Vemppa-gallup!

  • 25 481
  • 110

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Vemppaa ei ollut, mutta yks viikko meni PohSS:ssa kuumeessa. Pirut vaativat vielä yhden kuumeettoman päivän ennen poispäästämistä ja kun torstaina oli vielä pikkuisen jäljellä, niin joutui viettämään viikonlopun siellä. Ei hyvä... Ai niin, 330 vrk.
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä se niin turhaa hommaa oli ja leireillä ei aina
jaksanut istua kannon päällä ja vetää "viisaiden" kanssa
kessua , ei mun laji. Kuntokin laski kun vaan istuttiin aina
ja odotettin jotain mitä ei koskaan tapahtunut.

Tuli sitten tilkka reissu sedän hajottua ja siellä
piti aluksi olla vain viikko, mutta vesirokon takia
vierähti toinen viikko ja vielä viikko kotihoitoa,
joten 3 viikkoa katos sinne :)
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Oli noita inttiketjuja sen verran esillä, että piti tääkin nyt kaivaa ylös...kun oli puhetta vempoista tuolla.

Olisko noita vemppapäiviä ollut noin 75, joista suunnilleen 70 putkeen olivat myös palvelukseni viimeiset 70 päivää. "Nyrkkeilin" lomilla oikeasta kädestä yhden luun murtuneeksi ja toisen kämmenselästä läpi päivänpaisteeseen. Pintahaavan parantumisen odotus + leikkaus + toipuminen = palvelusaika ehti loppua kesken.
Kotiutumisen jälkeen kuukauden päästä vielä Tilkassa vedettiin hohtimilla ulostunkeutuvia teräspiikkejä kämmenselästä. Kyllä kutitti.

No, eipähän tarvinnut vetää lippaan.
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Tähän mennessä palvelusta on takana 117 päivää 180:sta. Vempassa on näistä vietetty 16. Putkeen tuli vempattua kaksi viikkoa, kun poskiontelotulehdus vei voimat täysin. Onneksi lomille pääsin tuossa välissä kun vain VMTL:ää annettiin perjantaille.
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse vemppasin intin aikana noin 15 päivää 180:stä. Miltei kaikki vemppapäiväni osuivat leiriaikoihin. Muuten en viitsinyt vemppaa hakea sillä se olisi tietänyt urheiluvapaiden palamista. Oikein pahasti sairas en ollut kovinkaan montaa vemppapäivää vaan useimmiten kyse oli klassisesta asennevempasta.
 

b2reds

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
n.200/285

Kyllä VMTL ja NKV maistu senjälkeen kun selkä hajosi...
Ennätys mitä vemppaa sai kerralla oli muistaakseni 80 vrk.

Komppanjanvääpeli Siikala vittuili jatkuvasti ja muistipa
myös kertoa kaikille joita kiinnosti/ei kiinnostanut että
tässäpä on komppanjan suurin sluiba.

Oli jätkä hiljaa kun vihdoinkin pääsin tilkkaan kuvauttamaan
selkäni, ja välilevyn pullistumahan se siellä.

Kuntsareista senverran että ihan pakolliset sai, ei muuta.
 

krobbe

Jäsen
Palvelusaika 330 eikä ainuttakaan vemppa (vitun lapsellinen termi veepeelle)-päivää. Nykynuoriso taitaa olla varsinaista vemppulaporukkaa, lorvitaan ja vielä leuhkitaan sillä. Miehisyys on katoamassa suomalaisista koiraspuolisista "korpisotureista".

Lomillakin taitavat nämä nykynyhvärit olla joka viikonloppu, eli se siitä miesten koulusta. Kyllä ennen oli inttikin armeija eikä mikään 4H-kerho. Siviilipalvelumiehilläkin taitaa olla nykyään raskaampi ja vaativampi tuo palvelusrupeama kuin näillä ns. sotilailla.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Viestin lähetti krobbe
Palvelusaika 330 eikä ainuttakaan vemppa (vitun lapsellinen termi veepeelle)-päivää. Nykynuoriso taitaa olla varsinaista vemppulaporukkaa, lorvitaan ja vielä leuhkitaan sillä. Miehisyys on katoamassa suomalaisista koiraspuolisista "korpisotureista".


Jep, ei täälläkään päivääkään vemppaa. Kerran olin reippaassa kuumeessa, mutta Örössä oli pakko mennä vaan "kentälle" jos halusi lähteä noille joka kolmannen viikon lomille.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Siihen aikaan kun Vekaranjärvellä "taistelin", puhuttiin "veepeestä" tai "venttiilistä", muutama päivä molempia tuli vietettyä angiinan ja nilkan nyrjähtämisen takia.

Varsinainen päähänpinttymä oli minulla ammusvarastoalueen vartiointi, jonne järjestin itseni (kirjuri kun olin) varmaan kymmenisen kertaa. Siellä kun sai viettää vuorokauden omassa rauhassa pikku mökissä hyvät eväät mukana kolmen muun jääkärin kanssa. Ja vartioreitin kiertelyynkin oli keksitty vaivaa säästävät lusmuilukeinot - paitsi jos satoi lunta...
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti krobbe
Palvelusaika 330 eikä ainuttakaan vemppa (vitun lapsellinen termi veepeelle)-päivää.
Vemppa on VMTL.
Mutta kylla sa viela opit :)
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vempassa muistaakseni 12 päivää 32:sta. Lisäksi 4 VP, mutta kävin pyytämässä lievennyksen "voi osallistua päivystykseen ym., saa käydä sotilaskodissa".

Vai pitäisikös tämmöiset laittaa provoketjuun?
 

krobbe

Jäsen
Viestin lähetti JanJ
Vemppa on VMTL.
Mutta kylla sa viela opit :)

Vittu, on se kumma kun nykysotilaille ei riitä kaksi perusvapaata, vp ja vup. Kai näillä helvetin pc-partisaaneilla on siellä vemppojen lisäksi kaikki muutkin vapudet, tarviiko siellä edes syödä itse vai syötetäänkö siellä nykyään? Ja tietysti vääpeli vielä röyhtäyttää poikansa suklaapuuron päälle, perkkema mihin tää maailma on menossa.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Viestin lähetti JanJ
Vemppa on VMTL.
Mutta kylla sa viela opit :)

Vittu. Meillä oli ainakin tapana kutsua kaikkia "vapautustaistelijoita" (huoh mikä termi), vempoiksi.

Siis VMTL, VUP, VPO, VP, VL, VKKV, OKKV, NKV, maiharivapautus, jiiännee = VEMPPA. Verbinä vempata. Vemppa-päivät = jossain vapautuksessa vietetyt päivät.

Nuhteeton palvelus kölli/kk on mielestäni mahtava systeemi, mieluummin kirjoitin yhden +KL loma-anomukseen lisäksi kun menin keksimään mikä nyt vaivaa veksiin.

Vemppapäiviä itselläni 7/362, näistäkin 5 osastolla, palo muunmuassa valaloma prkl.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
330 päivän aikana taisi tulla VMTL:ää ja vasemman käden käyttö vapautusta 15-20 päivää, että ei sitä niin hirveästi tullut saatua ja yhtään päivää ei tullut ilman syytä vaan aina oli todellinen syy saada vapautusta.
 

krobbe

Jäsen
Viestin lähetti tuuski

Siis VMTL, VUP, VPO, VP, VL, VKKV, OKKV, NKV, maiharivapautus, jiiännee = VEMPPA.

Voi herranen aika, ei siellä tosiaan taideta muuta tehdä nykyään kuin keksiä erillaisia kirjainyhdistelmiä, joittenka antamalla valtuutuksella sitten vedetään lonkkaa. Kai täälläkin on vallalla joku ihmeen lintsarilahko, ainakin täällä on esiintynyt joku helvatan ÄTPPOMK tai jotain sinne päin. Mikähän palvelusta vapauttava koodi tuokin lienee, varmaan jotain tyyliin

äiti tule pian poimimaan oma mussukkas kotiin. tai muuta yhtä nerokasta.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Viestin lähetti krobbe
Voi herranen aika, ei siellä tosiaan taideta muuta tehdä nykyään kuin keksiä erillaisia kirjainyhdistelmiä, joittenka antamalla valtuutuksella sitten vedetään lonkkaa.

Voi olla että tuosta listasta vielä jotain uupuu, reserviin siirtymisestä on kuitenkin vierähtänyt muutama vuosi.

Suosikeiksini jäivät "armeijan sinisten vaatteiden käyttövapautus" ja "sisäjalkineiden (släpäreiden) käyttövapautus". Jälkimmäisen lapun säilytin kun se minulle päivystäjän pöydälle tuotiin.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
180 palvelusaika ja vempassa varmaan noin 30 päivää. Mukana muutama motivaatio vemppa. Pääsin jopa legendaariseen kotihoitoon, mutta olin vain päivän, kun kunto vaati lääkärihoitoa. Polvi leikattiin niin siinä niitä päiviä kertyi. Kotiutumispäivänä heräsin Tilkasta. Ja pääsin perkele kotiin. Tuon päivän tapahtumista voisin kirjoittaa, vaikka kirjan.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Palvelin 362 vuorokautta, enkä ollu koskaan vempassa. Pari kertaa tosin tuli käytyä veksissä (varuskuntasairaala), mutta vapautuksia en edes halunnut ottaa, koska en niitä katsonut tarpeelliseksi. Kun mikään tauti ei tuntunut tarttuvan, niin pysyin rivissä joka ainoan päivän.

Pekkaa en myöskään koskaan ottanut. Viikonloppuvapaat olivat kuitenkin sen verran kova juttu aina, että mieluummin pelasi sääntöjen puitteissa kuin alkoi hölmöillä. En ymmärrä niitä, jotka jaksoivat leuhkia kuinka monta viikonloppua tulikaan istuttua kasarmilla pekonissa. Noh, idiootteja on moneen lähtöön.

Turha vemppaaminen on naurettavaa ja typerää touhua. Siinä on skappareilla vielä paljon tehtävää, että nuo vempalla lusmuilijat saadaan intissä kuriin. Juuri näiden kavereiden kuulee baareissa kertovan suureen ääneen sankarillisia armeijatarinoitaan...
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Yksi kerta muistui mieleen

2 päivää varuskuntasairaalassa kuumeen takia (yli 40 astetta). Antoivat muuten jotain "Burana 1200:sia" notta syö noita niin paranet. Heräsin aamuyöstä valtavasta hikilammikosta 7,5 kiloa laihtuneena mutta eipä ollut kuumettakaan enää. Ja olin siis oikeasti hikoillut niin paljon että allani oli iso lammikko. Hurjaa.

Oli niitä muitakin vemppoja mutta tämä jäi mieleen.
 

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kauheasti ei tullut 180 päivän aikana vempattua. Kerran kävin Tilkassa (keskellä loppusotaa), kerran 1 VMTL kun kävin pyytämässä terveystodistuksen ja jonkun verran sain VKKV:tä ihan aiheesta. Jalkapallopelissä satuttamani ranne oli pitkään kipeä ja siitä sai aina VKKV:tä kun kävi pyytämässä. Tuo on muuten melkoinen kuningasvapautus tuokin, juurikaan mitään ei tarvitse tehdä. Oli käskijällä arvomerkkejä kuinka paljon tahansa niin ei väliä. Harmitti melkoisen paljon...

Edit. kunnon lappeen Rantalainen kirjottaa yhdys sanat ainaoikein
 
Viimeksi muokattu:

Algo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tulihan niitä jotain yli 30 mutta kaikki oli aiheesta, ainakin melkein. Alussa oli helvetin paha poskiontelotulehdus ja 4 kertaa kävin punkteerattavana ja hyvin ne niitä reikiä sinne pisti, mutta mönjät ei meinannu lähteä ja VUPpia tuli aina ihan hyvin. Loppupalvelusaikana murtu keskimmäinen varvas ja VLV:llä humalassa tuli kokeiltua onko hellan liesi kuuma. Olihan se ja sitten tuli seuraavalla viikolla vemppailtua jalka paskana, toinen käsi paketissa ja toisessa kyynärsauva. Lisäksi jotain pientä oli, mutta ei mitään mainittavaa.
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti krobbe
Kai näillä helvetin pc-partisaaneilla on siellä vemppojen lisäksi kaikki muutkin vapudet, tarviiko siellä edes syödä itse vai syötetäänkö siellä nykyään?
Sanoo "mies" :)

Jos et tieda termeja, tuskin olet edes ollut intissa. Itsella aikaa toistakymmenta vuotta, sulla tuskin leima kuiva. Vai onko Leima Pepussa?

Joo, provoketjun kamaa. Krobe vaan tekee sen itse, ja vastaan tekemalla itse kannissa.
 

krobbe

Jäsen
Viestin lähetti JanJ
Sanoo "mies" :)

Jos et tieda termeja, tuskin olet edes ollut intissa. Itsella aikaa toistakymmenta vuotta, sulla tuskin leima kuiva. Vai onko Leima Pepussa?

Joo, provoketjun kamaa. Krobe vaan tekee sen itse, ja vastaan tekemalla itse kannissa.

No, no onpas JanJ nyt olevinaan hauska. En kuitenkaan halua kinastella moisen egon kanssa, joka muistaakseni taitaa olla peräti mode-tasoa, ellei ole jo ongelmansa takia entinen sellainen.

Siihen aikaan kun palvelin Tikkakoskella Ilmavoimien Viestikoulussa oli Luonetjärven sotilaspiirin komentajana Teppo J. Suonperä. Nimi tuskin kertoo noin "varttuneelle" miehelle mitään, ammuttiinhan Teppo jo yli kolmekymmentävuotta sitten.

Ja vaikka peppuni tuntuu niin kovin nimimerkkiä kiinnostavan, en aiheesta halua, selkeästä innostuneisuudestasi huolimatta, herralle fiboja järjestää.

Olen sen verran vielä "poikanen", etten ole noiden hymynaamojen käyttöä oppinut, joten jääkön nekin tosimiesten, jotka on jo yli kymmenen vuotta sitten suorittaneet asevelvollisuutensa, huoleksi.

Ps. Olen edelleen sitä mieltä, että nykyarmeijan käynti on lähinnä huviretki. Arvasin myös sen, että ne pahimmat lusmuilijat tulevat kannanottoihini takertumaan kuin vempulat verkkoon.
 
Viimeksi muokattu:

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Re: Jaa, no

Viestin lähetti Vakio
Kolme päivää lojuin sairaalassa kuumeessa. Muistaakseni koko muu 330 vrk meni ilman vempuloita.

Sama tais olla resepti. Torstaiaamun kuumemittaukseen pimitin muutaman ylimääräisen buranan, jotta pääsisin 4 päivän pääsiäislomalle eikä tarvisi jäädä Veksiin homehtumaan. Kuume putosi kyllä mittaukseen, mutta alkoi nousta takaisin heti lomabussissa. Perjantaina kuitenkin jo terve kuin pukki.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös