Olen ilmeisesti liian tyhmä ymmärtämään politiikkaa
Yhden viestin perusteella en vielä vetäisi näin äkkinäisiä johtopäätöksiä.
tai sitten tässä on jotain idioottimaista koodistoa tai epälogiikkaa.
Sodankäynnin logiikka ei aina ole selkeää. Mutta näissä on juuri se pieni ero, että oman maa-alueensa hyökkääjän käyttöön antava maa tekee periaatteessa päätöksen, että sen maa-alue on osa sotatoimialuetta.
Ukrainan sotavarustaminen sadoilla miljardeilla ei katsota suoraan sotatoimiin osallistumista, mutta auta armias jos Ukrainan puusta väsätty itsemurhadrone ottaa apuja NATO-maan kautta, niin nyt vissiin olisi sitten paskatunkion suuttuminen ja ydinsota lähellä? Mitä mä missaan tässä?
Kalusto on taas lahjoitettu Ukrainalle. Se osallistuu sotatoimiin, mutta Ukrainan alueella. Se on edelleen eri asia, kuin oman maa-alueen luovuttaminen Ukrainan käyttöön sotatoimia varten. Sellainen olisi kyseessä esimerkiksi silloin, jos vaikkapa Puola antaisi luvan ukrainalaiselle panssariprikaatille marssia alueensa läpi hyökätäkseen Kaliningradiin. Tuo olisi paljon aktiivisempi osallistuminen Länneltä.
Minä en näihin "vittu, nyt vissiin alkaa ydinsota"-heittoihin enää oikein jaksaisi ottaa kantaa. Eiköhän Venäjän vastine olisi tuollaisessa tilanteessa, jossa lennokit lentävät NATO-maan kautta, lähinnä paikallinen, ja saattaisivat pyrkiä tuhoamaan kohteen esimerkiksi Viron ilmatilassa. Se olisi jo seurauksiltaan varsin vakava tapaus, ja ymmärrän hyvin, että NATO ei antaisi alueitaan Ukrainan droonien käyttöön, oli niiden valmistusmateriaali mikä tahansa.
Eikä Ukraina edes tarvitse tuota. Pietarin lähelle iskenyt drooni oli havaittu hetkeä aiemmin venäläisessä kaupungissa HS:n seurannan mukaan. Mutta kun IT-kalusto on suurelta osin Ukrainassa, niin eipä ollut kykyä torjua sitä. Erinomaista, että tavalliset venäläiset saavat myös kokea sodan kauhut, koska muuta tietä sodan lopettavaan kansannousuun ei ole. Kulisseissa varmasti Länsi antaa edelleen tiedustelutietoja Ukrainalle. Sekin on aktiivista osallistumista, mutta helpommin salattavissa kuin maa-alueen käyttö.