Vegaanit – löytyykö ymmärrystä kasvissyöjille?

  • 201 817
  • 2 049
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Ei kai perunalastuissa sinänsä eläinperäisiä tuotteita ole, ellei nyt satu valitsemaan jotain sellaista makuvaihtoehtoa, jossa on maitopohjaisia aromeja? Että sinänsä voisi kyllä ihan perunallakin mennä, eikä välttämättä tarvitsisi linssisipseihin vaihtaa. Toki muuten ihan hyvä vaihto.
Vastaan lainaamalla tähän aiempaa vastaustani:
Tavallisissa sipseissä on herajauhetta, joka on maitopohjainen aine ja siksi vegaaneille on nykyisin sipsiosastollakin omat valikoimansa tämän "buumin" levittyä.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Ei kai perunalastuissa sinänsä eläinperäisiä tuotteita ole, ellei nyt satu valitsemaan jotain sellaista makuvaihtoehtoa, jossa on maitopohjaisia aromeja? Että sinänsä voisi kyllä ihan perunallakin mennä, eikä välttämättä tarvitsisi linssisipseihin vaihtaa. Toki muuten ihan hyvä vaihto.
Ilmeisesti perussipseissä on jotain eläinperäistä, noin yleisesti. Linssisipseille toki iso peukku, kerran vahingossa ostin ja sen jälkeen en muuta ole pahemmin ostanutkaan.

Mulla siirtyminen vegeen (ei vegaaniseen, syön toki myös sitä) on tullut vähän sattumalta. Lähipiirissä kun on molempiin ruokavalioihin siirtyneitä, niin on omakin maailmankuva avautunut tuossa suhteessa. En mä edelleenkään kiellä itseltäni lihaa (edes punaista), kanaa tai vielä vähemmän kalaa, mutta yhä suurempi osa safkasta on vegeä. Osittain ihan tiedostaen, osittain sen takia että maistuu hyvältä. Nyt kun olen oppinut kokkaamaan niitäkin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En mä edelleenkään kiellä itseltäni lihaa (edes punaista), kanaa tai vielä vähemmän kalaa, mutta yhä suurempi osa safkasta on vegeä. Osittain ihan tiedostaen, osittain sen takia että maistuu hyvältä. Nyt kun olen oppinut kokkaamaan niitäkin.
No tossa se mun filosofia on aika pitkälle myös ja samoista syistä. Tai siis yleisesti, kun olen opetellut ihan oikeasti kokkaamaan, niin maku on tärkeämpi kuin raaka-aineet. Useat kasvispöperöt nyt vaan sattuvat olemaan niin hyviä, että niitä kokkaa ja syö mielellään. Vegaanisuus olisi vaikeampi rasti mulle. Lihattomuus olisi helpompaa, mutta en koe sitäkään kovin tarpeelliseksi valinnaksi.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nää menee mulla käytännössä kategoriaan "paskaa maistamattakin". Kerran kun töissä porukka haki lounasta enkä ihan tarkkaan tiennyt mistä ne sitä hakee niin pyysin tuomaan mullekin jonkun patongin ja sehän oli just joku ihme kasvisversio. Söin mä sen silti melkein kokonaan, mutta sai olla laitimmainen kerta.

Jokainen syököön mun puolesta mitä lystää mutta ei tarvi mulle tyrkyttää näitä.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Käsittämätöntä, että myös kahvinjuonnista on saatu vegekysymys. Kai sitä nyt tyhmempikin tajuaa, että aito ekoteko on nauttia sumppi ainoalla oikealla tavalla, mustana.

Jengi kiskoo vaikka mitä viinoja naama irvessä, mutta herkullista kahvia ei saa alas ilman laimennusta.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Jengi kiskoo vaikka mitä viinoja naama irvessä, mutta herkullista kahvia ei saa alas ilman laimennusta.
Nämäkin on taas niitä kuuluisia makuasioita. Itselle musta kahvi nyt on vaan liian väkevää, että osaisin varsinaisesti nauttia siitä. Ja nautittavaksi se kahvi taitaa kuitenkin olla tarkoitettu.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Muistakaahan sitten popsia B12-vitamiineja jos siirrytte punaisesta lihasta kokonaan pois. Se on pitkässä juoksussa todella tärkeää hyvinvoinnin kannalta.
B12-vitamiinia saa muustakin eläinperäisestä kuin punaisesta lihasta, esimerkiksi kaloista, munista, maidosta jne.
Lihansyönti muuten notkahti lievästi viime vuonna, laskua pari prossaa edelliseen vuoteen nähden. Lihantuotanto sen sijaan kasvoi kaksi prosenttia.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse olen päätynyt syömään taas hieman enemmän punaista lihaa. Kanaa on mennyt tasaiseen tahtiin, koska lapset syövät mielellään.

Härkikset ja nyhtökaurat yms. Olen hylännyt aikalailla kokonaan jo jonkin aikaa sitten. Ne eivät vaan enää maistu missään muodossa.

Varsinkin ilman lapsia ollessa, kulutan linssejä, papuja jne. Enemmän. Lisäksi tässä säästää myös selvää rahaa.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
B12-vitamiinia ei saa lihansyöjätkään tarpeeksi, koska se on peräisin maaperästä ja nykyiset tuotantolaitokset on niin kliinisiä, joten eläimet eivät saa maa-ainetta tuottaakseen B12 vitskuu.
Plantin kauramaito kahville on muuten heittäen parempaa kahviin kuin ns normi maito.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Varsinkin ilman lapsia ollessa, kulutan linssejä, papuja jne. Enemmän. Lisäksi tässä säästää myös selvää rahaa.
Kyllä, eri väriset linssit, sipuli, valkosipuli, juuriselleri, palsternakka, tomaattimurska, punajuuri, porkkana, paprika, kesäkurpitsa, kaalit, kasvisliemi, ruokakerma tai kookosmaito, mausteet. Näitä eri tavoin ja omien mieltymysten mukaisesti yhdistelemällä ja kokeilemalla on tarjolla lähes loputon määrä maukkaita sosekeittoja.
 
Viimeksi muokattu:

John Lidgett

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Vilmos Gallo
Suhtauduin aiemmin varauksella kaiken maailman ituhippeihin ja vegeruuat menivät maistamatta paskaa-kategoriaan. Päätin hetken mielijohteesta jättää ensin lihan pois ruokavaliosta ja sitten jäivät maitotuotteet ja kananmunat. Parisen viikkoa menty nyt vegaanisella ruokavaliolla ja olen ihan äimän käkenä tuloksista, miten nopeasti muutos on alkanut näkyä ihan kaikessa

-Nukun yöt paremmin, nukahtaminen on helpompaa, kun aiemmin kärsin unettomuudesta

-Paino on pudonnut lähelle omaa ihannepainoa

-Kaikki epämääräiset kivut, säryt ja kolotukset ovat hävinneet. Toimistotyötä kun teen, varsinkin niskan ja hartian seudulla on ollut paljon kipuja

-Palautuminen on nopeampaa. Ennen juoksulenkkien jälkeen paikat ovat olleet ihan paskana ja seuraavana päivänä on ollut pakko huilia. Esimerkiksi eilen kävin heittämässä n.10km juoksulenkin ja nyt aamusta paikkoja ei särje ollenkaan ja ajattelinkin kohta lähteä taas juoksemaan

-Krooninen närästykseni on hävinnyt. Viimeiset vuodet on popsittu Somacia joka päivä, koska heti, jos lääkkeen on jättänyt pois, närästys on palannut. Viimeisen kahden viikon aikana olen yhtenä päivänä joutunut käymään purkilla. Kahviakin on tullut juotua ihan normaalisti

Täytyy vielä muutama viikko seurailla tilannetta, pysyvätkö myös migreenikohtaukset poissa. Ainakin tässä vaiheessa tuntuu siltä, että vanhaan ruokavalioon ei enää ole paluuta, sen verran hiljaiseksi vetää nämä kokeilun positiiviset vaikutukset.
 

Baldrick

Jäsen
Nää menee mulla käytännössä kategoriaan "paskaa maistamattakin". Kerran kun töissä porukka haki lounasta enkä ihan tarkkaan tiennyt mistä ne sitä hakee niin pyysin tuomaan mullekin jonkun patongin ja sehän oli just joku ihme kasvisversio. Söin mä sen silti melkein kokonaan, mutta sai olla laitimmainen kerta.

