Venäjä hyökkää Ukrainaan

  • 10 289 461
  • 62 343

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Törmäsin videoon Redditissä, jossa on poikkeuksellisen runsaasti, kenties pataljoonan verran ilmeisen hyvin varustettuja joukkoja. Liekö sitten se keväthyökkäys on oikeasto alkanut ja joukot on alkaneet liikkua.

En usko että hyökkäys on vielä alkanu. Kohan on opsecia. Joukkoja saatetaan koota jonnekin muualle kun videoilla viesitään.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Saksalaiselta kiekonheiton olympiavoittajalta Christoph Hartingilta oikeaa puhetta venäläisten osallistumisesta kansainvälisiin kilpailuihin.

Bach on myös tunnetusti Venäjän presidentti Vladimir Putinin liittolainen.

– Se voi olla hänen henkilökohtainen päätöksensä olla etsintäkuulutetun massamurhaajan ystävä, mutta hän ja KOK ajavat itsensä tuhoon tällä tavoin. Ja he vetävät meidät urheilijat mukanaan, Harting sanoi saksalaiselle Bildille.

Hänen mielestään vain Venäjä ja Valko-Venäjä pitäisi pitää kansainvälisistä kisoista poissa.

– En voi kuvitellakaan kokevani tällaista farssia, että minun pitäisi ukrainalaisen urheilijana kisata venäläis- tai valkovenäläisurheilijoita vastaan.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Laitetaan tää tänne vasta menneen vuosipäivän kunniaksi. Venäläinen sotalaiva

Edit: Tässä kanssa omasta mielestä hyvä biisi (laittakaa englannin kieliset tekstitykset päälle, muuttuu laulun tunnelma ihan täysin lopussa) ottaen huomioon, että on jo vuosia vanha ja osittain kappaleen profetia on toteutunutkin sittemmin.
 
Viimeksi muokattu:

Animal

Jäsen
Törmäsin videoon Redditissä, jossa on poikkeuksellisen runsaasti, kenties pataljoonan verran ilmeisen hyvin varustettuja joukkoja. Liekö sitten se keväthyökkäys on oikeasto alkanut ja joukot on alkaneet liikkua.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että hyökkäystä edeltävä taistelukentän muokkaus on vielä käynnissä ja ensimmäisessä portaassa hyökkäävät joukot ovat siirtymässä omille lähtöalueilleen. Eilen näkyi video ukrainalaisen täyden tankkikomppanian siirtymisestä. Vielä oli Ukrainan liput torneissa liehumassa ja tahti sen verran verkkainen, että tositoimissa ei vielä kyllä tuossa oltu.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Pikkuhiljaa kesää kohti näyttää tahti kiihtyvän. Toivottavasti rysäyttävät kunnon startin ja pistävät venäläiset örkit juoksemaan pois juoksuhaudoistaan kohti kotimaataan.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Pikkuhiljaa kesää kohti näyttää tahti kiihtyvän. Toivottavasti rysäyttävät kunnon startin ja pistävät venäläiset örkit juoksemaan pois juoksuhaudoistaan kohti kotimaataan.
Useampikin asiantuntijahan on kommentoinut, että Ukrainan kannattaa lähteä kunnon vastahyökkäykseen sitten, kun kalusto, koulutus ja sääolot alkavat olla kohdillaan ja nythän ruvetaan olemaan siinä tilanteessa. Uutta ja parempaa kalustoa virtaa maahaan jatkuvasti, joukkoja on saatu koulutettua ulkomailla jo melko runsaasti ja kesäkin alkaa lähestyä. Turha se olisi ollut hakata päätä seinään tässä talven aikana, kun nyt alkaa olla otollisemmat olosuhteet ryysyläisten ahtaalle pistämiseen sekä karkoittamiseen omalle puolelleen rajaa. Lisänä tietysti se, että varmasti seuraavia askeleita on suunniteltu yhdessä etenkin jenkkien ja brittien kanssa eli siellä on oletettavasti askelmerkit eri vaihtoehtoineen kohdillaan.
 

Thusberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Sisu Team, KalPa ja Jokipojat
Löytyykö jostain listaa Ukrainan MBT kokonaismäärää? Länsitankit ja itäromu eriteltynä.
@ms.qvist ?

Tres11 ehtikin jo ensin, mutta huoltoakin riittää ja menetyksiäkin on tullut ikävä kyllä myös Ukrainalle mitä tankkeihin tulee.

Toki ei museovehkeisiin tiettävästi ole tarvinnut Venäjän tapaan turvautua ja niillä näkymin kun olevinaan on pitänyt venäläismielisten puheiden mukaan niin hyvinkin vanhat Ukrainan tankit näyttävät tai on näyttäneet tässä sodassa edes jotenkin paremmin huolletuilta.

Tuo ihan tarkka erittely on muutenkin hieman hankalaa kun länsitankkeja on jo isomminkin koko ajan tulossa Ukrainaan ja jo tullutkin toistaiseksi vähemmissä määrin.

Tärkein taitanee olla ihan laadultaan Abrams kun niitäkin tuli jonkun ihan yksittäisen/yksittäisten määrien sijaan 31 kappaletta Ukrainaan tai on tuloillaan, mutta määrällisesti Leopardit 1:nä tai 2:na eri tyyppimalleineen ovat tärkeimmät länsitankit.

Challenger 2 on myös hyvä lisä kun niitä vain tulisi enemmän.

Ukrainalaiset käyttävät yleensä tankkejaan kun käyttävät niin pienesti ja tehokkaasti.

Pienellä erälläkin on nähtävästi sinänsä hyvin suurta merkitystä kun esimerkiksi tuo Abrams-erä vastaisi kokonaisuutena sitä rajaa mikä on Ukrainan keskimääräinen panssaripataljoonan koko.

Toki tuo voi myös olla rajaltaan ajalta ennen täyttä sotaa ollut mitta sillä sodan myötä yksikkökoot on mennyt uusiksi ja aluksi Ukrainalla oli vaikeampaa siinä missä sittemmin on ollut vähän helpompaa.

Mitä nyt vieläkin on paljon vanhempaa tankkia ja tietysti on myös venäläisten jättämiä saalistankkeja otettu käyttöön.

Ihan parhaimpia tankkeja siis ajalta ennen suurempaa länsiapua oli todella vähän jolloin niillä toki oli pelotearvo venäläisille, mutta ei välttämättä juurikaan rintama-apua ja mikäli olisikin ollut niin ne olisi olleet ylityöllistettyjä tehtävissään.

Viime keväänä noista kerroinkin ennen silloisia ongelmia niin enemmän.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Tärkein taitanee olla ihan laadultaan Abrams kun niitäkin tuli jonkun ihan yksittäisen/yksittäisten määrien sijaan 31 kappaletta Ukrainaan tai on tuloillaan, mutta määrällisesti Leopardit 1:nä tai 2:na eri tyyppimalleineen ovat tärkeimmät länsitankit.
Ymmärsinkö oikein että mielestästi M1 Abramsit ovat laadullisesti parempia kuin Leopard 2? Miksi näin? Itse olen ollut siinä käsityksessä, että Leopardit voisivat olla Itä-Ukrainaan se parempi vaihtoehto kevyemmän painon, pienemmän polttoaineen kulutuksen ja helpomman huollettavuuden puolesta. Vai olenko ymmärtänyt väärin?
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Ymmärsinkö oikein että mielestästi M1 Abramsit ovat laadullisesti parempia kuin Leopard 2? Miksi näin? Itse olen ollut siinä käsityksessä, että Leopardit voisivat olla Itä-Ukrainaan se parempi vaihtoehto kevyemmän painon, pienemmän polttoaineen kulutuksen ja helpomman huollettavuuden puolesta. Vai olenko ymmärtänyt väärin?
Lainaamasi kirjoittaja yleensä suoltaa silkkaa tajunnanvirtaa, eli lähdekritiikkitutka kannattaa olla päällä, kuten sinulla selkeästi olikin. MITÄÄN Thusbergin kirjoittamaa ei ikinä pidä uskoa ilman tarkistusta jostakin toisesta lähteestä.
 

Thusberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Sisu Team, KalPa ja Jokipojat
Ymmärsinkö oikein että mielestästi M1 Abramsit ovat laadullisesti parempia kuin Leopard 2? Miksi näin? Itse olen ollut siinä käsityksessä, että Leopardit voisivat olla Itä-Ukrainaan se parempi vaihtoehto kevyemmän painon, pienemmän polttoaineen kulutuksen ja helpomman huollettavuuden puolesta. Vai olenko ymmärtänyt väärin?

Riippuu myös siitä, että minkä tyyppimallin Abramseja sinne lähtee.

Niitäkin kun on vanhin eli M1, sitten on M1A1 ja M1A2 eli paras kun siihenkin on vielä sitten erilaisia päivitysmalleja joiden yhteinen nimitys on SEPV.

Osassa niitä on toki ongelmana tuo painopuoli kun polttoaineensäätöpuoli on kyllä myös kehittynyt huonommista päivistään.

Toki liian täysillä tehoilla polttoaineenkulutus olisi hulppea.
 

Thusberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Sisu Team, KalPa ja Jokipojat
Lainaamasi kirjoittaja yleensä suoltaa silkkaa tajunnanvirtaa, eli lähdekritiikkitutka kannattaa olla päällä, kuten sinulla selkeästi olikin. MITÄÄN Thusbergin kirjoittamaa ei ikinä pidä uskoa ilman tarkistusta jostakin toisesta lähteestä.

Tuo on nyt melko kova väite.

Etenkin tuo jälkimmäinen viittaus, että olevinaan mitään mitä kirjoitan niin ei muka pitäisi uskoa.

Tuo tajunnanvirraksikin sanominen on kyllä melko ikävä juttu ja tuossakin on tuo kärjistyspuolikin.

Mikäli on tullut ongelmia niin tarpeen tullen olen kyllä kirjoitellut tai näyttänyt lähteitä ihan ennenkin ja harvoin on edes mitenkään sen suuremmin kyselty.

Kun on kyseltykin niin olen kyllä vastannut kun olen ehtinyt kuten myös näyttänyt lähteet vielä sittenkin kysyttäessä mahdollisine lisäyksineenkin.

Ei kai vain vieläkin sinua harmita näinä päivinä se noin vuoden takainen tsaarivitsikohu mitä pahoittelin itsekin jo silloin ja minkä tarkoitin aina olleen liioittelua tai sellaiseksi tarkoitettu?

Toki siinähän virheeni oli myös se, että en riittävän kunnolla tähdentänyt sitä milloin olisi loppunut se liioittelun osuus sarkasmin lisättynä ja mistä kohtaa suuremman luokan historiallinen totuus taas jatkuisi.

Lisäksi en viime vuoden aikana olleen kirjoituskiellon jälkeen paljon ole tännekään kirjoitellut juuri tähän aiheeseen niin nyt kuulostaa vähän kyllä pistävältä nähdä tämäkin sitten näin.

Kun itsehän mielestäni olet kyllä ihan asiallisesti kirjoitellut.

Vielä loppuun liitän myös sen tiedon, että itse olen kirjoitellut tähän viime vuoden vastauskiellon jälkeen yhteensä vähän riippuen miten sen laskisi niin 13-15 kertaa viesteineen ja kun laskee pari juuri vastauskiellon jälkeen olleita viestejä pois niin siitä tulee vielä vähemmän.

Vastauskiellon jälkeen 8 tai 10 kertaa oli viestejä minulta viime vuonna yhteensä pitkälle välille ja tänä vuonna on tullut viisi viestiä tähän aihealueeseen joista neljä on tullut tämän kuun aikana, kolme tänään, yksi aiemmin tässä kuussa ja yksi muu viesti aiemmin tänä vuonna.

Viime vuoden tuo vaihtelu riippuu siitä, että miten haluaa laskea nuo vastauskiellon jälkeiset viestit.

Olin vastauskiellossa viime vuonna 5.4-19.4 välisen ajan silloin.

Yhteensä en ole kieltämättä silloisen vastauskiellon jälkeen juuri paljon kirjoitellut siksikään, että ei isommin juuri ihan ajankohtaisia tai erittäin lähimenneisyyteen kuuluvia aiheita huomioimatta tule ikävyyksiä.

Viesti kun meni perille mitä nyt kieltämättä vähän kitkerästi silloin ja perin tarpeettomasti juuri niin voimakkaasti ilmentyen kuitenkin melko pieneen asiaan silloin.
 
Viimeksi muokattu:

yökkömies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Bundesliga

Itse olen itselleni uskotellut, että Ukrainan keväthyökkäyksen H-hetki koittaa ensi torstaina, 20.4. yöllä. Hitlerin (ja oman mutsini) syntymäpäivänä. Mutta ennen kaikkea tuolloin on uusi kuu, jota on hyödynnetty hyökkäyksissä jo ainakin antiikin ajoista lähtien. Jos ei tuohon ehdi niin sitten 19.5. seuraavan kerran.

T: Kuuhullu, uuuuuu-uuu-uuuu
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
@Thusberg fair enough, ja ei tästä eteenpäin mitään henkilökohtaista sinua vastaan. Tykkään kiekkopuolen kirjoituksistasi ja erityisesti B- ja C-sarjojen MM-kisojen tilannepäivityksistä. Varmasti oma mieli vain järkkyi liikaa siitä "Krimin sodassa Venäjä yritti vallata Krimin"-heitosta, jota en ainakaan itse pystynyt mitenkään tulkitsemaan sarkasmiksi ja omat kirjoitukseni sisältävät kuitenkin sitä noin 81% kaikista kerroista.

E: Mutta tästä huolimatta suosittelen silti kriittistä suhtautumista kaikkeen kirjoittamaasi. Ymmärrät varmasti näkökulmani.
 

Thusberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Sisu Team, KalPa ja Jokipojat
@Thusberg fair enough, ja ei tästä eteenpäin mitään henkilökohtaista sinua vastaan. Tykkään kiekkopuolen kirjoituksistasi ja erityisesti B- ja C-sarjojen MM-kisojen tilannepäivityksistä. Varmasti oma mieli vain järkkyi liikaa siitä "Krimin sodassa Venäjä yritti vallata Krimin"-heitosta, jota en ainakaan itse pystynyt mitenkään tulkitsemaan sarkasmiksi ja omat kirjoitukseni sisältävät kuitenkin sitä noin 81% kaikista kerroista.

E: Mutta tästä huolimatta suosittelen silti kriittistä suhtautumista kaikkeen kirjoittamaasi. Ymmärrät varmasti näkökulmani.

Hyvä kun asia tuli selväksi ja kiitos kehuista!

PS. Ymmärrän kyllä tuon jälkiviestin kertomasi. Mikäli jotain siis teoriassa kismittävää ilmenee jossakin kirjoituksessani sitten joskus toiste niin kysy toki niin kerron kyllä ihmeessä ja lisäselvyydeksi mikäli vieläkin on jotain askarruttavaa niin lähdekin tulee kyllä sitten perään tarvittaessa useistakin sellaisista.

Mikäli palaan vielä joskus historiallisten sarkasmivitsien pariin niin pitänee tosiaan laittaa selvennyksiä ja varoituksia paremmin ennakkoon sarkasmin ja historiallisen totuuden rajan suhteen sitten käsiteltävään juttuun.

Muutoin itse tähän aihealueeseen voikin jäädä vastaukset vähemmälle kun nythän on kiekkokevät meneillään.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös