Vaan eipä tuota luottokorttia niin saanutkaan. Nordealta tuli heti seuraavana päivänä kokonaisarvioon perustuva hylky.
Kiitos tarinoistasi. Niitä on ollut "mukava" lukea.
Tämä pistää kyllä vihaksi. Jo se aiempi Nordean toiminta, jossa vedettiin matto alta toiveiden antamisen jälkeen, oli perseestä.
Nordea ei siis auttanut hädässä hyvistä tuloista huolimatta, mutta kaiken huippu on tuo, ettei myönnetä edes luottokorttia nyt, kun asiat on mallillaan ja säästöjäkin kertynyt. Jos näissä voisi kätevästi sen tehdä niin jättäisin koko pankin asiakkuuden. Muutamalle kaverille ei olla myönnetty tuolta edes pientä remonttilainaa, vaikka sijoituksia olisi lainan verran ja tulotkin kunnossa.
En tiedä onko soveliasta suositella luottokorttia, mutta itse käytän Bank Norwegiania, joka on ilmainen ja koroton, kunhan maksaa aina 15. päivä koko laskun pois. Mielestäni hyvä vaihtoehto JOS talousasiat pysyy kurissa, eikä lipeä maksupäivästä yhtään ainutta kertaa.
Olin myös pahassa kusessa kohta 2v sitten, mutta en oikeastaan uskalla vielä tarkemmin avautua siitä.
Nordea ja Bank Norwegian olivat kuitenkin omalla kohdalla ne tahot, joille jäi lainaa ja aika lailla parhailla koroilla siihen aikaan katsoen. Muut paskalainat on hoidettu ja nuo lyhenee hitaasti, mutta varmasti.
Kaverini oli jopa hiukan hyökkäävä minua kohtaan. Hän on se uhri, ja kyllä hän tästä selviää, eikä hän tarvitse ketään vahtimaan. Sanoin että siinä vaiheessa kun olet minulta kusettanut rahaa, niin minun velvollisuus on katsoa että edes yrität hoitaa asiat kuntoon.
Aikamoinen suo, saa nähdä miten tuo tollo tästä selviää. Ohjeistin olemaan yhteydessä velkaneuvontaan, ja muistutin, että huomiseen asti on aikaa kertoa asiasta.
Miten tämä tarina päättyi tai jatkui? Tunnistin heti peliriippuvaiseksi, koska itsekin olen toipuva sellainen.
Taitaa olla aika yleinen juttu, että ensin otetaan kaikki mitä irtoaa tuollaisilta kasvottomilta firmoilta, joihin velkaa jääminen ja lyhennysten laiminlyönti ei siinä vaiheessa tunnu missään. Sitten kun mistään muualta ei mitään enää irtoa niin aletaan vippailemaan kavereilta pikkuhiljaa.
Harmi kun kaverisi ei tajunnut tuossa vaiheessa, vaan lähti vielä johonkin ihan ihmejuttuun mukaan. Itellä raja kulki noissa luottofirmoissa ja niiden ollessa tapissa oli paljon parempi tunnustaa tosiasiat, kuin alkaa lainailemaan kavereilta. Osittain tähän saattoi toki vaikuttaa se, ettei millään muutamalla satasella olisi oikeasti tehnyt yhtään mitään, eikä kukaan ala sentään tonneja lainailemaan.
Suosittelen A-klinikkaa kaverillesikin, koska tuossa kusetusvaiheessa ollaan jo todella syvällä. Jos kaupan päälle ymmärrys asioista on vielä sitä luokkaa, että lähtee (vaikkakin epätoivoisena) joihinkin ilmiselviin huijauksiin voittamaan velkoja takaisin niin siitä ei kyllä taida olla rahkeita nousta omin avuin. Oireita ja seurauksia voi toki saada lievennettyä lopettamispäätösellä, mutta varsinaista sairausta ei paranneta sormia napsauttamalla ja päättämällä, että enpä minä enää uhkapelaile mitään.
Jos peliä ei vihellä poikki niin sittenhän se on sellaista, että vippaillaan palkka/tuki etukäteen ja yleensä niin, ettei kaikille pysty maksamaan. Ihan aitoja aikeita maksuun voi olla lainaushetkellä, mutta lopulta kaverivelkojakin on jo sen verran, että joutuu rahapäivänä maksamaan vain niille, joille ei millään kehtaa olla maksamatta ja loput saa jäädä häpeästä huolimatta odottelemaan. Ehkä ei edes ilmoiteta, ettei pysty maksamaan, vaan perimisviestiin vastataan "Oho, enpä muistanut ollenkaan ja rahat ehti mennä".
Viimeksi muokattu: