Vaikea näistä luvuista on mitään positiivista löytää. Kuitenkin suht luotettava lähde ollut.
Harmittaa vaan miten tyhmällä tavalla nuo on menetetty. Olen ainakin itse alkanut jo luovuttamaan, mutta toisaalta en olekkaan tuolla sotimassa.
Onhan siellä tosiaan noin 1,5 % leopardeista menetetty hyökkäyksen vaikeimpina hetkinä jos pitää paikkansa. Jos muutkin kalustotappiot ovat suhteellisesti tuota luokkaa hyökkäyksen ensimmäisinä päivinä ja Venäjää moukaroidaan paljon pahemmin, niin kyllä mä löydän tuosta paljon positiivista.Vaikea näistä luvuista on mitään positiivista löytää. Kuitenkin suht luotettava lähde ollut.
En tiedä, olenko liian optimistinen, mutta ainakin alku menee samalla kaavalla kuin Kersonin alueen hyökkäyksessä. Jo heti ensimmäinen matalahko joki oli vaikea ylitettävä ja tappioita tuli perkeleen paljon. Niistä ei vain levinnyt liiemmälti kuvamateriaalia, joten se ei luultavasti piirtynyt samalla tavalla mieliin kuin kuva vaurioituneesta Leopardista. (Huomautan, että vaurioitunut Leopard voi olla yhä käyttökelpoinen korjauksen jälkeen. Niistä ei sentään lennä tykkitorni stratosfääriin.)
Davydiv Bridin risteyskaupunki pysyi venäläisten hallussa todella pitkään ja näytti ensimmäisten viikkojen aikana siltä, ettei Ukraina saa vallatuksi kuin merkityksetöntä pikkukaupunkien välistä tasankoa. Venäjä oli pureutunut kiinni asemiinsa.
Ongelmat syntyivät ajan kuluessa. Venäläiset eivät saaneet korvatuksi materiaalia, jota Ukraina tuhosi selustan takana. Nyt Ukrainan etuna - ja Venäjän haittana - ei ole ylitettävää jokea, mutta Ukrainan tuhovoima etäälle selustaan on aiempaa parempi.
Venäjä oli Kersonissa kyvytön hyväksymään joustavan puolustuksen taktiikkaa ja vetäytymään linja kerrallaan. Onko Putin vihdoin luopunut jääräpäisestä "hinnalla millä hyvänsä"-ajatuksestaan, eikä syötä reserviä sellaisiin asemiin, joita ei voida pitää sillä hetkellä hallussa?
Oli miten oli, eteläinen rintama vaikuttaa "slowly, then suddenly"-tyyppiseltä alueelta. Kuten Normandia aikanaan.
Vaikea näistä luvuista on mitään positiivista löytää. Kuitenkin suht luotettava lähde ollut.
Harmittaa vaan miten tyhmällä tavalla nuo on menetetty. Olen ainakin itse alkanut jo luovuttamaan, mutta toisaalta en olekkaan tuolla sotimassa.
Vaunujen tappiossa pitää muistaa, että tuhottu on täysin eri asia kuin taistelukyvytön. Minulla ei tosin ole mitään käryä siitä, miten Ukraina on valmistunut huoltamaan kalustoa rintamalla. Oikeaoppisella toiminnalla kuitenkin teoriassa hyökkääjä ei menetä vahvuudestaan vaurioituneita vaunuja. Sotilaiden kohdalla tilanne on eri. Haavoittunut ei välttämättä koskaan palaa vahvuuteen. Vaunu taas voi ensi viikolla olla taas mukana tositoimissa.
Edit. Linkissä samoja ajatuksia meritoituneemmalta kommentoijalta.
Venäjä tulee saavuttamaan juuri sen mitä se sodalta tavoitteli, eli lisää alueita Ukrainasta.
Twitterissäkin on yleinen mielipide päivä päivältä enemmän Venäjän puolella. Alkaa länsimaat olla liian väsyneitä Ukrainan auttamiseen.
Huonolta näyttää, mutta niin se pahuus vaan aina voittaa.
Ja keskimmäisen väitteeseen vastaan vaan, että huoh. Oikein Twitterissä kerrotaan. Mikään ei ainakaan indikoi, että länsi olisi väsymässä.
