Mikään kehittyneempi tekninen vempele itänaapurissamme on lännessä suunniteltu ja rakennettu. Naapurilla ei ole kykyä semmoista tuottaa, eikä niitä parhaita saada Kiinastakaan.Kun miettii tätä uutista, ja tuota eilistä Jeiskin kamikazedrooni-imitaatiota, niin tulee ensimmäisenä mieleen että alkaako tulla uudemman sukupolven hävittäjissä komponenttien lentotuntien ylärajat vastaan ja ei ole osia mitä vaihtaa tilalle? Tuntuu tuo rypsikalusto olevan aika pitkälti länkkärikomponenttien varassa niin miksei olisi myös lentokoneet. Ja välttämättä niitä itäisiäkään komponentteja ei ole varastossa ihan kirjanpitoa vastaavaa määrää kun joku on hankkinut itselleen jokun datsan tai länsiauton niillä.
Nuo vanhat MiGit lienee sen verran yksinkertaisempaa tekniikkaa että niillä uskalletaan lentää vaikka joku Sergei niitä jossakin kyläpajan pihassa remontoisi vanhan Ladan varaosilla?
Periaatteessa joku täysmekaaninen räipäle saattaisi olla ratkaisu (toki paska ratkaisu) epävaltion tekniikkaongelmiin. Siinä tulee kuitenkin mekaanisia pulmiakin, kun metallit väsyvät aikain saatossa ja vaikka hyvällä huolenpidolla ja asiallisella varastoinnilla olisi mahdollista pidentää vaikka nyt sen 50+ vuotta vanhan hävittäjäkoneen käyttöikää, niin tuommoiset huollot ja varastoinnit on länsihapatusta ja suoraan pois varastelusta. En välttämättä ainakaan ensimmäisellä lennolla testaisi huippunopeuksia tai isompien g-voimien temppuja.
Eikä toki sen puoleen että ihan kauheaksi sateentekijäksi näkisi MiG-29:ä naapurille, vaikka niitä olisi jopa lentokuntoisina löydettävissä. Miehistöjä uupuu ja konetyypille oikeita kohteitakin. Tulevat sitten idiootit käyttämään näitä täysin samoin kuin S300 ilmatorjuntaohjuksiaan, eli vehje on suunniteltu 90% arvokkaiden korkealla operoivien (pommi)koneiden tiputtamiseen, mutta kun vastapuolella ei semmoista satu olemaan, niin ammuskellaan niillä sitten sairaaloita ja lastentarhoja. Kansojen vankilasta eroon päässeillä ex-itäblokkimailla on toki myös noita "samoja" MiGejä ja jopa ihan nykyiselläkin taistelukentällä käyttökelpoisia. Esim. Ukraina pystyy ampumaan niistä tutkahakuisia AGM-88 HARM -ohjuksia, joilla onkin hiljentänyt erittäin tehokkaasti terroristivaltion ilmatorjunnan. Tuommoinen käyttökelpoisuus vaatii tosin suunnitelmallista ja pitkäjänteistä päivitysohjelmien sarjaa ja se vaatii sekä suunnittelu- että toteutustoimistoa jolla on muitakin intressejä kuin siirtää suunnittelubudjetti huvijahtirahastoon.
Itäpaska pystyy pulttaamaan jo valmiiksi pahamaineisen paskasti matalammilla korkeuksilla lentävän MiGin siivekkeisiin tyhmiä raketteja ja rautapommeja ja varmaan ne sitten yrittää jotain rynnäkkokoneoperointia niillä harrastaa, vaikka ovat käytännössä jo ajaneet kaiken muun kuin droneilla tapahtuvan operoinnin Ukrainan ilmatilassa hyvin vähiin. Jos paskamaa ei saa hyödynnettyä dedikoitua maataistelukonettaan (Su-25) tai pommikonettaan (Su-34) oletettavasti konetyypinmukaiseen taistelemiseen koulutettuine miehistöineen mitenkään järkevällä tavalla sotansa edistämisen kannalta, niin vaikea nähdä tuommoisen "käytettiin 10km ilmatorjuntahävittäjää maataistelukoneena" -taktiikan tuottavan muuta kuin lisää epävaltion sotilaallista kykyä häpäisevää videomateriaalia. Onnettomat eivät voi Ukrainan IT:n pelossa lentää kuin puunlatvoja hipoen, niin siellä tulee useampikin vekotin olemaan tontissa ihan ilman puolustajien toimenpiteitäkin. Lisäksi tulivaikutus tuommoisilla on täysin olematon, ainoan käyttökohteen ollessa (näidenkin tapauksessa) asutuskeskittymät kun noilla ei mihinkään pienempään kohteeseen olla osumassa, mutta toisin kuin S300 (joista niistäkin taitaa Ukrainan IT tiputtaa yli puolet ennen kohdetta), näitä ei ole ihan helppoa saada asutuskeskuksille asti huomaamatta, saati että saisi vielä takaisin ilman puolustajien vastatoimia. Hankaluus lisääntyy luonnollisesti kun lentäjän pitäisi hallita maataistelumetkut ja konetyypin ominaisuudet ja noiden yhteisopetusta on tuskin jämäneukkulassa tarjottu kun maataisteluun on ihan eri vehkeet ja konetyyppikin ollut varastossa eräänkin tovin.
Ja juu, on naapurissakin joitain kymmeniä modernisoituja MiGejä, joskaan määristä ei voi hirveän varma olla kun ilmeisesti tuoreempia Sukhoita on ollut reilusti varastolistoja vähemmän käytössä jos Ukrainan sodan takia joudutaan kaivamaan jo MiGit käyttöön. Sitten päälle varmaan parisen sataa kuusen alla suunnilleen neukkulan romahduksesta lähtien seissyttä. Wikipediasta mitä noista lueskeli, niin jo 15 vuotta sitten hyllytettiin koko konemalli ensimmäistä kertaa kun jopa jämäneukkulan standardeissa luvattoman turvattomia vekottimia johtuen paskasta ylläpidosta ja iästä. Toki ottivat sittemmin taas käyttöön, hyllyttivät uudestaan, ihmettelivät vähän aikaa käsillään istuen ja aloittivat päivitysohjelman jossa piti modernisoida 30 konetta ja modernisoitiin lopulta 3. On se semmoinen maa että kyllä se vaan on.