Vegaanit – löytyykö ymmärrystä kasvissyöjille?

  • 201 858
  • 2 049
Ei tietenkään. Mutta on se syykin merkitsevä. Ennen kasvisruoka oli tiedostamaton köyhyyden sanelema pakko, nykyään se on ideologinen valinta. Jos kärjistäen sanotaan, niin ennen vähävarainen olisi ollut tyytyväinen saadessaan prosessoitua lihaa, nykyään hänellä ei ole välttämättä muuta vaihtoehtoa. Näin ne ajat muuttuvat.


Tuo mainitsemasi äiä ei välitä tippaakaan ideologiasta, hän syö lihaa koska on aina ennenkin syönyt. Jos tuota äiää joku häiritsee, niin ne, jotka tekevät lihansyönnistä ideologisen kysymyksen. Äiälle se on vain ruuansulatuksellinen kysymys. Eli menkää vihreät pujopartahipit nyt muualle, äiä ei jaksa teidän maailmantuskaanne kuunnella.

Pitää muistaa, että syyllistäminen ei yleensä toimi. Itse muutin ruokavaliotani puhtaasti itsekkäistä syistä. Koin, että siitä on minulle etua. Ei tuo ajattelutapa toimi kaikissa noinkaan, että yksityisellä ratkaisulla voi olla jotain yleistä hyötyä. Yksityisautoilua en aio lopettaa, koska sen lopettaminen ei millään lisää omaa hyvinvointiani, päinvastoin se vähentää sitä. Vähän voi vielä kokeilla verottaa lisää, kyllä talous kestää. Ja hymiö tähän.

Ei kukaan ole ketään syyllistänyt. Se, että sä koet sellaista, ei tarkoita, että sitä tapahtuu. Toki se on aina hauskaa, kun joku kokee niin tapahtuvan sen takia, että omatunto soimaa. Kiitos!

Koulussa yleisesti opetetaan aika paljon asioita. Ihan ruokailunkin kohdalla on hyvin erilaisia ruokia. Siellä on erilaisista kulttuureista ruokia paljonkin. Silti tuntuu, että vain liha herättää ongelmia ihmisille. Kaikilla niillä on myös opetustarkoitusta.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Jännä miten kasvisruuan edistäminen on ideologiaa kun samaan aikaan poliittisesti ylläpidetään alihintaista lihatuotantoa. Tiede on kuitenkin todistanut, että nykyinen lihan kulutus on haitallista sekä syöjälleen että planeetalle. Mutku vihreä mafia jne.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ei kukaan ole ketään syyllistänyt. Se, että sä koet sellaista, ei tarkoita, että sitä tapahtuu. Toki se on aina hauskaa, kun joku kokee niin tapahtuvan sen takia, että omatunto soimaa. Kiitos!
Jos olet sitä mieltä, ettei lihansyönnistä nykyään syyllistetä, niin elät kaiketi jossain kuplassa. Postinumero lienee jotain 00530 tai sinne päin.

Minähän en sanonut mitenkään itse syyllistyneeni mihinkään, koska olen korjannut syömisiäni ihan omasta tahdostani. Toki muutama luoti on väistämättä, kun syön vielä kanaa ja kalaa. Mutta muistaakseni puhuin edellisessä viestissäni siitä kuvitteellisesta äiästä, jota ei tippaakaan kiinnosta hippien ulinat. Sellaisia tyyppejä on olemassa, eivätkä ne mihinkään katoa. Ne syövät lihaa sitä enemmän, mitä äänekkäämmin sitä vastustetaan.

Silti tuntuu, että vain liha herättää ongelmia ihmisille.
Ongelmia aiheuttaa vain sen puute, jos se ei ole tasavertaisena vaihtoehtona.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Mun mielestä keskustelu esimerkiksi koulujen kasvisruokapäivistä on huvittavaa. Niitä on aina ollut. Väitän, että 50-60-luvulla paljon enemmän kuin nyt. Ei niistä vain puhuttu kasvisruokapäivinä. Omassa 90-luvun lapsuudessa oli koulussa välillä ohrapuuroa, välillä pinaattilettuja, välillä kesäkeittoa tai pinaattikeittoa. Uskoakseni kaikki noista on kasvisruokia.

Toki joku voi olla maksamastaan ruoasta sitten eri mieltä. Se on jo eri asia, mutta kouluun tai vastaavaan liittyen naurettavaa.

No en lähtis ehkä tuohon, että ohrapuuro(hyvää kyllä) tai pinaattiletut(nam) vaihdettaisiin sellaisten ruokien tilalle, josta saa riittävästi proteiinia. Kyllä sen aterian pitää sitten sisältää riittävästi kasvisproteiinia sitten. Sikäli kannatan kyllä kasvissyönnin lisäämistä, koska on ekologisesti sekä eläinten kannalta perusteltua, mutta myös osittain terveydenkin.


Tai eihän noita siis mitään vaihdeta, kun niitä omassakin lapsuudessa koulussa syötiin, vaikka kasvissyönnistä ei niin paljon puhuttukkaan.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mun mielestä keskustelu esimerkiksi koulujen kasvisruokapäivistä on huvittavaa. Niitä on aina ollut. Väitän, että 50-60-luvulla paljon enemmän kuin nyt. Ei niistä vain puhuttu kasvisruokapäivinä. Omassa 90-luvun lapsuudessa oli koulussa välillä ohrapuuroa, välillä pinaattilettuja, välillä kesäkeittoa tai pinaattikeittoa. Uskoakseni kaikki noista on kasvisruokia.

Toki joku voi olla maksamastaan ruoasta sitten eri mieltä. Se on jo eri asia, mutta kouluun tai vastaavaan liittyen naurettavaa.
Muistan ensimmäisen kouluruokailuni "menyyn" erinomaisen hyvin. Tapahtui Porissa, silloin kun koulun nimi oli vielä kansakoulu:

- lautasellinen riisipuuroa (lisää tuotiin jos viittasi)
- kaksi sentin paksuista viipaletta teemakkaraa
- yksi voinappi
- näkkileipää rajattomasti
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitäs vegaanisia herkkuja jengin joulupöytiin kuuluu? Itse syön fisua, joten aiemmin olen hyvin pärjäillyt ilman mitään varsinaisia lihan korvikkeita, mutta ajattelin nyt antaa mahdollisuuden näille vegaanisille kinkun korvikkeille.

Tätä Vönerin jouluvarrastan olen miettinyt llähinnä siitä syystä, että ko. putiikin muut tuotteet ovat helvetin hyviä: VÖNER JOULUVARRAS SINAPPIKUORRUTTEELLA

Myös Santun seitanin Juhlaseitania olen kuullut kehuttavan: Tuotteet ~ Santun Seitan

Tähän voi mielellään myös ilmoittaa, jos ei todellakaan aio antaa mahdollisuutta tällaiselle pelleilylle.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Mitäs vegaanisia herkkuja jengin joulupöytiin kuuluu? Itse syön fisua, joten aiemmin olen hyvin pärjäillyt ilman mitään varsinaisia lihan korvikkeita, mutta ajattelin nyt antaa mahdollisuuden näille vegaanisille kinkun korvikkeille.

Tätä Vönerin jouluvarrastan olen miettinyt llähinnä siitä syystä, että ko. putiikin muut tuotteet ovat helvetin hyviä: VÖNER JOULUVARRAS SINAPPIKUORRUTTEELLA

Myös Santun seitanin Juhlaseitania olen kuullut kehuttavan: Tuotteet ~ Santun Seitan

Tähän voi mielellään myös ilmoittaa, jos ei todellakaan aio antaa mahdollisuutta tällaiselle pelleilylle.

Nyt pääsen kerrankin sanomaan, että LIHAA sen olla pitää! Mä olen semmoinen kasvissyönnin puolelle lipunut tyyppi, joka ei kuitenkaan jätä ottamatta anopin laittamaa lihasoppaa jos sitä tarjotaan. Arjessa menen kala-kasvis-eväällä, mutta joulu on sellainen juhla, että silloin menee myös lihaa vähän. Kinkut olen jättänyt jo vuosia sitten rauhaan ja joulupöydän liha on sitten jotain hirvipaistia tms. Suvun joulupöydästä löytyy myös erilaisia lihankorvikkeita kun en ole ainoa siihen suuntaan kallellaan oleva. Ihan napakymppiin osunutta lihan korviketta en ole vielä tavannut, mutta koska Vöner kyllä uppoaa, niin tuota linkkaamasi varrasta voisi kyllä kokeilla tänä jouluna. Joulu on siinä mielessä helppo juhla, että silloin on tarjolla niin montaa sorttia, että liha on helppo jättää pois jos sitä ei kaipaa ja joulupöytään voi tuoda kokeiltavaksi jotain uutta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mitäs vegaanisia herkkuja jengin joulupöytiin kuuluu? Itse syön fisua, joten aiemmin olen hyvin pärjäillyt ilman mitään varsinaisia lihan korvikkeita, mutta ajattelin nyt antaa mahdollisuuden näille vegaanisille kinkun korvikkeille.

