Onhan se ihan luonnollista, että meitä, baltteja, puolalaisia jne. kiinnostaa Ukrainan tilanne ihan eri tavalla kuin tuolla länsi-/etelä-Euroopassa, jotka ovat sem verran kaukana Venäjän vaikutuspiiristä, että heillä ei ole sitä samaa varpaillaan elämisen kulttuuria Vemäjän suhteen kuten meillä.
Ja ihan samalla tavallahan se menee, että jotkut pohjois-Afrikan tapahtumat ei täällä meillä kovin isosti kosketa eikä kiinnosta, mutta kyllä ne tuolla välimeren maissa ihan eri tavalla kiinnostelee, ja siellä seuraillaan eri tavalla kiinnostuneena mitä siellä suunnalla tapahtuu.
Tähänhän perustuu myös NATO:n kokonaispuolustus, että jokaisella on se oma painopistealueensa ja välttämättä joltakin Portugalilta ei odoteta ihan samanlaista panostusta Venäjän vastaiseen taisteluun kuin vaikka Puolalta.
Vaikka Ranska ja Espanja ovat kokoonsa nähden alisuorittaneet, niin kyllä minä edelleen toivoisin Saksalta ennen kaikkea enemmän johtajuutta niin myös edelleen enemmän ihan konkreettista panostusta, vaikka heiltä ihan hyvin (puolustus)aseapua on tullutkin. Saksa on kuitenkin EU-alueen taloudellinen ja poliittinen veturi ja sen sijainti on sellainen, että se ei oikein voi minusta Venäjän suhteen mennä minkään selän taakse että "ei oikeastaan kuulu meille".
Toivottavasti nuo Macronin puheet johtaisi nyt ihan oikeasti konkreettisiin toimenpiteisiin, etteivät jäiso taas vain pelkäksi puheeksi. Jokainen ukko minkä Ukraina saa jostakin rajalta tai muista tehtävistä vapautettua etulinjaan, on nyt tarpeen. Ja ranskalaissotilaiden tulo Ukrainaan olisi varmasti myös jonkinlainen henkinen boosti ukrainalaisille tässä tilanteessa, että heitä ei ole jätetty yksin.
Mutta ihan tärkeintä olisi nyt saada niitä ammuksia Ukrainaan, ja mitä nopeammin niin sen parempi. Vaikka sitten vähän Euroopan maiden omallakin riskillä, että ei nyt jäädä odottamaan sitä, että joskus kuukausien päästä saadaan sitä tuotantoa skaalattua vähän ylöspäin. Minä luulen, että esim. läntinen Eurooppa pärjää muutama kuukauden vähön vajaillakin varastoilla, mikäli tehtaat puskee laikka punaisena uutta morkulaa.