Turhauttaa. Venäjä iskee entistä lujempaa Ukrainaan, merikaapelit katkeilevat ja Scholz soittelee rauhanpuheluja. Ei länsi taida ikinä saada riittävän kovaa tai yhtenäistä linjaa aikaiseksi ja tämän Putin on ihan oikein jo kauan sitten tajunnut. Kykenisikö edes Nato toimimaan yhtenäisesti isommassa kriisissä tai Venäjän testatessa artikloja oikein kunnolla?
Ongelmahan on siinä, että emme voi vaipua samalle asteelle tunkiomaan kanssa, vaan Sopimus yhteiskuntaa on pakko pitää pystyssä vaipumatta samalle tasolle paska maiden kanssa.
Venäjän intresseissä - johon ei siellä johtajaksi älyn jättiläistä tarvita on pyrkiä lisäämään Eurooppalaista - sekä tietenkin läntistä- protektionismia, joka onnistuu parhaiten toimimalla itse kaikkia tehtyjä sopimuksia vastaan.
Tässä ei tietenkään ole oikeasti maahansa kohdistuneesta turvallisuus uhasta, vaan täysin omasta haluttomuydestaan kehittää omaa maataan, joka olisi voinut olla demokraattinen ja menestyvä valtio. Sellainen ei vain tarjoaisi naapurin kääpiölle mitään tyydytystä.
Lännellä ei kuitenkaan ole mitään keinoja vastata tunkion, ja muiden rikollismaiden toimintaan ilman, että joutuvat vaipumaan samalle tasolle, ja rikkomaan itsekin kaikkia lakeja ja sääntöjä, jolloin sitten olemmekin tiellä anarkiaan, eikä todellakaan sen parhaimmassa muodossaan, jos sellaista sitten voi ihmisen kyseessä ollessa edes ollakaan.
Kuten jo totesinkin, niin neroa ei tarvita tämä ymmärtämään, joten siihen riittää naapurin puttekin. Joten suurta strategia en hänestä saa mitenkään, vaan ainoastaan ahneen, vallanhimoisen psykopaatin, joka on valinnut oman perseen sä edun kansansa ja maansa edun sijaan, ja nyt sitten istuu piilossa pelko perseen alla odottelemassa kutsua takaisin kansainväliseen kermaan, sekä kauppaa käymään.
Kuten siis todettua, niin demokratian tulevaisuuden kannalta katsoen, ei meillä ole keinoja vastata tähän, koska kaikki kansainväliset sopimukset sen estävät. Ja tämä siis vain siksi, että valintana ei voi olla vastata samoilla keinoilla olematta sen jälkeen ihan yhtä pahoja, ja siihen viimeistään demokratiat sitten hajoavat.
Se taas, että kaikkia mahdollisia keinojakaan ei ole käyttöön saatu, niin se sitten onkin juuri osa sitä ihanaa riippuvaisuus suhdetta, joka on näiden rikollisten kanssa menty hyvässä uskossa, omassa typeryydessä tai ihan silkassa ahneudessa rakentamaan.
Nyt siitä maksetaan hintaa kovalla kädellä, ja kuten arvata saattaakin, niin erimielisyyksiinsä hajoavan Euroopan omalla kyvyttömyydellä löytää sitä yhtenäisyyttä, vaan edelleen kampitetaan toisia mekin minkä ehditään, ja siihen osasyynä ehdottomasti on myös sen pääoman oman perseen ajattelu, jolle ei taas Ukrainalaisen henki, tai edes hajoava demokratia merkitse hevon perseen vertaa.
Olemme siis osin ihan itse tämän sakean ja haisevan sopan keittäneet, ja nyt ei ole muuta mahdollisuutta, kuin katsella, että mitenhän tässä käy, sillä yksikin liike vastata samalla mitalla avaa sellaisen pandiran lippaan, että kukaan ei tiedä mihin se johtaa.
Itse henkilökohtaisesti koen paremmaksi saada kaikki läheiset lähtemään yhdellä kerralla sen ytimen kosautuksessa, kuin esim uhrata läheisiä nyt nähdyn kaltaisella sairaala sodan käynnillä, jossa kidutellaan ja raiskailkaan syyttömiä ihmisiä, ja vain että ihminen saisi toteuttaa sairaita taipumuksiaan.
Olen siis itse valmis uhraamaan ennemmin koko ihmiskunnan nopeasti ja tehokkaasti, kuin antamaan sijaa yhtään enempää nähdyn kaltauselke sairaalke touhulle ihmispolon toisensa jälkeen uhraten.
Itseä siin enemmän pelottaa se sairaaksi nytkin havaittu sodan käyminen ha ihmisten työntäminen siihen myllyyn, kuin se, että laitetaan ne ytimet sitten laulamaan huolella.
Siitä ei kuitenkaan pelkoa ole, että näin kävisi, koska esim Venäjänkin doktriinissa se on vaan kivempaa käydä sotaa nyt nähdyllä tavalla. Siinä saa ilmeisestikin - joka jaksaa minua aina vaan ihmetyttää ihmisluonto ilmeisestikin kaivaa kaikki fantasiansa esiin, ja päästä niitä vieläpä toteuttamaan.
Ainoa toinen vaihtoehto kohta nimittäin olisi se, että se NATO sitten astuu esiin, ja näyttää sen puhutun voimansa, ja lopettaa tämän sodan. Jos ei, niin vaikea nähdä, miten läntiset demokratiat voivat juurikaan muuta, kuin katsella, että mihin tämä lopulta päättyy, tai tosiaankin vaipua samaan pahuuteen rikkomalla itsekin kaikkia sopimuksia.