"– Täytyy oppia kunnioittamaan muita ja sitten ei ole tarvetta tukahduttaa ketään, Putin ohjeisti."
Vladimir Putin, 17.10.2023.
Yllättyneet käsi ylös siitä että YT:n ladataan tällainen esittelyvideo muutama tunti sen jälkeen kun ATACAMS:eilla tuhotaan mittava määrä ryysyjen kalustoa ja miehistöä. Tuon 1500:n kilon tynnyrin pitäisi olla "pinpoint precision" ja omata liito-ominaisuudet. Tämä on jo niin huono että ihan naurattaa. Minun on hyvin vaikea uskoa että nuo perseenpäristimien valmistajat pystyisivät tuottamaan yhtäkään tarkkaa asetta tai ohjusta.
Zelenskyiltä sekä Valkoiselta talolta vielä vahvistukset. Nyt sitten Saksakin voisi varmaan pistää ne Taurukset postipakettiin, kun jenkit hoitivat oman osuutensa pitkänkantaman ohjuksista.
Zelenskyiltä sekä Valkoiselta talolta vielä vahvistukset. Nyt sitten Saksakin voisi varmaan pistää ne Taurukset postipakettiin, kun jenkit hoitivat oman osuutensa pitkänkantaman ohjuksista.
Tätä minä olen ihmetellyt jo käytännössä sodan alusta asti, että miksi joka helkkarin pakein sisältö pitää luetella jokaista torrakkoa ja murkulaa myöden, kun tuossa olisi hyvä mahdollisuus päästä hyödyntämään yllätysmomenttia. Kun jätetään rypsykät arvailemaan, että onkohan siellä vastapuolella ihan perus-kranaatteja vai jotain viisi-kymmenen kertaa pidemmälle lentävää vähän alykkäämpää ja tuhovoimaisempaa puikulaa, niin se ehkä rajoittaa vähän naapurinkin toimintaa.Ryysyt yllätettiin ihan kunnolla, kun ATACMS:t toimitettiin salaa Ukrainalle.
"Yleinen shokki Venäjän informaatiokentässä viittaa siihen, että Ukraina saavutti toivotun yllätysvaikutuksen”, ISW toteaa raportissaan.Valtavat tuhot venäläiskentillä, Ukraina väittää – ISW: USA:n salattu ATACMS-operaatio yllätti Venäjän täysin
Ukraina käytti Yhdysvaltain salaa toimittamia pitkän kantaman ATACMS-ohjuksia iskuissa Venäjän miehitysjoukkojen ilmatukikohtiin Berdjanskissa ja Luhanskissa. Ukrainan ilmoittamia mittavia venäläisten kalustotappioita pidetään uskottavina, ja Venäjä joutunee vetämään sotakoneitaan kauemmas...www.uusisuomi.fi
ISW uskoo, että onnistuneet iskut operatiivisesti merkittäville kentille pakottavat miehittäjän hajauttamaan ilmakalustoaan ja vetämään koneita kauemmaksi eturintamalta. Tämä parantaa Ukrainan asemaa, sillä etenkin Ukrainan vastahyökkäyksen alkuvaiheessa Venäjän ilmavoimat käytti tehokkaasti Berdjanskin kenttää vastaoperaatioihinsa.
Ainakin nyt ovat tietoisia ja toivottavasti seuraavat perässä. Itse ainakin olen ymmärtänyt, ettei Saksa halunnut tehdä päätöstä ennen jenkkejä ja nyt ei olisi sitäkään pidäkettä.Onkohan Saksan ylin johto ollut tietoinen toimituksesta? Luulisi ainakin. Toivottavasti Taurusten kanssa alkaisi tapahtumaan myös. Vaikka sitten salaa.
Tätä minä olen ihmetellyt jo käytännössä sodan alusta asti, että miksi joka helkkarin pakein sisältö pitää luetella jokaista torrakkoa ja murkulaa myöden, kun tuossa olisi hyvä mahdollisuus päästä hyödyntämään yllätysmomenttia.
Tätä minä olen ihmetellyt jo käytännössä sodan alusta asti, että miksi joka helkkarin pakein sisältö pitää luetella jokaista torrakkoa ja murkulaa myöden, kun tuossa olisi hyvä mahdollisuus päästä hyödyntämään yllätysmomenttia. Kun jätetään rypsykät arvailemaan, että onkohan siellä vastapuolella ihan perus-kranaatteja vai jotain viisi-kymmenen kertaa pidemmälle lentävää vähän alykkäämpää ja tuhovoimaisempaa puikulaa, niin se ehkä rajoittaa vähän naapurinkin toimintaa.
Tämä olisi kyllä ihan tervetullut asia, jos tässä olisi nyt saatu johdettua ryysyläisiä vähän harhaan uskottelemalla että ammusvarastot alkaa olla tyhjinä ja tuki on hiipumassa ja ATACMS:ien ja Tauruksien suhteen mietiskellään vielä. Seuraavaksi vaan vielä Kertsin sillalle jotain ihan uudenlaisia terveisiä, kiitos!
Oletko muuten aivan varma tästä asiasta? @Sistis tuossa ansiokkaasti luetteli syitä, miksi kalustosta ja sen määrästä on käyty julkista keskustelua, mutta en olisi aivan varma siitä, että kaikki lähetykset määrineen ovat julkisia. Tietysti todellisuus voi olla ihan kumpaan suuntaan vaan: Ukrainalla voi olla enemmän kuin mitä on sanottu lähetettäväksi, mutta voi myös olla, että joissain tapauksissa julkisesti luvattua tavaraa ei olla saatu kasaan se, mitä on luvattu.Nytkin esimerkiksi toimitetun kaluston määrä on yleistä tietoa ...
Oletko muuten aivan varma tästä asiasta? @Sistis tuossa ansiokkaasti luetteli syitä, miksi kalustosta ja sen määrästä on käyty julkista keskustelua, mutta en olisi aivan varma siitä, että kaikki lähetykset määrineen ovat julkisia. Tietysti todellisuus voi olla ihan kumpaan suuntaan vaan: Ukrainalla voi olla enemmän kuin mitä on sanottu lähetettäväksi, mutta voi myös olla, että joissain tapauksissa julkisesti luvattua tavaraa ei olla saatu kasaan se, mitä on luvattu.
Tätä minä olen ihmetellyt jo käytännössä sodan alusta asti, että miksi joka helkkarin pakein sisältö pitää luetella jokaista torrakkoa ja murkulaa myöden, kun tuossa olisi hyvä mahdollisuus päästä hyödyntämään yllätysmomenttia. Kun jätetään rypsykät arvailemaan, että onkohan siellä vastapuolella ihan perus-kranaatteja vai jotain viisi-kymmenen kertaa pidemmälle lentävää vähän alykkäämpää ja tuhovoimaisempaa puikulaa, niin se ehkä rajoittaa vähän naapurinkin toimintaa.
Selkeästi nuo lentävät härpäkkeet heille arka paikka. Vaativat kuitenkin toimiakseen sen verran laadukasta osaa ja huoltoa verrattuna maa-ajoneuvoihin. Koptereiden korvaaminen liki mahdotonta nopeasti ja nuo syövät operointikykyä tehokkaasti. Kaikki kotiappäin.Taisi olla aika kipeä isku Venäjälle tuo Ukrainan ATACMS-isku, kun Putinin piti tuo ihan erikseen mainita kuinka noiden ohjusten toimittaminen oli iso virhe USA:lta, ja kuinka noista ei ole loppujen lopuksi mitään hyötyä Ukrainalle.
Tuo on kyllä potentiaalisesti kova juttu, mutta vaikutukset on hyvin rajalliset niin pitkään kunnes tuonne saadaan rakennettua jonkinlainen ponttoonisilta tai lauttayhteys, mitä kautta saadaan syötettyä tuonne lisää väkeä ja ennen kaikkea raskasta kalustoa. Venäläisten puolustus tuolla on melko ohkainen, joten tuollaiset pienet ryhmät pystyvät kyllä varmasti etenemään kohtalaisen pitkällekin joesta eteenpäin, mutta laajempi hyökkäys ja venäläisten painaminen kohti Krimiä vaatisi isomman sillanpääaseman ja ennen kaikkea sen yhteyden mitä kautta tuota hyökkäyksen kärkeä päästään huoltamaan ja tukemaan.Viime viikolla oli juttua, kuinka venäläiset odottivat Ukrainan tekevän iskun joen yli tiistaina. Olikohan tämä temppu tapahtunut nyt tällä viikolla? Sinänsä olivat ihan kärryillä, että ukrainalaiset olisivat tulossa joen yli. Tuo 3,5 kilometrin penetraatio on aika paljon, kun vertaa muihin rintamalohkoihin ja kun vielä miettii, että se tehtiin maihinnousun avulla. Kertoo siitä, että tuolla on paljon vähemmän vastustusta kuin muilla rintamalohkoilla.
Näitähän tippuu nyt urakalla, viides viimeseen 10 päivään.