Norjan Fridtjof Nansen -tutkimuslaitoksen johtaja Iver Neumann:
Talousuudistusten puute ja synkät tulevaisuuden näkymät Ukrainan sodan tiimellyksessä voivat johtaa Putinin vallan päättymiseen, asiantuntija ennustaa.
www.iltalehti.fi
Highlightejä:
"Sen jälkeen, kun Putinin valtakausi alkoi 22 vuotta sitten, taloudelle on tapahtunut todella vähän, jos yhtään mitään. Minusta on hämmästyttävää, että Putinin kaltainen koulutettu marxilainen ei yksinkertaisesti ymmärrä aineellisten tekijöiden olennaisuutta."
Se johtuu siitä, että Putin ei ole marxilainen, vaan KGB:n kouluttama agentti. Putinille talous on toissijainen asia - jonka toivottavasti länsimaissa todistamme vääräksi - vaan ensisijainen asia on salaliitot ja valtapolitiikka.
Neumanninkaan mukaan muutosta ei ole tapahtumassa kovin nopeasti:
"Putinin jälkeistä aikaa on Neumannin mukaan vaikea ennustaa, koska Putinin hallinto on ”tehnyt perusteellista työtä kitkeäkseen liberaalin ajattelun Venäjältä.” Yhtenä nimenä Neumann nostaa esiin vangitun oppositiojohtajan Aleksei Navalnyin. Neumann kuitenkin pitää Navalnyin kaltaisen henkilön valtaan nousua hyvin epätodennäköisenä.
– Hän on johdonmukaisesti puhunut korruptiosta Venäjän ongelmana ja nykyisestä hallinnosta varkaiden hallintona. Hän lähtisi taistelemaan korruptiota vastaan, mikä ei ole helppoa, koska korruptoituneessa järjestelmässä jokaisen uuden vallanpitäjän on lujitettavansa asemaansa olemalla itse korruptoitunut. Miten sellaisesta noidankehästä pääsee eroon? Neumann pohtii."
Pidetään nyt vaan puolustusvoimista hyvää huolta, hankitaan liittolaisia varsinkin lähialueelta (Ruotsi, Norja), sillä ihan lähiaikoina tilanteeseen ei ole tulossa muutosta - Venäjä on ja pysyy arvaamattomana seuraavat 10-20 vuotta.
Mulla on oikeasti vahvat dejavut vuosilta 1988-1992. Olin armeijassa -92, ja kyllä silloinkin oltiin varpaillaan siitä, että mitä tässä tapahtuu, hajoaako Neuvostoliitto romahtamalla sisään päin, vai räjähtämällä ulos. Sillä kokemuksella voisin sanoa sen, että ainakin silloin länsimaat pitivät huolen siitä, että romahduksesta tuli implositio, se ei sitten kaikkien vaiheiden jälkeen räjähtänytkään. Tältä perusteelta voisin sanoa, että meillä on tosiaan kokemustakin siitä, miten Neuvosto-Venäjän romahdukset estetään leviämästä rajojen ulkopuolelle. Luotetaan siihen.