Tuntematta Wagnerin porukkaa ihmettelisin sitä, että miten sillä kokemuksella on lähdetty Ukrainaan sotimaan muiden sotia. Venäjällä valtiona ei pitäisi olla mitään muuta käskysuhdetta heihin, kuin raha.
Kyllä on. Wagner on tunnettu Venäjän käsikassara sellaisissa operaatioissa, joihin se ei halua virallisesti osallistuvan.
Mun pointti on se, että jos Venäjän sotilaallinen suorituskyky oli tässä, niin miksi sitä on pelätty/arvostettu/arvioitu huomattavasti paremmaksi?
Se on selvitetty tässä jo monta kertaa. Venäjän modernin kaluston yksilöistä voidaan kyllä antaa suorituskykyarvioita, mutta niiden määrä _operatiivisessa käytössä_ on aina arvoitus ennen kuin ne tulevat taistelukentälle. Ukrainan sodassa on käytössä Venäjän operatiiviset joukot ja niitä on selkeästi liian vähän näin mittavaan operaatioon. Jo ennen sotaa arveltiin, että Venäjä tarvitsisi ainakin tuplamäärän joukkoja kaikille niille rintamalinjoille, joita sen arveltiin avaavan.
Ukrainan sota on myös Venäjän kannalta huonosti suunniteltu ja toteutettu, ja se näkyy tehottomuutena ihan kaikkialla. Kyllä tuolla(kin) kalustolla mikä siellä on käytössä, päästäisiin parempaan lopputulokseen.
Mun silmissä länkkärien tiedustelulla ja arvioinnilla on nyt aika helvetisti selitettävää.
Mun mielestä ei.
Onko mielikuva venäläisestä sotilasmahdista Venäläisten vai lännen luoma illuusio? Onko jenkkien miljardisatsaukset vakoiluun ja tiedusteluun olleet hintansa arvoisia?
Jenkkien satsaukset tiedusteluun ja armeijaansa eivät ole vain Venäjää vastaan, päin vastoin. Jenkit satsaavat paljon sellaiseen kalustoon (laivastoon, lentotukialuksiin, ilmavoimiin), johon Suomella ei olisi edes varaa. Se johtuu siitä, että jenkkien operatiiviset tarpeet ovat toisenlaisia.
Venäjän asema sotilasmahtina on aina ollut arvoitus. Lisäksi sillä on eroa, että käyttääkö Venäjä operatiivisia voimiaan vai reserviään. Silläkin on eroa, että millaiseen operaatioon se lähtee ja millä voimalla. Venäjän kasaamien joukkojen arvioitiin jo lähtökohtaisesti olevan liian pienet (tästä syystä esim. itse olin pitkään fifty-sixty, että onko joukkojen kasaaminen pelkkää painostusta vai aikovatko ne oikeasti lähteä sotaan; toivoin painostamista vaikka pelkäsin hyökkäystä).
Jo aiemmin mainituista tekijöistä johtuen se ei ole kyennyt edes sellaiseen suorituskykyyn, joka noilla joukoilla _pitäisi_ olla, johtuen operaation suunnitteluun ja toteutukseen käytetyistä vääristä arvioista. Sota on aina monen sattuman summa.
On ihan selvää, että seuraavaa sotaansa Venäjä ei käy näillä nykyisillä arvioilla, vaan se on varmaan tarkempi siitä, että operaatiossa on tarpeeksi voimaa takana. Pitää muistaa, että Venäjä lähti Ukrainaan hyvin optimistisella ajatuksella, koska sillä oli takanaan niin monta voitettua sotaa, ml. Krimin miehitys.