---
Sitten meitä lähestyy oma-aloitteisesti venäläinen
Olga. Hän on päälle 60-vuotias.
---
Kerromme, että joidenkin suomalaisten mielestä rajat tulisi sulkea venäläismatkailijoilta. Olgasta se olisi ”paha juttu” ja sääli.
– Mutta ymmärrän heitä, jotka niin ajattelevat.
Kysymme, mitä mieltä Olga ja hänen lähipiirinsä ovat niin kutsutusta ”erikoisoperaatiosta”. Käytämme Venäjän hyökkäyssodasta propagandatermiä Olgan turvallisuuden takia.
– Suhtautumiseni operaatioon on kielteinen. Mutta varmasti on toisenlaisiakin mielipiteitä. Tyttäreni työpaikalla, hänen suomalaispiireissään ja -perheessään jokainen on pahoillaan tilanteesta.
– (Venäjällä) minun ikäiseni ihmiset ja nuoremmat ajattelevat, että tämä on ukrainalaisten oma syy.
Kysymme vielä, miten Olga suhtautuu Ukrainan tapahtumiin.
– Tämä on tuskaa. Ukrainalaiset eivät ole syyllisiä mihinkään. Minulla on ystäviä Kiovassa ja sukulaisia Harkovassa. Sukulaiseni ovat nyt pakolaisia, hän kertoo.
– Näin Harkovan raunioina. Kaupunki on lähellä sydäntäni. Olen kauhuissani – myös Kiovan puolesta. Sukulaisteni ikkunasta näkyivät Harkovan hallintorakennukset. Ne tuhoutuivat lähes täysin sodan alkupäivinä.
– Tämä on katastrofi myös meille (venäläisille). Tällä tulee olemaan seurauksia.
Olgan mukaan hänen työpaikaltaan kerrottiin, että Olgan on ilmoitettava, mikäli hänelle sanotaan ulkomailla jotain ”sopimatonta”.
– En ole kuullut pahaa sanottavaa, Olga toteaa.