Itseäni ihmetyttää valtioiden ja muutenkin ihmisten välinpitämättömyys siitä, että Venäjä ampuu ohjuksia Ukrainan ydinvoimaloiden lähelle. Mediassakin kyseiset iskut ovat vain yhden päivän uutinen ja sen jälkeen ydinvoimalat jälleen unohdetaan kunnes taas on vaarallinen tilanne. Toki kulissien takana tapahtuu varmasti asioita, joista emme tiedä. Kun on kyse ydinvoimaloista niin on aivan turha lässyttää mistään asioiden suurentelusta. Omasta mielestäni Ukrainan ydinvoimalat ovat juuri se kriittinen piste, josta sota voi levitä maailman laajuiseksi. Ydinvoimalat ovat kuin todella suuria ydinpommeja ja jos tapahtuu suuri katastrofi niin Venäjä voi aina keksiä uusia valheita ja vaikka väittää, että Ukraina itse räjäytti ydinvoimalat. IAEA:n pääjohtaja on jo varoittanut asiasta useita kertoja, mutta jotenkin asia ei mene jakeluun? Ja kummasti Fukushima on joiltakin unohtunut ja siinä päästiin aika vähällä pelkästään hyvän onnen avulla. Puhumattakaan Tšernobylista, jossa ei päästy. Silti kumpaakaan ydinvoimalaan ei ammuttu ohjuksilla.
Mitä pitäisi sitten tehdä asian eteen? Kuinka pakottaa Venäjä jättämään ydinvoimalat rauhaan? Vaikea sanoa, eikä se olen minun asia miettiä ja päättää. Silti jotakin on tehtävä. Itseäni ainakin pelottaa nämä uutiset Ukrainan ydinvoimaloista helvetin paljon ja minun mielestäni kaikkia muitakin pitäisi pelottaa.