Hyvä tietää, en ole valitettavasti päässyt maistamaan. Olen kyllä huolella kiertänyt lähiseudun liha- ja kalaosastot lukemattomat kerrat, mutta vegaania ei ole kertaakaan ollut saatavilla. Harmi. Jotakin vastaavaa oli ilmassa silloin kun nyhtökaura lanseerattiin. Tavan takaa sai itse kukin huomata, että tyhjiä hyllyjä koristi nyhtokauran kohdalla pelkkä tuotteen ajoittaiseen olemassaoloon viittaava lappu viivakoodeineen. Nyhtökauraolettamat olivat nähtävästi häipyneet kiireen vilkkaa jopojengin kangaskasseihin heti sen jälkeen, kun pakkaukset oli kyörätty myymälätiloihin. Vegaani on jopa nyhtökauraa kipeämpi defitsiitti, kun ruhonosat eivät ehdi edes käväistä lihatiskillä.Vegaanit – löytyykö ymmärrystä kasvissyöjille?
Joo, ne maistuvat hyvälle - mediumina.
Eikös nauta, poro ja muut sellaiset ole kasvissyöjiä? Olettaisin @vlad näihin viitanneen. Sika taitaa syödä kalaa tai lihaa osana ruokavaliotaan ja muutenkin tulee syötyä kypsänä.Hyvä tietää, en ole valitettavasti päässyt maistamaan. Olen kyllä huolella kiertänyt lähiseudun liha- ja kalaosastot lukemattomat kerrat, mutta vegaania ei ole kertaakaan ollut saatavilla.
Viittauksen voi ymmärtää kohdistuneen vegaanehin, kasvissyöjiin, tai molempiin. Nauta ja poro ovat kasvissyöjiä, totta, mutta en ole kuullut puhuttavan kummastakaan otuksesta vegaaneina. Lihatiskillä vegaania tiedustellessani en voi mitenkään lähteä ajatuksesta, että minulle tarjottaisiin sen enempää naudan kuin poronkaan ruhonosia. Eikä marketista saatava nauta ole missään tapauksessa vegaaninlihaa, koska hyvin todennäköisesti märehtijä on matkan varrella nauttinut määrältään suuren ja laadultaan moninaisen kombon rehuseoksia ja täydennysrehuja, joista osalle kunnon vegaaninauta sanoisi väy-väy. Porot, hirvet ja muut luonnonvaraiset eläimet taas eivät täytä edes luomulihan kriteerejä, johtuen siitä ettei kukaan ole voinut valvoa mitä otukset ovat suuhunsa sulloneet. Ja pirustako porostakaan tietää sanoa, kuinka monta ämpärillistä sääskiä ja mäkäräisiä elukka on jäkälän jäystämisen ohessa kurkkuunsa kiskonut. Saattaa tuo saakelin salakarnivoori olla vielä tykännyt hyönteisproteiinista.Eikös nauta, poro ja muut sellaiset ole kasvissyöjiä? Olettaisin @vlad näihin viitanneen. Sika taitaa syödä kalaa tai lihaa osana ruokavaliotaan ja muutenkin tulee syötyä kypsänä.
Vegaanit – löytyykö ymmärrystä kasvissyöjille?
Joo, ne maistuvat hyvälle - mediumina.
Mikähän ohjelma oli noin pari vuotta sitten kyseessä, missä mies oli kutsunut tuttujaan syömään. Yksi ruokalaji oli ihmislihapullat, mihin kutsuja oli imenyt itsestään rasvaa rasvaimun tyylisesti. Toki olisi ollut suurta huijausta kutsua niitä ihmislihapulliksi, kun osuus oli jotain minimaalista. Toki onhan näitä myytäviäkin tuotteita, missä nimessä olevaa raaka-ainetta ei ole edes sen vertaa, että raaka-ainelistaan olisi päässyt. Kutsutuille oli tarjolla myös tavallisia lihapullia ja tarkoitus oli käydä keskustelua ihmisen syömisen eettisyydestä ja millaisia mielikuvia se herättää. Muistelen ettei monikaan jos kukaan kutsuttu ottanut ihmislihapullia.Onko sinulla kokemusta siitä, maistuuko vegaanin istukka paremmalta kuin sekasyöjän? Se lienee ainoa tapa harrastaa laillisesti ihmissyöntiä.
Mikähän ohjelma oli noin pari vuotta sitten kyseessä, missä mies oli kutsunut tuttujaan syömään. Yksi ruokalaji oli ihmislihapullat, mihin kutsuja oli imenyt itsestään rasvaa rasvaimun tyylisesti. Toki olisi ollut suurta huijausta kutsua niitä ihmislihapulliksi, kun osuus oli jotain minimaalista. Toki onhan näitä myytäviäkin tuotteita, missä nimessä olevaa raaka-ainetta ei ole edes sen vertaa, että raaka-ainelistaan olisi päässyt. Kutsutuille oli tarjolla myös tavallisia lihapullia ja tarkoitus oli käydä keskustelua ihmisen syömisen eettisyydestä ja millaisia mielikuvia se herättää. Muistelen ettei monikaan jos kukaan kutsuttu ottanut ihmislihapullia.
Pari hutia tuli vegaanisten einesten kanssa. Vegaanimakkarat lensivät roskiin ensimmäisestä nuuhkaisusta, mutta lihapullan korvikkeet sinnittelin alas srirachalla. Kumpaakaan en suosittele.
Onko UFC tarpeeksi äijäilyä/voimailua, en tiedä, mutta ilmeisesti vegaaniruokavaliolla sielläkin pärjää: Nate Diaz: ‘The Terminator Was Vegan, Motherf***er’Voimailu ja voimantuotto, sekä lihaisan täyteläiset makuelämykset ovat tärkeimpiä arjen asioita itselleni, eli en vegaaniutta edes harkitsisi. En kuitenkaan katso kieroon jos joku tällaista harrastaa.
Nate ja Nick ovat molemmat vegaaneja, kuten myös Musta Barbaari. Kyllä sitä proteiinia saa kasviperäisistä tuotteista jopa paremmin, kuin monesta eläinperäisestä.Onko UFC tarpeeksi äijäilyä/voimailua, en tiedä, mutta ilmeisesti vegaaniruokavaliolla sielläkin pärjää: Nate Diaz: ‘The Terminator Was Vegan, Motherf***er’
Itse en ikinä vegaaniksi ryhdy, kerta juusto on niin hyvä asia. Mutta eipähän myöskään keskimääräinen istuntatyötä tekevä ihminen kuin itse niin paljoa sitä "protskuu" tartte, että ihan hyvin tulee toimeen myös vähemmällä lihalla.
(linkki livekindly.co)
...En mä varmaan maitotuotteista kuten kananmunista
Niin no siis olihan tuo tosiaan vähän höhlästi muotoiltu kommentti minulta. Yritin siis sanoa, että en kaikista eläinpohjaisista tuotteista välttämättä olisi valmis ainakaan heti luopumaan, mutta eläimen lihan saattaisin jättää minimiin tai kokonaan mikäli mulla olisi se oikeanlainen motivaatio ja palo muokata ruokailutottumuksiani isommin....
Maito. Kana. Nisäkkäät tekee maitoa. Dinosauruksien jälkeläiset, kuten kanat, tekee munia. Mutta näillä ei ole hirveästi yhteistä.
Millä tavalla?Tökkii tuo otsikko, vegaanius on kuitenkin eri asia kuin kasvissyönti.
Vegaani ei yleensä syö keskimäärin mitään eläinperäistä, kasvissyöjä taas voi esimerkiksi syödä juuri kananmunia tai juoda maitotuotteita, mutta eläinlihaan hänkään ei koske. Siinä se ainut selkeä ero vegaanin ja kasvissyöjän välillä. Kumpikaan ei toki syö eläimen lihaa joten sikäli nuo kaksi ovat toki elämäntavoiltaan jokseenkin aika lähellä toisiaan.Millä tavalla?
Kananmunaa syövä ei ole kyllä kasvissyöjä. Koska kananmuna ei ole kasvis.Vegaani ei yleensä syö keskimäärin mitään eläinperäistä, kasvissyöjä taas voi esimerkiksi syödä juuri kananmunia tai juoda maitotuotteita, mutta eläinlihaan hänkään ei koske. Siinä se ainut selkeä ero vegaanin ja kasvissyöjän välillä. Kumpikaan ei toki syö eläimen lihaa joten sikäli nuo kaksi ovat toki elämäntavoiltaan jokseenkin aika lähellä toisiaan.