Itse pelkään Putinia. Hän vaikuttaa arvaamattomalta psykopaatilta silmissäni ja Suomen pitäisi osata äärettömän fiksusti pelata tätä totuutta vastaan. Faktoja ovat myös ne tosiasiat, että Putin on mahtimaan pressa, jolla on valtava kannatus ja se, että meillä on naapuri, jonka kanssa rajaa on paljon.
Jäsenyys EU:ssa tuottaa ongelmia ja on tuottanut niitä mielestäni koko ajan vaan lisää, mutta missä sitten on hyvä olla, jotta Venäjän nykytilannetta ajatellen osaisimme toimia niin, että kärsisimme itse päätöksistä mahdollisimman vähän? Siinäpä se ns."tuhannen taalan kysymys". Itse en osaa sanoa vastausta.
Usa:n pakotteet ovat sen pakotteita, eikä meidän pitäisi lähteä EU:n myötä niihin mukaan. Kaupalliset pakotteet eivät heilauta sitä samalla tavoin kuin meitä, joten sieltä on helppo uhitella ja luvata lisää kieltolistaa. Venäjä ei tule siihen kaatumaan. Se kansa on historian saatossa kestänyt paljon ja tulee kestämään pakotteetkin. Siinä on turha kenenkään irviä hapankaalimaiden laajentamisesta.
Mitä tulee Usa:n lähi-idän maiden tukemiseen, niin huhhuh. Oma lehmä siellä ammuu aina ojassa, mitään hyväntekeväisyyttä se valtio ei harrasta. Irakiin hyökkäyskin oli öljystä johtuvaa.
Mitä taas tulee Saudi-Arabiaan, niin sen hovi on niin sairasta, että oksettaa. Pedofiliasta alkaen siellä on kaikki mahdollista. Eräs hovin sisällä ollut henkilö on tehnyt siitä kirjankin. Toivottavasti ei ole paljastunut ja menettänyt henkeään.
Venäjään palatakseni ei todellakaan kannata Suomenkaan piskin lailla räksytellä karhun kanssa, kyllä se jossain vaiheessa todella ärsyyntyy. Tuleeko silloin kuka apuun? Olemme maantieteellisesti sellaisessa saumassa, että huonosti käy joka tapauksessa. Kyllä niitä suhteita naapureihin täytyy jotenkin yrittää ylläpitää, se on näkemykseni. Mitään pulmustahan ei missään ole ja oma etu on kaikilla lähinnä. Suomi se vaan menee vaikka neidonpäänsä iskemään giljotiiniin, jos vain suuri EU niin vaatii. Jotain rotia sitäkin ajatellen.