Venäjän nykytilanne

  • 3 426 992
  • 18 330

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Liittokanslerin suhteet oli Stasiin ja ne osasi pistää kaiken mappiin. Tuon mukaan hän ei ollut agentti vaan hyödyllinen idiootti, pääsi jopa tapaamaan korkeaa puoluepamppua junnuna. Joutuu heti testiin ja tuon taustan takia on melkein ikävä Merkeliä.

Vasemmisto-marxilaista "hyödyllistä idioottia" Eurooppa nyt viimeisenä tarvitsee. Saksa alkaa myös olla tätä menoa vaarallinen Euroopan turvallisuudelle ja tulevaisuudelle.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tämä on varmaan sopiva ketju, kun liittyy vahvasti myös siihen miksi Venäjä pystyy tätä peliään pelaamaan. Valitettavasti Saksa on jo pitkään toiminut mahdollistajana Venäjän toimille, eikä uuden hallituksen kokoonpano lupaile erityisen hyvää tulevaisuudellekaan. Liekö sattumaa, että nykyinen pullistelu ja voimannäyttö ajoittuu myös osittain vallan vaihtumiseen Saksassa? Lisää vaan vasemmistodemareiden johtamia hallituksia ja "rauhankyyhkyjä" tähän tilanteeseen. Mikä voisikaan mennä pieleen?
Suomen tulee olla tarkkana jatkossa ei vain Venäjän, vaan myös Saksan suhteen. Saksan nykyinen liittokansleri on valmis aloittamaan Venäjän kanssa puhtaalta pöydältä. Se varmasti sopisi Venäjälle. Onneksi Saksan hallituksessa on muitakin kuin Venäjä-mielinen demari. Valitettavasti hän on liittokansleri.

Kymmenet tutkijat ja vaikuttajat julkaisivat vetoomuksen, jossa Saksan hallitusta vaadittiin toimiin Venäjän osalta maan erilaisten aggression vuoksi. Nyt Saksassa pidetään vain puheita, ja Venäjä saa jopa tukea Saksalta.

Eurooppa on murrostilassa. Näyttää siltä, että kahtiajako Euroopassa syvenee. Suomi voi jakaantua NATO-vastaiseen vasemmistoon ja NATO-myönteiseen oikeistoon Ruotsin tapaan.
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eniten vituttaa se, että tavalliset ihmiset haluavat vaan elää omaa elämäänsä. Sitten nämä politiikan perkeleet, nykyajan luciferit, vetelevät tätä heidän politikointiaan, perse turvattuna riippumatta mitä tapahtuu.

Tappelisivat itse nyrkeillä jossain parkkipaikalla ja jättäisivät ihmiset, syyttömät sellaiset, politiikkansa ulkopuolelle.

Ei ole ihmiskunta kyllä hirveästi fiksummaksi tullut verrattuna aiempiin vuosisatoihin. Samaa paskaa, samat porukat.
 

rpeez

Jäsen
Suomi sai maistaa siviilirahtikoneella annettua alkupalaa sotilasteknisistä keinoista. Joku voisi käydä neuvomassa, että miten kaupallisen rahtiliikenteen reitti kannattaa suunnitella. Viivan alle jää enemmän, kun lentää vähiten polttoainetta kuluttavaa reittiä..

Puolustusvoimat ei kommentoi tätä Suomen reagointia testannutta tiedustelulentoa, ja Hornetit pystyy lentämään niin matalalla ettei näy Venäjän kiinteissä tutkissa.

Mitä tekee some-kansa. No tietenkin tuon uutisen kommenteissa kertoo mistä hornetit lähti. Idiootit. En väitä etteikö naapuri olisi huomannut, mutta silti kansa voisi pitää turpansa kiinni.
Ruotsissahan oli jossain viime päivien uutisissa kehotettu olemaan kansaa hiljaa tämmöisistä asioista.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ruotsin havainnot droneista on nyt 5. Ne kaksi aikaisemmin kuomottua on jälleen laskuissa mukana ja uutena maanantaina voimalan luonna pörrännyt.

Ruotsi maksaa hintaa sotilaallisesta heikkoudesta, armeijan alasajosta. Heitä on kiva kiusata. Päätöksen järkevyys muistuttaa 1MS jälkeen lopetettua Ruotsin tiedustelua. Syy oli, että 1MS oli niin kamala, että moinen hulluus eli sota ei enää valtaa maailmaa. Sen ansiosta Saksa olisi voinut Norjan valtauksen yhteydessä ottaa sotilaallisesti kohtalaisen varustautuneen Ruotsin helposti, koska vastassa olisi ollut vain rajavartijat. Ruotsilla ei ollut aavistustakaan Saksan aikeista.

Mitä tekee some-kansa. No tietenkin tuon uutisen kommenteissa kertoo mistä koneet lähti. Idiootit. En väitä etteikö naapuri olisi huomannut, mutta silti kansa voisi pitää turpansa kiinni.
Ruotsissahan oli jossain viime päivien uutisissa kehotettu olemaan kansaa hiljaa tämmöisistä asioista.
Olisin kovin hämmästynyt, jos ei venäläinen töömiehiä olisi passissa sopivassa rakennuksissa. Pienemmän koon ariston helmiä. Ei Suomessa niin montaa kenttää ole etteikö ihan pelkästään Tehtaankadun henkilöstöllä homma hoituisi, jossain vaiheessa Tehtaankadun henkilöstö oli 170. Mikä mahtaa olla nykyinen? Huom, 170 on aivan järkyttävän kokoinen lähetystö pienen väestön maassa kuten Suomi. Some-kansa voisi käyttää vähän älliään, ei haittaisi yhtään.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Olisin kovin hämmästynyt, jos ei venäläinen töömiehiä olisi passissa sopivassa rakennuksissa. Pienemmän koon ariston helmiä. Ei Suomessa niin montaa kenttää ole etteikö ihan pelkästään Tehtaankadun henkilöstöllä homma hoituisi, jossain vaiheessa Tehtaankadun henkilöstö oli 170. Mikä mahtaa olla nykyinen? Huom, 170 on aivan järkyttävän kokoinen lähetystö pienen väestön maassa kuten Suomi. Some-kansa voisi käyttää vähän älliään, ei haittaisi yhtään.
Jos lasketaan mukaan "tekninen" henkilöstö, niin luku oli lähemmäs 400. Varma tieto.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Puolustusvoimat ei kommentoi tätä Suomen reagointia testannutta tiedustelulentoa, ja Hornetit pystyy lentämään niin matalalla ettei näy Venäjän kiinteissä tutkissa.

Mitä tekee some-kansa. No tietenkin tuon uutisen kommenteissa kertoo mistä hornetit lähti. Idiootit. En väitä etteikö naapuri olisi huomannut, mutta silti kansa voisi pitää turpansa kiinni.
Ruotsissahan oli jossain viime päivien uutisissa kehotettu olemaan kansaa hiljaa tämmöisistä asioista.
Ihan niinkuin naapuri ei jo tietäisi mitä Tikkakoskella on.

Lainaan tähän somehörhöilyyn tekstiä muualta (flightforum):

"No jopas lähtee laukalle tämä tarina, eli tämä mainittu Ylen juttu (Venäläinen rahtikone lensi yllättäen Tikkakosken vierestä – "Erikoistemppu, että saisi karvat pystyyn", sanoo asiantuntija Ylelle)
Nämä Ylen käyttämät ns.asiantuntijat hakevat mielestäni täysin yksipuolista ja käsittämätöntä näkökulmaa tähän ja täysi tietämättömyys kaupallisesta lentotoiminnasta paistaa Siperiaan asti. (pun intended)
Eli on taas selvästi luettu Twitterin (yms.) foliohattuteorioita liikaa, keksitty kaikenlaista naurettavaa kuten sopivasti lentoreitin alla sijaitsevia varuskuntia joita olisi tiedusteltu (millä vehkeellä siviilikoneesta? ja miksi ihmeessä? terv. Sputnik ja kaikki satelliitit sen jälkeen), tai että vain mielenosoituksen takia on käyty lentelemässä Itämeren yli kaupallisen lentoyhtiön lentokoneella.... Selvä juttu. Onkohan asiantuntijoilla esim. mitään käsitystä montako kaupallista lentoa laskeutuu erinäisistä syistä, joka ikinen päivä, eri lentoasemille kuin alkuperäinen määränpää (esim. tänäänkin Helsingin osalta niitä oli muutama...). Vai onko toimittaja vain sopivasti johdatellut kysymyksiä jotta saadaan klikkejä keräävä juttu kursittua kokoon? Kunhan arvailen. Mutta Seiska-tasoista journalismia joka tapauksessa. *tähän kohtaan ns. facepalm-kuva*
Pari huomiota kertauksen vuoksi, asiasta itse mitään sen enempää tietämättä:
- Firma on kaupallinen lentoyhtiö, eikä harjoita sotilasliikennettä. Omistaja on Volga-Dnepr group, eli kyllä - Venäjältä. Samalla logiikalla Aeroflot on siis sotilaslentoyhtiö ja lentää jatkuvasti omituisia lentoja ja välillä laskeutuu Helsinkiinkin ilman etukäteistä suunnitelmaa (viite: välillähän heidän koneita on esim. sairastapausten takia tullut tänne kun yli ovat lentäneet).
- Yritys lentää säännöllisesti aikataulun mukaista rahtireittiä, jo vuodesta 2004, Leipzigin kentälle, ja heillä on myös siellä toimisto (AirBridgeCargo Airlines - Office locator).
- Leipzigin kentällä on firman käyttämä huoltohalli/-yritys, joka kuuluu samaan Volga-Dneprin yritysryppääseen ja siellä tehdään esim. B747:n huoltoja (About AMTES | AMTES GmbH ja NEW HANGAR FACILITY AT LEIPZIG/HALLE | AMTES GmbH ).
- Kone lensi normaalisti korkeudella FL340 pohjoiseen, alkuperäistä kohdetta en tiedä. (Arvaan Jenkkilään kohti olleen matkalla lentosuunnasta päätellen.)
- Kone kääntyi kohti Saksaa ja Suomen ilmatilaan tullessaan pudotti korkeuden FL280 jolla jatkoi koko loppumatkan. Luonnollisesti korkeuden muutos tapahtuu koneen itse niin lennonjohdolta pyytäessä (ko. lentokorkeus on normaalia alhaisempi konetyyppi huomioiden). Kuten mainittu, FL280 on ylin korkeus missä voi lentää ilman RVSM-vaatimusten mukaista laitteistoa. Se tuosta koneesta normaalitilanteessa löytyy tottakai, eli todennäköinen ainoa järkevä syy miksi a) muutetaan reitti, b) lennetään matalammalla on että kone on vietävä huoltoon ja joku tähän liittyvä laitteisto on vikaantunut. Voisi myös olla joku toinen järjestelmä, esim.paineistukseen liittyä asia, kun joissain konetyypeissä järjestelmän osittainen vioittuminen aiheuttaa tämän tyyppisen lentokorkeusrajoituksen, ja siten esim. Atlantin yli olisi turhaa lähteä ihmettelemään laitevialla ja matalalla korkeudella - vai minne kone olikaan menossa, en tiedä.
- Tapauksissa jossa koneeseen tulee pieniä teknisiä häiriöitä, voidaan lentää lähimmän kentän sijasta lentää sellaiseen sijaintiin jossa korjaaminen on taloudellisesti ja operatiivisesti järkevintä. Tämä on yhtiön oma päätös. Eli jos Finnairilla lähdette Helsingistä Rovaniemelle, ja kone vikaantuu jollain tavalla sopivasti Oulua ohittaessa, niin päädytte takaisin Helsinkiin koska firman koko huolto-organsaatio on siellä (muuten kone jäisi Rovaniemelle ja mekaanikko Helsingistä pitäisi pistää seuraavan lennon tai VR:n yöjunan kyytiin...). Ja sama AirBridgen tapauksessa on siis esimerkiksi Leipzig.
Mutta salaliittoteoriat ja "asiantuntijalausunnot" siitä että lennetään 100% siviilikoneella, jokaisen maan normaalin lennonjohdon valvonnan alaisena, kaikkien lentosäätöjen mukaisesti, tavoitteena vain Venäjän valtion organisoima provokaatio, testaus viikonloppua viettävän Suomen sotilastukikohdan valmiudesta tai Itämerellä suoritettava tiedustelu on aivan naurettavaa.
Kertoo hyvin paljon myös asiantuntijasta kun hän loihi sanomaan että "poikkeukselliset lennot käydään normaalisti tunnistamassa ja kuvaamassa Hornet-hävittäjällä". Haluaisin kysyä häneltä, että kuinka monta suuren kaupallisen siviililentokoneen tunnistustehtävää on sotien jälkeen ollut Suomessa? En tiedä ainuttakaan itse, mutta varmasti tästä historia-osiossa joku voisi tietää. Antaa vain ymmärtää että tämä olisi jotenkin normaalia ja jokapäiväistä. Sotilaslennoistahan hän tietysti puhuu, ja ei mitään muuta näkökulmaa ole osannut muutenkaan antaa. (Ja mitään havaintoja tai faktoja ei ole että tähän lentoon olisi kohdistettu yhtään mitään toimia Ilmavoimien puolelta vaikka sellaiseen suuntaan vihjaillaan artikkelissa.)
Toimittajalle iso miinus huomiohuoraavasta jutusta, naurettavaa klikkiotsikkoa myöten, ja sen julkaisemisesta ilman oikeiden faktojen selvittämistä esim. lentoyhtiöltä.

p.s. Itsellä vasta hyvin ohkainen 18 vuoden ja 10000 lentotunnin kokemus liikenneilmailusta, joten Juhaan nähden vasta aloittelija. Ja puolisavolaisena vastuu minun tarinoista jää aina lukijalle/kuulijalle "

Jätin emojit pois.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos lasketaan mukaan "tekninen" henkilöstö, niin luku oli lähemmäs 400. Varma tieto.
Ja tän pitäisi helpottaa mun järkytystä? Epäonnistuit! Varma tietäjä ei heittänyt nykyistä arviota?
Lainaan tähän somehörhöilyyn tekstiä muualta (flightforum):
Oivaa valkopesua. 18v ilmailukokemuksella olisi voinut myös päätellä lyhimmän reitin Moskovasta Saksaan. Ruotsissa lentelee dronet, Suomessa rahtikone omituisesti. Tarkoitus on sama eli lämmittää kattilaa. Häiritä Sannan ja Magladenan unia.

Joiltain on netissä keittänyt täysin yli, kun on vaadittu alasampumista. Tuntevat varmaan suurta isänmaallisuutta, mutta olisi kannattanut miettiä kerran ennen kuin oksentaa näppäimistölle. Venäjä saa mitä haluaa eli vaikutusta. Luultavasti laskevat uhoamisen peloksi. Ainoa mitä noi ei halua on naureskelu venäläisten kikoille. Viranomaisten pitää olla hereillä, mutta taisteleva foorumisti nauraa!! Vaikka tuo kone olisi ollut pakattu täyteen elektroniikkaa, niin mitään mullistavaa eivät olisi saaneet selville. GRU ja lähetystö on kyllä kytännyt Suomea parhaansa mukaan koko ajan.

edit
Taisteleva foorumisti myös edistää Natoon liittymistä. Se olisi aito nöyryytys Putinille.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Venäjä ei ole hyökkäämässä Ukrainaan, mutta varmuuden vuoksi tyhjentää Kiovan suurlähetystön ettei sinne jää ketään panttivangiksi.

Jos Kiinalaiset olisivat fiksuja siirtäisivät olympialaisia parilla vuodella.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Oivaa valkopesua. 18v ilmailukokemuksella olisi voinut myös päätellä lyhimmän reitin Moskovasta Saksaan. Ruotsissa lentelee dronet, Suomessa rahtikone omituisesti. Tarkoitus on sama eli lämmittää kattilaa. Häiritä Sannan ja Magladenan unia.
No tuskin. Joskus vain asiat ovat ihan muutakin kuin haettuja juttuja, ihan viattomiakin.

En (ja ei kirjoittajakaan) väitä etteikö voisi olla ihan suunniteltu.
 

Morgoth

Jäsen
Vaikka tuo kone olisi ollut pakattu täyteen elektroniikkaa, niin mitään mullistavaa eivät olisi saaneet selville. GRU ja lähetystö on kyllä kytännyt Suomea parhaansa mukaan koko ajan.

Oli syy poikkeamaan mikä tahansa syy niin eihän koneen reitti olisi ollut tuollainen ellei Suomi sitä olisi sallinnut. Lennonjohdon alaisuudessahan kone aina lentään eikä itsenäisesti voi lennellä mihin haluaa. Jyväskylä taitaa olla Atlanilta Moskovaan menevien koneiden lentoreiteillä muutenkin.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Rahtikoneen ilmatilarikkomuksen olisi tosiaan voinut uutisoida asiallisemmin. Kyseessä oli kuitenkin yksityisen lentoyhtiön kone, eli tässä tapauksessa siviilialus - olkoonkin että Venäjä on saattanut käyttää sellaista Suomen ilmapuolustuksen testaamiseen.

Uutinen ei myöskään kerro olennaista tietoa lentosuunnitelman muuttamisesta. Käytännössä liikennelentokoneet eivät ilman sitä operoi. Vastuu lentosuunnitelman hyväksymisestä on tässä ollut lennonjohdon keskuksella. On aika outoa, jos eivät ole pitäneet pyydettyä reittiä strategisten kohteiden yllä erikoisena. Sitä ei olisi pitänyt hyväksyä, ei ettäkö tuolta lentopinnalta tarkkoja havaintoja tehtäisiin ilman jotain erityiskalustoa.
 

rpeez

Jäsen
No tuskin. Joskus vain asiat ovat ihan muutakin kuin haettuja juttuja, ihan viattomiakin.

En (ja ei kirjoittajakaan) väitä etteikö voisi olla ihan suunniteltu.
Pitkä tarina joka perustuu täysin mutu oletukseen, että kone olisi vikaantunut juuri tuolloin ja pitänyt lentää juuri tuosta Leipzigiin. Teoriassa tietysti kaikki mahdollista, mutta minä en usko sattumiin. Eikä ilmeisesti puolustusvoimatkaan.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Pitkä tarina joka perustuu täysin mutu oletukseen, että kone olisi vikaantunut juuri tuolloin ja pitänyt lentää juuri tuosta Leipzigiin. Teoriassa tietysti kaikki mahdollista, mutta minä en usko sattumiin. Eikä ilmeisesti puolustusvoimatkaan.
Puolustusvoimathan ei ole kertonut tietääkseni tästä mitään.

Ja on tuo lentänyt kuitenkin ihan valvotusti ja ohjatusti lennonjohdon avustuksella juuri tuosta, sattumaa tai ei.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Miksi muuten Ukraina aikoinaan luopui ydinaseistaan? Nyt niitä olisi hyvä ampua rintamalinjan yli Moskovaan, saataisiin Jokeritkin voittamaan ottelun tai pari.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Miksi muuten Ukraina aikoinaan luopui ydinaseistaan? Nyt niitä olisi hyvä ampua rintamalinjan yli Moskovaan, saataisiin Jokeritkin voittamaan ottelun tai pari.
Venäjä, UK, ja USA aikanaan lupasivat taata Ukrainan koskemattomuuden vastineeksi ydinaseista luopumiselle.
 

rpeez

Jäsen
Puolustusvoimathan ei ole kertonut tietääkseni tästä mitään.
Ei niin muttei tarkoita etteikö jotain olisi tehty. Siellä Ylen artikkelin kommenteista löytyy, ja koska arvostelin juuri niitä some kirjoituksia, en aio kertoa mitä muuta havaintoja tiedossani aiheesta on liittyen mahdollisesti tuohon tapahtumaan.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Rahtikoneen ilmatilarikkomuksen olisi tosiaan voinut uutisoida asiallisemmin.
Tekikö se ilmatilarikkomuksen? Mennyt ohi, jos teki. Reittimuutos hyväksyttiin.
---
Kysytäänpä, että mitä korjauksia 747:een voi tehdä Leipzikissä joita ei voi suorittaa Moskovassa? Korjaus on ainut järkevä selitys omituiselle lentämiselle ja sekään ei kelpaa, jos ajatellaan lentomaileja. Alkuperäinen lentosuunnitelma oli Murmanskiin.

Nykyisessä jännittyneessä tilanteessa ei ole syytä epätoivoisesti keksi valkoista selitystä. Järkevä syy on selvästi kuultavissa Venäjän valtiojohdon puheista. Tämä on vain astetta miedompaa kuin Ruotsin dronet.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Ei niin muttei tarkoita etteikö jotain olisi tehty. Siellä Ylen artikkelin kommenteista löytyy, ja koska arvostelin juuri niitä some kirjoituksia, en aio kertoa mitä muuta havaintoja tiedossani aiheesta on liittyen mahdollisesti tuohon tapahtumaan.
Ja silti otit puolustusvoimat tähän mukaan? No, ei ole pakko kertoa jos ei tahdo.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ja silti otit puolustusvoimat tähän mukaan? No, ei ole pakko kertoa jos ei tahdo.
Julkaisemassaan tiedotteessa Ilmavoimat vakuuttaa, että sillä on tiedossa kaikki siviililentoyhtiöiden lentosuunnitelmat, ja niitä hyödynnetään reaaliaikaisesti ilmatilannekuvan luomisessa.
Ilmavoimien mukaan venäläisen rahtikoneen lentämä reitti oli hyväksytyn lentosuunnitelman mukainen.
– Puolustusvoimat ei spekuloi siviililentoyhtiöiden tai niiden lentoreittien tarkoitusperiä, tiedotteessa todetaan.

Nyt soppaan on sotkeutunut Kanervan Ilekin, mielenkiintoista miten Venäjä kommentoi siviililentoyhtiöiden asioita.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kysytäänpä, että mitä korjauksia 747:een voi tehdä Leipzikissä joita ei voi suorittaa Moskovassa? Korjaus on ainut järkevä selitys omituiselle lentämiselle ja sekään ei kelpaa, jos ajatellaan lentomaileja. Alkuperäinen lentosuunnitelma oli Murmanskiin.

Nykyisessä jännittyneessä tilanteessa ei ole syytä epätoivoisesti keksi valkoista selitystä. Järkevä syy on selvästi kuultavissa Venäjän valtiojohdon puheista. Tämä on vain astetta miedompaa kuin Ruotsin dronet.

- Leipzigin kentällä on firman käyttämä huoltohalli/-yritys, joka kuuluu samaan Volga-Dneprin yritysryppääseen ja siellä tehdään esim. B747:n huoltoja (About AMTES | AMTES GmbH ja NEW HANGAR FACILITY AT LEIPZIG/HALLE | AMTES GmbH ).

Kaksi muuta huoltohallia Frankfurtissa ja Kiovassa.

Jäi varmaan myös huomaamatta osaltasi eilisen TikTok-viestinnän lähde? Eli TikTokissa oli jaettu ihan ruotsalaisten iltapäivälehtien otsikoita. Kuullostaa myös melkoisen tutulta toiminnalta näin Suomenkin osalta.

 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt soppaan on sotkeutunut Kanervan Ilekin, mielenkiintoista miten Venäjä kommentoi siviililentoyhtiöiden asioita.
Kanerva näkee, että on Venäjän edun mukaista pitää asiaa esillä. Toinen mahdollisuus on Nato myönteisyyden kasvattaminen, johon en usko.
Jäi varmaan myös huomaamatta osaltasi eilisen TikTok-viestinnän lähde? Eli TikTokissa oli jaettu ihan ruotsalaisten iltapäivälehtien otsikoita. Kuullostaa myös melkoisen tutulta toiminnalta näin Suomenkin osalta.
Ei ole koko totuus. IS antaa lisävalaistusta sisältöihin: "Lehden mukaan videoihin on liitetty pahaenteisiä lauseita kuten ”Venäläiset suunnittelevat, milloin he hyökkäävät”. Muita videoilla nähtyjä viestejä ovat olleet esimerkiksi ”Venäjä pommittaa Ruotsia. Miksi, Venäjä? En halua kuolla” sekä ”Sota on tulossa, varautukaa ruoalla ja lämpimillä vaatteilla”."

Swedujen otsikot ei ole huutaneet tuollaista. Kyseessä on tuntemattoman tahon kampanja.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Swedujen otsikot ei ole huutaneet tuollaista. Kyseessä on tuntemattoman tahon kampanja.
Eivät todellakaan vastanneet ruotsalaismedian otsikoita. Arvaisin, että kuten Trollitalo (Pietarissa) kokeili verkossa erilaisia tapoja vaikuttaa, nyt joku kokeilee, mitä saadaan aikaan. Jos idea on toimiva, se otetaan laajempaan käyttöön. Ikäväähän tuo on, mutta sopii Venäjän hybridisotaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös