Tämä on ihan totta, ja Saksassa on tosiaan isokin halu päästä eroon maailmansotien haamuista kohti reaalipolitiikkaa.Ehkä sekin on syytä mainita, että Saksassa osa hallitusta, osa demareita ja suuri osa oppositiota on eri mieltä kuin liittokansleri Scholz. He kannattavat mm. hyökkäyspanssarien vientiä Ukrainaan.
En itse sitä näe näin. Toki mun näkemys asiaan on henkilökohtainen: olen ollut Saksassa töissä useampaankin otteeseen ja nyt tarkemmin selittämättä tekemisissä saksalaisten kanssa töiden lisäksi. Minusta saksalainen mentaliteetti on nimenomaan sellainen, ettei se hae tällaisia "keplotteluratkaisuja", saksalainen luottaa omaan osaamiseen ja on omalla tavallaan suht korkea moraaliltaan - sen moraalin vain määrää se, että mitä saksalaisten enemmistö tahtoo.Itse nostin jo aiemmin esille sen, että Scholz - joka oli jossain määrin venäjämyönteinen ennen 2/2022 - pelaa Saksalle paikkaa Venäjän raaka-aineiden hyödyntäjänä. Kyse ei siten ole ainakaan kokonaan Saksan tai edes Scholzin häpeästä, vaan rahan tekemisestä.
Minusta brittiläisille ja varsinkin amerikkalaisille on tyypillisempää koettaa hyödyntää toisen ahdinkoa kuin saksalaiselle. Amerikkalainen mentaliteetti on enemmän sitä, että jos joku saadaan heikkoon asemaan, niin se on lähes moraalinen velvollisuus käyttää se heikko asema omaksi hyväksi. Se, mitä saksalaisia tunnen, niin he suhtautuvat asiaan todella nihkeästi.