Mitäs vegaanisia herkkuja jengin joulupöytiin kuuluu? Itse syön fisua, joten aiemmin olen hyvin pärjäillyt ilman mitään varsinaisia lihan korvikkeita, mutta ajattelin nyt antaa mahdollisuuden näille vegaanisille kinkun korvikkeille.
Tätä Vönerin jouluvarrastan olen miettinyt llähinnä siitä syystä, että ko. putiikin muut tuotteet ovat helvetin hyviä:
VÖNER JOULUVARRAS SINAPPIKUORRUTTEELLA
Myös Santun seitanin Juhlaseitania olen kuullut kehuttavan:
Tuotteet ~ Santun Seitan
Tähän voi mielellään myös ilmoittaa, jos ei todellakaan aio antaa mahdollisuutta tällaiselle pelleilylle.
Itse olen tällainen osa-aikavegaani, eli syön mielelläni vegaanista ruokaa, jos joku muu sen tekee. Omaan taitopakkiin kuuluu käytännössä vain hummuksen teko (ja törkeän hyvää teenkin), mutta moni vegaaninen proteiini ei vain minun valmistamanani maistu riittävän hyvältä. Tofua en ole koskaan oppinut syömään, härkiksen koostumus on turhan jännä ja nyhtökauraa ei läheskään joka kaupasta tästä pikkukylästä saa. Useimmiten lounas on salaattia esim. fetalla tai mozzarellalla, jolloin se ei tietenkään ole vegaanista, mutta lihatonta kuitenkin.
Ja sitten se syy, miksi lainasin tätä viestiä. Yhden joulun olen viettänyt vegaanisesti, ja vaikka tästäkin on lähes 10 vuotta, niin en ole edes yrittänyt uudestaan. ”Kinkku” oli jokin epämääräinen seitanmöhkäle, ja vaikka seitanista voi saada ihan hyvääkin (ja jos haluaa vetää gluteeniöverit, niin sopii myös siihen), niin tuo oli jotain aivan kamalaa. Ja kun munatonta sinappia ei ollut tyrkyllä, niin sitä makua ei vain saanut peitettyä. Ja kun suutuntuma oli mitä oli, niin ihan äkkiä en osta moista enää joulupöytään. Lisäksi esim. perunalaatikon puuttuminen tuntuu vain niin väärältä. Ja ajatus siitä, että sen tekisi johonkin kauramaitoon ja margariiniin tuntuu vielä vääremmältä. Toki jos joku vegaanisen perunalaatikon osaa tehdä (mielellään hyvän), niin olen valmis maistamaan.
Muista ko. joulun ruoista mainittakoon porkkala, eli porkkanasta valmistettu ”graavilohi”. Oli itse asiassa yllättävän hyvää; näytti graavilohelta, mutta koostumus ja maku toki olivat ihan muuta.
Ehkä suurin ongelma vegaanisessa joulussa on se, että moni niistä perinteisistä ruoista on sellaisia, että syön niitä mielelläni, mutta vain kerran vuodessa (1-3 päivää joulun aikana), ja niiden vegaaniset korvikkeet eivät vain maistu. Esim. paahtoleipä voilla ja mädillä (seassa smetanaa) ei vain toimi vegaanisena. Caviart ei ole pahaa, mutta ei se aja samaa asiaa kuin kirjolohenmäti smetanalla ja sipulilla. Samoin sienisalaatin maitopohjaiset lisukkeet vain ovat parempia kuin vegaaniset veljensä. Jos oman mindsetin saisi muutettua niin, että jouluna söisi vain vegaanista ruokaa ja nuo jouluherkut sitten vaikka uudenvuoden kinkereissä, niin voisi onnistua, mutta muuten ei oikein millään. Ja niin hyvä ihminen minä en ole, että kieltäisin itseltäni herkuttelun jouluna. Vuosi vuodelta olen jopa oppinut paremmin sen, että myös pieni määrä näitä ruokia riittää viemään nälän. Eilen riitti yksi kinkkusiivu, muutama lusikallinen laatikoita (lanttulaatikko tosin aiheuttaa oksennusrefleksin jo hajuna), muutama mätivoileipä ja hitokseen rosollia. Kaikki meni hyvin jälkiruokaan asti, ja se olikin sitten serkun laatima vaniljapannacotta. Pieni mutta tymäkkä annos, ja ruoan jälkeinen kooma olikin jo valmis.