Klitchko (jompi kumpi) ehdotti sodan alussa asian ratkaisemista hänen ja kalsarimyrkyttäjän kesken kehässä. Puttea ei näkynyt.
Odotetaan ainakin pari viikkoa ja katsotaan sitten miten on mennyt.Ei näytä Ukraina osaavan hyökkäyssotaa sen paremmin kuin Venäjä. Tai siltä se juuri nyt näyttää. Toki puolustaminen on aina helpompaa ja ryssä on viime syksystä lähtien valmistanut puolustamaan.
Venäläisellä tilillä mainostetaan Wagnerin rekryä marssille Varsovaan. Kuulemma 700km viikossa marssitahti. Ei tietoa onko todellinen mainos.
Kyllä, näin, ja tästäkin silloin puhuttiin. Esimerkiksi itse sanoin useaan otteeseen, ettei länsimailla ole mitään syytä pantata itäkalustoa (tankkeja, migejä, tykkejä yms), koska ne ovat länsimaissa menemässä joka tapauksessa romutettavaksi ja Ukrainalle heti käyttökelpoisia, kävi niille kentällä miten vain.Ukrainaa ei kyllä varustettu alkuvaiheessa neukkuaseilla pelkästään siksi, että se olisi järkevää. Neukkukalustoa oli helppo antaa, kun sillä ei minkään maan omassa puolustuksessa ollut enää merkittävää roolia ts olivat käyttöikänsä loppupuolella.
PToveri pohdiskelee, että onko Ukrainan päähyökkäys tämä vai tulossa jossakin toisaalla myöhemmin. Nythän Ukraina puskee terroristiraiskaajien yhtä vahvinta kohtaa vasten. Venäjän sotilasjohto saattaa kuvitella tämän olevan päähyökkäys ja siirtää reservejä varmuudeksi avuksi ja se taas olisi jostakin muualta pois.Ukraina on tiedustellut aseellisesti länsikalustoa hyödyntäen maanantaista lähtien eli reilut neljä vuorokautta. Tässä ollaan vielä todella kaukana siitä hetkestä kun se ihan oikea varsinainen läpimurtovyörytys lähtee käyntiin, paitsi jos paskamaan terroristiraiskaajilta romahtaa puolustus pelkästä tiedustelusta.
Olen muuten täysin samaa mieltä viestistä, mutta länsimaiden (ase)apu Ukrainalle on jatkuttava huolimatta tämän hyökkäyksen lopputuloksesta. Ja aseita pitää toimittaa enemmän, sekä tehokkaampia. Sitä pitää jatkaa niin kauan, kuin Ukraina sitä tahtoo ja tarvitsee. Venäjälle ei vain kertakaikkiaan saa antaa tässä sodassa periksi.Toivotaan, että Venäjän hyökkäyskyky on hetkeksi syöty, sekin auttaa asiaa. Sitten toivotaan, että Ukraina etenee sen verran, että länsimaiden apu jatkuu ja Venäjällä joudutaan alkaa tosissaan pohtimaan, että mitä tässä nyt tehtäisiin.
Twitterissä(ottakaa suurella varauksella) eräs kanadalais-/ukrainalainen tutkiva toimittaja viittaili saman suuntaisesti. Että Venäjä olisi jo siirtämässä reservejä tuolle alueelle tueksi.PToveri pohdiskelee, että onko Ukrainan päähyökkäys tämä vai tulossa jossakin toisaalla myöhemmin. Nythän Ukraina puskee terroristiraiskaajien yhtä vahvinta kohtaa vasten. Venäjän sotilasjohto saattaa kuvitella tämän olevan päähyökkäys ja siirtää reservejä varmuudeksi avuksi ja se taas olisi jostakin muualta pois.
Nojoo, ihan arvailua kun emme tiedä miten joukot ovat ryhmitetty.
Sekin muuten kannattaa muistaa, että vaikka USAn sotataito kenties parasta maailmassa ja Ukrainakin on kaukana siitä niin kukaan ei kuitenkaan tunne terroristiraiskaajien sodankäyntiä ja mielenmaisemaa paremmin ukrainalaiset. Tuollaista ymmärrystä länsimailla ei ole.
YK ei ole varma onko padon räjäyttäminen sotarikos