Puolustusvoimat ei kommentoi tätä Suomen reagointia testannutta tiedustelulentoa, ja Hornetit pystyy lentämään niin matalalla ettei näy Venäjän kiinteissä tutkissa.
Mitä tekee some-kansa. No tietenkin tuon uutisen kommenteissa kertoo mistä hornetit lähti. Idiootit. En väitä etteikö naapuri olisi huomannut, mutta silti kansa voisi pitää turpansa kiinni.
Ruotsissahan oli jossain viime päivien uutisissa kehotettu olemaan kansaa hiljaa tämmöisistä asioista.
Ihan niinkuin naapuri ei jo tietäisi mitä Tikkakoskella on.
Lainaan tähän somehörhöilyyn tekstiä muualta (flightforum):
"No jopas lähtee laukalle tämä tarina, eli tämä mainittu Ylen juttu (
Venäläinen rahtikone lensi yllättäen Tikkakosken vierestä – "Erikoistemppu, että saisi karvat pystyyn", sanoo asiantuntija Ylelle)
Nämä Ylen käyttämät ns.asiantuntijat hakevat mielestäni täysin yksipuolista ja käsittämätöntä näkökulmaa tähän ja täysi tietämättömyys kaupallisesta lentotoiminnasta paistaa Siperiaan asti. (pun intended)
Eli on taas selvästi luettu Twitterin (yms.) foliohattuteorioita liikaa, keksitty kaikenlaista naurettavaa kuten sopivasti lentoreitin alla sijaitsevia varuskuntia joita olisi tiedusteltu (millä vehkeellä siviilikoneesta? ja miksi ihmeessä?
terv. Sputnik ja kaikki satelliitit sen jälkeen), tai että vain mielenosoituksen takia on käyty lentelemässä Itämeren yli kaupallisen lentoyhtiön lentokoneella.... Selvä juttu. Onkohan asiantuntijoilla esim. mitään käsitystä montako kaupallista lentoa laskeutuu erinäisistä syistä, joka ikinen päivä, eri lentoasemille kuin alkuperäinen määränpää (esim. tänäänkin Helsingin osalta niitä oli muutama...). Vai onko toimittaja vain sopivasti johdatellut kysymyksiä jotta saadaan klikkejä keräävä juttu kursittua kokoon? Kunhan arvailen. Mutta Seiska-tasoista journalismia joka tapauksessa. *
tähän kohtaan ns. facepalm-kuva*
Pari huomiota kertauksen vuoksi, asiasta itse mitään sen enempää tietämättä:
- Firma on kaupallinen lentoyhtiö, eikä harjoita sotilasliikennettä. Omistaja on Volga-Dnepr group, eli kyllä - Venäjältä. Samalla logiikalla Aeroflot on siis sotilaslentoyhtiö ja lentää jatkuvasti omituisia lentoja ja välillä laskeutuu Helsinkiinkin ilman etukäteistä suunnitelmaa (viite: välillähän heidän koneita on esim. sairastapausten takia tullut tänne kun yli ovat lentäneet).
- Yritys lentää säännöllisesti aikataulun mukaista rahtireittiä, jo vuodesta 2004, Leipzigin kentälle, ja heillä on myös siellä toimisto (
AirBridgeCargo Airlines - Office locator).
- Leipzigin kentällä on firman käyttämä huoltohalli/-yritys, joka kuuluu samaan Volga-Dneprin yritysryppääseen ja siellä tehdään esim. B747:n huoltoja (
About AMTES | AMTES GmbH ja
NEW HANGAR FACILITY AT LEIPZIG/HALLE | AMTES GmbH ).
- Kone lensi normaalisti korkeudella FL340 pohjoiseen, alkuperäistä kohdetta en tiedä. (Arvaan Jenkkilään kohti olleen matkalla lentosuunnasta päätellen.)
- Kone kääntyi kohti Saksaa ja Suomen ilmatilaan tullessaan pudotti korkeuden FL280 jolla jatkoi koko loppumatkan. Luonnollisesti korkeuden muutos tapahtuu koneen itse niin lennonjohdolta pyytäessä (ko. lentokorkeus on normaalia alhaisempi konetyyppi huomioiden). Kuten mainittu, FL280 on ylin korkeus missä voi lentää ilman RVSM-vaatimusten mukaista laitteistoa. Se tuosta koneesta normaalitilanteessa löytyy tottakai, eli todennäköinen ainoa järkevä syy miksi a) muutetaan reitti, b) lennetään matalammalla on että kone on vietävä huoltoon ja joku tähän liittyvä laitteisto on vikaantunut. Voisi myös olla joku toinen järjestelmä, esim.paineistukseen liittyä asia, kun joissain konetyypeissä järjestelmän osittainen vioittuminen aiheuttaa tämän tyyppisen lentokorkeusrajoituksen, ja siten esim. Atlantin yli olisi turhaa lähteä ihmettelemään laitevialla ja matalalla korkeudella - vai minne kone olikaan menossa, en tiedä.
- Tapauksissa jossa koneeseen tulee pieniä teknisiä häiriöitä, voidaan lentää lähimmän kentän sijasta lentää sellaiseen sijaintiin jossa korjaaminen on taloudellisesti ja operatiivisesti järkevintä. Tämä on yhtiön oma päätös. Eli jos Finnairilla lähdette Helsingistä Rovaniemelle, ja kone vikaantuu jollain tavalla sopivasti Oulua ohittaessa, niin päädytte takaisin Helsinkiin koska firman koko huolto-organsaatio on siellä (muuten kone jäisi Rovaniemelle ja mekaanikko Helsingistä pitäisi pistää seuraavan lennon tai VR:n yöjunan kyytiin...). Ja sama AirBridgen tapauksessa on siis esimerkiksi Leipzig.
Mutta salaliittoteoriat ja "asiantuntijalausunnot" siitä että lennetään 100% siviilikoneella, jokaisen maan normaalin lennonjohdon valvonnan alaisena, kaikkien lentosäätöjen mukaisesti, tavoitteena vain Venäjän valtion organisoima provokaatio, testaus viikonloppua viettävän Suomen sotilastukikohdan valmiudesta tai Itämerellä suoritettava tiedustelu on aivan naurettavaa.
Kertoo hyvin paljon myös asiantuntijasta kun hän loihi sanomaan että "
poikkeukselliset lennot käydään normaalisti tunnistamassa ja kuvaamassa Hornet-hävittäjällä". Haluaisin kysyä häneltä, että kuinka monta suuren kaupallisen siviililentokoneen tunnistustehtävää on sotien jälkeen ollut Suomessa? En tiedä ainuttakaan itse, mutta varmasti tästä historia-osiossa joku voisi tietää. Antaa vain ymmärtää että tämä olisi jotenkin normaalia ja jokapäiväistä. Sotilaslennoistahan hän tietysti puhuu, ja ei mitään muuta näkökulmaa ole osannut muutenkaan antaa. (Ja mitään havaintoja tai faktoja ei ole että tähän lentoon olisi kohdistettu yhtään mitään toimia Ilmavoimien puolelta vaikka sellaiseen suuntaan vihjaillaan artikkelissa.)
Toimittajalle iso miinus huomiohuoraavasta jutusta, naurettavaa klikkiotsikkoa myöten, ja sen julkaisemisesta ilman oikeiden faktojen selvittämistä esim. lentoyhtiöltä.
p.s. Itsellä vasta hyvin ohkainen 18 vuoden ja 10000 lentotunnin kokemus liikenneilmailusta, joten Juhaan nähden vasta aloittelija. Ja puolisavolaisena vastuu minun tarinoista jää aina lukijalle/kuulijalle "
Jätin emojit pois.