Mainos

Vekkulien arvoitusten kysymys- ja väittelyketju

  • 49 613
  • 431

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
Sistis kirjoitti:
Sen muistan, että tentissä piti osoittaa lukujen 1 ja 2 välillä olevan yhtä paljon lukuja, kuin lukujen 3 ja 5. En vastannut mitään. Ja perusteluksi ei käy tässä, että molempien välillä on äärettömän paljon lukuja...

Väli [1,2] voidaan samoin bijektiolla kuvata väliksi [3,5], siis joukot yhtä mahtavia joten niissä yhtä paljon lukuja.

Bijektio on kuvaus, jossa jokaisella kuvapisteellä on yksi ja vain yksi alkukuva ja jokaisella lähtöjoukon pisteellä on kuvapiste.
f: A->B ja fA=B ja f(x)=f(y) jos ja vain jos x=y

Esim y=x on bijektio kun taas esim y=x^2 ei ole koska luvulla 4 on alkukuvat 2 ja -2.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
vintsukka kirjoitti:
Alkuperäinen tehtävänanto oli niin ylimalkainen että sitä ei voi ratkaista tietämättä tiettyjä tosiasioita.
Tehtävä ratkaistaankin niiden tosiasioiden pohjalta joita tehtävässä on annettu. Vain niihin perustuva ratkaisu on tähän tehtävään oikea ratkaisu, olkoonkin että olen jo todennut että kun siirrytään numeroiden näpertelemisestä pois oikeaan maailmaan ja samalla astuu mukaan joukko luonnon lakeja jotka alkuperäinen tehtävänanto sivuuttaa, varmasti myös vastaavan tehtävän lopputulema muuttuu. Olet täysin oikeassa, mutta sivuutat sen tosiasian että tämä tehtävä on vain "tehtävä" irrallaan niistä luonnonlaeista jotka sitovat meitä taas ympärillämme olevassa todellisessa maailmassa.
vintsukka kirjoitti:
Tehtävässä ei esim. kerrottu ovatko tytön ja pojan syntyminen yhtä todennäköisiä, vaan se olettamus pitää tuoda laskuun mukaan tehtävänannon ulkopuolelta.
Eikö silloin ole oikein lähteä siitä että ne ovat yhtä todennäköisiä?
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Chilango kirjoitti:
Tassa mulla taitaa menna sukset ristiin Jussin kanssa.

Eli, todennakoisyys sille etta molemmat ovat samaa sukupuolta on tuo Franchin kertoma 1/3+1/3=2/3.

Toisaalta todennakoisyys sille etta lapset ovat
a) molemmat tyttoja on 1/3
b) molemmat poikia on 1/3
c) toinen poika ja toinen tytto 1/3
Ei, vaan olet aivan samaa mieltä kanssani. Kun tuosta nyt sitten eliminoidaan vaihtoehto b (molemmat poikia) koska tehtävässä on kerrottu että ainakin toinen on tyttö ja vaihtoehto b muuttuu mahdottomaksi, meille jää kaksi vaihtoehtoa joiden mahdollisuus on 1/2 kumpikin. Olet aivan oikeassa.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Jussi77 kirjoitti:
Ei tehtävään saa lisätä mitään tietoa, jos sen haluaa ratkaista oikein,
Sanallisiin matematiikkatehtäviin tulee (lähes) aina lisätä jotakin tietoa, vaikkapa tieto siitä kuinka yhteenlaskua lasketaan. Siinähän se juuri mitataan että kuka osaa ja kuka ei.

Itsekin lisäät tehtävään tiedon siitä että valitsemasi vaihtoehdot ovat keskenään yhtä todennäköisiä 'koska ei ole syytä olettaa muuta'. Et ole perustellut valitsemaasi jakaumaa mitenkään.

Tiedon lisääminen on ihan ok, niin kuuluukin tehdä. Lähtöoletusten lisääminen ei ole ok. Se että ei pysty erottamaan oletuksia tiedoista on ihan inhimillistä.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
K. Pahero kirjoitti:
Mäkisillä on kaksi lasta, joista toinen on tyttö. Millä todennäköisyydellä myös toinen lapsi on tyttö?

Kaivanto kirjoitti:
Epäileville Tuomaille empiirinen todistus ongelmaan "Janari heitti kahdesti kruunaa ja klaavaa, toisella heitolla tuli klaava. Millä todennäköisyydellä myös toisella heitolla tuli klaava":

1. Ota kaksi kolikkoa, kynä ja paperia
2. Istu pöydän ääreen
3. Heitä molemmilla kolikoilla kruunaa ja klaavaa
4. Jos kumpikin kolikko putoaa kruunapuoli ylöspäin, heitä kolikot uudestaan
5. Jos jompikumpi heitto tai molemmat tuottavat klaavan, laita klaavapuoli ylöspäin pudonnut kolikko (molempien ollessa klaava jompikumpi niistä) sivuun ja merkkaa paperille, oliko jäljelle jäänyt kruuna vai klaava
6. Toista tämä vähintään tuhat kertaa
7. Laske kruunien ja klaavojen suhde

Jussi77:

Eroaako Kaivannon esittämä todistusketju mielestäsi jotenkin alkuperäisestä tehtävästä? Ja jos vastauksesi edelliseen on "ei", kokeilisit ihmeessä, kun kerran usko loppuu kesken.



Ranger
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
vintsukka kirjoitti:
Aivan, tulkinnasta kiinni.

Jos kysytään "Mäkisillä on kaksi lasta, joista ensimmäinen on tyttö. Millä todennäköisyydellä toinenkin on tyttö?" olisi vastaus 50%.

Jos taas kysytään "Mäkisillä on kaksi lasta, joista ainakin yksi on tyttö. Millä todennäköisyydellä molemmat ovat tyttöjä?" vastaukseksi tulee 1/3.

Ja tuo jälkimmäinen oli siis se mistä koko soppa lähti liikkeelle.
Eikö tuossa juuri kysytä tuota ensimmäistä vaihtoehtoa. "Mäkisillä on kaksi lasta, joista toinen on tyttö. Millä todennäköisyydellä myös toinen lapsi on tyttö?"

Alkaa hieman epäilyttämään, että kysymyksen esittäjä on muistanut kysymyksen tarkan muodon väärin sitä tänne kopioidessaan.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Twite kirjoitti:
Sanallisiin matematiikkatehtäviin tulee (lähes) aina lisätä jotakin tietoa, vaikkapa tieto siitä kuinka yhteenlaskua lasketaan. Siinähän se juuri mitataan että kuka osaa ja kuka ei.
Ei lisätä muuttujia, eikä olettamuksia. Eletään matemaattisten lakien mukaan.
Twite kirjoitti:
Itsekin lisäät tehtävään tiedon siitä että valitsemasi vaihtoehdot ovat keskenään yhtä todennäköisiä 'koska ei ole syytä olettaa muuta'. Et ole perustellut valitsemaasi jakaumaa mitenkään.
Siksi, että kun listataan vaihtoehtoja niin tottakai lähtökohta on että jokainen niistä on samanarvoinen ellei toisin mainita.
Twite kirjoitti:
Tiedon lisääminen on ihan ok, niin kuuluukin tehdä. Lähtöoletusten lisääminen ei ole ok. Se että ei pysty erottamaan oletuksia tiedoista on ihan inhimillistä.
Ei ole ok. Prosessi voidaan suorittaa, eli tehtävä ratkaista mutta tehtävän lopputulokseen vaikuttavaa tietoa ei voi lisätä omasta päästä sillä silloin vastaus ei vastaa enää alkuperäistä tehtävää josta tuo lisätty tieto puuttuu.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
ranger kirjoitti:
Jussi77:

Eroaako Kaivannon esittämä todistusketju mielestäsi jotenkin alkuperäisestä tehtävästä? Ja jos vastauksesi edelliseen on "ei", kokeilisit ihmeessä, kun kerran usko loppuu kesken.



Ranger
Ei eroa käytännössä, mutta en jaksa alkaa heittelemään kotonani kolikkoa. Kaivanto osoitti tuossa täsmälleen oikein, että on mahdollista saada kolme vaihtoehtoa:

1) 1-1 tasapeli kruunan ja klaavan välillä
2) 2-0 voitto kruuna
3) 0-2 voitto klaava

Jokainen näistä on täsmälleen yhtä mahdollinen lopputulos. Aivan kuten olen osoittanut myös lasten sukupuolijakauman suhteen:

1) 1-1 tasapeli tytön ja pojan välillä
2) 2-0 voitto tyttö
3) 0-2 voitto poika

Kaivanto on tässä osoittanut testillään että juuri näin tuo homma toimii.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Jussi77 kirjoitti:
Tehtävä ratkaistaankin niiden tosiasioiden pohjalta joita tehtävässä on annettu. Vain niihin perustuva ratkaisu on tähän tehtävään oikea ratkaisu, olkoonkin että olen jo todennut että kun siirrytään numeroiden näpertelemisestä pois oikeaan maailmaan ja samalla astuu mukaan joukko luonnon lakeja jotka alkuperäinen tehtävänanto sivuuttaa, varmasti myös vastaavan tehtävän lopputulema muuttuu. Olet täysin oikeassa, mutta sivuutat sen tosiasian että tämä tehtävä on vain "tehtävä" irrallaan niistä luonnonlaeista jotka sitovat meitä taas ympärillämme olevassa todellisessa maailmassa.
Jos perustelet asian noin, saanen huomauttaa että alkuperäisessä tehtävänannossa ei esim. mainittu, montako eri vaihtoehtoa lapsen sukupuolelle on olemassa. Teit vain todellisen maailman perusteella oletuksen että vaihtoehtoja on kaksi, tyttö ja poika.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
vintsukka kirjoitti:
Jos perustelet asian noin, saanen huomauttaa että alkuperäisessä tehtävänannossa ei esim. mainittu, montako eri vaihtoehtoa lapsen sukupuolelle on olemassa. Teit vain todellisen maailman perusteella oletuksen että vaihtoehtoja on kaksi, tyttö ja poika.
Näin tosiaan tein. ;) Tehtävä ei muutu lopputulemaltaan jos tehtävänannossa mainitaan nämä kaksi sukupuolivaihtoehtoa jotka näyttävät kelvanneen myös kaikille muille. Sen sijaan minäkin olen samaa mieltä siitä että tehtävän lopputulema muuttuu jos tehtävänannossa viitataan lasten järjestykseen tai kerrotaan toisen olevan vanhempi kuin toisen. Tämmöisen tiedon pohjalta meillä on paljon enemmän tietoa jonka pohjalta lähteä ratkaisemaan tehtävää - mutta olet varmasti siitä samaa mieltä, että jos tehtävään on lisätty aspekteja, niin kyseessähän ei ole enää sama tehtävä.
 

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
Jussi77 kirjoitti:
Ei, vaan olet aivan samaa mieltä kanssani. Kun tuosta nyt sitten eliminoidaan vaihtoehto b (molemmat poikia) koska tehtävässä on kerrottu että ainakin toinen on tyttö ja vaihtoehto b muuttuu mahdottomaksi, meille jää kaksi vaihtoehtoa joiden mahdollisuus on 1/2 kumpikin. Olet aivan oikeassa.

Joo, samaa mielta ollaan vastauksesta tuohon alkuperaiseen kysymykseen.

Taisin kuitenkin jossain viestissa nahda sun vastauksena 1/2 kysymykseen jossa kysyttiin todennakoisyytta sille etta molemma on samaa sukupuolta.
Tais Franci tuota korjatakkin josta sitten otin tuon oman vastauksen.
En nyt loyda ko. viestia, voi olla etta erehdyinkin.
 

Kaivanto

Jäsen
Jussi77 kirjoitti:
Kaivanto osoitti tuossa täsmälleen oikein, että on mahdollista saada kolme vaihtoehtoa:

1) 1-1 tasapeli kruunan ja klaavan välillä
2) 2-0 voitto kruuna
3) 0-2 voitto klaava

Jokainen näistä on täsmälleen yhtä mahdollinen lopputulos. Aivan kuten olen osoittanut myös lasten sukupuolijakauman suhteen:

En ole (vakavissani) väittänyt saati osoittanut, että jokainen noista olisi yhtä mahdollinen lopputulos.

Jos olet sitä mieltä, että ne ovat yhtä todennäköisiä, olet samalla myös sitä mieltä, että on yhtä todennäköistä saada kymmenellä heitolla kymmenen peräkkäistä kruunaa kuin viisi klaavaa ja viisi kruunaa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jussi77 kirjoitti:
Jokainen näistä on täsmälleen yhtä mahdollinen lopputulos. Aivan kuten olen osoittanut myös lasten sukupuolijakauman suhteen:

1) 1-1 tasapeli tytön ja pojan välillä
2) 2-0 voitto tyttö
3) 0-2 voitto poika

Kaivanto on tässä osoittanut testillään että juuri näin tuo homma toimii.

Ettes nyt kiusaa vaan? Ei tarvitse heittää kolikoita, sen kun lähdet siitä oletuksesta että tyttö ja poika ovat kummatkin 0,50 todennäköisyydellä, ja laske siitä eri vaihtoehdot erikseen.

Eli syntyy poika 0,50 ja sen jälkeen poika 0,50, joten kaksi poikaa on 25%
Sitten tyttö 0,50 ja tyttö 0,50, joten kaksi tyttöä on 25%
Sitten poika 0,50 jonka jälkeen tyttö 0,50
ja viimeisenä mahdollisena yhdistelmänä tyttö 0,50 jonka jälkeen poika 0.50.

Näin tyttö-poika/poika-tyttö on 25%+25% eli 50%.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Chilango kirjoitti:
Joo, samaa mielta ollaan vastauksesta tuohon alkuperaiseen kysymykseen.

Taisin kuitenkin jossain viestissa nahda sun vastauksena 1/2 kysymykseen jossa kysyttiin todennakoisyytta sille etta molemma on samaa sukupuolta.
Tais Franci tuota korjatakkin josta sitten otin tuon oman vastauksen.
En nyt loyda ko. viestia, voi olla etta erehdyinkin.
Et erehtynyt siinäkään, vaan vastasinkin tuolla että jos vaihtoehdot ovat samaa sukupuolta tai eri sukupuolta, on mahdollisuus yksi kahdesta. Kuitenkin, tässä meillä on erilainen kysymys, kysymys on samaa sukupuolta tyttö, samaa sukupuolta poika vai eri sukupuolta jolloin mahdollisuus on yksi kolmesta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
redlate kirjoitti:
Väli [1,2] voidaan samoin bijektiolla kuvata väliksi [3,5], siis joukot yhtä mahtavia joten niissä yhtä paljon lukuja.

Bijektio on kuvaus, jossa jokaisella kuvapisteellä on yksi ja vain yksi alkukuva ja jokaisella lähtöjoukon pisteellä on kuvapiste.
f: A->B ja fA=B ja f(x)=f(y) jos ja vain jos x=y

Esim y=x on bijektio kun taas esim y=x^2 ei ole koska luvulla 4 on alkukuvat 2 ja -2.

Joo, jotain tämänkaltaista perustelua meille taidettiin silloin syksyllä 2001 kertoa. Meni silloinkin vähän yli hilseen, ja menee se vieläkin. Onneksi en tarvitse näitä joukkojen mahtavuuksia ja bijektioita työelämässä. Äskettäin kaivoin ihan piruuttani hetkeksi tuon Algoritmimatematiikan kirjan hyllystä, ja selasin pari kohtaa sieltä...

Hetkinen, joo... kyllä. Hiljalleen alan tajuamaan tuon bijektion ja mahtavuuden välisen yhteyden. Sitä en tajua, miten nuo välit [1,2] ja [3,5] voitaisiin kuvata bijektioilla samaksi, mutta toisaalta, eipä sillä kai ole niin väliäkään.

Noh, tässä harmaassa matematiikassa ei onneksi rivi-DI:n (tai rivi-DI-opiskelijan) tarvitse loistaa, riittää, kun osaa integroida ja derivoida ja ymmärtää Fourier-analyysin perusteet... tietokone kuitenkin laskee kaiken meidän puolesta.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Jussi77 kirjoitti:
Sen sijaan minäkin olen samaa mieltä siitä että tehtävän lopputulema muuttuu jos tehtävänannossa viitataan lasten järjestykseen tai kerrotaan toisen olevan vanhempi kuin toisen.

Ei tarvitse kertoa mitään järjestyksestä tai iästä. Riittää, että kerrotaan toisen olevan ERI kuin toisen ja niinhän siinä kerrottiinkin. Edellissivun lopussa mainitsinkin, että eroaa hedelmäesimerkistäsi siksi, että tässä puhutaan kahden "hedelmän" kombinaatioista, ei yksittäisistä hedelmistä. Siksi kaikki vaihtoehdot eivät ole yhtä todennäköisiä, vaikka molemmat "hedelmät" sitä ovatkin.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Kaivanto kirjoitti:
En ole (vakavissani) väittänyt saati soittanut, että jokainen noista olisi yhtä mahdollinen lopputulos.
Mutta näin kuitenkin on. :)
Kaivanto kirjoitti:
Jos olet sitä mieltä, että ne ovat yhtä todennäköisiä, olet samalla myös sitä mieltä, että on yhtä todennäköistä saada kymmenellä heitolla kymmenen peräkkäistä kruunaa kuin viisi klaavaa ja viisi kruunaa.
Periaatteessa, eikös näin olekin? Jokainen heitto on samanlaisen sattuman varassa kuin muutkin joten jotta saataisiin tietynlainen ketju heittoja vaatii yhtäläiset onnistumiset - haluttiimpa sitten samoja tai eri tuloksia.
mjr kirjoitti:
Ettes nyt kiusaa vaan? Ei tarvitse heittää kolikoita, sen kun lähdet siitä oletuksesta että tyttö ja poika ovat kummatkin 0,50 todennäköisyydellä, ja laske siitä eri vaihtoehdot erikseen.

Eli syntyy poika 0,50 ja sen jälkeen poika 0,50, joten kaksi poikaa on 25%
Sitten tyttö 0,50 ja tyttö 0,50, joten kaksi tyttöä on 25%
Sitten poika 0,50 jonka jälkeen tyttö 0,50
ja viimeisenä mahdollisena yhdistelmänä tyttö 0,50 jonka jälkeen poika 0.50.

Näin tyttö-poika/poika-tyttö on 25%+25% eli 50%.
Hei - et vain halua ymmärtää niin miksi sitten edes huutelet? En aio esittää jälleen kerran tuota samaista tapaa laskea jonka olen laittanut jo useita kertoja, sinullekin nimimerkkikohtaisesti vastattuna kertaalleen.

Taitaa kuitenkin olla - taas kerran sinun kohdallasi - kyse puhtaasti mielipiteen esittäjästä, eikä suinkaan itse mielipiteestä.
 

Franchi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, ACF Fiorentina
Chilango kirjoitti:
Joo, samaa mielta ollaan vastauksesta tuohon alkuperaiseen kysymykseen.

Taisin kuitenkin jossain viestissa nahda sun vastauksena 1/2 kysymykseen jossa kysyttiin todennakoisyytta sille etta molemma on samaa sukupuolta.
Tais Franci tuota korjatakkin josta sitten otin tuon oman vastauksen.
En nyt loyda ko. viestia, voi olla etta erehdyinkin.
Kyllä se viesti sieltä edelleen löytyy, jossa Jussi jo aivan oikein päätteleekin (tosin muiden päätelmiensä kanssa ristiriidassa), että on 50% mahdollisuudet saada samaa sukupuolta olevat lapset. Ja tuonhan sitten voi jakaa kätevästi kahdeksi 25% osaksi (poika-poika, tyttö-tyttö). Näethän kuinka liittolaisesi sekoilee, älä usko häntä! :)
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Jussi77 kirjoitti:
Periaatteessa, eikös näin olekin? Jokainen heitto on samanlaisen sattuman varassa kuin muutkin joten jotta saataisiin tietynlainen ketju heittoja vaatii yhtäläiset onnistumiset - haluttiimpa sitten samoja tai eri tuloksia.


Kyllä, jokaisella ketjulla on sama todennäköisyys, mutta muutamilla tuloksilla on enemmän "ketjuja" pelissä kuin toisilla.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Franchi kirjoitti:
Kyllä se viesti sieltä edelleen löytyy, jossa Jussi jo aivan oikein päätteleekin (tosin muiden päätelmiensä kanssa ristiriidassa), että on 50% mahdollisuudet saada samaa sukupuolta olevat lapset. Ja tuonhan sitten voi jakaa kätevästi kahdeksi 25% osaksi (poika-poika, tyttö-tyttö). Näethän kuinka liittolaisesi sekoilee, älä usko häntä! :)
Kyse on kahdesta eri tehtävästä. Suomi on yksi viidestä pohjoismaasta mutta yksi 44 euroopan maasta. Huomaatko eron?
Mane kirjoitti:
Ei tarvitse kertoa mitään järjestyksestä tai iästä. Riittää, että kerrotaan toisen olevan ERI kuin toisen ja niinhän siinä kerrottiinkin.
Ei suinkaan, tämä on vain olettamus jota menet lisäilemään tehtävään omin päin. Vaikka lapset ovat eri lapsia, ei mikään matemaattinen laki määrää erittelemään noita eri järjestyksiin.

Ainoa oikea tapa tarjotun informaation perusteella on muodostaa valintatehtävä, jonka olen esittänyt toistuvasti tässä ketjussa ja eliminoidan sieltä kahden pojan vaihtoehto jolloin jäljelle jää kaksi tasavahvaa vaihtoehtoa ja todennäköisyys kummallekin sukupuolelle on 50%.

Nyt lupaan ja vannon poistuvani tästä ketjusta vastaamasta samaan piiri-pieni-pyörii -leikkiin enää, vaikka heittäisitten miten mielenkiintoisia provoja. Hyvää yötä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jussi77 kirjoitti:
Hei - et vain halua ymmärtää niin miksi sitten edes huutelet? En aio esittää jälleen kerran tuota samaista tapaa laskea jonka olen laittanut jo useita kertoja, sinullekin nimimerkkikohtaisesti vastattuna kertaalleen.

Taitaa kuitenkin olla - taas kerran sinun kohdallasi - kyse puhtaasti mielipiteen esittäjästä, eikä suinkaan itse mielipiteestä.

Tuota, sinähän taisit olla niitä työväen presidentin kannattajia vai miten tuntuu niin tutulta? Mutta en minä nyt oikeasti kyllä tästä haluaisi inttää - tämä kysymys on sinun kannaltasi ehkä vähän nolosti täysin yksiselitteinen. Yhtä hyvin voisit alkaa väittelemään kymmenen kertotaulusta.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Jussi77 kirjoitti:
Nyt lupaan ja vannon poistuvani tästä ketjusta vastaamasta samaan piiri-pieni-pyörii -leikkiin enää, vaikka heittäisitten miten mielenkiintoisia provoja. Hyvää yötä.
Ihan oikeasti tahtoisin ymmärtää että mitä sinä oikein ajat takaa. Ei pysty.

Olen melkoisen varma että itse ajattelet meistä muista samoin. Olet mielestäsi yhtä oikeassa kuin muutkin. Sen varmasti myönnät että vähintään jompikumpi näkökanta on väärin eikä asiaa voi perustella millään mielipide-erolla.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Ihan oikeasti hei, kannattaako tätä enää edes yrittää selittää ihmiselle, joka todistettavasti ei osaa todennäköisyyslaskentaa?

Tuo todennäköisyys on jo niin moneen kertaan osoitettu olevan 1/3, että jos se ei vieläkään mene perille niin antakaa olla. Hauska ketjuhan tämä on, mutta rajansa kaikella...
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Kaivanto kirjoitti:
Jos olet sitä mieltä, että ne ovat yhtä todennäköisiä, olet samalla myös sitä mieltä, että on yhtä todennäköistä saada kymmenellä heitolla kymmenen peräkkäistä kruunaa kuin viisi klaavaa ja viisi kruunaa.
Tarkennan vielä että tarkoitatko viisi klaavaa ja viisi kruunaa missä tahansa järjestyksessä vai heitot 1-5 klaava, heitot 6-10 kruuna?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös