Mua edelleen hämmentää se miten naiiveja paskahousuja monet Euroopan johtajat ovat olleet jo kohta vuoden. Jos nuo estot olisivat nyt mennyttä lopullisesti?
Minusta ennakko-odotuksiin nähden EU ja Euroopan valtiot ovat toimineet yllättävän ripeästi, päättäväisesti ja johdonmukaisesti. Kun sota alkoi, niin minulla oli vatsassa sellainen ikävä tunne, että ensimmäiset pakotteet saadaan aikaan kesällä ja avustuksia - varsinkin sotamateriaalia - saa odottaa vaikka kuinka pitkään.
EU:ssa ja Euroopan valtioissa on omat valuvikansa, joita toivon mukaan ollaan jo nostamassa pöydälle. Ukrainan sota on sillä tavalla poikkeuksellinen, että kohteena on maa, joka ei ole sen enempää Natossa kuin EU:ssakaan, eikä EU:lla eikä Natolla oikein ole ollut valmiita mekanismeja tällaisiin tilanteisiin. Sitä paitsi vastapuolella on maailman toiseksi suurin ydinasevaltio, jonka kanssa on koetettu 30 vuotta tulla toimeen. Siksi kaikki mitä tehdään on sellaista ex tempore -hommaa, neuvotteluja neuvottelujen perään, spekulaatioita ja mielipiteitä.
Tuossa oli eilen se koonti siitä, kuinka paljon Yhdysvallat ja EU on avustanut Ukrainaa. Ei minusta EU-valtioiden tarvitse hävetä, kaikkineen Euroopan valtiot ovat tukeneet Ukrainaa vähintään oman osansa (vaikka Yhdysvallat on selkeästi suurin aseellisesti tukenut valtio), vaikka ovat itse ottaneet osumaa talouteensa.
Kyllä, Euroopan maat ovat vähän riitaisa perhe, ja EU on vielä nykyäänkin enemmän talousliitto kuin mitään muuta, mutta luulisin, että tulevaisuudessa myös EU:ssa pohditaan sitä, miten kriisien sattuessa organisaatiota voi virtaviivaistaa.
Lisäys: Niin, se kaaviokuva. Ukrainaa on siis avustettu nyt yli 100 miljardilla. "Muiden maiden" joukossa on myös sellaisia maita kuin vaikkapa Iso-Britannia ja Norja eli Euroopan valtioiden osuus on vähän isompikin.