Itsellä kanssa venekuume noussut niin suureksi että pakko se on varmaan viimeistään ensi keväänä hankkia. Tällä hetkellä vahvin ehdokas olisi Yamarin 59dc. Onko tästä kokemuksia kenelläkään täällä?
Nyt olisi sitten talvi aikaa valmistautua uuteen harrastukseen ja käydä tarvittavia kursseja. Millaisia kursseja suosittelisitte? Kokemusta on perinteisestä kalaveneestä 40hp moottorilla jonkun verran takana, joten veneen käsittely on ainakin alkeellisesti hanskassa.
Tarkoitus veneen paikaksi olisi kotikaupunki Kuopio, josta sitten pääsee kätevästi vesiteitse myös mökille Suvasvedelle ja Savonlinnan kautta toiselle mökille Puumalaan.
Nyt kannattaisi laittaa veneet myyntiin. Pari tuttua on ostattelemassa ja kaikki vähänkin kiinnostavat paatit myydään hetkessä. Mitenkäs jatkoaikalaisten veneilyt on lähteneet käyntiin?
Letku oli selvästi hiljattain vaihdettu, ja vastaavaa ei tuon ikäiseen koneeseen saanut ihan nopealla aikataululla mistään. Tulpat vaihdoin, vaikuttaisi vähän siltä, että ei käy ihan kaikilla pytyillä. Käy tosin ihan nätisti tiettyyn pisteeseen asti, kuumempana alkaa ihmeellinen rötääminen, joskin vielä silloinkin liikkuu ihan hyvin. Kaasuun reagoi arviolta 3/4:aan asti, sen jälkeen vipua kääntäessä vauhti pikemminkin hiipuu kuin kasvaa. Vaikuttaisi siis siltä, että ei syystä tai toisesta saa tarpeeksi bensaa. Ajelen tällä nyt hiljaksiin nämä hyvät kesäkelit lähiseutuja ja kelien viiletessä nostan maihin ja otan kaasarit ja bensapumpun käsittelyyn. Vanhat koneet vaativat aina pientä harrastuneisuutta, joten ei mitään uutta taivaan alla.@Ishmael Bensaletkun vaihto on hyvä idea ja muutenkin katsoa ettei ilmaa pääse mistään pa-järjestelmään. Toinen mitä kannattaa katsoa on tulpat, landella oli joskus 2T Tohatsu ja se tapasi liata tulpat tosinaan vauhdilla (liekö syynä ollut hidas uistelu ja osaamattomuus kaasuttimen säädössä) ja se hillitsi menoa kovemmalla kaasulla. Vielä ehkä kannattaa katsoa myös ettei ilmanputsari tai pa-suodatin ole ihan tukossa kun kyseessä itselle uusi moottori.
Itsellä kanssa venekuume noussut niin suureksi että pakko se on varmaan viimeistään ensi keväänä hankkia. Tällä hetkellä vahvin ehdokas olisi Yamarin 59dc. Onko tästä kokemuksia kenelläkään täällä?
Nyt olisi sitten talvi aikaa valmistautua uuteen harrastukseen ja käydä tarvittavia kursseja. Millaisia kursseja suosittelisitte? Kokemusta on perinteisestä kalaveneestä 40hp moottorilla jonkun verran takana, joten veneen käsittely on ainakin alkeellisesti hanskassa.
Tarkoitus veneen paikaksi olisi kotikaupunki Kuopio, josta sitten pääsee kätevästi vesiteitse myös mökille Suvasvedelle ja Savonlinnan kautta toiselle mökille Puumalaan.
HT-veneiden yksi kiusallinen piirre yleensä on kulkeminen sinne ohjaamoon. Kun noihin laituripaikkoihin ajetaan keula edellä, olisi keulaluukku ihan kiva. Varsinkin jos on pieniä lapsia, sinne kajuuttaan taiteilu reunoja pitkin on hankalaa eväskassien ja mukulien kera.Viime kesänä alkoi pienimuotoinen venekuume vaivaamaan kun hommattiin tontti, johon kuuluu laituripaikka. Nyt sitten työkaveri ilmoitti, että olisi pistämässä hyväkuntoisen Yamarin 59HT:n (2008) myyntiin ja oma vaimokin innostui ajatuksesta. Tuo Yamarin voisi ehkä olla meidän nelihenkiselle perheelle ihan sopivan kokoinen retkivene päiväkruisailuihin. Vielä en ole tuosta purkista nähnyt kuin muutaman valokuvan mutta lupaavalta vaikuttaa. Tokihan tuo täytyy ensin vesille laskea ja koeajaa ennen kuin ostopäätöstä tehdään.
Ikinä en ole venettä omistanut niin ihan tyhjän päältä harrastukseen lähdetään, jos lähdetään ja se tässä aika paljon arveluttaakin, kun ei tiedä mitä veneeltä osaisi vaatia. Kaveripiirissä on kyllä veneilijöitä, joilta täytynee kysellä arvokkaita neuvoja. Täältäkin kyllä kuulisi mielellään vinkkejä veneilyyn ja veneen hankintaan.
Hyviä vinkkejä, kiitos. Itse asiassa tuossa Yamarin HT:ssa on keskellä tuulilasia avautuva luukku, joten ei tarvitse laitojen kautta keulaan kulkea. Saaristolaivurikurssiakin jo katselin, 79€ verkkokurssina kuulosti varsin kohtuulliselta.HT-veneiden yksi kiusallinen piirre yleensä on kulkeminen sinne ohjaamoon. Kun noihin laituripaikkoihin ajetaan keula edellä, olisi keulaluukku ihan kiva. Varsinkin jos on pieniä lapsia, sinne kajuuttaan taiteilu reunoja pitkin on hankalaa eväskassien ja mukulien kera.
Sitten taas monet DC-veneet on pressuhelvettejä, nykyään onneksi monissa malleissa on jo toimivampi tuo pressun päälle viritys, vanhemmissa on kikkailua tuokin.
Ohjaukseen kannattaa panostaa, hydraulinen lienee paras, toki maksaakin sitten hiukan enemmän. Letkuja, nippoja ja tietty hydrajliöljyä saapi olla matkassa.
Vaijeriohjaus kannattaa tsekata säännöllisesti, ja uusia mieluummin liian usein kuin harvoin. Se on totinen paikka kun selällävaijeri katkeaa, toki melasta/airosta ja vaikkapa teipistä saa jonkunlaisen "pinnaohjauksen" hädän hetkellä. Siis jos sellaiset on matkassa.
Ja mielestäni vaikkapa tuo saaristolaivurikurssi on ok, sieltä saa hyödyllisiä vinkkejä merenkulkuun. Tahi järvenkulkuun ;).
Siinä jotakin, paljoa en tiiä, mutta kysele, jos haluat.
Jos mahdollista, suorita livenä. Siellä on usein jengillä hyviä vinkkejä ja tarimoita. Puhumattakaan sitten kurssin vetäjästä, nää on yleensä pitkän linjan veneilijöitä. Matskut maksaa muutaman kympin ja kurssit mainitsemaasi luokkaa.Hyviä vinkkejä, kiitos. Itse asiassa tuossa Yamarin HT:ssa on keskellä tuulilasia avautuva luukku, joten ei tarvitse laitojen kautta keulaan kulkea. Saaristolaivurikurssiakin jo katselin, 79€ verkkokurssina kuulosti varsin kohtuulliselta.