Vemppa-gallup!

  • 24 824
  • 110

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
362 olin intissä, sen aikana oli kotihoitoa 4 päivää kun ajoin moottoripyörällä yhden mutkan liian pitkäksi. Vmtl:ää olis saanut sen jälkeen varmaan kuukauden verran, mutta enpä viitsinyt hakea..
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vuodesta olin vempassa muistaakseni vain muutaman päivän, ja nekin oli melko loppuvaiheessa. Itseasiassa intissä mua piti monet hieman vajaajärkisenä, siis esimerkiksi kun en vempannut. Tai no monista muistakin syistä.

Kerran sain monen päivän vapautuksen palveluksesta, mutta en mä siitä muille viitsinyt edes kertoa, vaan menin niiden mukaan ryömimään. Samalla kertaa sain lääkkeeksi antibioottikuurin, josta yhden tabletin söin ja loput heitin menemään. En mä mitään lääkkeitä rupea syömään jos ei sydän ole pysähtynyt tai mikään raaja puutu.
 

Elrith

Jäsen
Suosikkijoukkue
On vain Jokerit
Hehee. Neljä päivää intissä, ja yksi VUP. Sain sen menemällä aamulla vastaanotolle ja istumalla Parolan veksissä 8 tuntia 30 minuuttia; joku unohti kokonaan kutsua PsTiedK:n äijät vastaanottoon ja minä olin siitä porukasta viimeinen nimi. Oli aika älytöntä zitata 8 tuntia veksin odotushuoneessa. Syy oli ihan vilpitön.

Neljäntenä palveluspäivänä tulin järkiini, mietin koko touhun logiikkaa ja nyt olen sivari.
 

chelios77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Ei tullut montakaan päivää vempassa oltua,mutta kerran tärähti joku n.40c kuumetta muistaakseni torstai-aamuna ja oli pakko lähteä polin kautta Pohjan sotilas-sairaalaan.No perjaintaina oli tarkoitus alkaa viikonloppuvapaa,ja kun aamulla mitattiin kuume,sitä oli enää joku 37,5c.
Siinä sitten tiedustelin tältä sotilaslääkäriltä,että kai minä nyt sitten voin kotiin lähteä viikonloppuvapaata viettämään.No vastaus oli,että "ei missään nimessä,kuumeisena ei voi lähteä matkustamaan turvallisuuden takia".
Asiaa ei tietenkään auttanut edes se,kun kerroin että vanhempani voisivat hakea mut,koska kotini oli vain n.10km päässä.No,siinä sitten vietin perjantai-illan sairaalassa ja ajattelin,että onneksi sentään lauantaiksi pääsee kotiin.
Lauantai-aamun kuumemittaus näyttinkin jo ihan normaalilämpöä ja kun tiedustelin hoitajalta,että voinko lähteä kotiin,hän kertoi ettei hoitajat voi ketään kotiuttaa eikä viikonlopun aikana ole lääkäriä paikalla.No siellä sitten terveenä kökötin viikonlopun yli,kun kotiin olisi ollut 15min automatka.Jonku verran vitutti.
 
Jonkin verran tuli vempattua ja välillä oltua ihan oikeastikin pipi. Siitä sai sitten kuulla ihan loppuun asti harvinaisen mulkulta yksikköupseerilta.

Pari päivää ennen erästä ampumaleiriä vasen jalkapöytä tuli ihan helevetin kipeäksi. Kävin tietysti veksissä näyttämässä, sain päivän vmtl:ää ja leirille jouduin. Leirillä sitten kipu alkoi jo olla todella kova, ja monta kertaa piti taapertaa lääkintäpaikalle, jossa lämärit jakoivat ansiokkaasti Buranaa lääkintäupseerin määräyksestä. Vmtl:ää taas tipahti muutama päivä, käski tulla takaisin jos kipu vielä jatkuu. No kipuhan jatkui. Oli vitun kivaa kannella muille täysiä soppaämpäreitä kipeällä jalalla hangessa tarpoen. Välillä käytin toista suksisauvaa kävelykeppinä. Lopulta pääsin sitten oikein lääkärille, joka lähetti meikäläisen röntgeniin Rovaniemen lennostoon. Kuvista kenttälääkäri totesi, että ovat aika sumuiset, mutta marssimurtuma on mahdollinen. Niinpä sain sitten pari päivää teltta-vupia, jonka jälkeen pääsin evakuointi-pakulla takaisin Kajaaniin. Kajaanissa sama lääkäri joka antoi ennen leiriä vmtl:ää vittuili, että missäs ne röntgen-kuvat on? Sanoin, että eikai ne ole minun vastuullani. Sainpa sitten kuukauden päivät vmtl:ää marssimurtuman takia.

Loppusodassa minulta halkesi takahampaasta pala ja hammasta vihloi niin perkeleesti. No ei muuta kuin lääkintäpaikalle. Siellä lämäri sanoi, että turha haaveilla pääsevänsä hammaslääkäriin, otahan poika Buranaa. Tästä johtuen yksikköupseerimme veti johtopäätöksen, että taas se saatana vemppaa. Ukko luuli rankaisseensa minua ja paria muuta ei-niin-särmää soturia lähettämällä meidät erään toisen luutnantin alaisuuteen tekemään ammuntamaaleja. Yövyimme pienellä porukalla lähellä sotkua. Päivät paiskittiin kovasti töitä reilun luutnantin alaisuudessa, ja iltaisin tämä herra päästi meidät vielä upseerien saunaan huoltomiesten mukaan ja tietysti sotkuun, joka ei ollut vielä edes avoinna. Eipä olisi viikko voinut mukavammin vierähtää. Lopulta saimme maalit valmiiksi ja jouduimme takaisin oman joukkueen poikien seuraan, heillä ei kuulemma ollut ollut yhtä mukavaa. :)

Kerran oli tiedossa rankka päivä, niinpä kokeilin veksissä vedota masennukseen. Sainkin päivän VP:tä, harmi vaan, että päiväohjelma oli muutettu täyslevoksi ja meni urotyö täysin hukkaan.
 

w00kie

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Ässät
Vemppaa

Olin ite 240vrk intissä, vai mikä se gonamiehen palvelusaika sillon joskus muinoin olikaan, ja 5 vrk oli mulla "vemppaa". Tai itse asiassa vemppahan oli muistaakseni silloin nimitys lähinnä VMTL:lle, eli vapautus marssi-, taistelu- ja liikuntakoulutuksesta. Mulla oli tuo 5 vrk VVKK:ta (muistaakseni), eli vapautus vasemman käden käytöstä.

Sählypelissä teloin käteni...
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
270vrk intissä ja vemppaa tismalleen 0 päivää. Lääkärilläkään en käynyt kertaakaan sen alun pakollisen tarkastuksen jälkeen. Liian helposti jengi sinne aina ryntäsi vapautusta hakemaan. On se nyt kumma jos ei pientä flunssaa voi palveluksen ohessa parannella.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Oiskohan saldo ollut suunnilleen tälläinen:

1xVPO
2xVUP
10xVMTL/NKV

Käteen tuli ihan huomaamaton naarmu, joka sitten tulehdutti käsitaipeen todella pahasti n. 20-30 sentin alueelta. Ilmeisesti armeijan hygienia/pesuaineet eivät oikein olleet hyväksi.

Yksi tyyppi sai TJ x VMTL/NKV, kun armeijaa oli jäljellä vielä kolmisen kuukautta. Ei hassumpi suoritus!
 

TeeVee

Jäsen
Itsellä taisi olla hieman alle kymmenen päivää VMTL:ää, isompia vapautuksia saman verran. Flunssavirukset leviävät kasarmeilla varsin nopeasti.

teroz kirjoitti:
Yksi tyyppi sai TJ x VMTL/NKV, kun armeijaa oli jäljellä vielä kolmisen kuukautta. Ei hassumpi suoritus!

Mitä mitä, sotiko hän sitten koko loppuajan tuossa vai laitettiinko E:n papereilla himaan?

Muistaakseni mikäli kolmannes palveluksesta on ollut vapautuksen (vai oliko pelkästään VMTL:n) alaisena oloa, laitetaan taistelija kotiin parantumaan ja tulemaan myöhemmin suorittamaan palvelus loppuun. Tämä lienee käytännössä todellisuutta kuitenkin vain suuremman tj:n omaavilla soltuilla (lue: johtajakoulutuksessa olevilla) - miehistöstä kait halutaan päästä eroon nopeasti.
 

Kelju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, SaiPa, JM Aaltonen
Olin muistaakseni muutaman päivän VUP:ssa 38 asteen kuumeen takia. Tuo ajoittui sinänsä sopivaan aikaan, että "jouduin" missaamaan hiihtomarssin. Jäi harmittamaan todella paljon, enkä saanut edes missään vaiheessa toista mahdollisuutta suorittaa tuota. :(
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös