Veneilemään

  • 35 215
  • 127

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suureksi ihmetyksekseni en löytänyt ketjua, joka olisi pyhitetty tälle hienolle harrastukselle ja elämäntavalle, veneilylle. Tähän topicciin toivoisin keskustelua kuitenkin pelkästään moottoriveneisiin liittyen, purjeveneet ja niiden kanssa pelaaminen on kaikessa tyylikkyydessään kuitenkin sikäli erilaista puuhaa, että pidetään se poissa täältä, vai kuinka?

Asiaan:

Tässä perheessä on nyt itseni toimesta tehty sellainen päätös, että ensi kesäksi (2010) hommataan vene. Syyt moiseen päätökseen piilevät lähinnä uuden duunini huonoissa vapaissa ja 2,5 tunnin mökkimatkassa, sekä landella ilmenneinä sukupolvien välisinä erimielisyyksinä. Toisin sanoen, pitäkää tunkkinne, minä hommaan veneen, piste.

Mutta minkälainen ruuhi sitä pitäisi laittaa? Ihan täysin keltanokka en veneiden kanssa ole: Viimeksi kymmenisen vuotta sitten omistin pienen alta nelimetrisen tuulilasiveneen, jolla seilasimme Helsingin edustan vesiä vaihtelevalla menestyksellä parina kesänä. Venho oli vaan sikäli vanha ja paska, että vesillä sai jatkuvasti olla rinki perseen ympärillä, että koska tuo hajoaa tai lähteekö se käyntiin ylipäätään. Ei kiva, veneilyn on kuitenkin tarkoitus olla hauskaa. Lisäksi landella meillä on ollut 4,7 metrinen pulpettivene 40 kaakkisella nelitahti Yamahalla, jolla olen pyyhkinyt menemään paljonkin; sisävesillä tuo on turhankin ripeä laite, kun ei tuo järvi mikään Päijänne kuitenkaan ole.

Muutamia kriteereitä olen saanut päähäni, ja Nettivenettä aktiivisesti selanneena olen kokenut jotain jo oivaltaneenikin. Perheen koko on mallia 2+2 (tosin iso osa veneilystä tapahtunee kokoonpanolla 1+1 tai 1+0) ja ainakin muijan ja kakaroiden pitäisi pystyä venhossa yöpymään sisällä, joten jonkinlainen kiinteä kajuutta on pakko olla. Vieläpä sellainen, johon voi jemmata jonnekin pois näkyvistä kemiallisen WC:n, myös valopetrooli tms. lämmitin parantaisi perhesopua oletettavasti paljonkin. Veneellä tulisi olla siis pituutta 5-6 metriä, ja moottoritehoa tuollaiset 60-100 hevosvoimaa. Ja ikää korkeintaan kymmenen vuotta, hakusessa on siisti ja toimintavarma botski, joka nousee kikkailematta plaaniin täydelläkin kuormalla.

Fyrkkaa voi veneeseen laittaa (ehdoton) max. 20000 euroa. Tuohon hintaan pitäisi saada mahtumaan traileri, jossa vene voi talvehtia. Traileri siksi, koska veneen nostaminen ja laskeminen on mielestäni muutenkin äärimmäisen vastenmielistä puuhaa, joten tämän tarvekalun olemassaolo helpottaisi elämää tuntuvasti ainakin kahtena päivänä vuodessa.

Muuta merkittävää: Bensankulutus hirvittää joka tapauksessa. Onko perämoottoreiden merkeissä käytännön eroja? Honda & Yamaha houkuttelevat mielikuvien perusteella eniten, Yamahoiden korkeasta laadusta ja luotettavuudesta on jopa toisen käden kokemusta. 2t tai 4t, toistaiseksi en ole osannut sulkea kumpaakaan pois, 2t keveys ja helppohuoltoisuus miellyttää ajatuksena, mutta viekö 4t kone vähemmän polttoainetta? Koneen äänekkyydelle en pistä suurtakaan painoarvoa. Mutta kulutukselle kyllä, paljonko bensaa 60hv kone vie matkanopeudella verrattuna vaikka 115hv koneeseen per mpk?

Malleina lähinnä keskihyttiveneet, kuten MV-Marin 5400 MC, Yamarin 5800 BC, sekä daycruiser Yamarin 59 DC miellyttävät eniten. HT-veneitä pidän ehkä hiukan liian "tavallisina" ja muutenkin vähän pappojen veneinä, myös avoimen takatilan pressun sulkeminen kotisatamaan palattaessa ahdistaa, homman pitäisi olla mahdollisimman helppoa alusta loppuun. Silti sopivan hintainen ja -mallinen HT saattaa tulla kuitenkin ehkä kyseeseen. Nettiveneen ainoa Vihe Family Fisher 32 kaakkisella dieselillään miellyttää myös jollain perverssillä tavalla... Joo, tai kimppavene mallia 50/50 jonkun riittävän leppoisan ja tunnollisen (tulevan) venemiehen kanssa, YV:tä kehiin vaan! ....mä mikään ultras oo....

Vakuutukset, venepaikat, promillerajat, talvisäilytys, varusteet, trailerit jne jne, jakapaaka kokemuksianne ja niin pois päin. Törmäillään vesillä kesällä 2010!
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minulla ei ole koskaan ollut veneily erityisen lähellä sydäntä, olen aina ajatellut että hankin oman veneen vasta sitten kun on varaa ostaa sellainen vanha Amerikkalainen mahonkivene V8-moottorilla. Kyseessä siis tällainen mahonkinen runabout, merkkinä esim. Chris Craft tai Riva. Noissa on tyyliä!

Ihan järjetönhän tuollainen varmaan Suomessa on, ja hinnatkin on aivan älyttömiä, joten tuskin tulee tuo(kaan) haave koskaan toteutumaan.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Ehdottomasti kannattaa hankkia se 4-T moottori, kulutus on noin kolmanneksen pienempi. 2-tahti koneita ei enää saa Suomeen tuoda, joten uutena niitä ei enää myynnissä ole, tämä tekee myös sen, että varaosien saanti 2-T koneisiin huononee. Ja onhan nelari huomattavasti miellyttävämpi käyttää, on äänettömämpi ja helpompi, ei tarvitse sekoitella öljyä bensan sekaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vähän samanlainen maku minullakin, mutta minä kuolaan enemmänkin tällaisen norjalaisen Dolvikin perään. Mallia en ole vielä päättänyt.

Nuo on siis ihan uusia? Minä olen enemmänkin haaveillut ihan niistä aidoista 30-50 -lukulaisista Chris Crafteista yms. mutta on kyllä kerta kaikkiaan hienon näköisiä myös nuo Dolvikin veneet. Kyllä tuollainenkin kelpaisi, tyylihän on ihan sama kuin noissa "aidoissa" veneissä ja tekniikkakin todennäköisesti huomattavasti varmempaa ja parempaa kuin vanhoissa. Minkähänlaisissa hinnoissa nuo mahtaa pyöriä? Dolvik 32 tai 33 olisi minun valintani.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Ei se veneen omistaminen koskaan helppoa ole, oli sitten kemiallinen wc, lämmitin tai pressuton takatilakaan.

Vauvasta asti on merellä liikuttu perheen kanssa, nyt vähän vähemmän mutta mieli vetää vesille aina. Kyllä meidän perheellä ainakin toimi pienillä veneretkillä 510 pitkä ht-vene, jossa mahtui nukkumaan se 2+2. Itse olin tuolloin 5-6 -vuotias ja pääsin myös itsekin veneen puikkoihin. Kosteat oli kyllä yöt nukkua kun ei ollut sitä lämppäriä.

Seuraavassa veneessä, 8-metrisessä kalastajamallisessa 2-kajuuttaisessa myrsky-jannessa matkat sujuikin mukavammin, vaikka sitä vessaa ei ollutkaan. Kyllä ilman sitäkin pärjää. Maarianhaminassa käytiin pisimmillään kääntymässä (Raumalta) ja olihan se leppoisaa puksutella kymmentä solmua eteenpäin. Ja se valopetrolilämppäri oli kyllä mukava varuste.

