Minusta tuntuu, että tässä nyt kierretään kuin kissa kuumaa puuroa sitä itse asiaa. Se että velvoitetaanko jäsenvaltioita antamaan asioita ulkopuolisille maille ilman että heillä on kansallista päätäntävaltaa asiassa.
Minä en ole puhunut velvoittamisesta yhtään mitään.
Kaikki EU:n valtiot, jotka ovat halunneet Ukrainaa tukea, ovat siinä onnistuneet. Ja se onnistuminen useimmilla mitattiin viikoissa. Kuinka paljon helpompaa sen vielä pitäisi olla?
Kyllähän tuossa on ollut säätämistä ihan omiksi tarpeiksi.
On ihan totta ja sanoinkin siitä, että hyökkäykseen reagoitiin EU-maiden puolelta todella nopeasti. Mutta kyllähän avustukset ovat seisoneet odottamassa jos vaikka ja minkälaista lupaa ja rahaa. Vähän joka asian kanssa on ensin pitänyt säätää: tykkien kanssa, tankkien ja niiden ammusten kanssa, koulutuksen kanssa, ilmatorjunnan kanssa, ohjusten kanssa ja niin edelleen. Jos nyt muutaman esimerkin ottaa, niin Viron halutessa toimittaa tykkejä Ukrainaan tarvittiin ensin lupa Suomelta ja sitten
Saksalta. Sveitsi epäsi Saksalta luvan
viedä ammuksia.
Ei oltu kyllä yhtään valmistauduttu tukemaan Ukrainaa - tai jotain muuta maata - perinteisessä sodassa.
Nyt se vaivalloinen tie on siis se, että joka jäsenvaltiossa ei olla sitä mieltä, että kaikki omat varastot pitää tyhjätä ja pistää iso sotateollisuuden pyörä pyörimään. Siinä ei ole hitaus, kankeus tai demokratia esteenä, vaan näiden valtioiden kansan mielipide heidän edustajiensa kautta. Kaikki eivät halua antaa apua yhtä paljon kuin toiset.
Eivät niin.
En oikein tiedä, mitä haluat sanoa minulle, vai lainasitko viestiäni keskustellaksesi jostain ihan toisesta asiasta?
Minä halusin omalla viestilläni rauhoitella niitä, jotka repivät hiuksia päästään. Se, että kun mennään jäsenmaiden demokraattisten prosessien varassa, on aina hidasta. Näin mennään länsimaissa aina, jos tilannetta ei osattu ennakoida.
Minun pointtini oli se, että kun sen enempää Nato tai EU ei ollut varautunut tukemaan jotain ulkopuolista maata perinteisessä maasodassa, niin hommassa on ollut mutkia ihan omiksi tarpeksi. Minun pointtini oli se, että jos avustamiseen olisi varauduttu eli jos Nato tai EU olisi sanotaan nyt vaikka 2000 (toinen Tsetsenian sota), 2004 (värivallankumoukset), 2008 (Georgian sota) tai 2014 (Krimin valtaus) tullut siihen tulokseen, että Euroopan turvallisuustilannetta uhkaa se, että Venäjä aloittaa laajamittaisen hyökkäyssodan Euroopan lähialueella, niin tilanne olisi toinen.
Ei tehty ja se siitä.