Tähän jäi vastaamatta, kun oli justiinsa reissu. Vähän joudun lainaamaan mukaan itseäni;
Sanoin, että lännen tuotantokapasiteetti on moninverroin isompi kuin Venäjän:
Mutta lännen bulkkituotannolla on kyllä kapasiteettia laajentaa toimintaansa, kunhan vaan käyttäjiä riittää. Sormia napsauttamalla se ei käy, ellei siirrytä sotatalouteen, mutta kun tilauskirjat alkavat täyttyä, niin kyllä sitä perusbulkkiakin alkaa valmistua.
Miksi Ukrainan puute ampumatarvikkeista ei vielä kerro siitä, että lännen tuotantokapasiteetti ei riittäisi:
Tiedän, että Ukrainan rintamalla on puutetta a-tarvikkeista, mutta se mitä minä olen asiaa seurannut, niin Ukrainan silti ole tarvinnut hylätä aseitaan siksi, että niille ei ole saatavilla a-tarviketta. Puutetta voi olla, ts. ihan niin paljoa ei voi ampua kuin pystyisi, mutta kalustoa ei tarvitse hylätä siksi, että a-tarvikkeet olisivat aivan loppu.
Toisekseen, se, mitä itse käsitän tällä hetkellä, isompia ongelmia on kaksi: (1) logistiikka, a-tarvikkeet tulevat Ukrainan länsirajalle ja ne pitäisi siirtää yli 1000 kilometrin päähän rintamalle, ja (2) logistiikka, Ukrainan asevoimien aseet ovat tällä hetkellä sellainen "sekametelisoppa", että tarvitaan monenlaisia erilaisia ammuksia ja ne olisi saatava perille juuri siihen yksikköön, jolla on se ase, jolla ne ammukset ammutaan.
Sanoin tästä jo alkukeväästä, että Ukrainassa on odotettavissa melkoinen logistinen helvetti, kun länsimaat toimittavat sinne kaikenkirjavaa aseistusta. Toivottavasti Ukrainan armeija on tajunnut pyytää tähän apua länsimailta ja toivottavasti sitä on myös annettu.
Sanoin, että lännen tuotantokapasiteetti on moninverroin isompi kuin Venäjän:
Tää ei minusta ole ihan näinkään. Olet ihan oikeassa siinä, että lännen perusbulkin tuotantokapasiteetti kattaa lähinnä sen, että se paikkaa harjoituksissa ammutut vanhentuvat a-tarvikkeet sekä esim. sen, että itse armeijassa pioneerina me myös räjäytimme vanhentuvaa r-materiaalia ihan vaan "huviksemme" eli kun se ei ollut kulunut mihinkään muuhun, niin sitten se vain räjäytettiin pois ilman mitään isompaa koulutustarvetta tai muuta funktiota.Lännen koko sotateollisuuden kapasiteetti, kyllä. Mutta kun niiden F-35:sten tai tulevaisuuden dronentuhoaja-lasereiden ja kaiken muun upean kaman valmistus ei nyt vaan auta. Kuten todettua: perusbulkin kuten tykistöammusten kapasiteetti on juuri se, mitä länsimaiset armeijat käyttävät vuodessa käytännössä muutamien päivien harjoitusammunnoissaan. Eli ei yhtään mitään siinä skaalassa kuin nyt olisi tarve.
Mutta lännen bulkkituotannolla on kyllä kapasiteettia laajentaa toimintaansa, kunhan vaan käyttäjiä riittää. Sormia napsauttamalla se ei käy, ellei siirrytä sotatalouteen, mutta kun tilauskirjat alkavat täyttyä, niin kyllä sitä perusbulkkiakin alkaa valmistua.
Miksi Ukrainan puute ampumatarvikkeista ei vielä kerro siitä, että lännen tuotantokapasiteetti ei riittäisi:
(a) olisi ihme, jos rintamalta sanottaisiin, että hei, meillä on itse asiassa kaikkea ihan riittävästi ja vieläpä yli tarpeiden, että ei tarvitse toimittaa tänne enää mitään. (b) tähän asiaan vaikuttaa moni muukin asia kuin pelkästään lännen tuotantokapasiteetti.Mihin tämän perustat? Kun siis koko edellisen offensiivin ajan kuulimme ihan joka päivä, että a) ei ole ammuttavaa ja b) vihu ampuu min. 20x enemmän. Ja se taistelu hävittiin. Seuraava alkanee hyvin pian.
Tiedän, että Ukrainan rintamalla on puutetta a-tarvikkeista, mutta se mitä minä olen asiaa seurannut, niin Ukrainan silti ole tarvinnut hylätä aseitaan siksi, että niille ei ole saatavilla a-tarviketta. Puutetta voi olla, ts. ihan niin paljoa ei voi ampua kuin pystyisi, mutta kalustoa ei tarvitse hylätä siksi, että a-tarvikkeet olisivat aivan loppu.
Toisekseen, se, mitä itse käsitän tällä hetkellä, isompia ongelmia on kaksi: (1) logistiikka, a-tarvikkeet tulevat Ukrainan länsirajalle ja ne pitäisi siirtää yli 1000 kilometrin päähän rintamalle, ja (2) logistiikka, Ukrainan asevoimien aseet ovat tällä hetkellä sellainen "sekametelisoppa", että tarvitaan monenlaisia erilaisia ammuksia ja ne olisi saatava perille juuri siihen yksikköön, jolla on se ase, jolla ne ammukset ammutaan.
Sanoin tästä jo alkukeväästä, että Ukrainassa on odotettavissa melkoinen logistinen helvetti, kun länsimaat toimittavat sinne kaikenkirjavaa aseistusta. Toivottavasti Ukrainan armeija on tajunnut pyytää tähän apua länsimailta ja toivottavasti sitä on myös annettu.