Mainos

Veneilemään

  • 36 321
  • 127

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Tuo Yamarin voisi ehkä olla meidän nelihenkiselle perheelle ihan sopivan kokoinen retkivene päiväkruisailuihin.

Yamarin 59 on hyvä ja suosittu vene. Päiväkruisailuun ostaisin itse tosin DC mallin. Kauniilla kelillä tuo katto kyllä rupeaa jossain kohtaa harmittamaan. Mikään huonon kelin vene tuo ei ole, mutta saariston suojassa varmasti ajaa asiansa. Enemmän saat veneilystä irti, jos saaristolaislaivurikurssin käyt. Perussäännöt tulee jokaisen osata ja tuolla ne helposti tulee opittua.
 

rpeez

Jäsen
Kevennykseksi saaristolaivurikurssista sanoi kaverini hyvin ettei enää oikein muista mitä siellä oli kun siitä on niin kauan. Pärjää kuulemma nykyään perussäännöllä, että pysyttelee vesillä kaikista muista niin kaukana kuin mahdollista :).
No, vitsi vitsinä, mutta me ollaankin kalamiehiä pikku avoveneillä.

Parasta minusta siinä saaristolaivurikurssissa on, että kaikki asiat tulee käytyä ainakin kerran läpi järjestelmällisesti.

Jos omatoimisesti opettelee tai kaverit kertoo mitä mieleen tulee, niin homma saattaa jäädä ihan alkeisiin. Alkeilla pärjää yleisimmissä tilanteissa kauniilla ilmalla, mutta joskus tulee/voi tulla vähän erikoisempia juttuja eteen, ja sitten paremmin hoksaa mistä on kyse jos on joskus kuullut asiasta.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Miten on kanssaveneilijöillä bensan hinta vaikuttanut alkukesän veneilyihin? Itsellä toistaiseksi ei mitenkään, mutta kyllähän tuo kirpaisee kun tilasi veneen viime heinäkuussa hieman eri polttoaineen hinnoilla.

Ja vähän pelottaa myös se, että jos tässä juhannukseen menneessä maksetaan 3€/litra pumppuhintoja. Onneksi itsellä vene nousee aina reissun jälkeen trailerille niin voi tankata maa-asemilla, eikä tarvitse tukeutua veneasemiin jossa hinnat pilvissä.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miten on kanssaveneilijöillä bensan hinta vaikuttanut alkukesän veneilyihin? Itsellä toistaiseksi ei mitenkään, mutta kyllähän tuo kirpaisee kun tilasi veneen viime heinäkuussa hieman eri polttoaineen hinnoilla.

Ja vähän pelottaa myös se, että jos tässä juhannukseen menneessä maksetaan 3€/litra pumppuhintoja. Onneksi itsellä vene nousee aina reissun jälkeen trailerille niin voi tankata maa-asemilla, eikä tarvitse tukeutua veneasemiin jossa hinnat pilvissä.

Itse en ole venettä vielä saanut edes mereen, osittain kylmän kevään ja osittain loppusuoralla olevan vapaa-ajan rakennuksen remppahommien takia.

Kyllähän tuo gason hinta v-mäisen kallista on, aikaisemminkaan tämä veneily ei mitään halpaa leikkiä ole ollut eikä näköjään tänäkään kesänä.

Lähin mökkinaapuri viime viikonloppuna tokaisi (hänellä Chris-Craft jollain 500 hp V8:lla) että "niin kauan tämä on halpaa kun laitteet pysyy kunnossa!"
 

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal
Itsellä on Yamarinin paatti jossa on 90 heppainen kaksitahti-moottori. Menee varmaan 30 litraa tuntiin, niin kyllä aika pahaa tekee tuo bensan hinta. Pitää varmaan kanistereilla hakea huoltoasemalta, kun noissa veneasemilla on aina se 30-40snt kalliimpi litrahinta. Täytyy varmaan tyytyä satamassa istumiseen jos ei porukkaa tule jakamaan kustannuksia.
 

rpeez

Jäsen
Kun omaan pienimuotoiseen kalastavaan käyttötarpeeseen riittää 20hv kone, niin nyt sellaisen omistamista voi kiittää.
Kulutus ruiskukoneella on aika maltillinen, ja sen vuoksi ei vielä tarvitse kauheasti himmailla jos haluttaa vesille mennä. Kevyehköllä liukuvalla veneellä veneilyelämystä saa samaan suuntaan kuin isoillakin, kelit vaan joutuu katsomaan tarkemmin.

Veikkaan että kun koronan nyt hellittäessä ja vapauttamassa ihmiset muihin aktiviteetteihin, bensan hinnan rajusti noustessa ja uudet veneilijät on nyt tajunneet veneen hoitotarpeen, ensi syksynä tulee myyntiin paljon uudehkoja veneitä.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
En ole vielä pudottanut venettä vesille juurikin suurimmaksi osaksi polttoaineen hinnan takia.
Mulla on suht' tuore 70 hv "Pirkka" Finnmaster Trollerin perässä ja olen viritellyt yhdistelmän pelkästään kalastushommia varten. Kun kelit ja vedet ovat vielä kovin koleita, ei tuonne selkävesille ole toki vielä kiirettäkään.
 

hege

Jäsen
Meillä onneksi diesel Fiskari niin käytännössä menee ehkä se 6-8 litraa tunnissa, joskin matkakin edistyy hitaasti. Useimmiten ollaan vesillä kuitenkin tuntipohjalta ilman matkatavoitteita. Keskustelussa ollut näppärämpi bensa vene, mutta näillä hinnoilla saa hetken odottaa.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Lähin mökkinaapuri viime viikonloppuna tokaisi (hänellä Chris-Craft jollain 500 hp V8:lla) että "niin kauan tämä on halpaa kun laitteet pysyy kunnossa!"
Se on juuri näin. Omassa veneessä 8,2L V8 ja kaikki menee varmasti mitä tankkiin laitetaan mutta niin kauan kun tekniikka pelaa se on yhtä juhlaa eikä bensanhintaa niin tule mietittyä. Toki oma vene vielä ylhäällä ollut niin pirun kylmää ettei ole ollut kiinnostusta vesille.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tässä on yli puolet tästäkin viikosta vietetty mökillä ja kyllä sanoisin, että veneitä ainakin tänään liikkunut siinä missä ennenkin. Toisaalta kaunis sää täällä Kemiö - Turku akselilla saanut varmaan monet avaamaan kauden.

Sen havainnon tehnyt tosin, että noi isoimmat SunSeeker etc kokoluokan jollat liikkuu enemmän ja enemmän mateluvauhtia kun aikaisempina vuosina niitä on ihan plaanissa liikuteltu.

Tänään hain ruohonleikkuriin -98 bensaa ja taisi 15 eurolla saada alle kuusi litraa.
 

hege

Jäsen
Eilen tuli kundin kanssa juteltua ja vähän sen seurauksena mietittyä, että pitäisikö jonkinlaista sähköveneprojektia alkaa virittelemään. Muistelisin, että dieselin energia tiheys olisi jotain luokka 1l dieseliä = 9,5 kWh eli todellinen energian tarve lienee luokkaa 20-24 kWh jos kulutus olisi se 8l/tunti. Nykyisesti veneessä olisi kantavuutta helposti isollekin akustolle jos moottorin ja pa-tankin jättää pois (moottori painaa sen 250kg ja 180 litran tankki vie sen 180 kg). No toistaiseksi ihan ajatuksen tasolla olevaa juttua mutta kun oma tarve on laiskaa lipumista se maksimissa 4-6 tuntia niin sähköilyssä voisi olla ihan ideaakin. Ja jos pakkaisi mukaan diesel-aggrekatin niin rangeakin saisi lisää. Realistinen rajpite olisi tietenkin se lataaminen rannassa, vaikka sinänsä kun vene ei liiku joka päivä niin teho ei ole ongelma vaan se, että löytyykö venerannasta pistoketta.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Realistinen rajpite olisi tietenkin se lataaminen rannassa, vaikka sinänsä kun vene ei liiku joka päivä niin teho ei ole ongelma vaan se, että löytyykö venerannasta pistoketta.
Sähköveneet tulee varmasti yleistymään lähivuosina. Jos pelkästään hilhaisuuden vuoksi. Paljonkohan esim. aurinkopaneelilla olisi mahdollista varata akkua?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sähköveneet tulee varmasti yleistymään lähivuosina. Jos pelkästään hilhaisuuden vuoksi. Paljonkohan esim. aurinkopaneelilla olisi mahdollista varata akkua?
Aurinkopaneeli veneen ajoakuston lataamisessa on vähän kuin aromipesä; helppoa ja kätevää, mutta ei kovin nopeaa.
Bellahan toi markkinoille sähköveneen. Kys. veneeseen liittyvien juttujen facebook-kommenteissa ym on oikein Seppojen kokoontumisajot ja niihin ajoihin ei tottavie ajeta sähköllä, ikinä.

Liukuvissa matkaveneissä hankala yhtälö, mutta hitaissa uppoumarunkoisissa helpompaa. Harmi ettei niissä polttoaineenkulutus ole ongelma.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Kaikkeen moottorilla tapahtuvaan liikkumiseen ja etenkin fiilikseen kuuluu oleinnaisena osana äänet ja sen takia omassa tuon isolohkon kaverina suorat putket. Sähkövatkain ei kyllä ihan heti tule olemaan vaihtoehto,. :-)
 
Viimeksi muokattu:

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
...
Liukuvissa matkaveneissä hankala yhtälö, mutta hitaissa uppoumarunkoisissa helpompaa. Harmi ettei niissä polttoaineenkulutus ole ongelma.
No, ei kai tuo nyt mikään harmi liene, etu paremminkin.

Olen silmäillyt isojen sähköperämoottoreiden tarjontaa. Sitä kyllä on, mutta kuten arvata saattaa, kokonaishinta ja -paino ovat karkeasti n. nelinkertaiset vastaaviin polttomoottorilaitteisiin.
Hyväksyisin, mielihyvin, n. sadan kilon painoisen perämoottorin, jossa tehoa on n. 80hv => kilpailukykyinen teho/painosuhde nykymarkkinoilla verrattuna mihin tahansa, mutta kun akusto painaa siihen päälle satoja kiloja lisää, yhtälö on jo veneelleni mahdoton ja hintaakin moiselle kertyisi useita kymppitonneja.

Pitänee tyytyä, edelleen, kiristelemään hampaita ja hurruttelemaan juuri liukukynnyksen yläpuolella uistelupaikoille ja takaisin... ja mikäs kiire mulla on, eläkeläisellä...
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tässä kun on lomaillut mökillä Kemiönsaaren ympäristössä niin kyllähän veneitä liikkuu selvästi normikesiä vähemmän. Perus kalamiehiä niillä 9,9 hp 2-T ritsoilla pörrää ja Busteritkin liikkuu mutta sellaiset isommat bensarosvot ovat vähentyneet dramaattisesti.

Aivan trooppiset kelit, mutta toisaalta ”vasta” kesäkuu ja suurin osa suomalaisista vielä töissä. Heinäkuussa yleensä aina vilkkainta mutta katsotaan nyt...
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege

hege

Jäsen
@YamahaGPR , saman ilmiön huomannut tässä Helsingin edustalla ja oikeastaan kun venekerhon rannassa jengin kanssa jutellut niin moni sanonut jättävänsä pidemmät reissut väliin ja keskittyvänsä ns. parhaisiin keleihin. Itse tehnyt ihan samaa ja oikeastaan vain viime ja tällä viikolla tullut oltua vesillä liki joka päivä mutta silloinkin ajettu useinmiten vain muutama tunti (tosin arki-ilta ei paljoa enempää mahdollista) niin että on päässyt hyppimään veneen katolta.
Itseasiassa, katsoin tankin eilen kun rantauduttiin ja ehkä nyt on ajanut sen kauden alussa tankatun 45 litraa dieseliä eli ajotunnit on aika vähäisiä ja sellaista laiskaa lipumista matka-ajon sijaan.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@YamahaGPR , saman ilmiön huomannut tässä Helsingin edustalla ja oikeastaan kun venekerhon rannassa jengin kanssa jutellut niin moni sanonut jättävänsä pidemmät reissut väliin ja keskittyvänsä ns. parhaisiin keleihin. Itse tehnyt ihan samaa ja oikeastaan vain viime ja tällä viikolla tullut oltua vesillä liki joka päivä mutta silloinkin ajettu useinmiten vain muutama tunti (tosin arki-ilta ei paljoa enempää mahdollista) niin että on päässyt hyppimään veneen katolta.
Itseasiassa, katsoin tankin eilen kun rantauduttiin ja ehkä nyt on ajanut sen kauden alussa tankatun 45 litraa dieseliä eli ajotunnit on aika vähäisiä ja sellaista laiskaa lipumista matka-ajon sijaan.
Millä veneellä muuten ajelet? Kulutus tuntuu pieneltä.

Eilen muu perhe lähti pojan futisturnaukseen ja mä jäin mökille. Lähdin mun pienemmällä veneellä, 4 hp soutuveneellä ajamaan matkaa kun oli niin hieno ilma. 4 h olin merellä, kilometrejä vajaa 50 ja viisi litraa taisi olla kulutus yhteensä. Kaljaakin taisi mennä enemmän.
 

hege

Jäsen
@YamahaGPR , Meillä 10,5 metrinen fiskari 70-luvulta missä 90-luvulla laitettu Fordin meri/voimalaitosdiesel (5,5l suora kuutonen turbolla, teho 150 hevosvoimaa/2400 rpm ja 460 nm/2000rpm eli kierroslukualue on varsin kapea), matka-ajossa kierrokset pyörii jossain 1400-1700 tasolla. Kierrosten nosto yli 2000 johtaa vain melun ja kulutuksen rajuun kasvuun ilman merkittävää vaikutusta nopeuteen ;-). Käytännössä ajellaan pääsääntoisesti alta 10 solmun nopeuksilla, mikä tässä onkin se toisinaan ärsyttävä asia koska nopeammalla veneellä pääsisi pidemmälle samassa ajassa.

Meillä torstaina naisväki kävi ajalemassa ja minä taas kundin fudisturnaukseen.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tänään taas 4 hp koneella 4,5 h merellä, kilsoja joku 45.

Bensaa taisi mennä alle neljä litraa. Ei ole kallista leikkiä tämä edes näillä bensanhinnoilla.

Toi oma kone myös sellainen, että ”tyhjäkäynnillä” vaihde päällä menee melkein yhtä kovaa kuin kaasu pohjassa. Kaasu pohjassa desibelit tuplaantuu ja sama käynee kulutukselle.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tänään taas 4 hp koneella 4,5 h merellä, kilsoja joku 45.

Bensaa taisi mennä alle neljä litraa. Ei ole kallista leikkiä tämä edes näillä bensanhinnoilla.

Toi oma kone myös sellainen, että ”tyhjäkäynnillä” vaihde päällä menee melkein yhtä kovaa kuin kaasu pohjassa. Kaasu pohjassa desibelit tuplaantuu ja sama käynee kulutukselle.

Kaverin Utterilla ajeltiin tänään kolmisen tuntia saaristossa. 250 heppanen kone vie kuulemma 1.2 litraa minuutissa. Halpaa hupia. Eiku,
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse juhannuksen seutuun pyörin Kallavesi-Suvasvesi akselilla kolme päivää ja kilometrejä tuli yhteensä 170 ja bensaa kului tankkauksen perusteella 65 litraa. Eihän tuo halpaa ole mutta on kyllä jokaisen euron arvoista touhua. Omalla vehkeellä matkavauhti siellä 22-26 solmun välillä.

Tässä ennen lomaa vielä muutamat pienemmät reissut tehtävä ja kun loma koittaa niin menee sitten kolme viikkoa Kuopio-Lappeenranta välisellä vesistöllä mukavasti. Rahaa se vaan on.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kaverin Utterilla ajeltiin tänään kolmisen tuntia saaristossa. 250 heppanen kone vie kuulemma 1.2 litraa minuutissa. Halpaa hupia. Eiku,
Se Verado vie tuon about kaasu pohjassa, vauhtia Utternissa on sitten jo yli 40 solmua ja kolmessa tunnissa ehtii Naantalista Helsinkiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös