Olen pitkälti samaa mieltä, ja tästä ollaan tässäkin ketjussa puhuttu jo keväästä asti.
Saksan suurin ongelma on ehdottomasti molempien maailmansotien jälkeinen "aftermath". Se mitä itse tunnen saksalaisia, niin heillä on kyllä käsityskykyä, joukkovoimaa ja muuta, mutta iso kipupiste on armeija ja sota. Saksalaisesta mentaliteetista:
Saksa avasi ensimmäisen LNG-terminaalinsa ennätysajassa
yle.fi
Kun saksalaiset päättävät jotain - ajaa alas ydinvoiman, kierrättää jätteitä, luopua armeijasta, tuhota juutalaiset - se on hyvin totaalista ja hyvin teollista. Saksalainen anarkismikin on siksi niin pelottavaa, kun se on niin järjestäytynyttä.
Saksalla on ihan hirvittävästi voimavaroja, ei pelkästään taloudellisesti, vaan ihan mentaalisella puolella. Kun siellä päätetään tehdä jotain, niin se myös tehdään "by the numbers" ja niin totaalisesti kuin se on ikinä mahdollista.
Saksan ja saksalaisten suhde sotimiseen on todella sellainen tabu, josta ei ole puhuttu toisen maailmansodan jälkeen. Saksalaisten suhtautuminen sotimiseen, sotakalustoon ja armeijaan on todella nihkeä. Se mitä olen toivonut, olisi se, että jollain tavalla tämä Ukrainan sota saisi saksalaiset tässä asiassa heittämään sen vanhan häpeän viitan harteiltaan ja ottamaan paikkansa yhtenä tärkeänä lenkkinä Itämeren ja Suomen turvallisuudelle.
Scholtz ei vaan vaikuta olevan siihen valmis. Scholtzilla olisi oikeasti elämänsä tilaisuus ohjata Saksa pois toisesta maailmansodasta sille "oikealle puolelle", puolustamaan naapureitaan ja demokratiaa, puolustamaan vapautta ja tasa-arvoa tyranniaa vastaan, mutta Scholtz ei vaan tätä uskalla tehdä. Se on minusta todella surullista siksi, että koko tämä Ukrainan sota voisi olla saksalaiselle mentaliteetille todella puhdistava. Toisaalta ymmärrän Scholtzin aseman hyvin, koska Saksassa on myös todella vahva sotaa ja sotimista vastustava ryhmä, jonka mielestä Saksan pitäisi demilitarisoida itsensä.
Ymmärrän asian saksalaisten näkökulmasta, mutta suomalaisesta näkökulmasta katsottuna toivoisin, että Saksa pääsisi eroon tästä häpeästään. Saksa on arvokas liittolainen ihan kenelle tahansa - ja niin toki myös Ranska.