Jokainen syököön mun puolesta mitä lystää mutta ei tarvi mulle tyrkyttää näitä.

Itse näin punaista lihaa mielellään popsivana voin kuitenkin todeta, että ei kannata kasvisruokaa dumata jonkun kusisen ruokalapatongin perusteella. Vähän sama kuin arvostelisi kaikki liharuuat yhden kuivaksi ja sitkeäksi paistetun pihvin myötä.

Erityisesti Aasiasta löytyy monia hyviä ja maittavia kasvisruokia, jos tykkää mausteisesta safkasta. Lihaa syövälle toki maistuu myös pöperöt, jossa liha on sivuroolissa makua tuomassa. Esim. hyvässä öljyssä paistettua kaalia, valkosipulia, chiliä ja ripaus rapeaksi paistettua sianlihaa muruina sekaan, niin vie kyllä kielen mennessään. Tässäkin sitä lihankulutusta tulee halutessaan vähennettyä.
 

Undrafted

Jäsen
Pitkin kesää tullut kokeiltua useampaa kasvisburgerpihviä ja vaikka moni ollut teollisen jauhelihapihvin veroinen, niin kotitekoiselle hampparipihville ei ole mikään pärjännyt ollenkaan. Tuli poikettua Social Burgerjointissa ja otin kokeeksi lisähintaisen moving mountain-kasvispihvi. Täytyy todeta, että ensimmäinen oikeasti hyvä kasvisburgerpihvi minun makuuni. Paksu ja mehevä, toki muun burgerin onnistuneet lisukkeet vaikuttivat myös kokemukseen.

Syön 75+% kasvisruokaa nykyään ja lihaakin syödessä sen määrä pysyy varsin maltillisena. Kalaa saatan syödä enemmän, kun sitä on tarjolla. Vegaaniksi ei kuitenkaan ole mitään kiinnostusta ryhtyä, joskin osa ruuistani onkin vegaanisia. Toisaalta en myös ole kiinnostunut puhtaasti kasvissyömisestä, koska osa liharuuista on niin maukkaita. Syömisessä nautinto on minulle isossa roolissa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vähän samaan suuntaan on ruokailutottumukset kehittyneet kuin yllä @Undrafted kertoili. Tosin painotus on siirtynyt punaisesta lihasta enemmän kasviksiin ja kanaan, kalaa pyritään syömään ainakin kerran viikossa. Kesällä grillailin pari kertaa vähän laadukkaampia naudanlihoja pitkästä aikaa moneen vuoteen ja kyllä, hyvää oli, mutta olotila vielä seuraavana päivänäkin oli täysi ja vatsa aika jumissa, joten jää kyllä aika pieniin määriin jatkossa vastaavat kokeilut.

Äkkiseltään en näe syytä perheemme kohdalla palata vanhaan, vaan pikemminkin uskon, että kasviperäinen ruokailu lähinnä kasvaa. Leikkeleet jäivät pois koulujen alettua, mutta arkiruokailussa kana ja jauheliha ovat vielä paikoillaan. Tosin tänään jauhis korvaantuu soijarouheella.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Mulla on ollut vastaava ruokavalio kuin parilla edellisellä kirjoittajalla jo muutaman vuoden ajan. Aikanaan luovuin punaisesta lihasta ihan kokeilumielessä ja kun huomasin, että yleinen olotila parani ja esim. kasvislounaan jälkeen hävisi päiväväsymys, niin tapa jäi. Ensin jäi kinkut leivän päältä, töissä siirryin syömään kala-/kasvisvaihtoehdon lounaalla ja vähitellen opettelin tekemään kasvisruokia kotona. En ole myöskään kokonaan luopunut lihasta ja kerran tai kaksi viikossa menee broileria, kalaa myös pari kertaa viikossa, kesällä muutama grillimakkaraa ja jos anoppi laittaa lihasoppaa, niin syön sen mukisematta. Mutta joskus erehdyin syömään pihvin ja se pisti kyllä pakin aika koetukselle... Eli paljon tuossa on kyse tottumisesta. Itsellä kun tämä lähti omasta hyvinvoinnista, niin en ole nähnyt tarpeelliseksi ruvata puritanisesti noudattamaan vegaanista ruokavaliota ja lisäksi tämmöisen 80% kasvissyöjän ei tarvitse kiinnittää huomiota ravintoaineiden saamiseen kun niitä tulee kuitenkin ihan riittävästi tavallisesta ruuasta.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Laitetaas tämä uutinen nyt vege-osastolle, jotta saadaan ketju ylös.
Tämä kuvaa hyvin aihealueen moninaisuutta. Se mitä laittaa omaan suuhunsa, vaikuttaa sekä omaan hyvinvointiin että ympäristöön. Tilannetta ei saada muutettua paremmaksi pelkästään ylhäältä tulevaa sääntelyä tai ohjausta muuttamalla, mutta ei sitä voida jättää myöskään jokaisen omalle vastuulle. Samaan aikaan pitäisi saada muutettua ruuantuotantoa systeemitasolla, mutta jokaisen ruokaa syövän tulisi myös miettiä kriittisesti omia tottumuksia.