Tätä Vönerin jouluvarrastan olen miettinyt llähinnä siitä syystä, että ko. putiikin muut tuotteet ovat helvetin hyviä: VÖNER JOULUVARRAS SINAPPIKUORRUTTEELLA

Myös Santun seitanin Juhlaseitania olen kuullut kehuttavan: Tuotteet ~ Santun Seitan

Tähän voi mielellään myös ilmoittaa, jos ei todellakaan aio antaa mahdollisuutta tällaiselle pelleilylle.
Kala- ja juustovoittoinen setti meilläkin, ehkä joku kalkkunan savustettu rintafilee siihen joulunpyhien vieraita ja satunnaista lihanhimoa tyydyttämään. Tytär ei kuitenkaan syö edes kalaa, joten varmaan jotain vaihtoehtoproteiinia tulee mietittyä, mutta en vielä tiedä, mitä.

Tuo Santun Seitan on hyvää lastuina, mutta juhlaseitan ei pääse viimevuotisen perusteella joulupöytään. Sen sijaan odotan innolla Santun Vegvurstin ilmestymistä lähikaupan valikoimiin, sen verran hyvää palautetta olen lukenut ja kuullut. Santun tuotteista myös majoneesit ovat omaan makuuni.
---
Hummus on kilahtanut itselläni nuppiin vahvasti ja varsinkin Lidlistä sitä tulee kannettua kotiin joka kerta. Se 1.99e hummus on omaan makuuni erinomainen. Itsekin tulee toisinaan tehtyä, mutta olen keittiön puolella sen verran laiskistunut, että tahtoo jäädä max. viikonloppujen jutuiksi.

Muutenkin meze-tyylinen safka on meillä aika isossa roolissa. Fetaa, oliiveja, hummusta ja muita tahnoja, kreikkalaista jogurttia sekä falafeleja löytyy vakiona kaapeista ja siihen sitten joko salaatti, tortilloita tahi molemmat kumppaniksi. Nopeaa, helppoa, hyvät ravintoarvot ja maistuu.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Nyt pääsen kerrankin sanomaan, että LIHAA sen olla pitää! Mä olen semmoinen kasvissyönnin puolelle lipunut tyyppi, joka ei kuitenkaan jätä ottamatta anopin laittamaa lihasoppaa jos sitä tarjotaan.
Itseäni lainaten ja otsikkoon vastaten: löytyy ymmärrystä. Tuli sitten laitettua hyvää poroa joulupöytään (ja kun hyvää oli, niin otettua reilusti) ja kun ainakaan vuoteen ei ole tullut syötyä kerralla reilua liha-annosta, niin seuraukset tunsi pakissa koko yön. Elimistö näköjään tottuu vähitellen ruokavalioon ja jos sitä sotketaan äkkiseltään, niin seuraukset tuntuu. Sama pätee varmasti molempiin suuntiin eli myös jos joka aterialla lihaa syövä yrittää lopettaa kerrasta. Siinäkin elimistö varmasti protestoi ensialkuun. Kyse on siitä mihin suoliston bakteerit ovat tottuneet.
 
Itseäni lainaten ja otsikkoon vastaten: löytyy ymmärrystä. Tuli sitten laitettua hyvää poroa joulupöytään (ja kun hyvää oli, niin otettua reilusti) ja kun ainakaan vuoteen ei ole tullut syötyä kerralla reilua liha-annosta, niin seuraukset tunsi pakissa koko yön. Elimistö näköjään tottuu vähitellen ruokavalioon ja jos sitä sotketaan äkkiseltään, niin seuraukset tuntuu. Sama pätee varmasti molempiin suuntiin eli myös jos joka aterialla lihaa syövä yrittää lopettaa kerrasta. Siinäkin elimistö varmasti protestoi ensialkuun. Kyse on siitä mihin suoliston bakteerit ovat tottuneet.

Joo, ei vatsa oikein lihaa kestä enää vuosien jälkeen. Mä en kokeillut kuin varmaan 50 grammaa poroa tuossa joku aika sitten ja tuntui. Mutta yksi asia, mikä noin muutenkin lihan lopettamisessa ollut miellyttävää. Lihasta tulee usein vatsaan sellainen olo kuin siellä olisi kivi. Sitä tunnetta ei ole ollut kertaakaan sen jälkeen.
 

444

Jäsen
Mitäs vegaanisia herkkuja jengin joulupöytiin kuuluu? Itse syön fisua, joten aiemmin olen hyvin pärjäillyt ilman mitään varsinaisia lihan korvikkeita, mutta ajattelin nyt antaa mahdollisuuden näille vegaanisille kinkun korvikkeille.

Tätä Vönerin jouluvarrastan olen miettinyt llähinnä siitä syystä, että ko. putiikin muut tuotteet ovat helvetin hyviä: VÖNER JOULUVARRAS SINAPPIKUORRUTTEELLA

Myös Santun seitanin Juhlaseitania olen kuullut kehuttavan: Tuotteet ~ Santun Seitan

Tähän voi mielellään myös ilmoittaa, jos ei todellakaan aio antaa mahdollisuutta tällaiselle pelleilylle.
Itse olen tällainen osa-aikavegaani, eli syön mielelläni vegaanista ruokaa, jos joku muu sen tekee. Omaan taitopakkiin kuuluu käytännössä vain hummuksen teko (ja törkeän hyvää teenkin), mutta moni vegaaninen proteiini ei vain minun valmistamanani maistu riittävän hyvältä. Tofua en ole koskaan oppinut syömään, härkiksen koostumus on turhan jännä ja nyhtökauraa ei läheskään joka kaupasta tästä pikkukylästä saa. Useimmiten lounas on salaattia esim. fetalla tai mozzarellalla, jolloin se ei tietenkään ole vegaanista, mutta lihatonta kuitenkin.

Ja sitten se syy, miksi lainasin tätä viestiä. Yhden joulun olen viettänyt vegaanisesti, ja vaikka tästäkin on lähes 10 vuotta, niin en ole edes yrittänyt uudestaan. ”Kinkku” oli jokin epämääräinen seitanmöhkäle, ja vaikka seitanista voi saada ihan hyvääkin (ja jos haluaa vetää gluteeniöverit, niin sopii myös siihen), niin tuo oli jotain aivan kamalaa. Ja kun munatonta sinappia ei ollut tyrkyllä, niin sitä makua ei vain saanut peitettyä. Ja kun suutuntuma oli mitä oli, niin ihan äkkiä en osta moista enää joulupöytään. Lisäksi esim. perunalaatikon puuttuminen tuntuu vain niin väärältä. Ja ajatus siitä, että sen tekisi johonkin kauramaitoon ja margariiniin tuntuu vielä vääremmältä. Toki jos joku vegaanisen perunalaatikon osaa tehdä (mielellään hyvän), niin olen valmis maistamaan.
Muista ko. joulun ruoista mainittakoon porkkala, eli porkkanasta valmistettu ”graavilohi”. Oli itse asiassa yllättävän hyvää; näytti graavilohelta, mutta koostumus ja maku toki olivat ihan muuta.

Ehkä suurin ongelma vegaanisessa joulussa on se, että moni niistä perinteisistä ruoista on sellaisia, että syön niitä mielelläni, mutta vain kerran vuodessa (1-3 päivää joulun aikana), ja niiden vegaaniset korvikkeet eivät vain maistu. Esim. paahtoleipä voilla ja mädillä (seassa smetanaa) ei vain toimi vegaanisena. Caviart ei ole pahaa, mutta ei se aja samaa asiaa kuin kirjolohenmäti smetanalla ja sipulilla. Samoin sienisalaatin maitopohjaiset lisukkeet vain ovat parempia kuin vegaaniset veljensä. Jos oman mindsetin saisi muutettua niin, että jouluna söisi vain vegaanista ruokaa ja nuo jouluherkut sitten vaikka uudenvuoden kinkereissä, niin voisi onnistua, mutta muuten ei oikein millään. Ja niin hyvä ihminen minä en ole, että kieltäisin itseltäni herkuttelun jouluna. Vuosi vuodelta olen jopa oppinut paremmin sen, että myös pieni määrä näitä ruokia riittää viemään nälän. Eilen riitti yksi kinkkusiivu, muutama lusikallinen laatikoita (lanttulaatikko tosin aiheuttaa oksennusrefleksin jo hajuna), muutama mätivoileipä ja hitokseen rosollia. Kaikki meni hyvin jälkiruokaan asti, ja se olikin sitten serkun laatima vaniljapannacotta. Pieni mutta tymäkkä annos, ja ruoan jälkeinen kooma olikin jo valmis.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
syökööt aikuiset mitä vaan, mutta on löytynyt evidenssiä, että lapsille vegaaninen ruokavalio ei sovi:
Ja tulos oli, että jo yksi kananmuna viikossa riittää lapselle sitä eläinpuolta. Voisi hiukan horjuttaa paatuneimpien lihansyöjien käsitystä lihan tarpeesta, jos ei olisi otsikoitu kovin raflaavasti.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ja tulos oli, että jo yksi kananmuna viikossa riittää lapselle sitä eläinpuolta. Voisi hiukan horjuttaa paatuneimpien lihansyöjien käsitystä lihan tarpeesta, jos ei olisi otsikoitu kovin raflaavasti.
Ei leipäteksissäkään tuollaisesta mainintaa, joten vika ei ole pelkässä otsikoinnissa.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Ei leipäteksissäkään tuollaisesta mainintaa, joten vika ei ole pelkässä otsikoinnissa.
Totta, olet oikeassa, vika on iltapäivälehden koko uutisessa! Luin itse uutisen Hesarista, jossa tutkimuksen tekijä Anu Suomalainen-Wartiovaara toteaa: ”Toisaalta jo pieni määrä eläinperäistä ravintoa näytti muuttavan tilannetta. Tällainen voisi olla esimerkiksi yksi kananmuna viikossa.”
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Ravitsemuskeskustelussa ärsyttää, että jotkut on niin kovasti sitä mieltä, että vegaaniruokavalio on kaikkein oikein ja se yksi ja ainoa paras. Sitten on taas se puoli, jonka mukaan paras ja ainoa oikea malli on olla ketogeenisellä ruokavaliolla, eli hiilihydraatteja ei käytännössä saa syödä juuri ollenkaan. Tai vaikka vegaani, joka on sitä mieltä että lehmänmaito on pahasta eikä sitä ihminen tarvitse, mutta sitten kasvismaitoa kyllä tarvii. Totuushan on se, että ei ole olemassa mitään yksittäistä ruoka-ainetta, jota ihmisen on pakko syödä. Oli se sitten kurkku, paprika, lehmänmaito, kasvismaito tai vaikka kananmunat. Eikä ole olemassa myöskään mitään yhtä ainoaa ja oikeaa ruokavaliota, vaan aika monella mallilla voi syödä terveellisesti. Ihan jo virallisia ravitsemussuosituksia katsomalla tämän huomaa, että sen ruoanhan voi koostaa vaikka miten!

Ja myös tämä, että yhden uutisen tai tutkimuksen perusteella tehdään hirveitä johtopäätöksiä. Pitäis katsoa niitä tutkimuksia kokonaisuutenaan, että mitä ne kertoo. Ja sitten vielä pitää osata analysoida niitä oikein, eli olla tutkija tai ravitsemuksen ammattilainen esim ravitsemusterapeutti. Itsellä ei ole mitään pohjaa analysoida tutkimuksia ravitsemuksesta, mutta kuitenkin.
 

Oikeistohippi

Jäsen
Suosikkijoukkue
NYR & NYG
Ei leipäteksissäkään tuollaisesta mainintaa, joten vika ei ole pelkässä otsikoinnissa.
Totta, olet oikeassa, vika on iltapäivälehden koko uutisessa! Luin itse uutisen Hesarista, jossa tutkimuksen tekijä Anu Suomalainen-Wartiovaara toteaa: ”Toisaalta jo pieni määrä eläinperäistä ravintoa näytti muuttavan tilannetta. Tällainen voisi olla esimerkiksi yksi kananmuna viikossa.”

Ei valitettavasti täysin yllätä, että iltapäivälehdillä ei ole joko kykyä tai intressiä raportoida tutkimuksista objektiivisesti. Yksi tutkimuksen päätuloksista oli se, että vegaanitutkimusta tarvitaan lisää ja että lapsilla voi ruokavalion osalta olla eri huolenaiheita kuin aikuisilla. Tämän takia sitten lasten ravitsemussuositusten laatiminen aikuistutkimuksen pohjalta ei ole optimaalista:

"Our data of lower status of several biomarkers in vegan children compared to omnivores, in the relatively low number of study subjects, calls for larger studies before early‐life vegan diet can be recommended as a healthy and fully nourishing diet for young children, despite its many health‐promoting effects in adults. We suggest that the metabolic effects of vegan diet in adults cannot be generally extrapolated to children. Long‐term follow‐up studies are needed to clarify the causes and consequences of lower levels of vitamin D, RBP, transthyretin, essential amino acids, total cholesterol, and DHA in vegan children."

Rohkaisevia tuloksia ylipäätään minun mielestäni, vaikka tutkimuksen mukaan tiukka vegaaniruokavalio ei sovellukaan lapsille. Vaaditun eläinperäisen ravinnon määrä vaikuttaa olevan varsin pieni, jos varhaiskasvatuksessa vegaaniruokavaliota seuraavilla, mutta satunnaisesti kotona eläinperäisiä tuotteita nauttivilla ei huomattu tilastollisesti merkittävää eroa kaikkiruokaisiin. Jos siis haluaa esittää asian toiseen suuntaan yhtä raflaavasti kuin yo. uutisessa, voisi sanoa, että koko varhaiskasvatuksessa voisi ottaa käyttöön vegaanisen ruokavalion. Halukkailla kun kotona nautittu eläinperäinen safka riittää varmistamaan optimaalisen aineenvaihdunnan ja optimaaliset hivenainetasot.
 

Takakarvaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Mestis Hockey
Pikkuhiljaa lihankorvikkeet alkavat olla hyvällä tasolla. Tuo Vöner on ihan jees, samoin samantyylinen Santun Seitan. Nyhtökauroista Mexican toimii rapeaksi paistettuna. Lidlin Next Level pihvi oli ok, mutta Beyond Burgerin alkuperäinen oli mielestäni parempi. Sen sijaan tuo Lidlin vegejauhis oli hyvää. Quorn toimi myös. Eli onhan noita ihan hyvin, ja vielä voisi mukaan heittää erilaiset falafelit, Poutun Muu-kasvispullat sekä tietysti kotimaiset kaura-siemenpullat eli Boltsit. Aika paljon tulee jo syötyä näitä lihan tilalla itsekin, kun yksi vegaani perheestä löytyy. Ja ihan hyvä niin, saisi syödä useampikin.

Näitä tulee itsekin syötyä ja paljon muitakin vegetuotteita. Olisi kiva nähdä jokin tieteellinen tutkimus näiden prosessoitujen kasvisvaihtoehtojen terveellisyydestä. Lihapuolen eineksistä puhutaan aina epäterveellisyydestä. Onhan niissä sitä kovaa rasvaa toki ainakin enemmän kuin vege vastaavissa. Suolan kanssa olen ollut myös tarkkana, että ei se 5 gramman päiväsuositus ylity.

Itse olen ollut nyt vähän yli viisi vuotta vegaani. Olo on paljon kevyempi syömisen jälkeen ja painokin pysynyt ihannetasolla. Yksi merkille pantava muutos vanhaan verattuna on se, että tämän viiden vuoden aikana ei ole ollut yhtään kertaa flunssaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei valitettavasti täysin yllätä, että iltapäivälehdillä ei ole joko kykyä tai intressiä raportoida tutkimuksista objektiivisesti. Yksi tutkimuksen päätuloksista oli se, että vegaanitutkimusta tarvitaan lisää ja että lapsilla voi ruokavalion osalta olla eri huolenaiheita kuin aikuisilla. Tämän takia sitten lasten ravitsemussuositusten laatiminen aikuistutkimuksen pohjalta ei ole optimaalista:

"Our data of lower status of several biomarkers in vegan children compared to omnivores, in the relatively low number of study subjects, calls for larger studies before early‐life vegan diet can be recommended as a healthy and fully nourishing diet for young children, despite its many health‐promoting effects in adults. We suggest that the metabolic effects of vegan diet in adults cannot be generally extrapolated to children. Long‐term follow‐up studies are needed to clarify the causes and consequences of lower levels of vitamin D, RBP, transthyretin, essential amino acids, total cholesterol, and DHA in vegan children."

Rohkaisevia tuloksia ylipäätään minun mielestäni, vaikka tutkimuksen mukaan tiukka vegaaniruokavalio ei sovellukaan lapsille. Vaaditun eläinperäisen ravinnon määrä vaikuttaa olevan varsin pieni, jos varhaiskasvatuksessa vegaaniruokavaliota seuraavilla, mutta satunnaisesti kotona eläinperäisiä tuotteita nauttivilla ei huomattu tilastollisesti merkittävää eroa kaikkiruokaisiin. Jos siis haluaa esittää asian toiseen suuntaan yhtä raflaavasti kuin yo. uutisessa, voisi sanoa, että koko varhaiskasvatuksessa voisi ottaa käyttöön vegaanisen ruokavalion. Halukkailla kun kotona nautittu eläinperäinen safka riittää varmistamaan optimaalisen aineenvaihdunnan ja optimaaliset hivenainetasot.
Jos tutkimustulos on, että lapsien vegaanisuudesta tutkimusta tarvitaan lisää, niin silloin odotusaikana on järkevää syöttää heille vähintään kohtuullisesti sekaravintoa. Todistustaakka menee niin päin.
 

Oikeistohippi

Jäsen
Suosikkijoukkue
NYR & NYG
Jos tutkimustulos on, että lapsien vegaanisuudesta tutkimusta tarvitaan lisää, niin silloin odotusaikana on järkevää syöttää heille vähintään kohtuullisesti sekaravintoa. Todistustaakka menee niin päin.
En tiedä argumentoitko nyt minua vastaan, mutta en ole tästä lainkaan eri mieltä: kyllähän jo nämä tulokset indikoivat, että tiukka ja lipsumaton vegaaniruokavalio, joka kattaa myös kotiolot ei päiväkoti-ikäiselle lapselle sopisi. Sen sijaan "vähintään kohtuullisesti" on hankalasti määriteltävissä, mutta Suomalainen-Wartiovaaran tarjoilema "kananmuna viikossa" viittaisi siihen, että jo yksi kotona nautittu tasapainoinen ja eläinperäinen ateria riittäisi. Tutkimuksessakin ne, jotka ilmoittivat olevansa vegaaneja, mutta "satunnaisesti" kotona nauttivat eläinperäisiä ravintoaineita kellottivat mittauksissa samanlaisia tuloksia kuin sekasyöjät. Lakto-ovo-vegetaristeillekin rohkaisevia tuloksia kun merkittäviä eroja verrokkiryhmään ei heistä löytynyt. Mutta kuten sanottu, tutkimusta tarvitaan lisää ja mielenkiinnolla odotan, josko tuosta tulisi jatkotutkimus laajemmalla seurannalla, kun se erikseen tuossa artikkelissakin mainitaan.

E: typoja
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En tiedä argumentoitko nyt minua vastaan, mutta en ole tästä lainkaan eri mieltä: kyllähän jo nämä tulokset indikoivat, että tiukka ja lipsumaton vegaaniruokavalio, joka kattaa myös kotiolot ei päiväkoti-ikäiselle lapselle sopisi. Sen sijaan "vähintään kohtuullisesti" on hankalasti määriteltävissä, mutta Suomalainen-Wartiovaaran tarjoilema "kaananmuna viikossa" viittaisi siihen, että jo yksi kotona nautittu tasapainoinen ja eläinperäinen ateria riittäisi. Tutkimuksessakin ne, jotka ilmoittivat olevansa vegaaneja, mutta "satunnaisesti" kotona nauttivat eläinperäisiä ravintoaineita kellottivat mittauksissa samanlaisia tuloksia kuin sekasyöjät. Lakto-ovo-vegetaristeillekin rohkaisevia tuloksia kun merkittäviä eroja verrokkiryhmään ei heistä löytynyt. Mutta kuten sanottu, tutkimusta tarvitaan lisää ja mielenkiinnolla odotan, josko tuosta tulisi jatkotutkimus laajemmalla seurannalla, kun se erikseen tuossa artikkelissakin mainitaan.
En argumentti ollut suunnattu mitenkään henkilöä vastaan, vaan keskusteluun yleensä. Tiedämme että sekaravinto on terveellistä, niin silloin on syytä syöttää lapsia turvallisesti varmaan päälle hakematta epäterveellisyyden rajoja kunnes voidaan osoittaa että kuinka paljon tarvitaan kaikkien tutkittavien aineiden saamiseksi.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Itse olen ollut vaimon pyynnöstä johtuen syömättä lihaa tammikuun ajan. Itse saatuja kaloja toki saan saan syödä, kuten rouvakin tekee vegaani ruokavalion lisäksi. Ei vain ole paljoa kalaa tullut pilkillä valitettavasti saatua, joten kasvis proteiini tuotteet ovat tulleet tutuiksi. Tässä vaiheessa vönerit, härkiset yms. Aiheuttavat lähinnä etovaa tunnetta. Miuta ei kyllä saa rouva käännytettyä kasvissyöjäksi.

Miulla on lisääntynyt hiilareiden syönti melkoisen paljon. Tälläkin hetkellä tuntuu, että kova turvotus päällä. Ei tuota kasvis proteiinia pysty syömään lihaan verrattavia määriä, joten leipää, perunaa ja vastaavaa tulee syötyä normaslia enemmän. Kasviksia ja ennenkaikkea juureksia tulee syötyä normaalistikin paljon.

Voi veljet, että prismassa käydessä käy grillatun broilerin tuoksu nenään. Helmikuun ensimmäisenä riipaisen kyllä kunnon satsin siipiä. Joulun jälkeisestä alesta tarttui mukaan myös 8,5kg kinkku . Helmikuun alkupuolella mennee tuokin. Hieman olen jopa vhh ruokavaliota miettinyt helmikuulle.
 

Oikeistohippi

Jäsen
Suosikkijoukkue
NYR & NYG
Tiedämme että sekaravinto on terveellistä, niin silloin on syytä syöttää lapsia turvallisesti varmaan päälle hakematta epäterveellisyyden rajoja kunnes voidaan osoittaa että kuinka paljon tarvitaan kaikkien tutkittavien aineiden saamiseksi.
Olen samaa mieltä siitä, että lapsia tulee ruokkia terveellisesti ja turvallisesti. Asiassa ei nähdäkseni voi kuitenkaan tehdä jakoa "terveellisen sekaruoan" ja "epäterveellisen kasvisruoan" (näin oletin tekstistäsi) välillä, vaan kyse on eri ruokavalioiden eduista ja haitoista. Tässäkin tutkimuksessa vegaanilapsilla havaittiin pienemmät A- ja D-vitamiinivarastot, mutta vastaavasti korkeammat folaatti- ja kuitupitoisuudet sekä vähemmän tyydyttynyttä rasvaa. Tämä tutkimuksen aikana syntynyt ryhmä, jossa vegaaniksi ilmoittautuneet käyttivät satunnaisesti eläinperäisiä tuotteita vaikuttaisi tarjoavan parhaan kombinaation: ei merkittäviä vitamiinipuutoksia, mutta silti korkeampi folaattipitoisuus, enemmän kuituja ja vähemmän tyydyttyneitä rasvahappoja. Tämän datan perusteella kasvisruokavalio satunnaisilla eläinkunnan tuotteilla voisi olla se terveellisin ja turvallisin vaihtoehto mutta edelleen: relevanttia dataa tarvitaan lisää.

Yksi muuttuja tässä paletissa on myös varhaiskasvatuksessa tarjottavan ruoan laatu. On kriittisesti tarkasteltava, että tarjoaako kotiruokaa monesti huonompilaatuinen ravinto tarpeeksi ravintoaineita kasvaville lapsille. Primäärilähteiden mukaan ainakin kasvisravinto on monesti ala-arvoista.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Olen samaa mieltä siitä, että lapsia tulee ruokkia terveellisesti ja turvallisesti. Asiassa ei nähdäkseni voi kuitenkaan tehdä jakoa "terveellisen sekaruoan" ja "epäterveellisen kasvisruoan" (näin oletin tekstistäsi) välillä, vaan kyse on eri ruokavalioiden eduista ja haitoista. Tässäkin tutkimuksessa vegaanilapsilla havaittiin pienemmät A- ja D-vitamiinivarastot, mutta vastaavasti korkeammat folaatti- ja kuitupitoisuudet sekä vähemmän tyydyttynyttä rasvaa. Tämä tutkimuksen aikana syntynyt ryhmä, jossa vegaaniksi ilmoittautuneet käyttivät satunnaisesti eläinperäisiä tuotteita vaikuttaisi tarjoavan parhaan kombinaation: ei merkittäviä vitamiinipuutoksia, mutta silti korkeampi folaattipitoisuus, enemmän kuituja ja vähemmän tyydyttyneitä rasvahappoja. Tämän datan perusteella kasvisruokavalio satunnaisilla eläinkunnan tuotteilla voisi olla se terveellisin ja turvallisin vaihtoehto mutta edelleen: relevanttia dataa tarvitaan lisää
En muotoilisi että "epäterveellinen kasvisruoka", mutta ehkä kasvavalle yksilölle yksipuolinen kasvisruokavalio olisi sopiva sanamuoto. Kasvispainotteinen sekaruokavalio on varmasti tosiaan se terveellisin vaihtoehto vähintään lapsille.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En tiedä argumentoitko nyt minua vastaan, mutta en ole tästä lainkaan eri mieltä: kyllähän jo nämä tulokset indikoivat, että tiukka ja lipsumaton vegaaniruokavalio, joka kattaa myös kotiolot ei päiväkoti-ikäiselle lapselle sopisi. Sen sijaan "vähintään kohtuullisesti" on hankalasti määriteltävissä, mutta Suomalainen-Wartiovaaran tarjoilema "kananmuna viikossa" viittaisi siihen, että jo yksi kotona nautittu tasapainoinen ja eläinperäinen ateria riittäisi. Tutkimuksessakin ne, jotka ilmoittivat olevansa vegaaneja, mutta "satunnaisesti" kotona nauttivat eläinperäisiä ravintoaineita kellottivat mittauksissa samanlaisia tuloksia kuin sekasyöjät. Lakto-ovo-vegetaristeillekin rohkaisevia tuloksia kun merkittäviä eroja verrokkiryhmään ei heistä löytynyt. Mutta kuten sanottu, tutkimusta tarvitaan lisää ja mielenkiinnolla odotan, josko tuosta tulisi jatkotutkimus laajemmalla seurannalla, kun se erikseen tuossa artikkelissakin mainitaan.

E: typoja


Mielenkiintoinen tuo kananmuna viikossa, siis 1,3 ug lisää riittää lapsen viikoittaisen D-vitamiinitarpeen tyydyttämiseen? Vai onko kyseessä joku imeytymistä parantava juttu, ei jaksa lukea. Päiväsuositukset lapselle ovat siis 10 ug alle yksivuotiaalle ja 7,5 ug siitä eteenpäin, Suomessa nuo suositukset D-vitamiinin suhteen ovat muutenkin todella varovaisen alhaiset.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös