Vemppa-gallup!

  • 24 782
  • 110

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
No niin..

Ajankohtainen aihe, ainakin itselläni. Tämän viikon viidestä päivästä vietin kolme päivää vempassa. Ja jos kaikki ei tiedä, niin vemppa on yhtä kuin vapautus palveluksesta. Kaksi päivää olin oikeasti kipeä ja kolmas päivä oli puolittain asennevemppa metsäyön takia. Huomasi, että oli metsäyö tiedossa, kun yli puolet (!) komppaniasta oli vempassa :D.

Joo, mutta asiaan. Eli kuinka paljon teillä jatkoaikalaiset oli aikoinaan vemppapäiviä armeijassa? Itse olen nyt ollut intissä 75 päivää ja kuusi niistä on vemppaa (tj siis 105). On mulla vielä matkaa yhden kaverini tulokseen, kun hän oli viime vuonna intissä ja oli yhteensä 39 päivää vempassa 180:stä :D.

Eli tunnustakaa! Kuinka paljon vemppailitte aikoinanne?
 

frank

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vemppa

Pistetäämpä vähän haastetta.
Vempassa 105vrk/330 :D
(Sisältää kaikki vapautuksen alaiset päivät)
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jaa

Mitähän niitä olis ollut? Varmaan jotain 30-35, ja melkein kaikki alokasaikana ihan vaan vitutuksen takia.

Viikko ennen kotiutusta meillä oli noin 80 km:n pituinen, jo legendaarinen Pyhäjärven Ympäriajo. Palasin maanantai-iltana lomilta, kun vilkaisin viikko-ohjelmaa, ja samalla hetkellä kun näin tämän pyörämarssin, iski helvetinmoinen mahatauti.

Seuraavana aamuna sitten vaan vastaanotolle, mutta piru sentään, en saanut vemppaa kuin yhden päivän! No, keskiviikkoaamulla uudestaan, sillä "mahatauti" olikin sitkeää sorttia. Silloin olin jo niin vakuuttavan näköinen vaikeroidessani kipua että olisin jo päässyt sairaalaan sisälle. Jouduin kieltäytymään, sillä siellä olisi saattanut selvitä tautini todellinen syy.

Mutta vemppaa tuli loppuviikko, joten säästyinpä järven ympäri polkemiselta. Kapteeni katsoi asiakseen hiukan vittuilla minulle mahataudistani, mutta väliäkö hällä?
 

Kalba

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
7 vrk vemppaa / 330 päivää palvelusta. Vemppa tuli marssimurtumasta, vaivas kyllä monta viikkoa vempan jälkeen mutta oli pakko painaa ettei olis pudonnut aukista diplomi tykäriksi. :cool:
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Jaa, no

Kolme päivää lojuin sairaalassa kuumeessa. Muistaakseni koko muu 330 vrk meni ilman vempuloita.
 

Lape

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse en vempassa ollut montaakaan päivää ja itse asias vain kerran ilman syytä. Pakkasta noin -20 celsiusta ja kirpeähkö tuuli ja hommana olis ollut joku v#tun ohimarssi. Käytännössä parin minuutin homma seisoa lavalla käsi lipassa, mutta olisi kulunut ainakin 3-4 tuntia.
Paras oli kuitenkin yks kaveri kenen kanssa meni IV vähän rajuksi ja kaveri ei meinannut päästä sängystä ylös. No kaverihan ilmoitti itsensä vastaanotolle ja kun sieltä kutsu tuli noin klo 10, kaveri oli varma et nyt napsahtaa, koska oli muutenkin jo tunnettu lusmu. Yritti keksiä jotain syytä käyntiin ja ajatteli että toinen jalkahan on vähän kipeä. Lopputulosta en ihan tarkasti muista , mutta jotain 4 päivää vemppaa ja 7 päivää nosto ja oikean käden käyttö vapautus. :confused:

EDIT: Kertaukset on sitten eri juttu. 15 päivää kerrattu, joista 8 sairaalassa maaten.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Älä tsemppaa, hae vemppaa! Itse hain vemppaa/vempulaa/mitä sieltä nyt sattui saamaan vain silloin, kun todella olin kipeä.
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Vempan tunnustukset

Tulihan tuota oltua poissa palveluksesta ensimmäisen puolen vuoden aikana. Syynä keuhkoputkentulehdukset, poskiontelontulehdukset, keuhkokuume, lista on pitkä kuin nälkävuosi. Kasarmiolot ei ole otollisimpia täydelliseen parantumiseen. Mutta kun mies on rautaa niin vänrikin natsat löytyi kauluslaatoista kotiutuspäivänä. :D
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mulla oli kai 270 vrk aikana kaksi tai kolme päivää. Oli niin helpot hommat ettei ollut mitään tarvetta vempata.

Tähän samaan ketjuun voisi vaikka pistää pekkagallupinkin. Itse selvisin ilman sanktioita palveluksesta, huolimatta muutamasta lomilta myöhästymisestä humalatilan takia, sen sijaan yksi 180 vrk:n mies meidän komppaniasta saalisti sata päivää pekkaa tuona aikana.
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
285 vrk vapautukset:
- ensimmäinen viikko vapautus oikean käden käytöstä. Olkapää oli leikattu joitain kuukausia aikaisemmin ja se tuli olkapään leikkauksen suorittaneen lääkärin suosituksesta. Käytännössä ei mitään vaikutusta.
- Alokasleiri 37,9 asteen kuumeessa komppaniassa nukkumassa (3 vrk)
- VMTL muutamia päiviä, muutamia kertoja - polvet rikki ylettömästä ryömimisestä. Ei varmaan montaa kaveria ollut, joiden polvet kestivät koko alokasajan ilman vapautuksia.
- 4 kertaa taisin käydä Tilkassa kääntymässä. Allergiatestiä, olkapään kuvausta, fysioterapiaa...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
362 päivää, 0 päivää vapautuksia (ei edes VMTL.ää). Kerran tosin olin kuumeisena perjantaina, mutten viitsinyt mennä hakemaan vapautuksia, kun olisi lomat palanu.:D
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
330 vrk:

Keuhkokuume iski alokasajan loppupuolella. Viikko sairaalassa, viikko toipilaslomaa ja viikko vemppaa. Viikon vempasta en tosin ollut pois palveluksesta kuin yhden päivän. Tämän jälkeen en kertonut kellekään, että minulla oli vemppaa: minä olen ennemmin metsässä kunnon harjoituksissa kuin siivoan komppaniaa.

AUK:ssa sitten vajaan viikon verran VMTL:ää, kun nilkka väänty. Tästä huolimatta olin sen viikon metsässä side jalassa, mutta en osallistunut niin koviin harjoituksiin kuin muut.

Kessutteluaikoina oli yksi päivä vempulaa, kun kuume nousi tilapäisesti 37,5 asteeseen.

Eli oiskohan ollut vemppaa sellaiset 13 päivää plus tuo sairaala/toipilasloma keikka. Eihän sissi hae vemppaa kuin pää kainalossa ;).
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
36vrk/180:stä tuli vempattua.

Yhdellä saman yksikön miehellä on kyllä komea saldo vemppaamisen suhteen: 120vrk/180:stä :D
 

JanJ

Jäsen
periaatteena oli että jos näyttää siltä että pitäis jotain tehdä, vemppaan mars. meillä oli vemppamuoto isompi kuin tavallinen niinä harvoina päivinä kun meillä oli päiväohjelmassa merkintöjä.

50 aamun kohdalla menin valittamaan oikeaa selkäkipua,
synnynnäinen vika selkärangassa (mikä ei haitannut lätkänpeluuta aikanaan vaan äityy jos ei treenaa).
No lekuri pisti 190 päivää nkv:tä rajana 15 kiloa!
Ajattelin että huh huh, varmaan joutuu kotiin.
Samaa sano kapteenikin, eli kotiin ja myöhemmin uusiks.
Vähän aikaa keskusteltuamme revittiin yhteistuumin se lappu.
sain sitten käydä lepokodin kerralla
 

Kiekkonero

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Joku 40-50/240 päivästä. Ihan keskiarvoa paikallisessa patterissa meidän jaoksessa. Sääntöhän oli, että mahdollisille leireille, marsseille tai tetsaamaan lähdettiin ainoastaan vastaanoton kautta. Ongelmat improvisoitiin sitten paikan päällä. Kun osasi hommansa niin yleensä ei tarvinnut lähteä. Jos oikein laiskotti niin haettiin VP:ta. Niitä kirjasin noin 10 päivää. Kuumemittaria on helppo huijata.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tosta JanJ:n jutusta tuli mieleen...

Samassa komppaniassa kuin minäkin oli eräs porilainen nuorukainen, joka pelasi jääkiekkoa muistaakseni sellaisessa porukassa kuin Kiekko-Salamat. Kakkosdivaria joukkue silloin muistaakseni tahkosi, saattoi olla kolmostakin, sillä aikaa siitä on jo paljon eikä taida enää tämmöinen joukkue edes olla toiminnassa.

No, tämä kaveri kuitenkin haki selkäkipujensa takia vemppaa aika usein, ja saikin sitä aina hakiessaan. Kerran sitten kävi niin että jannu oli vempassa juuri näiden selkäkipujen takia, kun hän pokkana käveli vääpelin luo anomaan lomaa illan lätkämatsia varten. Kapteeni sattui olemaan vääpelin toimistossa samaan aikaan ja alkoi ihmettelemään: -Pystyttekö muka pelaamaan jääkiekkoa samaan aikaan kun olette rivistä poissa selkänne takia?

Lätkäsankari palasi vähin äänin tupaan, ja sai Kiekko-Salamat tulla sinä iltana toimeen ilman tehopakkiaan.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mua ainakin vituttaa armeijassa henkilöt jotka hakevat asennevemppaa sillä silloin joutuvat kärsimään terveet miehet, eikä todellista mahatautia sairastavia edes uskota silloin kun he ovat kipeitä. Mekin jouduttiin olemaan yksi ylimääräinen lauantai palveluksessa rästiammuntojen takia kun yksi idiootti oli ollut 3 viikkoa putkeen VMTL:llä ilman todellista syytä. Se on kuitenkin totta että armeijassa on vaikea pysyä terveenä kun hygieenia on mitä on.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei sitä kovin paljoa tullut. Alokasajan ensimmäisinä viikkoina olin kaksi päivää VUP:ssä, jossain vaiheessa kaksi päivää vempassa. (Meinasin pyörtyä piakkoin verenluovutuksen jälkeen...) ja sitten tuli jossain vaiheessa oltua Tilkassa kuumeen kourissa maanantai-illasta perjantaihin. Viimeinen tapahtui joulukuun pakkasilla ja oli todellinen lottovoitto. Muut olivat kärsimässä leirillä, kun meikä poika vietti kauniiden hoitsujen seassa aikaansa ja aamiainenkin tarjoiltiin vuoteeseen, kun ensimmäisinä päivinä oli kuumetta jotain 41-42 astetta... :cool:
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
50/330

eräänä maanataina multa poistettiin viisaudenhammas. ainoa jonka joutuivat leikkaamaan, ja sain siitä sitten vemppaa yhden päivän. (muut oli saatana kotihoidossa viikkotolkulla), No hammaslääkäri (loistava, riihimäellä) sanoi että ota päivä iisisti. jepjep ajattelin. no illalla päätin sitten mennä säbävuorolla maalin, ja tulihan sitä loppujen lopuksi kentälläkin juostua, ja juuri kun mietittiin lopettelua, niin nilkka ympäri, ja ihan siniseksi, ja turposi jenkkifudiksen kokoseksi. Ei katkennu nivelsiteet, mutta kuullemma melkein. aamulla sairaalassa hammaslääkäri kävi kyselemässä vointia kun laahustelin yhdellä jalalla vastaanotolla: "otit sitten rauhallisesti?" joku 40 päivää heilahti siitä.

Hauskinta tässä on se, että sotilaspassissa seisoo kenttäkelpoisuuden kohdalla "kiitettävä".
 

Sid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Maple Leafs, Liverpool F.C.
Kakkajuttuja

2½ päivää VMTL:ää 285:stä. Puolikas tuli automaattisesti verenluovutuksen jälkeen ja pari päivää sain, kun hyvin mennyt Rovajärven leiri pikapalkittiin kunnon paskataudilla takaisin patteriin päästyämme. Tämä kouristusten avittama suolenhuuhtelu toistui puolen tunnin sykleissä, joten se oli sikäli selvä tapaus. Heikommin kävi kaverille, joka oli ollut VeKSissä 4 päivää "vatsataudin" vuoksi, mutta perjantaina piti päästä lomille. Lääkintämajuri veti pari kumihanskaa paksujen sormiensa päälle ja kokeili, että nesteet todella ovat imeytyneet jo paksusuolessa! Lomille lähdettiin yhdessä, mutta kaveri vannoi jatkossa mielummin paskovansa housuun kuin menevänsä otille.

Erikoistuiko kukaan muu kuntsareiden keräilyyn? Itse hommasin niitä 18 kpl.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Riihimäen pappi..

..on todellakin alojensa ammattilainen! :)
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
362 päivää palvelin ja vempassa siitä 20-30 päivää eli alle kymmenysosa. Poskiontelontulehduksia tais olla kolme vai neljä kun se vitun homekasarmi ei tullut kuntoon vaikka terveystarkastajatkin kävi..millähän se kapu ne oikein lahjoi?? Asennevemppa tais olla se viiden päivän VMTL + NKV, kun olisi joutunut johonkin ampumaleirin purkutöihin. ;) Kaksi kertaa tuli vietettyä viikon verran sairaalassa, ensin kovan kuumeen vuoksi morttileiriltä lääkintäkapteeni pisti sinne ja sitten tulehdusarvot heilu melkein kahdessasadassa..syynä..yllätys, yllätys poskiontelontulehdus!
Mutta en tiedä onko kukaan kyennyt samaan aikaan alikessuna olleen kaverin saavutukseen..mies palveli 362, kuten minäkin ja vemppaa taisi tulla yli 300 vrk..OKKV ;)
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Re: Riihimäen pappi..

Viestin lähetti M@rko77
..on todellakin alojensa ammattilainen! :)

Kyllä! Ainakin hammaslääkärinä hän oli huippu. Ja sanotaan niin, että olen kyllä tylsempiä pappejakin tavannut, vaikka kyseinen ammattikunta onkin jäänyt aika tuntemattomaksi. Itseäni harmittaa, kun Sammalkivi jäi vuosilomalle juuri silloin, kun ajattelin että poistaisin viisaudenhampaani... noh lomalla hän olikin sitten siihen asti, kun kotiuduin, joten poistamatta ne jäivät. Ja vieläkin ne töröttävät leuoissa, kun en ole uskaltanut mennä muille hammaslekureille... kotiutumisesta on aikaa sentään vuosi ja 3kk...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Sid

Erikoistuiko kukaan muu kuntsareiden keräilyyn? Itse hommasin niitä 18 kpl.

Kyllä. Tarkkaa määrää en muista, mutta suunnilleen niitä tuli seuraavasti: Viestitutkinnot 4 kpl, AUK 2 kpl, Pääsiäisgines 2kpl, Komppaniapalkinto 1kpl, Viestimieskuorotoiminta n.10 kpl = n.19 kpl... Kun käytin nuo lomat vasta AUK.n jälkeen, olikin pitkiä viikonloppuja aika lailla. Pisin loma oli juuri heti AUK.n loputtua. Loppui perjantaina 17.12. jolloin meidät siirrettiin viestikomppanioihin. Olimme normaalilla vlv.llä ja tulimme sunnuntai-iltana takaisin. Seuraavalle lomalle lähdimme maanantaina 20.12. joskus puolen päivän aikaan, ja loma kesti 13 päivää, eli siihen asti, kun mosat tulivat.
:D
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös