Vegaanit – löytyykö ymmärrystä kasvissyöjille?

  • 202 981
  • 2 049

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Millä tavalla?
Vegaani ei yleensä syö keskimäärin mitään eläinperäistä, kasvissyöjä taas voi esimerkiksi syödä juuri kananmunia tai juoda maitotuotteita, mutta eläinlihaan hänkään ei koske. Siinä se ainut selkeä ero vegaanin ja kasvissyöjän välillä. Kumpikaan ei toki syö eläimen lihaa joten sikäli nuo kaksi ovat toki elämäntavoiltaan jokseenkin aika lähellä toisiaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vegaani ei yleensä syö keskimäärin mitään eläinperäistä, kasvissyöjä taas voi esimerkiksi syödä juuri kananmunia tai juoda maitotuotteita, mutta eläinlihaan hänkään ei koske. Siinä se ainut selkeä ero vegaanin ja kasvissyöjän välillä. Kumpikaan ei toki syö eläimen lihaa joten sikäli nuo kaksi ovat toki elämäntavoiltaan jokseenkin aika lähellä toisiaan.
Kananmunaa syövä ei ole kyllä kasvissyöjä. Koska kananmuna ei ole kasvis.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Kananmunaa syövä ei ole kyllä kasvissyöjä. Koska kananmuna ei ole kasvis.
Kasvissyöjä on vain yleisnimitys kasvisruokavaliota noudattavalle ihmiselle. Vegaani on tästä se äärimuoto, joka ei syö mitään eläimestä peräisin olevaa.

Tässä sinulle vielä mustaa valkoisella, lähteenä rakas Wikipedia:

Tässä yhteydessä kasvissyöjä määritellään laajasti, eli vain kasvikunnan tuotteita ravinnokseen käyttävän, vegaanin, lisäksi myös muut historialliset, uskonnolliset ja eri aikoina vallinneet kulttuuriset kasvissyönnin määritelmät on otettu huomioon siitäkin huolimatta, että monet niistä ovat nykykäsityksen mukaan loogisesti kasvissyönnin määritelmän vastaisia ja siten itse asiassa osa sekaruokavaliota. Näitä ovat: lakto-vegetaristi (joka käyttää myös maitotuotteita), ovo-vegetaristi (joka käyttää kasvikunnan tuotteiden lisäksi kananmunaa), pesco-vegetaristi (kala-kasvissyöjä) pollo-vegetaristi (joka kasvikunnan tuotteiden lisäksi syö myös kanan ja muiden lintujen lihaa), semi-vegetaristi tai fleksitaristi (joka syö pääasiassa kasvisruokaa, mutta joskus lihaa, kalaa tai lintuja ja muita eläinkunnan tuotteita) ja demi-vegetaristi (joka ei syö nisäkkäiden lihaa) sekä näiden yhdistelmät.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä sinulle vielä mustaa valkoisella, lähteenä rakas Wikipedia:
Osaan minäkin Wikipediasta katsoa...

"Kasvissyönti eli vegetarismi on tarkoittanut perinteisesti pidättäytymistä lihan ja kalan tai lihan, kalan ja kananmunien syönnistä taikka kaikesta eläinperäisestä ravinnosta pidättäytymistä, jolloin myöskään juusto ja muut meijerituotteet eivät tule kyseeseen. Jälkimmäisestä vaihtoehdosta käytetään nimitystä tiukka kasvisruokavalio (”strict vegetarianism”)."
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Osaan minäkin Wikipediasta katsoa...

"Kasvissyönti eli vegetarismi on tarkoittanut perinteisesti pidättäytymistä lihan ja kalan tai lihan, kalan ja kananmunien syönnistä taikka kaikesta eläinperäisestä ravinnosta pidättäytymistä, jolloin myöskään juusto ja muut meijerituotteet eivät tule kyseeseen. Jälkimmäisestä vaihtoehdosta käytetään nimitystä tiukka kasvisruokavalio (”strict vegetarianism”)."
No nämä ovat vissiin osittain näkemyserojakin. Minulle vegaani on kuitenkin se ihminen joka syö absoluuttiesti pelkästään kasvisperäisiä tuotteita, kun taas vegetaristien ruokaliutottumukset saattavat vaihdella paljonkin yksilöittäin, joskin painottuvat aina kasvispohjaiseen ruokavalioon.
 

Kersakovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, AFC(NFL)
Niin no siis olihan tuo tosiaan vähän höhlästi muotoiltu kommentti minulta. Yritin siis sanoa, että en kaikista eläinpohjaisista tuotteista välttämättä olisi valmis ainakaan heti luopumaan, mutta eläimen lihan saattaisin jättää minimiin tai kokonaan mikäli mulla olisi se oikeanlainen motivaatio ja palo muokata ruokailutottumuksiani isommin.





Tuosta kun katselet dokkarin, niin pitäisi ainakin aavistuksen enemmän löytyä sitä poltetta ja motivaatiota. Tuo vaatii Youtubessa kirjautumisen, muualta varmaan näkee ilmankin.

Olen mielenkiinnolla seurannut keskustelua jumalaketjussa ja pohdinkin, että minkä takia monetkaan (kristityt) uskovaiset eivät ulota sitä ylitsepursuavaa rakkauttaan tuotantoeläimiin. Näiden elämä kuitenkin on käytännössä pituudeltaan murto-osa luonnollisesta eliniästä ja se vietetään ahtaissa olosuhteissa vailla toivoa lajinmukaisen käyttäytymisen toteuttamisesta. Sitten koetaan tärkeäksi vääntää ja lällätellä huolestuneelle ohikulkijalle siitä, hakataanko sikoja ja huudetaanko niille lastausautosta purettaessa. Muutaman minuutin kuluttua tästä nämä älykkäät ja leikkisät olennot kuitenkin tapetaan, eikä se tunnu kiinnostavan ketään.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Löytyy kyllä ymmärrystä. Useimmiten tuntuu että sekasyöjiltä löytyy enemmän ymmärrystä jompaakumpaa ääripäätä kohtaan kuin toisinpäin. Itsekin laihduin 12kg pelkästään sillä, että lautasella oli aina puolet kasviksia ja aamiainen ja iltapalakin oli mietitty kunnolla. Lihasta en tule luopumaan koskaan, mutta punainen sellainen on huomattavasti vähentynyt lautaseltani.

Sen sijaan tällaisille vegaaneille ei löydy ymmärrystä:

Lukija HS:ssa: Pihvi ravintolassa jäi syömättä, kun naapuripöydästä haukuttiin eläintentappajaksi ja ilmastontuhoajaksi Lukija HS:ssa: Pihvi ravintolassa jäi syömättä, kun naapuripöydästä haukuttiin eläintentappajaksi ja ilmastontuhoajaksi

Ilmastontuhoajaksi haukkuminen on muutenkin kyseenalaista, silloin varsinkin kun kyseessä on suomalainen nauta, joka ei esimerkiksi soijarehua syö...

Mutta noin muuten, kiinnostaisi kyllä maistaa Vöneriä tai Beyond Meat -pihviä jossain vaiheessa. Ovat kuulemma erittäin "lihaisia" kasvisruokia.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ilolla luen näitä kommentteja. Suunta on oikea ja ihmisillä keskimäärin aika avoin asenne syömiseen.

Nuorilta en ole juuri koskaan saanut ikävää palautetta kasvisruokavaliosta. Sen sijaan keski-ikäiset ovat aika jumissa asian suhteen.

A-talkissa esiintynyt Kalmari edustaa ajattelua, joka saa oman veren kiehumaan. Tyyppi vääristelee suunnilleen jokaista vastapuolen argumenttia ja suhtautuu tieteeseen äärimmäisen valikoivasti. Klassinen eturyhmäpoliitikko.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Myöskään joidenkin, ei siis kaikkien vegaanien asenne sekasyöjiin varmasti vaikuttaa asenteisiin. Se että olen automaattisesti murhaaja ja mitä kaikkea kun syön mieluummin riistaa kuin tehotuotettua sika-nautaa niin tottakai vaikuttaa tuonko minun kasvispainotteisuutta esiin vai en. Toki kummassakin ääripäässä on omat hörhöt, sitä en kiellä. Mutta tuntuu että osa vegaanihörhöistä luo turhaan sitä vastakkainasettelua ja tuomitsee meidät kasvispainotteiset sekasyöjät samaan jengiin muiden murhaajien kanssa. Se tietty ehdottomuus ei luo keskustelua tai muuta vuorovaikutusta kuin muiden ehdottomien vegaanien kesken ja sehän se onkin rakentavaa. Vaihda edellä olevaan kirjoitukseen vegaani-sanan tilalle lihansyöjä niin tyyli ei muutu miksikään. Sama ehdottomuus vaivaa myös osaa lihansyöjiä.

Se että saataisiin nämä ääripäät keskustelemaan keskenään ei toki auta mitään sillä nämä äänekkäimmät hörhöt kummallakin puolella pilaavat koko keskustelun. Ja osa kummankin ääripään tolkun ihmisistä myös järjestään kieltävät näiden äänekkäiden hörhöjen olemassaolon. "Ei meidän bunkkerista tuollaisia ole ja sitäpaitsi toisella puolen niitä hörhöjä vasta onkin"
 

– Boikotoin istuntoa, koska meille tarjottiin eilen illalla järjestetyssä palkintotilaisuudessa pelkkää vegaaniruokaa. Tämä loukkasi syvästi arvomaailmaani, enkä hyväksy tällaista ideologista humputusta ja tuputusta, Kärnä sanoo tiedotteessaan.

Hän aikoo tehdä aloitteen, jolla pohjoismaiden neuvosto velvoitettaisiin tarjoamaan tilaisuuksissaan paikallista liha- tai kalaruokaa.

On näistä asioista mitä mieltä tahansa, niin eihän Kärnän Mikosta voi olla pitämättä.
 

lihaani

Jäsen
Helppohan vegaaneista on vitsihuumoria vääntää ja nimimerkistänikin huomaa, että nauran vegaanihuumorille aivan täpöllä.

Mutta kiertämätön fakta on että esimerkiksi B12-vitamiinia ei saa kuin eläinkunnan tuotteista.
D-vitamiinin, sinkin ja muutaman muun aineen saaminen pelkistä kasviksista on haastavaa

Äärivegaanin on vain nöyrryttävä ja popsittava pillereitä rehujen lisäksi, jos meinaa terveenä pysyä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Äärivegaanin on vain nöyrryttävä ja popsittava pillereitä rehujen lisäksi, jos meinaa terveenä pysyä.

Ei vättämättä. Pitää kuitenkin muistaa, että terveyshsitat ovat, ainakin mun mielestäni, pienemmät vegaaneilla, kuin sekasyöjillä. Meillehän se liha on myrkkyä. Kyllä luonnosta saa kaiken. Tosin osa on laitonta.
 
Helppohan vegaaneista on vitsihuumoria vääntää ja nimimerkistänikin huomaa, että nauran vegaanihuumorille aivan täpöllä.

Mutta kiertämätön fakta on että esimerkiksi B12-vitamiinia ei saa kuin eläinkunnan tuotteista.
D-vitamiinin, sinkin ja muutaman muun aineen saaminen pelkistä kasviksista on haastavaa

Äärivegaanin on vain nöyrryttävä ja popsittava pillereitä rehujen lisäksi, jos meinaa terveenä pysyä.

Mehän muuten syötämme myös lehmille B12-vitamiinia, koska siellä on usein vajautta nykyisen rehun liiallisen "puhtauden" takia. Eli lihansyöjänkin B12 voi olla pilleristä. Se on vaan annettu sille eläimelle, jota syödään.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Äärivegaanin on vain nöyrryttävä ja popsittava pillereitä rehujen lisäksi, jos meinaa terveenä pysyä.
Kaikkien on nöyrryttävä. D-vitamiinia ei saa näillä leveysasteilla riittämiin, joten pillereitä on järkevä napsia. Kasvissyöjillä sitten vielä jodi, seleeni yms, joista on vaara tulla pulaa.

Mutta ei ole kukaan niin vegaani, etteikö jotain eläinkunnan tuotteita käyttäisi. Esim. lääkkeet ja oma terveys pitäisi mennä kaikilla edelle.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko



On näistä asioista mitä mieltä tahansa, niin eihän Kärnän Mikosta voi olla pitämättä.
"– Thunbergin kieltäytyminen palkinnosta oli hämmentävää, sillä nimenomaan pohjoismaat ovat leikanneet päästöjään eniten maailmassa. Thunberg on tehnyt aktivistina hyvää työtä ihmisten tietoisuuden lisäämiseksi, mutta tällainen poliittinen performanssi ei lisää hänen uskottavuuttaan."
On se kova.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tuollaisesta 50 000€urosta kieltäytyminen ei ole mitään sen rinnalla kun Kärnä kieltäytyy kasvisruuasta! Arvoton poliittinen performanssi ideologisista syistä. Gretalta siis.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kärnä on twitterissään sitä mieltä, että militantti veganismi on todellinen ilmiö. Kärnän mukaan "Etnonationalismissa ja ideologisessa veganismissa on paljon samaa. Molemmissa aatteissa arvotetaan ihmisiä väärin perustein sekä jaetaan heitä "hyviin" ja "pahoihin". Toisessa syntyperän ja ihonvärin mukaan, toisessa ruokavalion mukaan."

Koville ottaa Kärnällä tämä. Itse en ole törmännyt militantteihin vegaaneihin, mutta kai niitäkin jossain on. Liekö suunnittelevat vallankaappausta nauriit aseenaan.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Jokainen syö mitä haluaa, mutta siinä vaiheessa kun ismejään alkavat tyrkyttää ja saarnata minulle, menee raja.
Jos aika antaisi myöten niin metsästäisin ja kalastaisin kaikki mitä taloudessa syödään.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Aikanaan Ilta-Sanomien suuren jäätelötestin lopussa luki että testiin osallistui 4 ihmistä ja 1 vegaani.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika usein höyrytään siitä, että kasvissyöjät jotenkin tuputtaisivat ajatuksiaan. En ole tällaiseen juurikaan törmännyt, enkä itse kasvissyöjänä edes kerro asiasta kenellekään, ellei sitä erikseen kysytä tai kasvissyönti muuten tule puheeksi. Toki asia saattaa esim töissä tulla esiin, jos joutuu esim ravintolassa tai vaikka seminaari-ilmoittautumisen yhteydessä asiasta mainitsemaan, mutta sitä ei kai voida laskea tuputtamiseksi. Sen sijaan ihan älyttömän usein, jos kasvissyöntini selviää pöytäseurueelle esim lautaseni sisällöstä, alkaa ihan helvetillinen perustelu ja/tai selittely, miksi lihaa kannattaisi syödä ja miksi henkilö itse ei suostu tai halua tai pysty lihasta luopumaan. Usein myös muistetaan mainita, että ei se maailma kasvissyönnillä pelastu ja joskus vielä sanotaan, että ihan ok, syö mitä haluat, mutta se tuputtaminen ärsyttää.
 
Aika usein höyrytään siitä, että kasvissyöjät jotenkin tuputtaisivat ajatuksiaan. En ole tällaiseen juurikaan törmännyt, enkä itse kasvissyöjänä edes kerro asiasta kenellekään, ellei sitä erikseen kysytä tai kasvissyönti muuten tule puheeksi. Toki asia saattaa esim töissä tulla esiin, jos joutuu esim ravintolassa tai vaikka seminaari-ilmoittautumisen yhteydessä asiasta mainitsemaan, mutta sitä ei kai voida laskea tuputtamiseksi. Sen sijaan ihan älyttömän usein, jos kasvissyöntini selviää pöytäseurueelle esim lautaseni sisällöstä, alkaa ihan helvetillinen perustelu ja/tai selittely, miksi lihaa kannattaisi syödä ja miksi henkilö itse ei suostu tai halua tai pysty lihasta luopumaan. Usein myös muistetaan mainita, että ei se maailma kasvissyönnillä pelastu ja joskus vielä sanotaan, että ihan ok, syö mitä haluat, mutta se tuputtaminen ärsyttää.

Tuo on todella tuttua. Toki se on vain marginaali lihansyöjistäkin, mutta saa sitä ihan yhtenään kuulla. Ihan normaalia myös kuulla, miten pitää itseään parempana. Koskaan en ole ketään yrittänyt käännyttää, enkä ole paheksunut kenenkään lihansyöntiä, mutta sitä samaahan se on oikeastaan aika monessa asiassa. Oletan, että se johtuu jonkinlaisesta tiedostamisesta, että joku tekee jotain hyvää, mitä ei itse halua tehdä, niin hyökätään kimppuun, jotta ei itse olisikaan niin paha.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuo on todella tuttua. Toki se on vain marginaali lihansyöjistäkin, mutta saa sitä ihan yhtenään kuulla. Ihan normaalia myös kuulla, miten pitää itseään parempana. Koskaan en ole ketään yrittänyt käännyttää, enkä ole paheksunut kenenkään lihansyöntiä, mutta sitä samaahan se on oikeastaan aika monessa asiassa. Oletan, että se johtuu jonkinlaisesta tiedostamisesta, että joku tekee jotain hyvää, mitä ei itse halua tehdä, niin hyökätään kimppuun, jotta ei itse olisikaan niin paha.
Hyvä ja paha ovat ehkä hiukan voimakkaita ilmaisuja, mutta tunnistan tämän jossain määrin. Mua ei varsinaisesti ole koskaan kenenkään vegaanius tms. ruokavalio kiinnostanut hänen sellainen ollessaan jo tutustuessamme, mutta sitten jonkun kaverin alkaessa vegaaniksi, on itsellä tullut juuri tuollainen "mitä vittua, luuletko olevasi parempi" -fiilis. Nuorempana se purkautui semivakavana vittuiluna ja naurettavana äijäilynä, mutta pitkään aikaan en ole enää kovin paljon jaksanut ottaa itseeni jonkun toisen valinnoista, ellei sitten henkilö itse ole erityisesti alkanut vouhottaa asialla. Harvemmin kukaan on, mutta on näitä tyyppejä tutuissa, joille milloin ruokavalio, milloin liikunta, joskus taas ilmasto tai milloin mikäkin on juttu, joka nousee somessa kärkihankkeeksi, ja siitä saa kuulla aina, jos puheenparsi sattuu kulloinkin kuumaa aihetta sivuamaan. Mutta näitä nyt on lihansyöjissä yhtälailla.

Kasvisruokaa tulee syötyä useamman kerran viikossa ja punainen liha on jäänyt aika vähille. Edelleen tilaan hampurilaiseni kunnon rasvaisella naudanjauhispihvillä, jos sellaisen haluan, mutta vähentynyt se joka tapauksessa on. Arkiruoka menee kasvis- ja kalalinjalla, broileria jokunen kerta viikkoon. Suosittelin tuossa taannoin kaverilleni Boltseja, niitä S-ryhmän siemenpyöryköitä, ja sain juuri edellä kuvaamani reaktion vastaani - hän kun syö kasvikset kasviksina ja lihan lihana, eikä mitään look a like -kasvispullia, joiden pitää näyttää lihalta. En oikein ymmärtänyt pointtia, miksei se saisi näyttää lihatuotteelta. Ei kai tarkoitus ole varsinaisesti imitoida lihan makua ja ulkonäköä, vaan se olomuoto nyt sopii tuollaiselle tuotteelle. Ja kuka vetäisi esim. pastan kanssa kasaa siemeniä ja kaurahiutaleita jne. tavaraa, mitä niissä on, jos se saadaan tuollaisen kompaktiin palloon puristettua. No, en jaksanut alkaa tapella siitä sen enempää, koska kai se olisi mennyt tuputtamiseksi, vaikka sekasyöjä olenkin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oletan, että se johtuu jonkinlaisesta tiedostamisesta, että joku tekee jotain hyvää, mitä ei itse halua tehdä, niin hyökätään kimppuun, jotta ei itse olisikaan niin paha.

Tuo on valitettavan yleinen lähestymistapa asioihin. Itse en edes ole kasvissyöjä, vaikka olenkin lisännyt kasvisten käyttöä ruokavaliossani reilusti viimeisen parin vuoden aikana. Koska ihmiset tietävät minun olevan sekasyöjä, en ihan tuollaisia kommentteja saa osakseni kuin kasvissyöjät, mutta kun tulee puhe kasvisaterioista ja näistä ”lihankorvikkeista”, alkaa joiltain ihmisiltä tulla heti vähättelyä näitä kohtaan.

Itse olen monta vuotta syönyt töissä vain kevyen lounaan omilla eväillä. Hyvin usein syön pari leipää, palkokasvisalaatin sekä maustamattoman jogurtin marjajauheilla. Ruokalassa säännöllisesti vatsansa täyteen vetävissä kollegoissa on valitettavasti sellaisiakin, että meikäläisen eväitä on pakko kommentoida jatkuvasti. Monesti kommentoija on vieläpä sellainen, että hänestä huomaa, että ruokalassa on syöty lähes aina epäterveellisesti tai muuten liikaa. Kaipa tuossa on huonosta omatunnosta kyse, kun terveellisesti syövä ja painoaan pudottanut henkilö otetaan näsäviisaiden kommenttien kohteeksi. Sillä ikään kuin oikeutetaan omat huonot valinnat.

Oma painoni oli muutama vuosi sitten lievästi ylipainon puolella. Tein sitten helpon ja inhimillisen elämäntapamuutoksen lisäämällä liikuntaa ja muuttamalla arkisyömistäni terveellisempään suuntaan. Siitäkin sain arvostelua pariltakin ylipainoiselta henkilöltä. Minua haukuttiin turhamaiseksi, koska minulla ei ole oikeasti edes tarvetta laihduttaa. Siksi minulla ei ilmeisesti olisi ollut siihen oikeuttakaan. No, perustelin asian sillä, että muutama hitaasti hiipinyt kilo on vielä helppo pudottaa, mutta jos samaa tahtia jatkaa, tilanne voi olla paljon huonompi paria vuotta myöhemmin. Toisaalta kerroin minulla olevan lievän skolioosin, joka ei normaalilla painolla aiheuta ongelmia, mutta painon liiallinen nousu voisi olla jopa katastrofaalista. Tämä selitys jo jopa hyväksyttiinkin.

Mutta tämä asenne näkyy kyllä monessa yhteydessä. Huono omatunto omista valinnoista on usein varmasti se juurisyy.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös