille kasvislounasta, josta raaka-aineet on saatu eri puolilta maailmaa saman päivän aikana yksityiskoneen lennättämänä. (Vielä ei aurinkovoimalla toimiva lentokone ole tarpeeksi luotettava).

Tällaisina hetkinä katsojassakin herää ajatus Marinin hallituksen ilmastopolitiikan hienoudesta: oikeastaan hallitus voisi kustantaa kaikille suomalaisille vetyveneet, niin maailma pelastuu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös