Jussi77 kirjoitti:
Miksi eivät ole? Jos tuot tähän taas jotain olettamuksia lasten järjestyksestä, niin tuot omia olettamuksiasi tähän alkuperäiseen tehtävään, ole ystävällinen äläkä lisäile tosiasioita vaan ratkaise tehtävä annettujen tietojen perusteella.
Ööööööööööhhhhh... ei se ole mikään olettamus tai tehtävään lisätty tieto jos ymmärtää millaisista joukoista ratkaisu voi koostua. Menköön perkele sitten niillä majoneesipurkeilla.
Kaupassa on lasisia ja muovisia majoneesipurkkeja. Sokea tuntoaistiton henkilö menee kauppaan ja ostaa 2 purkkia. Kaupan pihalla näyttää muovikassistaan muovisen purkin. Todennäköisyydellä 1/3 myös toinen on muovinen.
Ja nyt tarkkana. Se ei ole itse keksittyä lisäystä tehtävään että miettii miten ne 2 purkkia sinne muovikassiin ovat päätyneet. Eli miten ne voivat olla sinne kassiin päätyneet?
Vaihtoehto 1) Ensin muovinen, sitten lasinen
Vaihtoehto 2) Ensin muovinen, sitten lasinen
Vaihtoehto 3) Ensin lasinen, sitten lasinen
Vaihtoehto 4) Ensin lasinen, sitten muovinen
Muita vaihtoehtoja ei ole.
Nuo ovat kaikki yhtä todennäköisiä vaihtoehtoja, eikö?
No, kun se muovinen majoneesipurkki on näytetty niin vaihtoehto 3 ei ole mahdollinen. Jää kolme vaihtoehtoa. (TÄRKEÄÄ! 3 vaihtoehtoa SIITÄ MITEN PURKIT KASSIIN PÄÄTYIVÄT, ei siis siitä että mitä pussissa on. Siihenhän on tietenkin vain 2 vaihtoehtoa.) Sinä olet sitä mieltä että kun meille on näytetty muovinen purkki niin se muuttaa alkuperäisten vaihtoehtojen todennäköisyyksiä. Ei muuta, purkit on otettu jo siellä kaupassa ja sillä hyvä.