Vegaanit – löytyykö ymmärrystä kasvissyöjille?

  • 201 694
  • 2 049

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Tuohon @Bunderin tarinaan kommentti: Jos ruokavalio eroaa muista ni sitte pitää ymmärtää itse hankkia sopivat särpimet.
Vegaanien entitlement-syndrooma on säälittävä. "Ai et hommannu ylimäärästä safkaa MINUN takiani? Kyllä minä tästä nyt mieleni taas pahoitin."

Jos eroaa valtavirrasta, pitää ymmärtää joskus jäävänsä ilman.
 
Tuohon @Bunderin tarinaan kommentti: Jos ruokavalio eroaa muista ni sitte pitää ymmärtää itse hankkia sopivat särpimet.
Vegaanien entitlement-syndrooma on säälittävä. "Ai et hommannu ylimäärästä safkaa MINUN takiani? Kyllä minä tästä nyt mieleni taas pahoitin."

Jos eroaa valtavirrasta, pitää ymmärtää joskus jäävänsä ilman.

Kommentithan tuli siitä tyylistä oikein ylpeillä alkuperäisessä viestissä sillä, miten laittoi vegaanin kylään tullessa pöydän täyteen lihaa ja sitten sivuun pari mozzarellatikkua.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Kommentithan tuli siitä tyylistä oikein ylpeillä alkuperäisessä viestissä sillä, miten laittoi vegaanin kylään tullessa pöydän täyteen lihaa ja sitten sivuun pari mozzarellatikkua.
Olis vegaanin (tai minkä tahansa erikoisruokavalion omaavan) pitänyt tajuta tuoda omansa.
Itse olen Laktoosi-intolerantikko. Enkä mä oo koskaan VAATINU et mun fyysinen (ei ideologinen) ongelma otettais huomioon. Jos joku kysyy? Fine. Ite en sitä tuo esille. Oon joko ilman tai sit syön siinä missä muukki.

Mut jännästi ideologia aiheuttaa mielensäpahotusta jos sen edessä ei olla vattallaan.
 
Olis vegaanin (tai minkä tahansa erikoisruokavalion omaavan) pitänyt tajuta tuoda omansa.
Itse olen Laktoosi-intolerantikko. Enkä mä oo koskaan VAATINU et mun fyysinen (ei ideologinen) ongelma otettais huomioon. Jos joku kysyy? Fine. Ite en sitä tuo esille. Oon joko ilman tai sit syön siinä missä muukki.

Mut jännästi ideologia aiheuttaa mielensäpahotusta jos sen edessä ei olla vattallaan.

Mä en ymmärrä, että mitä tekemistä sillä, että tajusiko vai ei, oli siihen mitä sanoin? Eli viestin sävyyn.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Mä en ymmärrä, että mitä tekemistä sillä, että tajusiko vai ei, oli siihen mitä sanoin? Eli viestin sävyyn.
Sävy on epärelevantti. Koska se on väärinymmärrettävissä. Siksi mä keskityn aina siihe mitä sanotaan, en miten sanotaan. Mut ainahan sävystäki voi paremmuudentunnetta hakea.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Vegaanejahan on nykyään monenlaisia. Tavallisten kasvisruokavaliota noudattavien tuttavien kanssa harvoin tulee ongelmia, mutta sitten alkaa mennä hankalaksi ainakin kyläilyn kanssa, jos vegaani syö vain elävää ravintoa eli kypsentämätöntä kasvisruokaa ja on vielä lisäksi fennovegaani eli syö vain Suomessa kasvaneista aineksista valmistettua ruokaa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No on nyt taas erikoista keskustelua. Jos minä kutsun kotiini ihmisiä kyläilemään, niin totta vitussa tarjoan heille sellaista ruokaa (ja juomia), joita he pystyvät syömään ja jotka ovat heille maistuvia. Sehän nyt on ihan kunniakysymys, että saa vieraat viihtymään myös eväiden osalta. Ja itselle oudompi ruokavalio on aina myös mahdollisuus oppia kokkailemaan jotain, jota ei ole aiemmin tehnyt. Ihme sekoilua jengillä.
 

teppana

Jäsen
Mitäs perkelettä. Ei tuo nyt niin iso asia ole kuin voisi kuulostaa. Eri asia jos kyse olisi jostain tilaisuudesta, kuten häistä.
Tilannehan oli kokonaisuudessaan tämä. Päivä oli lauantai ja illalla oli tiedossa NHL prime timea. Itsellä näkyi Viasat ja muutama tuttava olivat tulossa peliä katsomaan. Aamulla herätessäni pistin kahvit tippumaan ja nautiskelin aamukahvia parin oreo keksin kera, kunnes keksin kysyä että mitä jos lätkäisen illalla vähän laatumättöä pöytään. Tämä kelpasi kaikille, mutta tämä yksi tyyppi muistutti, että ei lihaa syö.
No ajattelin että laatu edellä mennään, mutta katson jos löytyisi jotain pientä hänellekkin.

Illalla tulivat kaikki kolme samalla taksilla ja ruoka oli aikalailla heti tarjolla. Ajattelin vielä paistaa pari jääkaappiin jäänyttä Kabanossi makkaraa päälle. Sitten mainitsin Mozzarella tikuista joita ostin tätä vegaania varten. Sanoi ettei hänen ruokavalioonsa kuulu maitotuotteet. Harmitteli ettei hänelle ollut siinä mitään ja sanoi että olisi itsekkin voinut tarkentaa tätä omaa vegaaniuttaan, mutta hymy tuli kasvoille kun heitin herralle kaapista Heineken oluen. Loppujen lopuksi häntäkin harmitti itseni lailla eniten, että ennakkotiedoista poiketen illan pelin selosti Mäkisen sijaan Zeska Kainulainen.

Nämä lihansyöjät sen sijaan kehuivat tarjoilut ja erityisesti pitivät Pizzan mukana tulleesta chipotle dipistä.
Pelin jälkeen lähdettiin kaupungille, jossa tämä vegaani osti itselleen jonkinlaisen kasvisburgerin, josta sitten siirryttiin baariin ja kuittasin sisäänpääsy maksut omalta Visalta.
Illan päätteeksi heitettiin vielä Tamimaiset high fivet ja kaikki lähtivät tyytyväisinä kotiin.
Voisi jopa todeta isännän olleen illan kuningas.

Todelliselta kuninkaalta kuulostaakin. Aika mahtavasti hoidettu ilta. Varsinkin kun kerroit sen aluksi noin hienovaraisesti.

No, kuten sanoin, meitä on moneen junaan. Mukava jos teillä on ollut hyvä ilta. Et vain antanut ymmärtää asiaa siten.
 

teppana

Jäsen
Olis vegaanin (tai minkä tahansa erikoisruokavalion omaavan) pitänyt tajuta tuoda omansa.
Itse olen Laktoosi-intolerantikko. Enkä mä oo koskaan VAATINU et mun fyysinen (ei ideologinen) ongelma otettais huomioon. Jos joku kysyy? Fine. Ite en sitä tuo esille. Oon joko ilman tai sit syön siinä missä muukki.

Mut jännästi ideologia aiheuttaa mielensäpahotusta jos sen edessä ei olla vattallaan.

Ei herranjumala. Ei tässä nyt ole kyse siitä, että pitäisi osata varautua jokaisen ruokavalioon erikseen. Mutta jos ensimmäinen viesti ketjuun on tyyliin "pistin vegaanille lihapizzaa eteen ja siinäpä itki" niin eikö tuo nyt täytä huonon isännän merkit?

No, en jaksa enempää tästä vääntää, koska omalla kohdalla aika selväksi tuon ensimmäisen viestin perusteella tuli ajatusmaailma. Jos joku kokee törkeän käytöksen kehumisen aiheena, niin siinäpä kokee.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Täysin vegaaninen ruokavalio on ihan ok sekin. Ihmisille soveltuu erilaiset elämäntavat ja vegaaninen ruoka on terveellinen ja täysin realistinen ruokavalio.

Terveellinen, mutta kyllä siinä on silti purkille mentävä tiettyjen vitamiinien osalta. Eli siinä mielessä sekasyönti on hyvinkin perusteltu ruokavalio, tämä on joillekin vegaaneille vaikea myöntää.

Itse olen lisännyt kasvisruokaa (ei siis olla vielä vegaaniasteella) tasaisesti ja nykyään noin joka toinen ateria on lihaton. Erityisesti punaista lihaa olen pyrkinyt vähentämään ja lisäämään kuidun määrää vähintään 30 grammaan per päivä. Ja pakkohan se on myöntää, että olo on paljon virkeämpi ja vatsa toimii IBD-potilaalla epäilyttävän normaalisti. Kun lisäksi tarkoituksena on tiputtaa muutama kilo pois, niin tältä tieltä en ole enää takaisin kääntymässä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kun joskus nelisen vuotta sitten lähdin kokeilemaan elää ilman lihatuotteiden syöntiä, niin enemmän tai vähemmän olen jäänyt sille matkalle. Muutamia kertoja ollut hiukan ajatuksena siirtyä vegaaniksi ja toki jotain lyhyitä stinttejä on pitkälti vegaanisena mentykin, mutta ei ole ihan missään kohtaa konkretisoitunut. Lisäksi olen kyllä kanaa ja kalaa syönyt aika ajoin viime vuosina ja kanaa toisinaan ostanut kotiinkin, vaikka siitäkin oli tarkoitus pysyä erossa. Punaista lihaa olen tuon neljän vuoden aikana syönyt muutamia kertoja ja edellinen kokemus asiasta oli oikeastaan sen verran puistattava makuaistimusten puolesta, että suuren suurta hinkua ei ole siihen suuntaan.

Vegaanisesta ruokavaliosta olen ajatuksena luopunut lähes kokonaan. Toki jos jossain kohtaa tuntuu siltä, että se on oikea ratkaisu, niin sitten, mutta se vaatii kyllä enemmän huolellisuutta ja suunnitelmallisuutta osakseen. Täytyy rehdisti myöntää, että itsessäni on tiettyä laiskuutta ja en oikein ole varma osaisinko ja jaksaisinko huolehtia, että söisi riittävän hyvin. Lisäksi kun on tiettyjä sairauksia ja taipumusta alipainoisuuteen nykyään, niin tuntuu vähän turhan riskialttiista. Kuitenkin loppujen lopuksi tosi monille eläinkunnan tuotteille olen löytänyt ihan päteviä korvikkeita. Kaikkein vaikeinta olisi ajatus luopua kananmunista, koska ne tuntuisi omalle elimistölle ja ruoansulatukselle soveltuvan aika hyvin ja tulee ravittu olo.

Ihailen kyllä kaikkia jotka saa vegaanisen ruokavalion toimimaan kohdallaan. Go for it! Noin muuten en kuitenkaan näe, että kaikkien tarvitsisi vegaaneiksi ryhtyä, koska se ei välttämättä ole kaikille ihmisille mitenkään sopiva ruokavalio. Itseään ei pidä näännyttää ideologian vuoksi. Sen verran on annettava armoa ja oltava realisti. Asioita voi silti priorisoida ja tehdä valintoja ja päättää, kuten koukku tuossa yllä hienosti, että ei sitä lihaa tarvitse majailla lautasella joka aterialla ja edes joka päivä. Joku joskus sanoi hyvin, että lihan soisi olevan pikemmin lisuke ruokaan kuin sen pääosa. Olen itse aika vahvasti sitä mieltä.

Kaikkein ideaalein tilanne olisi tietysti se jos jokainen voisi syödä riistalihaa sillon tällöin ja se vastaisi lihan tarpeesta, mutta se ei nyt ole ihan ratkaisu näin ison väestön kohdalla.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Samaan teemaan Helsingin Kokoomusosaston vastaisku, jossa huomataan kuinka identiteettipolitiikka on tässä tärkeämpää kuin vaikkapa joku markkinatalous.




Semmosta. :D No, mutta on kyllä paljon huuhaata terveyden näkökulmasta maidon osalta twitterissä. Milloin maito aiheuttaa osteoporoosia ja milloin mitäkin. Tämähän ei tieteen valossa tietenkään pidä paikkaansa. Voi, kun ihmiset osaisivat olla öyhöttämättä asioista ja katsoisivat vaan, mitä asiantuntijat ja tiede mistäkin sanoo. Sitten muodostaa asiasta kun asiasta kokonaiskuvan.
 

Maukka187

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Florida Panthers, Koovee, FC Haka, NHL
Noin muuten en kuitenkaan näe, että kaikkien tarvitsisi vegaaneiksi ryhtyä, koska se ei välttämättä ole kaikille ihmisille mitenkään sopiva ruokavalio. Itseään ei pidä näännyttää ideologian vuoksi.
Ei sillä kyllä itseään kukaan näännytä, jos vaan yhtään perehtyy siihen mitä kannattaa syödä. Kysykää vaikka joltain Patrik Baboumianilta.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Ei sillä kyllä itseään kukaan näännytä, jos vaan yhtään perehtyy siihen mitä kannattaa syödä. Kysykää vaikka joltain Patrik Baboumianilta.

Ei varmasti näännytä, mutta vaatii tosiaan paljon tarkempaa perehtymistä, että tietää mitä syödä, jos siis verrataan sekaruokavalioon. Kasvispainotteinen ruokavalio on terveysnäkökulmasta perusteltu tieteen kannalta, mutta täys vegaanius ei varmaan siltikään ole paras vaihtoehto.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei sillä kyllä itseään kukaan näännytä, jos vaan yhtään perehtyy siihen mitä kannattaa syödä. Kysykää vaikka joltain Patrik Baboumianilta.
Tarkoitin sitä, että vegaaninen ruokavalio ei välttämättä kuitenkaan sovellu kaikille. Ei, vaikka lähtökohtaisesti söisi oikein ja riittävästi. Riippuu niin paljon siitäkin, minkälainen elimistö on ja miten se toimii. Erilaiset sairaudet ja imeytymishäiriöt mukaanlukien.

Näännyttäminen nyt ehkä oli turhan raskas sana, myönnetään. Mutta lähinnä siis jos elää vegaanisesti ja tuntuu, ettei jaksa ja pärjää sillä ravinnolla kaikista ponnisteluista huolimatta, niin en näe oikein viisaaksi elää sillä tavoin. Voi olla jaksaminen ja pärjääminen elämässä aika niin ja näin. Mielestäni ihmisen oma jaksaminen olisi etusijalla. Eettisyyttä ja kestäviä valintoja voi harjoittaa myös muissakin asioissa, jos on kyse siitä.

Se, että jotkut pärjää ja selviää vegaanisella ravinnolla vallan mainiosti, ei ehkä sellaisenaan ole todiste, että kaikki pärjää ja selviää.

Kuten sanoin, vegaanisessa ruokavaliossa itsessään ei ole mielestäni mitään vikaa - päinvastoin. Erittäin kannatettavaa mielestäni, jos vaan siihen on rahkeet. Itse koen, että ei ole. Pyrin silti korostamaan kasvisruokaa mahdollisuuksien mukaan. Pitkälti ja pääsääntöisesti lakto-ovo vegetaristi olen siis itse ja koen, että se pääsääntöisesti on itselleni sopivin. Oman kehoni ja yleisen jaksamiseni tuntien.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Se, että jotkut pärjää ja selviää vegaanisella ravinnolla vallan mainiosti, ei ehkä sellaisenaan ole todiste, että kaikki pärjää ja selviää.

Kuten sanoin, vegaanisessa ruokavaliossa itsessään ei ole mielestäni mitään vikaa - päinvastoin. Erittäin kannatettavaa mielestäni, jos vaan siihen on rahkeet. Itse koen, että ei ole. Pyrin silti korostamaan kasvisruokaa mahdollisuuksien mukaan. Pitkälti ja pääsääntöisesti lakto-ovo vegetaristi olen siis itse ja koen, että se pääsääntöisesti on itselleni sopivin. Oman kehoni ja yleisen jaksamiseni tuntien.
Olen myös ymmärtänyt tai saanut käsityksen, että tiukka veganismi vaatii aika paljon viitsimistä ja asiaan paneutumista - eli aikaa. Monilla on elämäntilanne sellainen, että aika ei vain riitä tutkimaan kaikkia tuoteselosteita maidon, munien ja mm. liivattteen löytämiseksi. Jos riittää, niin hyvä niin.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jos joku on kasvissyöjä, niin se on okei ja hänen asiansa. Jokainen saa päättää itse, mitä syö. Jos mietitään vaikka oppilaitosten tai työpaikkojen ruokaloita, niin monenlaiset ruokavaliot ja ruokarajoitteet pitäisi ottaa huomioon, ja yleensä kai otetaankin. Kasvisvaihtoehto on nykyään aika normi, eikä se ole keneltäkään pois. Varsinaiset ravintolatkin ehkä tajuavat tämän, koska asiakkaiden saaminen sopii.

Sen sijaan mistään kasvisruokapäivistä en ole innostunut. Minkään ruuan suosio ei ole tainnut nousta pakottamalla. Enemmän se herättää vastustusta. Jos työpaikalla on kasvisruokapäivä, niin lähden muualle syömään.

Edellisen työpaikan ruokalassa vaihdettiin aikoinaan kaikessa hiljaisuudessa kasvisruoka ensimmäiseksi linjastolla. Se oli vaikea huomata, kun tekivät samasta ruuasta kahta eri vaihtoehtoa. Kerran sitten otin kiireessä vahingossa vege-currykastiketta, kun piti ottaa kana-currykastiketta. Huomasin vahingon jo linjastolla, ja vähän aikaa yritin pureskella niitä superpalloja, mutta sitten kuppi meni kirjaimellisesti nurin. Kävin kippaamassa annoksen näyttävästi roskiin ja hain kanaa.

Parasta mainosta kasvisruualle on se, että sitä on lihan ohella tarjolla ja se on hyvää. Väkisin kasvisruokaan ei käänny varmaan monikaan, väittävät vihreät mitä tahansa. Kasvisruuan pitäisi olla myös itsessään hyvää, eikä mikään sellainen väkisin väännetty kun-nyt-pitää-olla-kasvisvaihtoehto. Itse olen esimerkiksi jo vuosia syönyt pääasiassa kanaa ja kalaa, ja punaisen lihan syöntiä olen vähentänyt merkittävästi. Samalla olen lisännyt merkittävästi kasviksia ruokavaliossani, puoli kiloa kasviksia on päivän tavoite, hedelmiä ja marjoja olen syönyt paljon aina.

Ei tuo ruokavalion muutos ole pakottamalla tullut, vaan siksi, että sille on terveydellinen peruste (siis terveellisyys), enkä koe syöväni yhtään sen huonompaa ruokaa kuin ennenkään. Pikemminkin parempaa. Hyvä pihvi maistuu toisinaan, koska se on oikeasti hyvää, ja pekoniin sorrun hotelliaamiaisella, mutta muuta punaista lihaa en ole jäänyt kaipaamaan. Kasvisruokakin menestyy silloin, kun sitä entistä ruokavaliota ei jää kaipaamaan. Ei terveellisyyden eikä maun puolesta.
 
Jos joku on kasvissyöjä, niin se on okei ja hänen asiansa. Jokainen saa päättää itse, mitä syö. Jos mietitään vaikka oppilaitosten tai työpaikkojen ruokaloita, niin monenlaiset ruokavaliot ja ruokarajoitteet pitäisi ottaa huomioon, ja yleensä kai otetaankin. Kasvisvaihtoehto on nykyään aika normi, eikä se ole keneltäkään pois. Varsinaiset ravintolatkin ehkä tajuavat tämän, koska asiakkaiden saaminen sopii.

Sen sijaan mistään kasvisruokapäivistä en ole innostunut. Minkään ruuan suosio ei ole tainnut nousta pakottamalla. Enemmän se herättää vastustusta. Jos työpaikalla on kasvisruokapäivä, niin lähden muualle syömään.

Edellisen työpaikan ruokalassa vaihdettiin aikoinaan kaikessa hiljaisuudessa kasvisruoka ensimmäiseksi linjastolla. Se oli vaikea huomata, kun tekivät samasta ruuasta kahta eri vaihtoehtoa. Kerran sitten otin kiireessä vahingossa vege-currykastiketta, kun piti ottaa kana-currykastiketta. Huomasin vahingon jo linjastolla, ja vähän aikaa yritin pureskella niitä superpalloja, mutta sitten kuppi meni kirjaimellisesti nurin. Kävin kippaamassa annoksen näyttävästi roskiin ja hain kanaa.

Parasta mainosta kasvisruualle on se, että sitä on lihan ohella tarjolla ja se on hyvää. Väkisin kasvisruokaan ei käänny varmaan monikaan, väittävät vihreät mitä tahansa. Kasvisruuan pitäisi olla myös itsessään hyvää, eikä mikään sellainen väkisin väännetty kun-nyt-pitää-olla-kasvisvaihtoehto. Itse olen esimerkiksi jo vuosia syönyt pääasiassa kanaa ja kalaa, ja punaisen lihan syöntiä olen vähentänyt merkittävästi. Samalla olen lisännyt merkittävästi kasviksia ruokavaliossani, puoli kiloa kasviksia on päivän tavoite, hedelmiä ja marjoja olen syönyt paljon aina.

Ei tuo ruokavalion muutos ole pakottamalla tullut, vaan siksi, että sille on terveydellinen peruste (siis terveellisyys), enkä koe syöväni yhtään sen huonompaa ruokaa kuin ennenkään. Pikemminkin parempaa. Hyvä pihvi maistuu toisinaan, koska se on oikeasti hyvää, ja pekoniin sorrun hotelliaamiaisella, mutta muuta punaista lihaa en ole jäänyt kaipaamaan. Kasvisruokakin menestyy silloin, kun sitä entistä ruokavaliota ei jää kaipaamaan. Ei terveellisyyden eikä maun puolesta.

Mun mielestä keskustelu esimerkiksi koulujen kasvisruokapäivistä on huvittavaa. Niitä on aina ollut. Väitän, että 50-60-luvulla paljon enemmän kuin nyt. Ei niistä vain puhuttu kasvisruokapäivinä. Omassa 90-luvun lapsuudessa oli koulussa välillä ohrapuuroa, välillä pinaattilettuja, välillä kesäkeittoa tai pinaattikeittoa. Uskoakseni kaikki noista on kasvisruokia.

Toki joku voi olla maksamastaan ruoasta sitten eri mieltä. Se on jo eri asia, mutta kouluun tai vastaavaan liittyen naurettavaa.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mun mielestä keskustelu esimerkiksi koulujen kasvisruokapäivistä on huvittavaa. Niitä on aina ollut. Väitän, että 50-60-luvulla paljon enemmän kuin nyt. Ei niistä vain puhuttu kasvisruokapäivinä. Omassa 90-luvun lapsuudessa oli koulussa välillä ohrapuuroa, välillä pinaattilettuja, välillä kesäkeittoa tai pinaattikeittoa. Uskoakseni kaikki noista on kasvisruokia.

Toki joku voi olla maksamastaan ruoasta sitten eri mieltä. Se on jo eri asia, mutta kouluun tai vastaavaan liittyen naurettavaa.
Itse muistan omasta lapsuudestani ja nuoruudestani 80- ja 90-luvuilta, että pinaattiletut olivat monien mielestä hyviä, koska ne olivat lettuja. Siinä tuli joku harha oikeisiin lettuihin, jotka ovat jälkiruoka. Itse en tykännyt pinaattiletuista, enkä ole oppinut niistä vieläkään tykkäämään. Ja kesäkeitosta tai pinaattikeitosta ei tykännyt oikein kukaan.

On totta, että takavuosikymmeninä on saatettu syödä kasvisruokaa enemmän kuin myöhempinä yltäkylläisinä vuosikymmeninä, mutta ei siinä ole ollut taustalla mitään muuta kuin köyhyys. Eikä siinä ole tosiaan tietoisesti syöty kasvisruokaa, sitä on syöty kun muuta ei ole ollut. Nykyään kasvisruoka ei taas liity mitenkään köyhyyteen, se on pikemminkin ideologinen valinta.

Nykyistä köyhien ruokaa - jos näin rumasti voi sanoa - on pikaruoka ja einekset.
 

Fordél

Jäsen
Mun mielestä keskustelu esimerkiksi koulujen kasvisruokapäivistä on huvittavaa. Niitä on aina ollut. Väitän, että 50-60-luvulla paljon enemmän kuin nyt. Ei niistä vain puhuttu kasvisruokapäivinä. Omassa 90-luvun lapsuudessa oli koulussa välillä ohrapuuroa, välillä pinaattilettuja, välillä kesäkeittoa tai pinaattikeittoa. Uskoakseni kaikki noista on kasvisruokia.

Toki joku voi olla maksamastaan ruoasta sitten eri mieltä. Se on jo eri asia, mutta kouluun tai vastaavaan liittyen naurettavaa.

Eihän tässä taida olla oikein muusta kuin asian politisoitumisesta, jolloin täysin luonnolliselle asialle löytyy yhtäkkiä vastustusta. Jos kasvisruokaa ei liitettäisi niin vahvasti (puna-) vihreään aatteeseen, ei esim. koulujen kasvisruokapäiviä juuri kukaan vastustaisi. Jos sitä ajettaisiin vaikka lähinnä THL:n toimesta ja puhtaasti terveyssyistä, tuskin ketään jaksaisi kiinnostaa. Korkeintaan jotain MTK:ta. Ja jos nimi olisi vielä vaikka puuropäivä, emme kävisi varmasti lainkaan asiasta keskustelua.
 
Itse muistan omasta lapsuudestani ja nuoruudestani 80- ja 90-luvuilta, että pinaattiletut olivat monien mielestä hyviä, koska ne olivat lettuja. Siinä tuli joku harha oikeisiin lettuihin, jotka ovat jälkiruoka. Itse en tykännyt pinaattiletuista, enkä ole oppinut niistä vieläkään tykkäämään. Ja kesäkeitosta tai pinaattikeitosta ei tykännyt oikein kukaan.

On totta, että takavuosikymmeninä on saatettu syödä kasvisruokaa enemmän kuin myöhempinä yltäkylläisinä vuosikymmeninä, mutta ei siinä ole ollut taustalla mitään muuta kuin köyhyys. Eikä siinä ole tosiaan tietoisesti syöty kasvisruokaa, sitä on syöty kun muuta ei ole ollut. Nykyään kasvisruoka ei taas liity mitenkään köyhyyteen, se on pikemminkin ideologinen valinta.

Nykyistä köyhien ruokaa - jos näin rumasti voi sanoa - on pikaruoka ja einekset.

Vaikka syy voi olla eri, niin ei se muuta sitä totuutta, että niin on ollut.

Ideologinen valinta, missä toisella puolella on opetus siitä, miten maapallo kestää paremmin, miten syödä terveemmin jne. Puhuisin ehkä myös opettamisesta, kun on kyse koulusta. Ymmärrän, että aikuinen tekee ideologisen valinnan siitä, että sille on ihan sama, että mitä itseensä syö, kärsiikö eläimet hänen syömisensä takia tai kestääkö maapallo omille lapsille elettävänä, mutta lapsen kohdalla koulussa on kyse myös kasvatuksesta. Ja kun puhutaan kasvisruokapäivästä, niin se opetus tulee kuin itsestään. Lapsi miettii, että miksi tällainen on. Toki joku "minä tarvin lihaa joka ruoalla" -äiä voi olla siitä eri mieltä, koska hänen ideologiansa on niin hauras, ettei kestä sen kyseenalaistamista, mutta se on todella tarpeen.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Vaikka syy voi olla eri, niin ei se muuta sitä totuutta, että niin on ollut.
Ei tietenkään. Mutta on se syykin merkitsevä. Ennen kasvisruoka oli tiedostamaton köyhyyden sanelema pakko, nykyään se on ideologinen valinta. Jos kärjistäen sanotaan, niin ennen vähävarainen olisi ollut tyytyväinen saadessaan prosessoitua lihaa, nykyään hänellä ei ole välttämättä muuta vaihtoehtoa. Näin ne ajat muuttuvat.

Toki joku "minä tarvin lihaa joka ruoalla" -äiä voi olla siitä eri mieltä, koska hänen ideologiansa on niin hauras, ettei kestä sen kyseenalaistamista, mutta se on todella tarpeen.
Tuo mainitsemasi äiä ei välitä tippaakaan ideologiasta, hän syö lihaa koska on aina ennenkin syönyt. Jos tuota äiää joku häiritsee, niin ne, jotka tekevät lihansyönnistä ideologisen kysymyksen. Äiälle se on vain ruuansulatuksellinen kysymys. Eli menkää vihreät pujopartahipit nyt muualle, äiä ei jaksa teidän maailmantuskaanne kuunnella.

Pitää muistaa, että syyllistäminen ei yleensä toimi. Itse muutin ruokavaliotani puhtaasti itsekkäistä syistä. Koin, että siitä on minulle etua. Ei tuo ajattelutapa toimi kaikissa noinkaan, että yksityisellä ratkaisulla voi olla jotain yleistä hyötyä. Yksityisautoilua en aio lopettaa, koska sen lopettaminen ei millään lisää omaa hyvinvointiani, päinvastoin se vähentää sitä. Vähän voi vielä kokeilla verottaa lisää, kyllä talous kestää. Ja hymiö tähän.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onneksi minun ikäluokkani ei enää ole tuollaisella asenteella liikkeellä (pääsääntöisesti).

Nirsoudesta oppii pois, ja jos nyt oikein pinnistelee, niin ehkä sitä selviää työpäivän vähän erikoisemmallakin ravinnolla.

Nyt on mennyt itsellä aika pitkä aika ilman mitään ruokariitoja. En ota arkielämässä oikeastaan koskaan kantaa mihinkään ruokakysymyksiin, mutta välillä sitä ajautuu kaikennäköisiin tilanteisiin, kun lihansyöjiä kiinnostaa aivan kamalasti nämä ”identiteettikysymykset”.

Sen verran olen oppinut, että aiheesta ei kannata kiistellä. Helpoimmalla pääsee, kun nyökkäilee vain kaikenlaisille ”hipeillä haurastuu luut” -argumenteille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös