Niin eikai tuossa ole mitään sotapsykoosia vaikka asiasta kertojat sellaiseksi halutaan monesti jostain syystä leimatakin.Tässä tämän päivän siteeraus Iltalehdestä. Stubbin sanat on todella painavia ja sanoo asiat suoraan niin kuin ne on.
"Hän kehottaa kaikkia ymmärtämään Putinin perimmäiset tavoitteet. Stubb luonnehtii Putinia imperialistiksi, joka haluaisi valloittaa useita maita.
– Luottakaa minuun. Tiedämme, että hän haluaisi jatkaa Ukrainasta eteenpäin."
Joku varmaan laittaa nämäkin sanat sotapsykoosin piikkiin, mutta eiköhän Stubbilla melko hyvät tiedustelutiedot ole Venäjän todellisista tavoitteista. Olisi naiivia uskoa, että esimerkiksi Baltia ei olisi Venäjällä tähtäimessä. Silloin myös meiltä omia poikia olisi apuna.
Venäjä on tainnut itse useilla suilla kertoa täsmälleen samaa, niin Putin, Medvedev, kuin useat duuman jäsenet ja armeijan kenraalistoakin. He itse ovat asian kertoneet, ettei Ukraina ole pääte piste vaan alku isommalle suunnitelmalle tai toiveella hallita eurooppaa.
Asiahan on käytännössä sama kuin Hitlerin natsisaksassa he itse kertovat mitä tulevat tekemään, mutta länsi ja muut maat ei halua asiaa uskoa, vaan leimaavat asiasta huomattavat hörhöiksi, sotapsykoosista kärsiviksi tai muuten vain hupsuiksi.
Tästäkin syystä puhuin aiemmin turhasta Venäjä pelosta, kun katsoo talous, milititarista tai teknologista kyvykkyyttä Venäjä va EU/eurooppa, mutta ehkä se pelko sanana oli hieman väärä ja aiheutti osin väärin ymmärrystä.
Venäjää ei mielestäni tarvitse pelätä, mutta on ymmärrettävä heidän oma viesti ja siihen varauduttava. Nyt eurooppa on jo pitkään tehnyt aivan liian vähän, kykyjä parempaan olisi, mutta haluja ei tunnu olevan.