Kaikennäkösiä konerikkoja mahtui kyllä matkan varrelle silloin tällöin, mutta se kyllä vain kuuluu asiaan. Ei kannata siis harkita veneen ostamista jos on peukalo keskellä kämmentä oleva ultras-janari ;)

Pääasia on pitää pää kylmänä ja toimia fiksusti merellä. Toisin kuin nää janarit Porvoossa.

On muuten nykyisin venevalmistajilla ja jälleenmyyjillä oikea asenne markkinointin. Nettisivuilla helvetin upeita kuvia veneistä ja fiiliksistä, mielikuvillahan noita kuitenkin kannattaa myydä.
 

12961

Jäsen
Ehdottomasti kannattaa hankkia se 4-T moottori, kulutus on noin kolmanneksen pienempi. 2-tahti koneita ei enää saa Suomeen tuoda, joten uutena niitä ei enää myynnissä ole, tämä tekee myös sen, että varaosien saanti 2-T koneisiin huononee. Ja onhan nelari huomattavasti miellyttävämpi käyttää, on äänettömämpi ja helpompi, ei tarvitse sekoitella öljyä bensan sekaan.

Kyllä 2-tahtimoottoreita saa tuoda ja myydä, mikäli ne täyttävät päästörajoitukset.

Lähes kaikilla valmistajilla on 60 +kokoluokkiin suoraruiskukakstahteja, jotka eivät savuta, haise ja kuluta niinkuin kakstahtiset perinteisesti. Näiden ainoa nelitahteja merkittävästi huonompi ominaisuus on ääni. Parempia sensijaan huoltovapaus sekä paino. Tohatsun TLDI:sta on kokemuksia 115hp versiona ja on hyvä.

Juuri jonkin veneilyjulkaisun testissä 2-tahtinen suoraruisku voitti vastaavan nelarin.

No, makuasia onko mukavampi sekoittaa öljyt bensan sekaan vai vaihtaa moottoriöljyt kerran kaudessa. Sitäpaitsi nämä sekoittavat sen öljyn itse.

Kulutuksesta on paha sanoa, se kun on melko lailla venekohtaista.
 
Viimeksi muokattu:

12961

Jäsen
Jaahas, tähänkin ketjuun tuli asiaa, kun käyttöön (firmalle) on mitä ilmeisimmin tulossa kesäksi Vator 27. Kenelläkään kokemuksia ko. veneestä?

Kysymyksessä on siis ilmeisesti harvinaisuudeksi jäävä 2008 markkinoille tuotu kookas (8,2m) HT-vene 300-heppaisella dieselillä. Mielestäni pirun hienon näköinen, jotain kuorma-automaista macho-tyylikkyyttä tuossa on. Ohjaamon muodot muistuttavat etäisesti enemmän Scaniaa kuin premium-venettä.

Jotain tämän näköistä on siis tiedossa:
Kuva 1
Kuva 2
 
Viimeksi muokattu:

12961

Jäsen
Hiljaista on tässä ketjussa.

Vator vaihtui toiseen suomalaiseen, XO 240 RS I/O -veneeseen. Paatti siis vaihtui hiukan kevyempään, myös kovemmasta kelistä tykkäävään, pitkän ja kapean malliseen, syvällä V-pohjalla varustettuun, sporttisempaan veneeseen. Näitä hankkivat mm. Norjan poliisin erikoisryhmät Utoyan jälkeen, joten melko kykenevä paatti tämäkin pitäisi olla. Norjaan "vähän" Itämeren olosuhteita rajumpiin paikkoihin suurin osa näistä kuuluukin päätyneen.

On tosin sanottava, että Vator oli hiukan isomman kokonsa takia vielä merikelpoisempi, mutta tässä on vähän enemmän tuntua siitä, että merikelpoisuutta on selvästi painotettu suunnittelussa. Toinen painotettu osa-alue on tyylikkyys. Onko muita tyylikkäitä, sisäkoneellisia alumiiniveneitä?

XO on alumiinivene, joka ei tunnu eikä näytä alumiiniveneeltä, sisäosat ovat lujitemuovikaukaloa. Suorituskyky on kuitenkin kevyttä työkoneluokkaa kelissä kuin kelissä. Mitään sisätiloja tässä ei ole, vaan kyseessä on bowrider -tyyppinen avopaatti.

Myös alumiinirungon ainevahvuudet ja hitsaussaumat vaikuttavat jopa ylimitoitetuilta. Tämä kestää aikamoista rääkkiä.

Ensituntumat ovat, että helvetin hieno vene tuli ostettua. Tämä yksilö on Volvo Pentan 190 heppaisella, 5-pyttyisellä D3-turbodieselillä ja DPS-Duoprop vetolaitteella varustettuna. Kulkuja saisi olla hiukan 34 solmua enemmänkin, mutta toisaalta dieselien tapaan taloudellinen matkanopeus ulottuu lähes huippuihin saakka, n. 29,5 solmussa tämä kuluttaa noin 8 desiä per merimaili. Aika kohtuullista!

Duopropissa riittää "pitoa" käsitellä dieselin vääntöä, ja kiihtyvyys huippuihin onkin miehekäs tapaus. Kaasu pohjaan --> turbo vislaa hetken --> 5-pyttyisen murina alkaa ja todella nopeasti ollaan plaanin kautta matkavauhdissa. Vesihiihtoonkin Duoprop toiminee paremmin kuin hyvin, hiihtäjä luultavasti nousee pinnalle todella nopeasti.

Pitää vielä hommata vetolaitteeseen pykälän nopeammat potkurit, niin matkavauhti asettunee pari-kolme solmua ylemmäs. Nyt potkurivalinta on tehty selvästi painottaen kiihtyvyyttä, joka kyllä on kohdillaan. Vääntävälle dieselille sopisi uskoakseni myös pykälän rajumpi potkurivaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:

#76

Jäsen
Jossain vaiheessa houkutti kalastusmielessä busterin tjsp hankkiminen, mutta appivanhempien veneilyä seuratessa on venekuume kadonnut. Appiukon kanssa on kalastettu merellä huonolla menestyksellä ja heillä vene on varsinaisen käytön ohella syönyt minusta kohtuuttoman paljon huoltotunteja ja ylipäänsä vaatinut liikaa hoitoa käytön lisäksi.
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itseäni on alkanut myös houkuttamaan jonkunlaisen veneen hankkiminen, mutta totta puhuakseni en tiedä onko siinä mitään järkeä. Aiemmin meillä oli mökki meren rannalla, jolloin veneestä oli myös huviajelun lisäksi jotain käytännön hyötyä (pääsi kauppoihin nopeammin kuin autolla, kalastus yms.).

Nykyään vene tulisi ainoastaan järvikäyttöön (Lohjanjärvi), kalastus ei jaksa enää innostaa samaan tapaan kuin nuorempana joten käyttötarkoitus olisi vain ns. huviajelu (maisemien katselu, hyvästä säästä nauttiminen, ajaminen johonkin ravintolaan syömään jne.

Olen tässä nyt miettinyt että mitenköhän kauan mielenkiinto riittää tuohon touhuun..vaikka järvi onkin iso, en usko että kovinkaan kauaa menee että sen oppii tuntemaan ja veneily muuttuu vain paikasta a paikkaan b liikkumiseen (jotka kuitenkin tällä alueella yleensä hoituu autolla selvästi nopeammin) ja yleisesti ottaen enempi tai vähempi pakkopullaksi.

Vaihtoehtonahan voisi olla purjejollan hankkiminen jolloin pääsee leikkimään tuulen kera.

Onko täällä henkilöitä jotka seilailevat vain järvialueilla ja saako siitä iloa irti myös pidemmän päälle? Ko. touhun aloitushinta kun on kohtuu suolainen, ei kiinnostaisi sijoittaa touhuun tuhansia euroja ja seuraavana kesänä huomata että koko homma ei enää kiinnosta koska maisemat ovat tuttuja ja käyneet sen takia tylsäksi.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Merellä ollaan oltu koko ikä, eli varmaan nelisenkymmentä vuotta. Laivastossa intissa jne. Ensimmäinen vene oli 6m pitkä perämoottorivene, puinen, tervattu, sittemmin kuidutettu ja 4hv Monarch moottorilla.
Tuolla kakarana ajeltiin pitkin Tampereen Pyhäjärveä.
Sitten joskus tuli hankittua kabiinivene, Minor 650 ja siinä oli 23hv Yanmar diesel. Mahtipeli. Puoliplaanari, mahtui pari henkeä nukkumaan ja tekemään ruokaa, matkavahti siinä 11 solmun paikkeilla ja kulutus oli 4L tunnissa.
Noita muuten löytyy satunnaisesti aika asiallisella hinnalla vaikka Minorit muuten kalliita ovatkin.

Sitten pari pulpettivenettä mm Bella 450 ja 35hv Evinrude.

Kajakkikin on tullut hankittua.

Nyt kun veneily on vain satunnaista huviajelua ja kalastusta aika aktiivisesti, ostin viime vuonna uudehkon Rönnqvist 15 pulpettiveneen. Puoliplaanari, kalastajille tehty ja rannikon arvaamattomiin säihin. Ei ole iso mutta toimii kovassakin kelissä. Moottorina 15 hv 4-t Mariner. Tässä on aika mahtava paketti. Jossain vaiheessa ehkä hankin samanlaisen mutta pykälää paria isomman Rönnqvistin.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Nykyään vene tulisi ainoastaan järvikäyttöön (Lohjanjärvi), kalastus ei jaksa enää innostaa samaan tapaan kuin nuorempana joten käyttötarkoitus olisi vain ns. huviajelu (maisemien katselu, hyvästä säästä nauttiminen, ajaminen johonkin ravintolaan syömään jne.

Meillä nyt Lohjanjärvellä käytössä Buster L joka toimii yhteysveneenä mökin ollessa saaressa, mutta kyllähän päätarkotus on päästä hyvällä kelillä Kaljaasiin! :-)

Lauttaravintola KALJAASI

Tampereella sitten on viimekesänä kimppaveneenä hommattu Bayliner 2651 Ciera Sunbridge jota käytetään järvellä lillumiseen ja satunnaiseen Pimeesalmeen / Rustholliin matkaamiseen. Ko. vene varustettu V8 koneella joten kauhean pitkälle ei lompakko anna myöden lähteä, :-)
 
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
Miten alkukesän säistä huolimatta tällainen ketju ei ole noussut ylös?

Veneilijää on hemmoteltu alkukesästä ja meidän veneen on kaasuttimesta on mennyt varmaan kohta 150 litraa. Millaisia veneitä porukalla on? Nyt on veneeseen tulossa postissa rosteri propelli, kun erään nettikaupan loppuunmyynnissä myytiin niitä käsittämättömään 180e hintaan.
 

Drivedog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Hongat, Lädit
Miten alkukesän säistä huolimatta tällainen ketju ei ole noussut ylös?

Hiljaista tosiaan ollut tämän ketjun osalta muutenkin kun 4 vuoden viestit mahtuu yhdelle sivulle. Mä en ollut edes ikinä nähnyt tätä ketjua.

Mulla ei omaa venettä ole, mutta ihan mukavasti pääsee merille kun hyvällä kaverilla on 7-8 metrinen Boston Whaler 250hv Mercuryn ulkoperämoottorilla. Kyseessä on siis kalastusvene. Mä en juurikaan kalasta, mikä on ihan loistavaa koska se tarkoittaa että mä pääsen aina kuskiksi kun muut fisustavat. Espoon edustalla ja Tammisaaren ympärillä tulee yleensä pyörittyä. Pisin reissu jolla olen ollut (Espoosta) on Nauvo.

Keskiviikkona lähtee tämä kesä käyntiin veneilyn osalta kun haemme tämän Whalerin talvisäilöstä Inkoosta, siitä syväsataman kupeesta olevasta venehotellista. Se on muuten ollut loistava paikka, kaikki duunit hoituu ja palvelu on ihan huippua. Viimeksikin se omistaja säästi meiltä taksimatkan kun päästiin hänen kyydillä Espooseen. Etusivu | Venehotelli Inkoo | Veneiden talvisäilytys Voin suositella lämpimästi palvelun ja toimivuuden osalta, hinnoista en osaa sanoa kun eipä nuo laskut mulle tule.

Inkoosta tarkoitus on ajaa kaverin landelle Vormö:n saarelle, joka sijaitsee hieman Porkkalan selästä länteen. Yö siellä ja seuraavana päivänä sitten himaan.

Missäpäin te Seitsemäspakki olette pyörineet tänä kesänä?
 
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
Hiljaista tosiaan ollut tämän ketjun osalta muutenkin kun 4 vuoden viestit mahtuu yhdelle sivulle. Mä en ollut edes ikinä nähnyt tätä ketjua.


Missäpäin te Seitsemäspakki olette pyörineet tänä kesänä?


Tulee ajettua sisävedellä, tarkemmin sanottuna Virroilla. Virroiltahan pääsee vesitietä aina Tampereelle ja särkänniemeen asti, mikä onkin ollut tässä mielessä josko sen matkan ajelisi. Viime kesänä olisi ollut koko kesä lomaa, mutta kelit oli mitä oli. Ei ollut sitä vaadittavaa kolmea päivää poutaa, jota tuo reissu olisi vaatinut. Kuomurallia ei sitten jaksa aloittaa vetten päällä. Ainoa viikonloppu jolloin ei satanut, olinkin sitten tuhdissa humalassa.

On tuo niin hienoa hommaa, että miksi sitä ei ole ennemmin tajunnut ostaa kunnon venettä. Rahaahan tuohon hommaan menee aika lailla, mutta toisaalta kun ottaa sen harrastuksena niin vuositasolle jyvitettynä perse sen kyllä kestää.
 

Rööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Keskiviikkona lähtee tämä kesä käyntiin veneilyn osalta kun haemme tämän Whalerin talvisäilöstä Inkoosta, siitä syväsataman kupeesta olevasta venehotellista. Se on muuten ollut loistava paikka, kaikki duunit hoituu ja palvelu on ihan huippua. Viimeksikin se omistaja säästi meiltä taksimatkan kun päästiin hänen kyydillä Espooseen. Etusivu | Venehotelli Inkoo | Veneiden talvisäilytys Voin suositella lämpimästi palvelun ja toimivuuden osalta, hinnoista en osaa sanoa kun eipä nuo laskut mulle tule.

No kas, onpa tutun näköinen paikka. Hyvän palvelun ja upeiden botskien sijasta huomio kuitenkin kiinnittyy suurella pieteetillä toteutettuun LVI-tekniikkaan. Kyyyllähän halleja veneineen löytyy sieltä sekä täältä, mutta ei tälläisillä putki-mässyillä!

Niin kyllähän minäkin veneilen muutaman kerran kesässä. Tänä kesänä kenties enemmän kuin koskaan, kun tuota kesälomaakin pukkaa ensikertaa aikuisiällä.
Veneilyni nykyisin on leppoisaa lipumista suojaisilla sisävesillä. Etelä-Karjalaan sijoittuva Kuolimo on mökkisatamani vesistö. Suurta seikkailua taikka vuosia kestävää löytöretkeilyä tuolla ei aikaiseksi saa, mutta toisaalta ihan aina ei tarvitse samojakaan rantoja katsella, jos vaihtelua kaipaa. Retkeilyä ajatellen ravintoloita/terasseja saisi rannoilla olla huomattavasti enemmän. Toisaalta, eihän niihin asiakkaita riittäisi kesäkuukausien ulkopuolella, jos silloinkaan.

Paattina on ollut kuudetta kesää Uttern 560 kuuskymppisellä nelari Mercyrylla. Koneen vaihdoin kolmen kesän jälkeen Hondasta nykyiseen, koska Honda kaasarikoneena ei käynyt jostain syystä pitkiä aikoja tyhjäkäynnillä. Ikävä ominaisuus uistellessa. Kaasareita säädettiin takuuseen muutaman kerran, mutta käynti ei parantunut yhtään. Eivät selvästikään siellä nyrkkipajassa osanneet asiaansa. Nykyiseen ruiskukoneeseen olen erittäin tyytyväinen, kuten koko veneeseenkin.

Venehän on sinänsä kovin kökön näköinen, mutta keskihytissä on mukava särpiä hiivavesiä sateen yllättäessä uisteluretkillä. Kirkkomatkoilla eukon hiuskuontalo pysyy myös kopissa kuosissaan - muutenhan tuota ei veneeseen saisikaan. Katto aukeaa kuitenkin kokonaan ja takaseinää hytissä ei ole, joten valoa ja raitista ilmaakin on riittämiin kauniille keleille. Vähän väljempi vene saisi olla vapojen kanssa pyöriessä, mutta toisaalta taas enempää painoa ei tarvitsisi olla kiloakaan lisää. Kompromissina ihan hyvä järvisetti.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Sähköliitosten hapettuminen

Miksi ei kukaan kertonut minulle, että tee-se-itse miehen kaikulaitteen asennuksessa on syytä tehdä kunnon eristykset sähköliitoksiin. Kaikulaite ensin alkoi pätkimään ja lopulta siitä tuli kuuromykkä eli ei käynnistynyt enää.

Pienen diagnoosin jälkeen vika oli paikannettu edellisenä kesänä kaiun asennuksen yhteydessä tehtyihin sähköliitoksiin. Näyttää olevan erityisen herkkiä hapettumaan etenkin veneessä nuo liitokset, kun ovat jatkuvasti kosteuden kanssa tekemisissä.

Biltemasta uudet kudistesukkaliittimet peliin ja taas toimii. Vinkkinä kanssaveneilijöille: Kannattaa eristää sähköliitokset kunnolla ja kytkeä akun virrat pääkatkaisijasta aina pois, kun venettä ei käytetä.
 

August

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kyllhähän veneily on kesän ajanviettona mitä mainioin. Itsellänikin uusi vene tälle kesälle alla, ja hirveä kuume olisi jatkuvasti päästä veneilemään. Kalastus on siinä sivutuotteena, mutta tärkeintä on vain päästä veden ääreen.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Itsellä on vanha 570 pitkä retkivene mökkijärvellä.Paatti ilmeisesti ensirekisteröity Porin suunnalle koska rekisterin kirjainosa on T.

Ennenvanhaan nuo rekisteritunnukset perustuivat läänijakoon ja tuo T tarkoittaa Turun ja Porin lääniä.U lienee Uusimaa mutta onko kellään tietoa muiden rekisteritunnusten kirjainosien merkityksestä.Mitä lääniä merkitsee X?

Tällaisia tunnuksiakin on vastaan tullut.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen pidempään suunnittelut hankkivani mökille moottoriveneen kalastusta varten.

Haasteena on se, että en ajatellut siitä maksaa kuin about 2000e maksimissaan ja en noista nettiveneen ja muiden sivustojen käytetyistä ymmärrä pahemmin.

Joku buster tai sen kaltainen 10-20hp moottorilla on ollut ajatuksissa.

Mutta mitä vinkkejä palstatovereilla on veneen hankintaan?
 

Eesau_65

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Itsellä on vanha 570 pitkä retkivene mökkijärvellä.Paatti ilmeisesti ensirekisteröity Porin suunnalle koska rekisterin kirjainosa on T.

Ennenvanhaan nuo rekisteritunnukset perustuivat läänijakoon ja tuo T tarkoittaa Turun ja Porin lääniä.U lienee Uusimaa mutta onko kellään tietoa muiden rekisteritunnusten kirjainosien merkityksestä.Mitä lääniä merkitsee X?

Tällaisia tunnuksiakin on vastaan tullut.

Tuo X viittaa veneen rekisteröintiin Keski-Suomessa.

Eli näin ne menee:
A, jos vene on rekisteröity Uudenmaan lääninhallituksessa ja sitä pääasiallisesti käytetään Helsingin kaupungin alueella,

U, jos vene on rekisteröity Uudenmaan lääninhallituksessa ja sitä pääasiallisesti käytetään muualla läänin alueella,

T, jos vene on rekisteröity Turun ja Porin lääninhallituksessa,

H, jos vene on rekisteröity Hämeen lääninhallituksessa,

R jos vene on rekisteröity Kymen lääninhallituksessa,

M jos vene on rekisteröity Mikkelin lääninhallituksessa,

K, jos vene on rekisteröity Kuopion lääninhallituksessa,

S, jos vene on rekisteröity Pohjois-Karjalan lääninhallituksessa,

X, jos vene on rekisteröity Keski-Suomen lääninhallituksessa,

V, jos vene on rekisteröity Vaasan lääninhallituksessa,

O, jos vene on rekisteröity Oulun lääninhallituksessa,

L, jos vene on rekisteröity Lapin lääninhallituksessa, tai

ÅL, jos vene on rekisteröity Ahvenanmaan lääninhallituksessa.

Lähteenä:FINLEX ® - Säädökset alkuperäisinä: 152/1969
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Tuo X viittaa veneen rekisteröintiin Keski-Suomessa.

Eli näin ne menee:
A, jos vene on rekisteröity Uudenmaan lääninhallituksessa ja sitä pääasiallisesti käytetään Helsingin kaupungin alueella,

U, jos vene on rekisteröity Uudenmaan lääninhallituksessa ja sitä pääasiallisesti käytetään muualla läänin alueella,

T, jos vene on rekisteröity Turun ja Porin lääninhallituksessa,

H, jos vene on rekisteröity Hämeen lääninhallituksessa,

R jos vene on rekisteröity Kymen lääninhallituksessa,

M jos vene on rekisteröity Mikkelin lääninhallituksessa,

K, jos vene on rekisteröity Kuopion lääninhallituksessa,

S, jos vene on rekisteröity Pohjois-Karjalan lääninhallituksessa,

X, jos vene on rekisteröity Keski-Suomen lääninhallituksessa,

V, jos vene on rekisteröity Vaasan lääninhallituksessa,

O, jos vene on rekisteröity Oulun lääninhallituksessa,

L, jos vene on rekisteröity Lapin lääninhallituksessa, tai

ÅL, jos vene on rekisteröity Ahvenanmaan lääninhallituksessa.

Lähteenä:FINLEX ® - Säädökset alkuperäisinä: 152/1969

Kiitoksia kovasti,itsekin yritin noita tietoja netin syövereistä onkia mutta en ilmeisesti joko osannut tai ollut tarpeeksi ahkera.Kiitos.

Oma paatti on valmistunut Turun Veneveistämöltä vuonna -67 joten kohtahan tässä saa juhlia viisikymppisiä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Olenko palstan ainoa purjehtija? Äkkiseltään näyttäisi ainakin siltä, ettei muita purjeita näy horisontissa.
Ehkä todennäköisempää onkin Se, että niin purjehtijat kuin muutkin veneilijät käyvät keskustelunsa muilla foorumeilla.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Juuri tämä jälkimmäinen. Tuossa ketjun aloitusviestissä taidettiin sulkea purjeveneily pois – välillä sitten tosin kysellään, että miten tällä on niin hiljaista (vitsivitsi). :)

Niinpä lukeekin. On sen verran vanha ketju, että en jaksanut avausviestiä kovinkaan tarkkaan silmäillä. Hiljaistahan on, kun ei moottorit pauhaa. Pidetään tämä siis hiljaisena ;)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös