Hiljaista on tässä ketjussa.
Vator vaihtui toiseen suomalaiseen, XO 240 RS I/O -veneeseen. Paatti siis vaihtui hiukan kevyempään, myös kovemmasta kelistä tykkäävään, pitkän ja kapean malliseen, syvällä V-pohjalla varustettuun, sporttisempaan veneeseen. Näitä hankkivat mm. Norjan poliisin erikoisryhmät Utoyan jälkeen, joten melko kykenevä paatti tämäkin pitäisi olla. Norjaan "vähän" Itämeren olosuhteita rajumpiin paikkoihin suurin osa näistä kuuluukin päätyneen.
On tosin sanottava, että Vator oli hiukan isomman kokonsa takia vielä merikelpoisempi, mutta tässä on vähän enemmän tuntua siitä, että merikelpoisuutta on selvästi painotettu suunnittelussa. Toinen painotettu osa-alue on tyylikkyys. Onko muita tyylikkäitä, sisäkoneellisia alumiiniveneitä?
XO on alumiinivene, joka ei tunnu eikä näytä alumiiniveneeltä, sisäosat ovat lujitemuovikaukaloa. Suorituskyky on kuitenkin kevyttä työkoneluokkaa kelissä kuin kelissä. Mitään sisätiloja tässä ei ole, vaan kyseessä on bowrider -tyyppinen avopaatti.
Myös alumiinirungon ainevahvuudet ja hitsaussaumat vaikuttavat jopa ylimitoitetuilta. Tämä kestää aikamoista rääkkiä.
Ensituntumat ovat, että helvetin hieno vene tuli ostettua. Tämä yksilö on Volvo Pentan 190 heppaisella, 5-pyttyisellä D3-turbodieselillä ja DPS-Duoprop vetolaitteella varustettuna. Kulkuja saisi olla hiukan 34 solmua enemmänkin, mutta toisaalta dieselien tapaan taloudellinen matkanopeus ulottuu lähes huippuihin saakka, n. 29,5 solmussa tämä kuluttaa noin 8 desiä per merimaili. Aika kohtuullista!
Duopropissa riittää "pitoa" käsitellä dieselin vääntöä, ja kiihtyvyys huippuihin onkin miehekäs tapaus. Kaasu pohjaan --> turbo vislaa hetken --> 5-pyttyisen murina alkaa ja todella nopeasti ollaan plaanin kautta matkavauhdissa. Vesihiihtoonkin Duoprop toiminee paremmin kuin hyvin, hiihtäjä luultavasti nousee pinnalle todella nopeasti.
Pitää vielä hommata vetolaitteeseen pykälän nopeammat potkurit, niin matkavauhti asettunee pari-kolme solmua ylemmäs. Nyt potkurivalinta on tehty selvästi painottaen kiihtyvyyttä, joka kyllä on kohdillaan. Vääntävälle dieselille sopisi uskoakseni myös pykälän rajumpi potkurivaihtoehto.