Silloin kun mietitään ruuan konkreettisia vaikutuksia itselle, niin kannattaa tutustua esim. tässä jutussa mainittuun varsin lennokkaasti kirjoitettuun kirjaan.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Laitetaas tämä uutinen nyt vege-osastolle, jotta saadaan ketju ylös.
Tämä kuvaa hyvin aihealueen moninaisuutta. Se mitä laittaa omaan suuhunsa, vaikuttaa sekä omaan hyvinvointiin että ympäristöön. Tilannetta ei saada muutettua paremmaksi pelkästään ylhäältä tulevaa sääntelyä tai ohjausta muuttamalla, mutta ei sitä voida jättää myöskään jokaisen omalle vastuulle. Samaan aikaan pitäisi saada muutettua ruuantuotantoa systeemitasolla, mutta jokaisen ruokaa syövän tulisi myös miettiä kriittisesti omia tottumuksia.
Ei vaan pitäisi puuttua juurisyihin, joka liika kansoitus sitä ei kyllä uskalleta kertoa, eikä varsinkaan puuttua siihen asiaa.
Toisekseen Suomi on hiukan eri tilanteessa kuin esimerkiksi jenkit joiden lihatehtaissa=navetoissa toiminta on hiukan erilaista kuin Suomessa vaikka tilakoko on täälläkin kasvanut.



Silloin kun mietitään ruuan konkreettisia vaikutuksia itselle, niin kannattaa tutustua esim. tässä jutussa mainittuun varsin lennokkaasti kirjoitettuun kirjaan.
Kasvisruuat ja lihojen korvikkeet ovat useasti todella pitkälti prosessoituja ruokia.
Sitä olen ihmetellyt miksi nämä lihan korvikkeet pitää saada näyttämään lihalta kun ne kerran ovat kasviksia tai jotain korvikkeita?
Onko jotain ettei nyt vaan erotuta joukosta sydroomaa?
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Sitä olen ihmetellyt miksi nämä lihan korvikkeet pitää saada näyttämään lihalta kun ne kerran ovat kasviksia tai jotain korvikkeita?
Onko jotain ettei nyt vaan erotuta joukosta sydroomaa?
Niitä markkinoidaan niille, jotka ei ole vegaaniruokavaliota kokeillut. Ideana on kertoa, että makuelämys ei kärsi, vaikka jauhelihapihvin tilalla on kasviksista tehty pihvi. Valintansa jo tehneille vegaaneille ei tarvitse asiaa markkinoida noin.
 

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
Ei vaan pitäisi puuttua juurisyihin, joka liika kansoitus sitä ei kyllä uskalleta kertoa, eikä varsinkaan puuttua siihen asiaa.Toisekseen Suomi on hiukan eri tilanteessa kuin esimerkiksi jenkit joiden lihatehtaissa=navetoissa toiminta on hiukan erilaista kuin Suomessa vaikka tilakoko on täälläkin kasvanut.

Ihmisiä on maapallolla yksinkertaisesti liikaa, mikä näkyy kaikissa asioissa, jotka liittyvät luontoon. Tästä ei uskalleta puhua, kuten Pentti Linkola yritti aikoinaan. Ihmisten on tehtävä valinta: ruoantuotannon muuttaminen tai ihmismäärän rajoittaminen.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei vaan pitäisi puuttua juurisyihin, joka liika kansoitus sitä ei kyllä uskalleta kertoa, eikä varsinkaan puuttua siihen asiaa.
Toisekseen Suomi on hiukan eri tilanteessa kuin esimerkiksi jenkit joiden lihatehtaissa=navetoissa toiminta on hiukan erilaista kuin Suomessa vaikka tilakoko on täälläkin kasvanut.

Miten liikakansoitukseen puututtaisiin riittävän nopeasti? Elintason ja sivistyksen lisääntyessä väestönkasvuhan kyllä rauhoittuu, ja ainakin minä olen törmännyt jatkuvasti keskusteluun esim. ehkäisyn saatavuuden ja tietoisuuden parantamiseen sekä naisten oikeuksien parantamiseen köyhissä korkean syntyvyyden maissa. Molemmilla on vaikutusta liikakansoitukseen pitkällä aikavälillä.

Mutta miten ihmeessä liikakansoitus ratkaistaisiin riittävän nopeasti ettei muista muutoksista tarvitsisi niin suuresti huolehtia? Pari atomipommia jonnekin? Annetaan tautien mellastaa? Mahdolliset ratkaisut ovat niin epäinhimillisiä että ei mikään ihme, että koemme mielekkääksi katsoa tekniikan kehittymiseen ja ihmisten kulutusvalintoihin.

Niitä markkinoidaan niille, jotka ei ole vegaaniruokavaliota kokeillut. Ideana on kertoa, että makuelämys ei kärsi, vaikka jauhelihapihvin tilalla on kasviksista tehty pihvi. Valintansa jo tehneille vegaaneille ei tarvitse asiaa markkinoida noin.

Kasvisruoissa ei itsessään ole mitään vikaa enkä epäile esim. eineksissä käytetyn jätelihan korvaamisen mahdollisuutta ilman makuelämyksen kärsimistä, mutta mikäli sattuu suuresti nauttimaan hyvästä lihasta tai juustosta, mitään vegaanisia korvikkeita jotka pääsisivät edes lähelle ei vielä ole olemassa. Sinä et varsinaisesti näin tehnyt, mutta on kohtalaisen turhauttavaa välillä kuunnella jotain valaistunutta vegaania siitä kuinka korvaavat tuotteet maistuu "ihan yhtä hyvältä/samalta". Sitten vertailukohta on oltermanni-tasoa tms.
 

Durden

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Löytyy ymmärrystä, vaikka itse en ole. Hiljattain olen kuitenkin lihan määrää vähentänyt, ja vastaavasti kasvisten osuus on lisääntynyt. Leivistä on aika helppo jättää leikkeleet pois, juustonsiivusta en ole luopunut, sitten vaan kurkkua, salaattia pestoa/chiliä tms. makua tuomaan. Samoin nakkipaketit jää ostamatta, ja kesällä tuli grillattua vähemmän. Etenkin punaisen lihan määrää olen vähentänyt, kanaa tai kalaa mieluummin. En tällä hetkellä näe, että siirtyisin kokonaan ja pysyvästi pois lihatuotteista, mutta ainakin nyt tuntuu siltä, että määrää pystyy tiputtamaan isosti. Vähemmän mutta parempaa.

Sanotaan sekin, että tätä helpottaa huomattavasti se, että työpaikan lounasravintolassa on nykyään todella kattava salaatti/vege lalijitelma.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lihan syönnin vähentäminen on ihan järkevää, mutta täysin vegaanista ruokavaliota en ymmärrä.

Jos söisi liharuokia esim. kahtena päivänä viikossa, kalaruokia kolmena päivänä ja sitten kasvisruokaa kahtena päivänä, niin en usko tuollaisesta ruokavaliosta olevan mitään haittaa. Kohtuudella voi syödä lähes kaikkea.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös