Joo siis millä ihmeellä tuonne saataisiin muka demokratia aikaiseksi, kun kaikki johtavissa asemissa olevat henkilöt ovat läpeensä pahoja ja sokaistuneita vallasta? Nuoret on aivopesty vihaamaan länttä, vanhukset ovat vihanneet länttä jo neuvostoajoista lähtien. Vaikea nähdä Venäjällä mitään demokratiamahdollisuuksia tällä vuosisadalla. Kansa on aivan liian nyhveröä ja aivopestyä aloittaakseen vallankumousta tai edes mitään salaisempaa liikehdintää.
Saksassa natsit hallitsivat 80 vuotta sitten. Maa oli totaalisesti aivopesty. Miten kävi?
Nyt 2024 Venäjän oppositio ja ihan tavalliset perheen äiditkään eivät säikähtäneet Putinin tapettua jälleen yhden vastustajansa, Navalnyin, vaan tulivat muistelemaan Navalnyia tietäen, että heille itselleen voi käydä hyvin kylmät. Satoja tai jopa tuhansia pidätettiin ja rangaistiin eri tavoin.
Kun tuota uskallusta henkensä ja terveytensä ja uransa peliin laittamisesta vertaa siihen uskallukseen, mitä osa länsijohtajista osoittaa Ukrainan aseellisessa tukemisessa, en minä ainakaan väittäisi venäläisiä läpeensä pahoiksi ja sokaistuneiksi.
Itse asiassa olen yhden tunnetuimman Putinin vastustajan, Mihail Hodorkovskin, kanssa samoilla linjoilla. Vuoden 2018 vaalien jälkeen – kun Venäjä oli jo vallannut Krimin – länsi hyväksyi Putinin silloiset pressanvaalit ja jotkut länsijohtajat jopa onnittelivat Putinia voitosta. Tämä on mitä suurimmassa määrin johtanut vuoden 2022 uuteen hyökkäykseen Ukrainaan.
Jos lännen asetoimitustahti Ukrainaan saadaan sellaiseksi, että Putin kokee häviävänsä sodan, muutokset lähtevät myös Venäjällä liikkeelle. Ja kansa on mukana, tietenkin.
Minusta Venäjän kansa osin palvoo Putinia ja monet ihmiset kääntyvät vaikka putinilaisiksi fasisteiksi, jotta pääsevät urallaan eteenpäin. Kun väkivalta- ja muu koneisto ja koko maa on Putinin nyrkin alla, lähes kaikki näkevät vain yhden tien. Muutokset tapahtuvat kuitenkin nopeasti kun on niiden aika ja maailman historiasta voi nähdä sen, että kansa kyllä seuraa jos on toivoa.