msg kirjoitti:
Täydellistä suhteellisuuden tajun puutetta taas ilmassa.
Ei minusta.
msg kirjoitti:
Viimeksi kuin katsoin kalenteria, niin vuosi oli 2006. Elämme vuotta 2006, emme vuotta 1917.
Ei aikakausi ole ratkaiseva, vaan sen ajan pituus, joka kuluu kansalaisyhteiskunnan kehitykseen, kun lähtötaso on nolla tai jopa miinusmerkkinen. Täytyy muistaa, että Suomella ei ollut vuonna 1917 takana 70 vuoden kommunistista järjestelmää, joka Venäjällä taas on.
Emme voi odottaa, että Venäjä omaksuu länsimaisen demokratiamallin näin lyhyessä ajassa, kun tiedämme mikä on heidän historiansa. Myös Suomelta kesti monta vuosikymmentä, ennen kuin päästiin tilanteeseen, jossa voidaan puhua oikeasti demokratian toteutumisesta.
Oma varovainen arvioni on, että kestää vielä 20-30 vuotta ennen kuin Venäjän yhteiskunnan demokraattisuus saavuttaa sen tason, mikä esimerkiksi Suomessa nyt on. Ja tämä vain sillä edellytyksellä, että maa ei joudu jälleen kerran hirvittävän tuhoamissodan tai ulkomailta rahoitetun vallankumouksen kohteeksi (jota eräs kirjoittaja jo täälläkin ehti toivoa).
Puutteisiin tuijottamisen ja vain niihin keskittymisen sijasta itse haluan havainnoida sen positiivisen kehityksen, joka maassa tapahtuu. Kai sinäkin olet sitä mieltä, ettei tuon investointipankin noinkin positiivinen ennustus Venäjän talouskehityksestä ollut aivan tuulesta temmattu?
Minä näen, että tässä vaiheessa tärkeimmät asiat kansalaisten elintason nostaminen, valtion sisäisen ja ulkoisen turvallisuuden ylläpitäminen ja vahvistaminen, luonnonvarojen jalostusasteen nostaminen sekä erilaisten koulutukseen ja terveydenhuoltoon liittyvien reformien toteuttaminen. Vladimir Putinin hallitus on sitoutunut näihin kaikkiin, joka on hyvä asia.
msg kirjoitti:
Toisaalta sinun teoriassasi Ruotsi olisi jatkanut Suomen suhteen samaa 1800-luvulla kuin teki 1700-luvulla ja sitä edeltävä aikana.
Sinulla ainutlaatuinen kyvyttömyys suhteuttaa mitään vallitsevaan aikaan.
Minulla on taas vaikeuksia ymmärtää sinua. Miten Ruotsi olisi pystynyt jatkamaan samaa Suomen suhteen 1800-luvulla, kun Suomi oli osa tsaarin Venäjää?