Mainos

Velkaantuminen ja maksuhäiriöt Suomessa – Uusi normi?

• 42 665
  • 239

tyoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lightning, Rangers, Vegas
Vaan eipä tuota luottokorttia niin saanutkaan. Nordealta tuli heti seuraavana päivänä kokonaisarvioon perustuva hylky.

Kiitos tarinoistasi. Niitä on ollut "mukava" lukea.

Tämä pistää kyllä vihaksi. Jo se aiempi Nordean toiminta, jossa vedettiin matto alta toiveiden antamisen jälkeen, oli perseestä.

Nordea ei siis auttanut hädässä hyvistä tuloista huolimatta, mutta kaiken huippu on tuo, ettei myönnetä edes luottokorttia nyt, kun asiat on mallillaan ja säästöjäkin kertynyt. Jos näissä voisi kätevästi sen tehdä niin jättäisin koko pankin asiakkuuden. Muutamalle kaverille ei olla myönnetty tuolta edes pientä remonttilainaa, vaikka sijoituksia olisi lainan verran ja tulotkin kunnossa.

En tiedä onko soveliasta suositella luottokorttia, mutta itse käytän Bank Norwegiania, joka on ilmainen ja koroton, kunhan maksaa aina 15. päivä koko laskun pois. Mielestäni hyvä vaihtoehto JOS talousasiat pysyy kurissa, eikä lipeä maksupäivästä yhtään ainutta kertaa.

Olin myös pahassa kusessa kohta 2v sitten, mutta en oikeastaan uskalla vielä tarkemmin avautua siitä.

Nordea ja Bank Norwegian olivat kuitenkin omalla kohdalla ne tahot, joille jäi lainaa ja aika lailla parhailla koroilla siihen aikaan katsoen. Muut paskalainat on hoidettu ja nuo lyhenee hitaasti, mutta varmasti.

Kaverini oli jopa hiukan hyökkäävä minua kohtaan. Hän on se uhri, ja kyllä hän tästä selviää, eikä hän tarvitse ketään vahtimaan. Sanoin että siinä vaiheessa kun olet minulta kusettanut rahaa, niin minun velvollisuus on katsoa että edes yrität hoitaa asiat kuntoon.

Aikamoinen suo, saa nähdä miten tuo tollo tästä selviää. Ohjeistin olemaan yhteydessä velkaneuvontaan, ja muistutin, että huomiseen asti on aikaa kertoa asiasta.

Miten tämä tarina päättyi tai jatkui? Tunnistin heti peliriippuvaiseksi, koska itsekin olen toipuva sellainen.

Taitaa olla aika yleinen juttu, että ensin otetaan kaikki mitä irtoaa tuollaisilta kasvottomilta firmoilta, joihin velkaa jääminen ja lyhennysten laiminlyönti ei siinä vaiheessa tunnu missään. Sitten kun mistään muualta ei mitään enää irtoa niin aletaan vippailemaan kavereilta pikkuhiljaa.

Harmi kun kaverisi ei tajunnut tuossa vaiheessa, vaan lähti vielä johonkin ihan ihmejuttuun mukaan. Itellä raja kulki noissa luottofirmoissa ja niiden ollessa tapissa oli paljon parempi tunnustaa tosiasiat, kuin alkaa lainailemaan kavereilta. Osittain tähän saattoi toki vaikuttaa se, ettei millään muutamalla satasella olisi oikeasti tehnyt yhtään mitään, eikä kukaan ala sentään tonneja lainailemaan.

Suosittelen A-klinikkaa kaverillesikin, koska tuossa kusetusvaiheessa ollaan jo todella syvällä. Jos kaupan päälle ymmärrys asioista on vielä sitä luokkaa, että lähtee (vaikkakin epätoivoisena) joihinkin ilmiselviin huijauksiin voittamaan velkoja takaisin niin siitä ei kyllä taida olla rahkeita nousta omin avuin. Oireita ja seurauksia voi toki saada lievennettyä lopettamispäätösellä, mutta varsinaista sairausta ei paranneta sormia napsauttamalla ja päättämällä, että enpä minä enää uhkapelaile mitään.

Jos peliä ei vihellä poikki niin sittenhän se on sellaista, että vippaillaan palkka/tuki etukäteen ja yleensä niin, ettei kaikille pysty maksamaan. Ihan aitoja aikeita maksuun voi olla lainaushetkellä, mutta lopulta kaverivelkojakin on jo sen verran, että joutuu rahapäivänä maksamaan vain niille, joille ei millään kehtaa olla maksamatta ja loput saa jäädä häpeästä huolimatta odottelemaan. Ehkä ei edes ilmoiteta, ettei pysty maksamaan, vaan perimisviestiin vastataan "Oho, enpä muistanut ollenkaan ja rahat ehti mennä".

Viimeksi muokattu:

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
Ei varsinaisesti ole enää tähän ketjuun asiaa, muuta kuin että oma elämä on likipitäen täydellistä tällä hetkellä ja kaukana on tosiaan nuo ajat, ajatukset ja tunteet, joita reilu vuosi sitten tänne vuodatin.

Nuo ajat ovat mielessäni jopa niin kaukana, vaikka eivät toki todellisuudessa ole, että uskaltauduin hakemaan omasta pankista, jossa meillä on siis sekä asuntolaina, että toinen laina (remontti- ja kulutusluotto mun aiempien velkojen maksuun), luottokorttia. Varsinaisesti en tuota luottokorttia tarvitse, sillä säästöön olen saanut vuodessa kerättyä jo ihan mukavan summan, mutta lähinnä ajattelin sen olevan hyödyksi erinäisissä tilanteissa (matkustelu, hotellien varauksen, auton vuokraukset).

Vaan eipä tuota luottokorttia niin saanutkaan. Nordealta tuli heti seuraavana päivänä kokonaisarvioon perustuva hylky. Itsellä on kohtuullisen hyvät tulot, ei muita lainoja, naimisissa ja omistusasunto. Omaa autoakaan ei enää ole, kun siirryin työsuhdeautoiluun. Lähtökohtaisesti ei siis pitäisi olla ongelmaa. Ainoa syy hylylle, minkä keksin, on se, että jossain vielä näkyy pankeille nuo aiemmat talousvaikeudet. Vaikka ne eivät näy enää mullekaan mistään muualta, kuin ulosottolaitoksen sivuilta. Edes positiivisessa luottorekisterissä noita ei näy, kun katsoin, mitä tietoja Nordealle oli lähetetty. Nordealle olen ollut velkaa aiemmin joskus vuonna 2008.

On hienoa, että saatiin lakimuutos muutama vuosi sitten, joka mahdollisti "nimen palautumisen" 30pvää velkojen maksun jälkeen, mutta todellinen tilanne taitaa olla edelleen se, että kerran kakkosluokan kansalainen, aina kakkosluokan kansalainen...

No, kuten sanottu, pärjään vallan mainiosti ilmankin. Lainataan matkoilla sitten vaimon luottokorttia ;)
Tämä on aika yleinen tapa pankeilta, jos sinulla on maksuhäiriö historiaa ja he näkevät sen maksutiedoistasi. Saat todennäköisesti heti luottokortin mistä tahansa muusta pankista, jos haluat.

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Tämä on aika yleinen tapa pankeilta, jos sinulla on maksuhäiriö historiaa ja he näkevät sen maksutiedoistasi. Saat todennäköisesti heti luottokortin mistä tahansa muusta pankista, jos haluat.

Näin itsekin sen järkeilin. Olisi toisaalta kiva tietää, kuinka pitkään nuo historiatiedot tuolla pysyvät, kun Nordealle jäi velka maksamatta vuonna 2008 muistaakseni. Ja sekin hieman ihmetyttää, ettei asuntolaina ja se kulutusluotto tuottanut maaliskuussa Nordeassa mitään ongelmia.

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Ja sekin hieman ihmetyttää, ettei asuntolaina ja se kulutusluotto tuottanut maaliskuussa Nordeassa mitään ongelmia.
Nämä oli kuitenkin varmaan vakuudellisia luottoja? On aina eri asia myöntää luotto vakuutta vastaan kuin sitten vakuudeton luottokortti. Toki ihmettelen kyllä, jos vaikka parin tonnin luottoraja nyt sinun tapauksessasi olisi kaatunut noihin vanhoihin juttuihin. Haitko millaista luottorajaa?

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Nämä oli kuitenkin varmaan vakuudellisia luottoja? On aina eri asia myöntää luotto vakuutta vastaan kuin sitten vakuudeton luottokortti. Toki ihmettelen kyllä, jos vaikka parin tonnin luottoraja nyt sinun tapauksessasi olisi kaatunut noihin vanhoihin juttuihin. Haitko millaista luottorajaa?

Joo toki vakuudellisia lainoja olivat, mutta tosiaan ei minkään näköistä nikottelua tullut noiden suhteen vaan suoraan lainaneuvotteluista antoivat lainalupauksen.

Hain juuri 2000€ luottorajaa. Mä luulen kyllä, että Nordealla on oma (tottakai on) asiakastietokanta, jossa mun kohdalla näkyy tuo aikoinaan maksamatta jäänyt velka.

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näin itsekin sen järkeilin. Olisi toisaalta kiva tietää, kuinka pitkään nuo historiatiedot tuolla pysyvät, kun Nordealle jäi velka maksamatta vuonna 2008 muistaakseni. Ja sekin hieman ihmetyttää, ettei asuntolaina ja se kulutusluotto tuottanut maaliskuussa Nordeassa mitään ongelmia.

Nämä on muuten jänniä kun itse sain tässä joitakin kuukausia sitten luottotiedot takaisin niin en saa mitään maksuaikaa tarjoavien esim. Klarnan tai verkkokauppojen omiin maksupaikkoihin ostettua mitään. Vaikuttaakohan näihin sitten tuo historia juurikin vai pystyyköhän vielä jotain tekemään. Luottotiedot tosiaan on ja mitään maksuja ei ole näkynyt sivustoilla missä joskus jotain maksettavaa ollut. Nämäkin jänniä että esim. tuon Norwegian luottokortin sain tuosta vain mutta en 20e verkkokauppaostoksia.

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Luottoyhtiöillä on omat tietokantansa Asiakastiedon ja Bisnoden lisäksi. Ja kaipa nuo saavat sinne tallentaa mitä dataa haluavat.

Tosin @iibor ymmärtääkseni voit pyytää Nordealta tietopyynnön ja selvittää mitä dataa heillä on sinusta talletettuna.

tyoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lightning, Rangers, Vegas
Tämä on aika yleinen tapa pankeilta, jos sinulla on maksuhäiriö historiaa ja he näkevät sen maksutiedoistasi.

Nämä on muuten jänniä kun itse sain tässä joitakin kuukausia sitten luottotiedot takaisin niin en saa mitään maksuaikaa tarjoavien esim. Klarnan tai verkkokauppojen omiin maksupaikkoihin ostettua mitään. Vaikuttaakohan näihin sitten tuo historia juurikin vai pystyyköhän vielä jotain tekemään. Luottotiedot tosiaan on ja mitään maksuja ei ole näkynyt sivustoilla missä joskus jotain maksettavaa ollut. Nämäkin jänniä että esim. tuon Norwegian luottokortin sain tuosta vain mutta en 20e verkkokauppaostoksia.

Saakohan tuollaisia tietoja säilyttää nykypäivänä? Luulisi, että rikkoo tietosuojasääntöjä. Eihän se kovin reilulta kuulosta, että saa luottotiedot takaisin, mutta joka paikassa kohdellaan kuin luottotiedotonta. Norwegian oli tosiaan reilu tuossa mielessä ja minullakin on ollut jo pitkään kortti käytössä entisenä luottotiedottomana. Jännä olisi nähdä mitä tuumavaat jos pyytää omat tiedot ja pyytää poistamaan ne.

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Saakohan tuollaisia tietoja säilyttää nykypäivänä? Luulisi, että rikkoo tietosuojasääntöjä. Eihän se kovin reilulta kuulosta, että saa luottotiedot takaisin, mutta joka paikassa kohdellaan kuin luottotiedotonta. Norwegian oli tosiaan reilu tuossa mielessä ja minullakin on ollut jo pitkään kortti käytössä entisenä luottotiedottomana. Jännä olisi nähdä mitä tuumavaat jos pyytää omat tiedot ja pyytää poistamaan ne.

Joo ja se juuri jännää että itsellä oli vielä positiivisessa rekisterissä pelkkä opintolaina joka on n.9000 mutta siinähän on kuitenkin valtion takaus ja maksan sitä vain 60e/kk (ennen kuin joku mainitsee korot niin saan kelalta avustusta korkoihin joten ei kannata yhtään isommissa erissä maksaa vaikka 20v menee). Luulisi noilla tiedoilla saavan vaikka olisi vain työtön jos luottotiedot on.

Niin ja vielä pieniä ostoksia yrittänyt, eri asia olisi jos siellä olisi jo vaikka pohjalla satojen eurojen lasku ja yrittäisin vaikka telkkaria ostaa, silloin ymmärtäisin että maksuhistorialla ja nykyisillä tuloilla olisi väliä. Sehän on usein vielä mitä pienempiä ostoksia tekee niin sitä isommat todelliset korot on, jos ei maksa takaisin eräpäivän jälkeen niin parhaimmassa tapauksessa se on satojen prosenttien voittoa niille. Sekin vielä että olen ollut yrittäjänä jolloin esim. positiivisen rekisterin tietoihin ei todelliset tulot päivity.

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Jostain luin, että jos on pankille joskus jäänyt pystyyn jotain ja sen on myöhemmin maksanut takaisin, niin viisi vuotta olisi se aika, jolloin on turha hakea lainaa tai luottoa. Tosin en tiedä, onko kaikilla pankeilla tämä käytäntö (ei varmaan) ja silläkin on toki merkitys, onko laina/luotto vakuudellinen vai ei.

Onhan se tavallaan paska homma, että on lopun ikäänsä pankin silmissä luottokelvoton mutta toisaalta, saavathan nekin valita asiakkaansa.

Vaikka luottotiedot palautuukin nykyään nopeasti, laskulle ei esim. Klarnalta saa välttämättä heti, voi mennä parikin vuotta ennenkuin onnistuu.

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Toisaalta kannattaa myös muistaa asian toinen puoli, eli jos pankit ei jotain korttia tai lainaa myönnä, niin se ei ole hyökkäys hakijaa kohtaan, vaan osaltaan asiakkaankin suojelua ja realiteettien tunnustamista. On sitten tapauskohtaista kuinka varovaista tämä on. Toki pankki miettii ensin omaa riski/tuottokulmaa jokaisessa luottokeississä, mutta ei ne riskimallit, säännökset, velkarajat tms ole turhan takia olemassa. Varsinkin nykyisin kun monilla (etenkin nuorilla) tuntuu olevan aika ruusuinen kuva omasta maksukyvystään vaikka hieman iskisi tuulettimeen.

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Miten tämä tarina päättyi tai jatkui? Tunnistin heti peliriippuvaiseksi, koska itsekin olen toipuva sellainen.

Taitaa olla aika yleinen juttu, että ensin otetaan kaikki mitä irtoaa tuollaisilta kasvottomilta firmoilta, joihin velkaa jääminen ja lyhennysten laiminlyönti ei siinä vaiheessa tunnu missään. Sitten kun mistään muualta ei mitään enää irtoa niin aletaan vippailemaan kavereilta pikkuhiljaa.

Harmi kun kaverisi ei tajunnut tuossa vaiheessa, vaan lähti vielä johonkin ihan ihmejuttuun mukaan. Itellä raja kulki noissa luottofirmoissa ja niiden ollessa tapissa oli paljon parempi tunnustaa tosiasiat, kuin alkaa lainailemaan kavereilta. Osittain tähän saattoi toki vaikuttaa se, ettei millään muutamalla satasella olisi oikeasti tehnyt yhtään mitään, eikä kukaan ala sentään tonneja lainailemaan.

Suosittelen A-klinikkaa kaverillesikin, koska tuossa kusetusvaiheessa ollaan jo todella syvällä. Jos kaupan päälle ymmärrys asioista on vielä sitä luokkaa, että lähtee (vaikkakin epätoivoisena) joihinkin ilmiselviin huijauksiin voittamaan velkoja takaisin niin siitä ei kyllä taida olla rahkeita nousta omin avuin. Oireita ja seurauksia voi toki saada lievennettyä lopettamispäätösellä, mutta varsinaista sairausta ei paranneta sormia napsauttamalla ja päättämällä, että enpä minä enää uhkapelaile mitään.

Tämä homma meni aikalailla päin persettä kaikkiaan.

Kaikki kaveriporukassa tietää kuvion, eikä rahaa lainaa kukaan enempää. Paljastui, että oli lainaillut meiltä kavereilta rahaa eri verukkeilla, ja puhuttiin tuhansista euroista yhteensä.

Äidilleen oli omien sanojensa mukaan kertonut asiasta, enkä minä lähtenyt asiaa varmistamaan. Kavereiden kesken kävin homman läpi, ja siitä tämä vyyhti tavallaan purkautui.

Peliongelmainen ihminen, joka on ruvennut ottamaan kuppia viikonloput ihan tosissaan. Mutta kun ei mene hoitoon, ei mene velkaneuvontaan eikä kuuntele mitään, niin minkäs teet.

Tää on julmaa sanoa näin, mutta mulla on omat pienet lapset, vaimo, firma, harrastukset ja muu elämä, ei mulla riitä tunnit vuorokaudessa hoitamaan aikuisen kaverin asioita. Varsinkaan kun ei apua halua ottaa vastaan. Jos kaveri joskus soittaa ja sanoo että hän tarvitsee apua, niin autan kyllä. Mutta mitään taistelua minä en hänen puolesta ala tässä tilanteessa käymään.

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo

Jos sinulla on Norwegianin kortti, niin ongelmia verkkokauppaostoissa ei ole, kun voit aina maksaa sillä?

Maksuaikaa luotolle on max 45pv, Klarnat sun muut voi skipata.

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos sinulla on Norwegianin kortti, niin ongelmia verkkokauppaostoissa ei ole, kun voit aina maksaa sillä?

Maksuaikaa luotolle on max 45pv, Klarnat sun muut voi skipata.

Joo ihmetyttää silti että en voi tilata kun elisalta tai telialta jotain, muualta en saa laskulle vaikka luottotiedot on.

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Jostain luin, että jos on pankille joskus jäänyt pystyyn jotain ja sen on myöhemmin maksanut takaisin, niin viisi vuotta olisi se aika, jolloin on turha hakea lainaa tai luottoa. Tosin en tiedä, onko kaikilla pankeilla tämä käytäntö (ei varmaan) ja silläkin on toki merkitys, onko laina/luotto vakuudellinen vai ei.

Onhan se tavallaan paska homma, että on lopun ikäänsä pankin silmissä luottokelvoton mutta toisaalta, saavathan nekin valita asiakkaansa.

Vaikka luottotiedot palautuukin nykyään nopeasti, laskulle ei esim. Klarnalta saa välttämättä heti, voi mennä parikin vuotta ennenkuin onnistuu.

Tältähän tämä vähän vaikuttaa.

Kokeilin nimittäin hakea Bank Norwegianin korttia, Aktian korttia ja paria muutakin ja kaikista tuli hylky. Bank Norwegianille olin pystyssä aika pitkään ja heidän velkansa kuittaantui vasta tuossa vuosi sitten.

Mutta loppujen lopuksi en ole kovin pahoillani tästä ja tämä osoittaa vaan sen, että pankitkin välittävät siitä, etteivät ylivelkaannuta henkilöä, jolla on siihen ollut menneisyydessä taipumusta. Luottokorttia en tosiaan tarvitsisi muuhun kuin mahdollisesti matkustamiseen ja hotellivarauksiin, mutta eiköhän näistäkin selviä vaikka sitten prepaid-luottokortilla.

Katsellaan sitten muutaman vuoden päästä tilanne uusiksi.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy