Mainos

Veneilemään

  • 36 321
  • 127

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Jokos veneet on vesillä? Nyt veneilykauden alkuun olisi tarkoitu hankkia paukkuliivit. Mitä kannattaa ottaa huomioon? Saako alta satasella hyvät? Suosituksia?
 

hege

Jäsen
Vielä ei ole muuta kuin veneen akut ladattu ja tarkoitus olisi talvikate purkaa ehkä ensiviikonlopulla ja sitten miettiä loput jutut. Kerhon talkoot yms. isommat veneenlasku-kuviot on tietenkin toistaiseksi peruttu ja näemmä tänä vuonna katsastuksetkin tehdään vasta syksyllä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Pikkuvene ja pulppari vesillä. Retkivene odottaa vielä parempia aikoja. Niin saatanan kylmää hommaa oli kyllä veneily vielä, ja varsinkin suoraa silmään satavat rakeet vei iloa hommasta suht tehokkaasti. Yllättävän hiljaista oli vielä Turun seudulla laskupaikoilla kun omani veteen lykkäsin.
Paukkuliiveistä en tiedä mitään. Muuta kuin että kannattaa varmistaa että se panos on jotain yleistä tyyppiä ja varmaan katsoa että panoksessa on päiväystä jäljellä. Kovin märkään käyttöön käsinlaukaistava on ehkä parempi valinta kuin automaattinen.
 

hege

Jäsen
Saisiko täältä vinkkiä millaisia aurinkopaneeleja on asenneltu veneisiin? Oma tarkoitus olisi ehkä laittaa paneeli lähinnä pitämään akuissa virtaa kun vene on rannassa ja ehkä myös talviaikaan niin ettei tarvitsisi akkuja roudailla himaan eikä toisaalta latailla niin usein säilytyspaikalla tolpasta. Tänä talvena roudasin akut kotiin mutta tosiaan ehkä jos niissä olisi jatkuva lataus aurinkopaneelin kautta ja sitten kävisi laturin kanssa lataamassa kerran kuukaudessa niin ehkä ne voisi jättää myös paikoilleen talven yli.
 

hege

Jäsen
Miellä pieniä halkeamia kuidutuksessa (puurunkoinen vene mikä siis kuidutettu) kannella ja katolla, mihin olen laittanut teippiä suojaksi kesän ajaksi ajatuksella korjaillaan paremmalla ajalla. Nyt sitten idioottina olin heittänyt teippipaketin hittoon ja en tietenkään mitään merkintään laittanut mihinkään minkä merkkistä teippi oli... Eli josko joku viisaampi antaisi vinkin mitä tuotetta on käyttänyt?
Toinen asia, eli onko hyvää suositusta korjausmassassa mitä olette käyttäneen sitten säröjen korjaukseen (oletteko käyttäneet lasikuitukittiä vai jotain epoxy fillereitä ja skulaisiko katolla joku ihan autokäyttöön tarkoitettu tuote)? Meillä luultavasti joutuu hiomaan sellaisen max 10cmx10cm plänttejä eli ihan ei viitsisi kuitua alkamaan levittämään.
 

hege

Jäsen
Edellisen kysymyksen asiat selvisi kun laitoin ihan laskikuituteippiä ja plastic-padding korjauskittiä. Eli sitten uusi kysymys fiksummille, eli tarve olisi uimatikkaille jotka mielellään olisi helposti poisnostettavaa mallia ja kuitenkin käyttäkelpoiset myös aikuisille joten millaisia itse olette hankkineet? Olemassa olevat on hieman heppoiset jos enemmän aallokkoa ja toisaalta niisä ei tuki tule riittävän ulos jotta nojaisi veneeseen kunnollisesti vaan fiilis on vähän tyyliin köysitikas eli jos hyppii kannelta mereen niin saattaa muutaman kerran jälkeen voimat loppua nousemisen osalta.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Nyt kannattaisi laittaa veneet myyntiin. Pari tuttua on ostattelemassa ja kaikki vähänkin kiinnostavat paatit myydään hetkessä. Mitenkäs jatkoaikalaisten veneilyt on lähteneet käyntiin?
 

hege

Jäsen
Ilmeisesti ainakin uusista tai uudehkoista on pulaa markkinoilla ja kiinnostuneita ostajia on markkinoilla runsaasti. Voi olla, että vuoden - kahden päästä on sitten taas ostajan markkinat käytetyille.
Omat veneilyt on lähtenyt rauhallisesti, tosin lomillekaan ei ole vielä päästy. Kelit on kyllä suosinut ja pari päiväreissua on ajeltu (joskin meidän fiskarilla nekään ei nyt niin pitkiä matkallisesti ole) Sipoon ja Porvoon suunnille ja useampia uintireissuja lähistölle, eilen tuli katsottua tankkia ja nopeasti arvoituna oli polttoainetta mennyt kesän veneilyssä noin 100-120 litraa (dieseliä).
 

pilkku1

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Torpedos Hockey
Täällä vajaat 50 tuntia vietetty ajellessa pitkin Helsinki-Hanko välillä, porkkalassa pääkallo paikka. Hienoja kelejä riittänyt, hylkeitä Kallbådanilla ja yhden myräkän saanut kokea porkkalan selällä kun aallot oli n.2 metrisiä, olipahan keliä kerrakseen,veneenä Buster X ja yamaha f80, hyvin toimii kovassakin kelissä.

Hyviä veneilykelejä arvon palstalaisille!
 
4

444

Pari viikkoa sitten hankin 70-luvun Terhi 425R:n, jota kuljettaa 50hp Mercuryn kaksitahtimoottori jostain 80-luvun puolelta. Lähtee käyntiin, mutta ei kuljeta venettä läheskään sitä vauhtia, mitä tuolta sopii odottaa. Hiljaisilla vauhdeilla sammuu myös herkästi. Lähtee toki aina uudestaan käyntiin. Täytyy vaihtaa tuo bensaletku lähiaikoina, josko siitä löytyisi helpotus ongelmiin.
Kivahan tuolla on päristellä Lohjanjärveä pitkin näillä keleillä, vaikka melusaastetta tarpeettoman paljon syntyykin. On tullut käytyä lähisaarissa ja pari uimarantaa tsekattua; jälkimmäisiin toki pääsee autollakin, mutta veneellä mennessä on vähän eri fiilis.
 

hege

Jäsen
@Ishmael Bensaletkun vaihto on hyvä idea ja muutenkin katsoa ettei ilmaa pääse mistään pa-järjestelmään. Toinen mitä kannattaa katsoa on tulpat, landella oli joskus 2T Tohatsu ja se tapasi liata tulpat tosinaan vauhdilla (liekö syynä ollut hidas uistelu ja osaamattomuus kaasuttimen säädössä) ja se hillitsi menoa kovemmalla kaasulla. Vielä ehkä kannattaa katsoa myös ettei ilmanputsari tai pa-suodatin ole ihan tukossa kun kyseessä itselle uusi moottori.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itsellä kanssa venekuume noussut niin suureksi että pakko se on varmaan viimeistään ensi keväänä hankkia. Tällä hetkellä vahvin ehdokas olisi Yamarin 59dc. Onko tästä kokemuksia kenelläkään täällä?

Nyt olisi sitten talvi aikaa valmistautua uuteen harrastukseen ja käydä tarvittavia kursseja. Millaisia kursseja suosittelisitte? Kokemusta on perinteisestä kalaveneestä 40hp moottorilla jonkun verran takana, joten veneen käsittely on ainakin alkeellisesti hanskassa.

Tarkoitus veneen paikaksi olisi kotikaupunki Kuopio, josta sitten pääsee kätevästi vesiteitse myös mökille Suvasvedelle ja Savonlinnan kautta toiselle mökille Puumalaan.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Itsellä kanssa venekuume noussut niin suureksi että pakko se on varmaan viimeistään ensi keväänä hankkia. Tällä hetkellä vahvin ehdokas olisi Yamarin 59dc. Onko tästä kokemuksia kenelläkään täällä?

Nyt olisi sitten talvi aikaa valmistautua uuteen harrastukseen ja käydä tarvittavia kursseja. Millaisia kursseja suosittelisitte? Kokemusta on perinteisestä kalaveneestä 40hp moottorilla jonkun verran takana, joten veneen käsittely on ainakin alkeellisesti hanskassa.

Tarkoitus veneen paikaksi olisi kotikaupunki Kuopio, josta sitten pääsee kätevästi vesiteitse myös mökille Suvasvedelle ja Savonlinnan kautta toiselle mökille Puumalaan.

Itse en ole koskaan mitään kursseja käynyt, kaikki opit olen saanut lapsesta lähtien isän veneen kyydissä merellä. Mutta hän kävi muistaakseni ainakin Saaristo- ja Rannikkolaivurikurssit. Tuo Saaristolaivurikurssi keskittyy melko lailla perusasioihin navigoinnista turvallisuusasioihin. En tiedä sen sisältöä sen tarkemmin mutta tuskin siitä sisävesilläkään harmia on.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt kannattaisi laittaa veneet myyntiin. Pari tuttua on ostattelemassa ja kaikki vähänkin kiinnostavat paatit myydään hetkessä. Mitenkäs jatkoaikalaisten veneilyt on lähteneet käyntiin?


Viime kesänä hommasin tenaville Seadoo Spark vesijetin uutena, ajeltiin siihen muun veneilyn ohessa vajaa 60 h tunteja mittariin ja syksyllä myin laitteen noin 800 euroa kalliimmalla mitä olin siitä keväällä maksanut.

Varsinkin noita jettejä menee kuin kuumille kiville, mökillä paikallinen diileri sanoi, että tämän kesän mallisto myytiin jo helmikuussa loppuun.
 
4

444

@Ishmael Bensaletkun vaihto on hyvä idea ja muutenkin katsoa ettei ilmaa pääse mistään pa-järjestelmään. Toinen mitä kannattaa katsoa on tulpat, landella oli joskus 2T Tohatsu ja se tapasi liata tulpat tosinaan vauhdilla (liekö syynä ollut hidas uistelu ja osaamattomuus kaasuttimen säädössä) ja se hillitsi menoa kovemmalla kaasulla. Vielä ehkä kannattaa katsoa myös ettei ilmanputsari tai pa-suodatin ole ihan tukossa kun kyseessä itselle uusi moottori.
Letku oli selvästi hiljattain vaihdettu, ja vastaavaa ei tuon ikäiseen koneeseen saanut ihan nopealla aikataululla mistään. Tulpat vaihdoin, vaikuttaisi vähän siltä, että ei käy ihan kaikilla pytyillä. Käy tosin ihan nätisti tiettyyn pisteeseen asti, kuumempana alkaa ihmeellinen rötääminen, joskin vielä silloinkin liikkuu ihan hyvin. Kaasuun reagoi arviolta 3/4:aan asti, sen jälkeen vipua kääntäessä vauhti pikemminkin hiipuu kuin kasvaa. Vaikuttaisi siis siltä, että ei syystä tai toisesta saa tarpeeksi bensaa. Ajelen tällä nyt hiljaksiin nämä hyvät kesäkelit lähiseutuja ja kelien viiletessä nostan maihin ja otan kaasarit ja bensapumpun käsittelyyn. Vanhat koneet vaativat aina pientä harrastuneisuutta, joten ei mitään uutta taivaan alla.
Tämän kokoinen vene pitäisi tuolla koneella liikkua hyvinkin rivakasti, mutta huiput ovat n. 17 solmua. Arviolta lähemmäs 30 pitäisi irrota, kun kaverilla 20-heppainen kaksitahtijammu kiidättää vastaavan kokoluokan paattia 20 solmua. Ei toki mitään syytä päästä täyttä vauhtia lähes koskaan, mutta olisihan se hyvä saada vanha työjuhta kuntoon.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itsellä kanssa venekuume noussut niin suureksi että pakko se on varmaan viimeistään ensi keväänä hankkia. Tällä hetkellä vahvin ehdokas olisi Yamarin 59dc. Onko tästä kokemuksia kenelläkään täällä?

Nyt olisi sitten talvi aikaa valmistautua uuteen harrastukseen ja käydä tarvittavia kursseja. Millaisia kursseja suosittelisitte? Kokemusta on perinteisestä kalaveneestä 40hp moottorilla jonkun verran takana, joten veneen käsittely on ainakin alkeellisesti hanskassa.

Tarkoitus veneen paikaksi olisi kotikaupunki Kuopio, josta sitten pääsee kätevästi vesiteitse myös mökille Suvasvedelle ja Savonlinnan kautta toiselle mökille Puumalaan.

Sen verran pakko jatkaa. Kuume paheni siihen pisteeseen että nyt tilattu Silver Puma BRz. Pitäisi tulla huhti/toukokuussa. 100hp hondalla ja mukavalla kasalla varusteita. Yövyttävän veneen sijasta päädyttiin bow rideriin ja siihen kylkeen kunnon teltta.

Eihän tässä malttaisi ensi kesälle enää odottaa.
 

Veijari

Jäsen
Viime kesänä alkoi pienimuotoinen venekuume vaivaamaan kun hommattiin tontti, johon kuuluu laituripaikka. Nyt sitten työkaveri ilmoitti, että olisi pistämässä hyväkuntoisen Yamarin 59HT:n (2008) myyntiin ja oma vaimokin innostui ajatuksesta. Tuo Yamarin voisi ehkä olla meidän nelihenkiselle perheelle ihan sopivan kokoinen retkivene päiväkruisailuihin. Vielä en ole tuosta purkista nähnyt kuin muutaman valokuvan mutta lupaavalta vaikuttaa. Tokihan tuo täytyy ensin vesille laskea ja koeajaa ennen kuin ostopäätöstä tehdään.

Ikinä en ole venettä omistanut niin ihan tyhjän päältä harrastukseen lähdetään, jos lähdetään ja se tässä aika paljon arveluttaakin, kun ei tiedä mitä veneeltä osaisi vaatia. Kaveripiirissä on kyllä veneilijöitä, joilta täytynee kysellä arvokkaita neuvoja. Täältäkin kyllä kuulisi mielellään vinkkejä veneilyyn ja veneen hankintaan.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viime kesänä alkoi pienimuotoinen venekuume vaivaamaan kun hommattiin tontti, johon kuuluu laituripaikka. Nyt sitten työkaveri ilmoitti, että olisi pistämässä hyväkuntoisen Yamarin 59HT:n (2008) myyntiin ja oma vaimokin innostui ajatuksesta. Tuo Yamarin voisi ehkä olla meidän nelihenkiselle perheelle ihan sopivan kokoinen retkivene päiväkruisailuihin. Vielä en ole tuosta purkista nähnyt kuin muutaman valokuvan mutta lupaavalta vaikuttaa. Tokihan tuo täytyy ensin vesille laskea ja koeajaa ennen kuin ostopäätöstä tehdään.

Ikinä en ole venettä omistanut niin ihan tyhjän päältä harrastukseen lähdetään, jos lähdetään ja se tässä aika paljon arveluttaakin, kun ei tiedä mitä veneeltä osaisi vaatia. Kaveripiirissä on kyllä veneilijöitä, joilta täytynee kysellä arvokkaita neuvoja. Täältäkin kyllä kuulisi mielellään vinkkejä veneilyyn ja veneen hankintaan.
HT-veneiden yksi kiusallinen piirre yleensä on kulkeminen sinne ohjaamoon. Kun noihin laituripaikkoihin ajetaan keula edellä, olisi keulaluukku ihan kiva. Varsinkin jos on pieniä lapsia, sinne kajuuttaan taiteilu reunoja pitkin on hankalaa eväskassien ja mukulien kera.
Sitten taas monet DC-veneet on pressuhelvettejä, nykyään onneksi monissa malleissa on jo toimivampi tuo pressun päälle viritys, vanhemmissa on kikkailua tuokin.
Ohjaukseen kannattaa panostaa, hydraulinen lienee paras, toki maksaakin sitten hiukan enemmän. Letkuja, nippoja ja tietty hydrajliöljyä saapi olla matkassa.
Vaijeriohjaus kannattaa tsekata säännöllisesti, ja uusia mieluummin liian usein kuin harvoin. Se on totinen paikka kun selällävaijeri katkeaa, toki melasta/airosta ja vaikkapa teipistä saa jonkunlaisen "pinnaohjauksen" hädän hetkellä. Siis jos sellaiset on matkassa.
Ja mielestäni vaikkapa tuo saaristolaivurikurssi on ok, sieltä saa hyödyllisiä vinkkejä merenkulkuun. Tahi järvenkulkuun ;).
Siinä jotakin, paljoa en tiiä, mutta kysele, jos haluat.
 

Veijari

Jäsen
HT-veneiden yksi kiusallinen piirre yleensä on kulkeminen sinne ohjaamoon. Kun noihin laituripaikkoihin ajetaan keula edellä, olisi keulaluukku ihan kiva. Varsinkin jos on pieniä lapsia, sinne kajuuttaan taiteilu reunoja pitkin on hankalaa eväskassien ja mukulien kera.
Sitten taas monet DC-veneet on pressuhelvettejä, nykyään onneksi monissa malleissa on jo toimivampi tuo pressun päälle viritys, vanhemmissa on kikkailua tuokin.
Ohjaukseen kannattaa panostaa, hydraulinen lienee paras, toki maksaakin sitten hiukan enemmän. Letkuja, nippoja ja tietty hydrajliöljyä saapi olla matkassa.
Vaijeriohjaus kannattaa tsekata säännöllisesti, ja uusia mieluummin liian usein kuin harvoin. Se on totinen paikka kun selällävaijeri katkeaa, toki melasta/airosta ja vaikkapa teipistä saa jonkunlaisen "pinnaohjauksen" hädän hetkellä. Siis jos sellaiset on matkassa.
Ja mielestäni vaikkapa tuo saaristolaivurikurssi on ok, sieltä saa hyödyllisiä vinkkejä merenkulkuun. Tahi järvenkulkuun ;).
Siinä jotakin, paljoa en tiiä, mutta kysele, jos haluat.
Hyviä vinkkejä, kiitos. Itse asiassa tuossa Yamarin HT:ssa on keskellä tuulilasia avautuva luukku, joten ei tarvitse laitojen kautta keulaan kulkea. Saaristolaivurikurssiakin jo katselin, 79€ verkkokurssina kuulosti varsin kohtuulliselta.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hyviä vinkkejä, kiitos. Itse asiassa tuossa Yamarin HT:ssa on keskellä tuulilasia avautuva luukku, joten ei tarvitse laitojen kautta keulaan kulkea. Saaristolaivurikurssiakin jo katselin, 79€ verkkokurssina kuulosti varsin kohtuulliselta.
Jos mahdollista, suorita livenä. Siellä on usein jengillä hyviä vinkkejä ja tarimoita. Puhumattakaan sitten kurssin vetäjästä, nää on yleensä pitkän linjan veneilijöitä. Matskut maksaa muutaman kympin ja kurssit mainitsemaasi luokkaa.
 

rpeez

Jäsen
Saaristolaivurikurssi on minustakin must, vetäjät tosiaankin ei malta olla kertomatta hyviä ohjeita. Itse kävin kansalaisopiston järjestämässä, ei maksanut maltaita.

Youtubesta löytyy videoita miten esim paalusolmu tehdään ja miten köysi kiepautetaan oikeaoppisesta knaapiin. Tuo viimeksi mainittu on ollut yllättävänkin kätevää tietää ettei joka kerran turaa hirveää ja hankalaa rytöä niihin.

Lisäksi liukuvarunkoisen veneen (mikä tuo Yamarinkin varmaan on) peruskäyttö (esim trimmikulman käyttö, sopivat nopeudet) on hyvä tietää.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Multa jäi laivurikurssit käymättä..ainakin toistaiseksi. Puolitoista kesää nyt veneilty ja Saimaalla on pärjätty. Vielä ei kyllä ihan kaikki väyläsäännöt ole hanskassa. Onneksi oli kokenut veneilijäkaveri, joka etsi mulle veneen , koeajoi ja tinkasi ostohinnan sopivaksi...itse seisoin tumput suorina ja sitten opeteltiin ihan kädestä pitäen, että miten koko laitos edes käynnistetään.
 

Veijari

Jäsen
Tsekkasin paikalliset kansalaisopistot ja taidan olla myöhässä tämän kevään laivurikurssien kanssa (pidetty tammikuu-huhtikuu välillä). Eli mennee etäopiskeluksi.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse tilasin ensimmäisen veneeni tuossa syksyllä. Parin viikon päästä olisi nouto, hieman jo jännittää. Aalto-veneilyn kautta juuri suorittamassa saaristolaivurikurssia, vaikuttaa ainakin toistaiseksi ihan laadukkaalta etätoteutukselta tuo.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@Veijari
En toki sano että laivurikurssi on turha, mutta ilmankin kyllä pärjää. Oleellista on että on itse kiinnostunut asioista, ottaa vastuun toiminnastaan, tiedostaa ettei osaa mitään ja on sen mukaisesti nöyrästi liikkeellä. Tämä asenteen soisi kyllä monelle "kokeneemmallekin" veneilijöille.
Aloitin itse veneilyn täysin nollista 25 jalkaisella liukuvalla ja helppoa hommaahan se on, jos vaikka autoiluun vertaa.

Solmuista ym on aivan turha stressata, kyllä ne venhot pääsääntöisesti laiturissa pysyy, ja tosiaan youtubesta sen näkee että miten ens kerralla sitten. Sama juttu rantautumisen kanssa, harva vene on jäänyt pysyvästi merelle, ja kauaa ei tarvitse meininkiä rannassa seurata kun joku sössii pahemmin kuin mitä itse muka just sössit.

Keli on se, johon on syytä suhtautua kunnioituksella ja vakavasti. Maailmassa on aika monta mukavampaa asiaa kuin olla merellä kelissä joka ylittää oman veneen ominaisuudet. Veneen tekniikka toinen asia, johon kannattaa perehtyä ja vähän miettiä mitä itse tehtävissä ja kun miehistö kysyy että mikäs ääni tuo oli niin pystyy ainakin arvaamaan sujuvasti.
Reittisuunnittelu, joustavuus ja navigointi myös tärkeitä asioita.

Tuollainen 59HT on kyllä neljälle hengelle pieni, tai siis riippuu mitä haluaa, mutta yöpyminen on kyllä punishmenttia. Jos taas tarkoitus ei ole yöpyä, niin olisiko joku pulpettivene tms kuitenkin notkeampi. Sikäli tuo on kiva HT-vene, että pystyy ajamaan seisten käsittääkseni (onko se sitten enää HT on toinen kysymys).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös