Tottakai oli Puten lumoissa. En minä sitä kielläkään. Kirjoitin, että Putin piti Trumppia arvaamattomana, eli ei voinut ennakoida mitä Trump tekisi.
Fiona Hill, a former national security council official, said Russian leader grew frustrated with Trump: ‘Putin doesn’t like to do that’
amp.theguardian.com
Oli siis strateginen virhe Putinilta jättää hyökkäys vasta vuoteen 2022.
Oliko Trump Putinin näkökulmasta täysin arvaamaton vai ohjailtavissa? Minä sanoisin, että Putin piti Trumpia ohjailtavissa olevana.
Trump ei ole erityisen arvaamaton mieltymystensä suhteen. Oli ne tietyt maat - Kiina, Meksiko, EU blokkina, Ukraina - joita hän tykkäsi sivallella sanan säilällään. Venäjää aina puolusti.
Trump olisi voinut keksaista, että pudotetaanpa ydinpommit Kiinaan tai Ukrainaan (jonka idean toiset suostuttelisivat hänet unohtamaan) mutta ei ikipäivinä Venäjään. Paljon todennäköisempää on että Trumpin reaktio olisi ollut Venäjää puolusteleva ja Ukrainaa syyttävä, jos hän olisi ollut presidentti Venäjän hyökätessä Ukrainaan.
Minun on vaikea kuvitella Putinia niin tyhmäksi, että hän pelkää niinkin epätodennäköistä uhkaa kuin Trumpin ydinasehyökkäystä Venäjälle, ja antaa sen vaikuttaa päätöksiinsä.
Hyökkäykseen vasta vuonna 2022 täytyy olla joku muu syy. Veikkaisin tämän olevan, että Putin ei nähnyt tarvetta valloittaa koko Ukrainaa sotilaallisesti kuin vasta 2020-2021 tienoilla (Zelenskyn voitettua vaalit 2019 ja maan otettua sen jälkeen selvemmin suunnan kohti länttä). Viimeinen ärsyke tuli sitten 2021, kun USA:n presidentti vaihtui Ukrainalle myötämielisempään, ja Zelensky lähetti tälle pyynnön NATO-jäsenyydestä.
Paljon suotuisampaahan Venäjälle olisi tehdä Ukrainasta satelliittinsa Valko-Venäjän tapaan, Venäjälle suotuisan hallinnon kautta, kuin yrittää miehittää maa sotilaallisesti, jolloin tuppaa tulemaan sanktioita ja muuta ikävää. Mutta Putinilla kesti aikansa tajuta ettei tämä tule onnistumaan (mahdollisesti tiedustelutiedot oli taas yltiöpositiivisia). Ja näin harvinainen 4 vuoden tilaisuus, jolloin valkoisessa talossa oli Kremlille suotuisa johtaja, oli jo ehtinyt mennä ohi.
Varmasti Putin myös luuli, että Trump valittaisiin toiselle kaudelle. Ennen koronapandemiaa se näytti varsin todennäköiseltä