Vegaanit – löytyykö ymmärrystä kasvissyöjille?

  • 202 091
  • 2 049

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sitä on tullut mietittyä (älkää pliis heti ampuko kovilla), että miksi vegaanit ovat myös kananmunien syömistä vastaan, niitähän saa suoraan esim. tietyiltä luomutiloilta ilman mitään tehotuotantokytköstä? Kananmuna on aivan loistava paketti vitamiineja sekä hyvänlaatuista proteiinia ja rasvaa, kylläpä noiden syönti helpottaisi melko monen ihmisen elämää.

Oma ruokavalio on kehittynyt vuosien varrella koko ajan parempaan suuntaan, punaisen lihan kulutus on tippunut murto-osaan siitä, mitä se pahimmillaan oli. Kanaa ja kalaa menee edelleen paljon, mutta kasvispöperöitäkin (usein kananmunalla/raejuustolla höystettynä) tulee nykyään väännettyä enenevissä määrin. Pitääpä muuten kokeilla tehdä linssi- tai kikhernekeitto ensi viikonloppuna, viime kerrasta on jo aikaa.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ja kaikille vapaan lehmän maitoa juoville sellainen huomio että ei ne lehmät todennäköisesti niissäkään tiloissa pääse laitumelle mistä se maito tulee. Ovat vaan pihattoeläimiä niin eivät ole kytkettyinä. Taitaa vaan kaikilla olla mielikuva että kirmaavat iloisina laitumella.
Riippuu taas minkä yhtiön tuotteista on kyse. Valion vapaat lehmät ovat pihattoelukoita, Juustoportti ainakin kovasti mainostaa, että heidän vapaat lehmänsä laiduntavat kesäisin. Vastaavasti Valion luomumaidon tuottajat ovat mainoksien mukaan "laitumella koko kesän" ja se taitaa olla jopa vaatimus luomumerkintään.

Itse käytän ylipäänsä eläinperäisissä tuotteissa pääosin luomua juuri sen takia, että siinä asetetaan vaatimuksia myös eläinten hyvinvointiin. Minun puolestani ne saisivat kyllä syödä ei-luomua rehua, mutta sellaisia komboja on vähemmän, poislukien nuo Juustoportin vapaat lehmät. Munissakin luomukanalassa on kanoilla selvästi väljempää ja vaatimuksia mm. luonnonvalosta ja ulkoilusta.
 

kuonokarhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Färjestad BK
Sitä on tullut mietittyä (älkää pliis heti ampuko kovilla), että miksi vegaanit ovat myös kananmunien syömistä vastaan, niitähän saa suoraan esim. tietyiltä luomutiloilta ilman mitään tehotuotantokytköstä? Kananmuna on aivan loistava paketti vitamiineja sekä hyvänlaatuista proteiinia ja rasvaa, kylläpä noiden syönti helpottaisi melko monen ihmisen elämää.
Kun tiput kuorituvat, erotellaan uros- ja naarastiput toisistaan. Urostiput eivät muni, toisin sanoen tuota rahaa, joten ne tapetaan silppurilla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Salt

444

Jäsen
Itse käytän ylipäänsä eläinperäisissä tuotteissa pääosin luomua juuri sen takia, että siinä asetetaan vaatimuksia myös eläinten hyvinvointiin. Minun puolestani ne saisivat kyllä syödä ei-luomua rehua, mutta sellaisia komboja on vähemmän, poislukien nuo Juustoportin vapaat lehmät. Munissakin luomukanalassa on kanoilla selvästi väljempää ja vaatimuksia mm. luonnonvalosta ja ulkoilusta.
Sama. Tosin sen päätöksen myötä lihan kulutus putosi hyvinkin pohjalukemiin, koska hinnat ovat tälle tulotasolle liian korkeat. Hyvin on pärjännyt kalan ja kananmunien kanssa, joskus sitten perusmättönä jotain maksalaatikkoa, mutta sekin on joitain kertoja vuodessa.

Vegaaniksi minusta ei olisi, koska en vain jaksa selata jokaista tuoteselostetta sillä pieteetillä, että eihän sinne ole lipsahtanut mitään hunajaa tai liivatetta tai ötököitä sekaan. Tai onko samalla linjastolla käsitelty jotain ei-vegaanista. Ihan riittävästi haasteita muutenkin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kun tiput kuorituvat, erotellaan uros- ja naarastiput toisistaan. Urostiput eivät muni, toisin sanoen tuota rahaa, joten ne tapetaan silppurilla.
Ilmeisesti sitten kasvatus ruoaksi vie enemmän kuin tuottaa. Onhan tuo kieltämättä aika sairas kuvio.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ilmeisesti sitten kasvatus ruoaksi vie enemmän kuin tuottaa. Onhan tuo kieltämättä aika sairas kuvio.

Lihaksi kasvatetaan siihen tarkoitukseen jalostettuja kanarotuja ja broilereissa on sekaisin kukot ja kanat. Munintakanat kasvavat hitaammin ja ovat enemmän "vanhan ajan" kanoja jotka eivät kasvata samaan tahtiin lihasta. Vastaavasti täti joskus koitti pitää kesäkanoina broilereita mutta se ei toiminut alkuunkaan. Teurasiän ohitettuaan niille alkoi tulla jalkavammoja eikä niiden jalat tahtoneet kantaa sitä tuhtia ruumista ja ne piti pistää pian lihoiksi. Niiden kasvattaminen aikuisiksi asti olisi ollut eläinrääkkäystä.

Tämän kuvion sairaus on sitten enemmän katsojan silmässä. Jos ei hyväksy eläinten tappamista ravinnoksi niin pitää ryhtyä vegaaniksi. Itse olen sitä koulukuntaa, jonka mielestä eläimen eläessä sillä pitää olla kunnolliset olot ja sen päivien päättäminen pitää tehdä nopeasti ja kivuttomasti. Sillä ei ole niinkään moraalista merkitystä tapahtuuko se kuuden tunnin vai kuuden viikon ikäisenä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@Peltinen
Jep, broilerit on oma juttunsa, ja ymmärrän myös sen, ettei kukonpoikaa haluta varsinaisesti kasvattaa tuon hidaskasvuisuutensa ja lihasmassan vähyyden vuoksi. Kulut vs. tuotto eivät kohtaa, vaikka kaipa noista syötävää saisi siinä missä kanoista yleensäkin.

Eläinten elämään ja lopettamiseen sama, mutta se, että niitä mahdollisesti pinotaan tukehtumaan sammioihin tai jauhetaan ilman lopetusta, menee mun kirjoissani epäeettisen puolelle.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kukonpojat lopetetaan hiilidioksidilla tai murskaamalla, joista jälkimmäinen on nopeampi tapa. Ao. blogin mukaan Saksan ratkaisu on määrittää sukupuoli munasta jo ennen kuoriutumista ja lopettaa hedelmöittyneet ”kukkomunat”. Vuonna 2024 Saksassa ollaan lisäksi kieltämässä munien tuhoaminen kuudennen haudontapäivän jälkeen. Nykytiedon perusteella kanan alkio ei tunne kipua ennen seitsemättä haudontapäivää, mutta sen jälkeen alkio voi jo olla tuntoinen. Haudonnan ensimmäinen kolmannes on siis poikasen hyvinvoinnin suhteen turvallista aikaa tehdä toimenpiteitä hedelmöittyneelle munalle. Hedelmöittyneet munat tulisi tuhota seitsemänteen haudontapäivään mennessä.
Saksan siipikarjaliiton mukaan munan sukupuolen määrittämisestä tulee saksalaisille tuottajille valtava kilpailuhaitta; uuden teknologian pystyttäminen munien sukupuolilajittelua varten tietenkin maksaa.

 

Glove

Jäsen
Meillä on töissä kavereita, joiden jokaisella aterialla ehkä aamupuuroa lukuun ottamatta on lihaa jossain muodossa. Jos vihjaa edes hiemankaan kevyemmästä ateriamahdollisuudesta, saa osakseen vain mulkoilua.
Varmaan mulkoilevat kun niiden syöminen on semmoinen asia, joka ei kuulu sinulle pätkän vertaa. Syö sinä mitä haluat ja anna muiden syödä mitä haluavat.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Varmaan mulkoilevat kun niiden syöminen on semmoinen asia, joka ei kuulu sinulle pätkän vertaa. Syö sinä mitä haluat ja anna muiden syödä mitä haluavat.
Joskus on ihan hauska tilata vegeannos juuri tämän koulukunnan tosimiesten seurassa. Tai valita buffetista pääosin kasvista ja vaikkapa kalaa. Se riittää nimittäin triggeriksi, ei tartte sanoa mitään, kun pääsee ihon alle. Tykkään. Paras oli se, kun juteltiin kollegan kanssa Margareta-pizzoista, tuli kolmas sivusta julistamaan, miten liha kuuluu pizzaan ja Italiassakin hän on paljon matkustellut ja pizzaa syönyt. Ok, kiva. Silti Margareta on mulle The Pizza ja mittatikku, kuinka hyvä paikka on kulloinkin kyseessä.

Edit. Yksi kaveri veti myös hyvän kortin. Sanoi, että syö kyllä kasviksia mielellään, mutta ei voi käsittää, miksi vegetuotteiden pitää imitoida makkaroita, kebulastua, pihviä yms. Että porkkanat porkkanana jne. Sanoin, että kyse taitaa olla formaatista, jona se safka tarjoillaan, ei muusta. En ole nähnyt nakin muotoista sikaa tai pyöreää, jalatonta nautaa sen useammin.
 

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Flyers
@sampio n kanssa samanlaiset huvit täälläkin. Olen tällä haavaa myös töissä ympäristössä, jossa vegeannoksen tai kalan ja kasvisten tilaaminen lounaalla menee osalla porukasta vahvasti ihon alle. Samaten kaura- ja soijamaitojen käyttäminen kahvissa aiheuttaa hilpeitä kommentteja ”muotimaidosta”. Huvinsa kullakin, mutta tykkään tästäkin puolesta kovasti.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@sampio n kanssa samanlaiset huvit täälläkin. Olen tällä haavaa myös töissä ympäristössä, jossa vegeannoksen tai kalan ja kasvisten tilaaminen lounaalla menee osalla porukasta vahvasti ihon alle. Samaten kaura- ja soijamaitojen käyttäminen kahvissa aiheuttaa hilpeitä kommentteja ”muotimaidosta”. Huvinsa kullakin, mutta tykkään tästäkin puolesta kovasti.
Joo, unohtui kauramaito tosiaan kokonaan. Mulla ei olisi periaatteessa väliä maidon osalta, mutta olen ihan itsekkäästi tykästynyt kauramaidon makuun kahvin kera. Elovenan 3% vei yllättävän nopeasti mukanaan. Silti saa kyllä tasaisesti kuulla siitä, kun erehtyy pyytämään tietyssä seurassa kahvin kauramaidolla.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Omasta puolestani jokainen saa syödä sitä, mitä haluaa (paitsi kannibalismi). Mitä se minulle kuuluu, jos joku on lihansyöjä, kasvis- vai sekasyöjä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Mistä tietää kasvissyöjän (sähköautoilija)? Kyllä ne sen ite kertoo
Mikä on ainakin ennakkoon ihan kiva asia tietää jos järjestää jotain pippaloita. Eli että tarvitseeko olla esim. maidottomia tuotteita, laktoosittomia, pähkinät jne. Toki on ihmisiä jotka ovat muuten vain hankalia, mutta ei se mikään kasvissyöjien yksinoikeus ole.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sitten on toisaalta myös se seikka, että jos kasvituotteita aletaan tuottamaan suurille massoille, on siinäkin energiankulutus aika huikeaa. Plus lannoitteet, joita vääjäämättä lisätään edistämään kasvua.
 

Mr. Tasuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palloseura, Avalanche
Mistä tietää kasvissyöjän (sähköautoilija)? Kyllä ne sen ite kertoo
Tuleeko teillä päin kasvissyöjät ravintolaan ja ovesta astuttua sisään käy kertomassa kaikille pöydästä pöytään että ”Hei kuule, olen muuten kasvissyöjä.” Vai miten tämä ilmenee? Täällä Turun seudulla ei taida olla yhtäkään kasvissyöjää kun ei kukaan minulle ole kertonut.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Sitten on toisaalta myös se seikka, että jos kasvituotteita aletaan tuottamaan suurille massoille, on siinäkin energiankulutus aika huikeaa. Plus lannoitteet, joita vääjäämättä lisätään edistämään kasvua.
Maailmassa on n. 24 miljardia tuotantoeläintä, joista n. 6 miljardia isoja eläimiä, nautoja, sikoja ym. Mukana luvussa ei ole kaloja ja mereneläviä, vaikka niitäkin kasvatetaan (ja ruokitaan). Ihmisiä on n. 8 miljardia. Arvaas kumpien ruoaksi kasvatetaan enemmän kasviksia? Kasvisruokavalion suosiminen itse asiassa vähentäisi peltoalan tarvetta mahdollisesti jopa puoleen nykyisestä.

Lähteeksi esimerkiksi tämä tiedejulkaisussa Agriculture julkaistu vertaisarvioitu artikkeli What If the World Went Vegan? A Review of the Impact on Natural Resources, Climate Change, and Economies.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Maailmassa on n. 24 miljardia tuotantoeläintä, joista n. 6 miljardia isoja eläimiä, nautoja, sikoja ym. Mukana luvussa ei ole kaloja ja mereneläviä, vaikka niitäkin kasvatetaan (ja ruokitaan). Ihmisiä on n. 8 miljardia. Arvaas kumpien ruoaksi kasvatetaan enemmän kasviksia? Kasvisruokavalion suosiminen itse asiassa vähentäisi peltoalan tarvetta mahdollisesti jopa puoleen nykyisestä.

Lähteeksi esimerkiksi tämä tiedejulkaisussa Agriculture julkaistu vertaisarvioitu artikkeli What If the World Went Vegan? A Review of the Impact on Natural Resources, Climate Change, and Economies.
No tämähän olisikin hyvä juttu. Sitten vaan toteuttaman niin saadaan pallolle toivoa. Paljonkos siitä yhdestä pellosta saisi hyötykasvia tuotettua? Joka vuosi, parhailla paikoilla pari kolmekin satoa.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
No tämähän olisikin hyvä juttu. Sitten vaan toteuttaman niin saadaan pallolle toivoa. Paljonkos siitä yhdestä pellosta saisi hyötykasvia tuotettua? Joka vuosi, parhailla paikoilla pari kolmekin satoa.
Kasvisruokavalioon siirtyminen ei vaadi muuta kuin sen, että teet sen. Lupaan kannustaa täältä katsomosta.
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Mikään ei vituta niin paljon kuin se että joku kuka syö pelkkää kasvista alkaa vaatimaan sitä niiltä, ketkä syövät kaikkea. Ja parasta vielä niin että siitä loukkaannutaan verisesti jos et niitä vegepullia syö. Ja koko ajan on olo kuin suurennuslasin alla kun moraaligestapo vahtii.

Minulla ei ole kasvinsyöjiä vastaan yhtään mitään mutta sitä vastaan olen erittäin rajusti kun sellaisella on minua vastaan jotain siitä syystä mitä syön. Joten annetaanhan kaikkien syödä sitä mitä syö, ihan jokaisen.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Mikään ei vituta niin paljon kuin se että joku kuka syö pelkkää kasvista alkaa vaatimaan sitä niiltä, ketkä syövät kaikkea. Ja parasta vielä niin että siitä loukkaannutaan verisesti jos et niitä vegepullia syö. Ja koko ajan on olo kuin suurennuslasin alla kun moraaligestapo vahtii.
Jännää. Mä käyn muutamaa vuotta vaille viittäkymmentä ja vaikka olen aikuisikäni elänyt (= ollut tekemisissä) kaikenmaailman hippien, elämäntapaintiaanien ja muun luovan porukan kanssa, niin tähän päivään mennessä ei _yksikään_ ihminen vegeruokavalioineen ole puuttunut minun syömisiini sen enempää kuin tuonut julistaen esille omaa safkaamistaan. Ruuasta nyt keskustellaan ihmisten kanssa siinä missä säästäkin, mutta nekin lähinnä (jo tässä iässä) liittyy enemmän siihen, minkä kukin kokee hyväksi elimistölleen ja jollekin se on kasvispohjainen ravinto.

Oltiin tekemässä yhtä tapahtumaa ja lupasin kaverille tarjota festarilautasellinen ruokaa, niin sain kuulla, että hän ei ole kahteen vuoteen syönyt lihaa. Vaihdettiin sitten tilausta. Melkoinen tuputtaja siis, kun ollaan muuten aika tiiviisti yhteyksissä ja vasta nyt sain kuulla asiasta. Pitäisi varmaan käydä lounaalla useammin. :)
 
Viimeksi muokattu:

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Ei tosiaan tartte kuin syödä tai saapua paikalle. Tosimiehet muistaa mainita aina, miten väärä valinta on tullut tehtyä.
Täytyy sanoa, että noin kahdeksan vuoden kasvissyöntitaipaleeni aikana en muista yhtäkään negatiivissävytteistä keskustelua syömästäni ruoasta työyhteyksissä, tuntemattomien kanssa tms. Kaverit ovat varmaan jonkin verran louskuttaneet aikanaan. Kenellekään en ruokavaliostani mitään sano, elleivät kysy, ja samaa linjaa noudatan myös muiden syömistottumusten kommentointiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös