Vegaanit – löytyykö ymmärrystä kasvissyöjille?

  • 202 057
  • 2 049

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Kasvisruuan pakottaminen. On ok, että tarjolla on myös kasvisruokavaihtoehto, mutta miksi sitä tuputetaan väkisin, jolloin koululaiset hakevat safkansa lähialepasta ja ottavat kyytiin vähän karkkia ja megaforcen? Kasvisruoka nyt vaan on ihan karmeaa kuraa (varsinkin pienellä budjetilla) mikä ei suurimmalle osalle maistu.
Näin toimittiin jo yli 20 vuotta sitten kun itse olin yläkoulussa eikä kyse ollut silloin kasvisruoan pakoilusta. Uutinen olisi hyvin voinut olla niiltä ajoilta pl. somemaininnat.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Näin toimittiin jo yli 20 vuotta sitten kun itse olin yläkoulussa eikä kyse ollut silloin kasvisruoan pakoilusta. Uutinen olisi hyvin voinut olla niiltä ajoilta pl. somemaininnat.
Sama. Jos kouluruoan voi välttää, niin moni sen tekee.

Kun olin opiskeluja ennen sijaisena mm. ala-asteella, niin tulipahan traumat ruokasalissa. Samaa mössöä selvästi täysin samalla reseptillä. Ei ihme, ettei junnuna sitä saanut oikein alas.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Käsittääkseni ketään ei koulussa pakoteta lihansyöntiin, vaan aina on tarjolla halukkaille kasvisvaihtoehto. Kasvisruokailuun taas pakotetaan.
Minut pakotettiin peruskouluaikana useampaan otteeseen pinaattilettuihin vaikkei sitä kasviruoaksi väitettykään. En kuollut nälkään, hyvin maistui.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Näin toimittiin jo yli 20 vuotta sitten kun itse olin yläkoulussa eikä kyse ollut silloin kasvisruoan pakoilusta. Uutinen olisi hyvin voinut olla niiltä ajoilta pl. somemaininnat.
Ja vähän pidemmänkin aikaa sitten, jotkut menivät grillille ja jotkut tytöt söivät pelkkää näkkileipää veden kanssa.

En sitten tiedä, kuinka monipuolisia ja erinomaisia ruoanlaittajia näistä kaikista teineistä myöhemmin tuli.
 

hulkster19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, SaiPa
Näin toimittiin jo yli 20 vuotta sitten kun itse olin yläkoulussa eikä kyse ollut silloin kasvisruoan pakoilusta. Uutinen olisi hyvin voinut olla niiltä ajoilta pl. somemaininnat.
Tämä on muuten totta, vaikka olin jo itse unohtanut. Meilläkin pelattiin lukiossa välitunneilla korttia kebabpanoksilla. Velkojen maksut tapahtuivat sitten ruoka-/hyppytunneilla läheisessä kebabravintolassa. Käytännöstä luovuttiin ja velat annettiin anteeksi siinä vaiheessa, kun joillain porukasta alkoi olla reilua 20 kebabia maksettavana, mutta kebabilla käymistä emme lopettaneet siihen.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kansanterveydellisen näkökulman läpi vieminen kouluruokailussa kuulostaa minun korvaani ihan järkevältä toiminnalta.

En nyt osaa sanoa miten paljon kansanterveys paranee jos oravanruuan sijasta käpötellään lähikauppaan ostamaan lihiksiä. Joku syyhän siinä on että kasvisruokapäivinä ruuan menekki on pienempää, varmaan sitten ne lapset vain silloin syövät vähemmän.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Jos nuo pikku lumihiutaleet lähtevät sen takia kauppaan ostamaan megaforcea ja karkkia, että koulun ruokalassa oli tarjolla kasvisruokaa, jota eivät todennäköisesti ole koskaan maistaneetkaan, niin sanattomaksi vetää. Mutta pitäisihän mussukoiden nyt vähintäänkin maksalaatikkoa saada joka päivä, jos spaghettivuokaa ja tillilihaa ei ole tarjolla. ”Mutsi mä tarviin huntin viikkorahaa, ku skoles on pelkkää kasvista syötävänä”.

Jep. Ei se kouluruokailu muutenkaan mikään pakollinen juttu ainakaan isommilla oppilailla ole, joten jos ei äitin ja isin lihamussukoille ruoka maistu, niin sitten ei tarvi syödä. Tai sitten syövät niitä lihiksiä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
En nyt osaa sanoa miten paljon kansanterveys paranee jos oravanruuan sijasta käpötellään lähikauppaan ostamaan lihiksiä. Joku syyhän siinä on että kasvisruokapäivinä ruuan menekki on pienempää, varmaan sitten ne lapset vain silloin syövät vähemmän.
Eli jos ihmiset eivät halua koulussa syödä terveellistä ruokaa, niin sitä ei kannata tarjoilla siellä? Oppilaat kun haluavat mieluummin ranskalaisia, pizzaa tai muuta vastaavaa.

Itse en muista koulussa kasvisruokien olleen erityisen heikkolaatuista. Kalaruuat sen sijaan olivat pääasiallisesti melkoista kuraa kun seitiä se oli eri muodoissaan. Kalakeittoa tai mitä sitten olikaan. Niinä päivinä meni mieluummin hakemaan jotain muuta, pinaattiletut sitten maistuivat paremmin vaikka ovatkin sitä kirottua oravanruokaa. Tai sitten puuro tai muu vastaava.
 

axe

Jäsen
Mua vähän ristiriitautti, kun silmäilin aiemmin sen alkuperäisotsikoidun jutun läpi, että kasvisruuasta (otsikon mukaan) valitettiin mutta sitten kuitenkin kaivattiin ruokaan lisää vihanneksia.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä opettajavaimolta kuulee, niin ei se kouluruoka edelleenkään mitään hyvää ole - edes lihaisena. Terveellistä ja järkevää sen syöminen toki varmasti yleisesti ottaen on. Valitettavasti vaan ihmisten laatutietoisuus hyvästä ruoasta on kasvanut, mikä varmasti näkyy myös lapsillakin. Toki joidenkin kohdalla kyse on kapinoinnista auktoriteetteja tai kasvisruokaa kohtaan. Mistäköhän opittu?

Jos miettii vaikkapa työpaikkaruokaloita. Ainakin oman kokemuksen perusteella viimeisen yli 10 vuoden aikana on tapahtunut merkittävää kehitystä. Kouluruoka taasen on aikalailla samaa edelleen.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
En nyt osaa sanoa miten paljon kansanterveys paranee jos oravanruuan sijasta käpötellään lähikauppaan ostamaan lihiksiä. Joku syyhän siinä on että kasvisruokapäivinä ruuan menekki on pienempää, varmaan sitten ne lapset vain silloin syövät vähemmän.
Kyllä mä näkisin että syynä on lähinnä huono kotikasvatus. Jos piltti ei ole vielä lukioon mennessä oppinut arvostamaan ruokaa ruokana, vaan uhriutuu pinaattiletuista tms, niin vanhemmat saa kyllä katsoa peiliin.

Toki oma asiansa on laitoskeittiöiden vaihteleva osaaminen uusien reseptien suhteen, mutta se ei koske mitenkään pelkästään kasvisruokaa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mitä opettajavaimolta kuulee, niin ei se kouluruoka edelleenkään mitään hyvää ole - edes lihaisena. Terveellistä ja järkevää sen syöminen toki varmasti yleisesti ottaen on. Valitettavasti vaan ihmisten laatutietoisuus hyvästä ruoasta on kasvanut, mikä varmasti näkyy myös lapsillakin. Toki joidenkin kohdalla kyse on kapinoinnista auktoriteetteja tai kasvisruokaa kohtaan. Mistäköhän opittu?

Jos miettii vaikkapa työpaikkaruokaloita. Ainakin oman kokemuksen perusteella viimeisen yli 10 vuoden aikana on tapahtunut merkittävää kehitystä. Kouluruoka taasen on aikalailla samaa edelleen.
Ainoat koulun sapuskat,joita muistan ilolla, olivat hernekeitto ja jauhelihakastike perunamuusilla.
Kun budjetti on mitä on, niin ei sillä kummoista saa.
Intissäkin oli usein ihan ok safkat. Ei aina.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Kouluruokalan jauheliharuoissa pystyisi korvaamaan käytetyn teurasjätteen soijarouheella ja jos ei muistaisi mainostaa kasvisruokana, niin todennäköisesti tovi menisi ennen kun kusetus keksittäisiin. Tuntuu että kasvisruoan vastustamisessa on se ideologinen puoli siis oleellisin kun ei se ruoka ylipäätään mitään ihan hirveän liian gourmet ole.

Samaa muistan kyllä että yläasteelta ja etenkin lukiosta tuli karattua ahkerasti ostelemaan kaikkea epäterveellistä lähikaupasta. En muista liittyikö miten tarjolla olleeseen ruokaan, todennäköisesti jättilihis tai voista kiiltävät riisipiirakat olivat joka tapauksessa maistuvampaa jos nyt ei varsinaisesti monipuolisempaa tai ravitsevampaa (muutoin kuin energian suhteen) verrattuna tarjolla olleeseen kouluruokaan. Myös kebabille saattoi eksyä ja lukion viimeisenä vuonna jopa päiväkaljoille jos halusi ihan huligaania tai muuta hunsvottia esittää.
 

Glove

Jäsen
Kouluruokalan jauheliharuoissa pystyisi korvaamaan käytetyn teurasjätteen soijarouheella ja jos ei muistaisi mainostaa kasvisruokana, niin todennäköisesti tovi menisi ennen kun kusetus keksittäisiin. Tuntuu että kasvisruoan vastustamisessa on se ideologinen puoli siis oleellisin kun ei se ruoka ylipäätään mitään ihan hirveän liian gourmet ole.
Ei ole tullut noita lihankorvikkeita kokeiltua. En tiedä pitäisikö edes vai tyytyisikö vaan ostamaan nautaa, possua, kanaa ja kalaa. Ikävää se on ostaa vaikka jotain härkäpapupihvejä jos ne sitten jää syömättä.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Taitaa se kouluruoan laatu ja maku vain olla nykyään sellaista, että ei maistu, on se sitten kasvista tai jauhelihaa. Mausteita käytetään ihan älyttömän vähän ja suurkeittiöistä tuleva uudelleen lämmitettävä ruoka ei tosiaankaan maistu samalta, mitä paikanpäällä vasta valmistettu ruoka.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan riippumatta siitä, onko ruoassa lihaa tai muita teurasjätteitä vai ei, niin on kyllä surkeasti kasvatettu nuoriso, jos kermaperseille ei tarjottu ruoka kelpaa. Tämä koskee sekä nykypäivää että mennyttä aikaa. Mutta samanlaisia urpoja ronkeleita on iso osa aikuisistakin ihan laaturavintoloiden keittiöille esitettyjen toiveidenkin valossa.

Näin kasvissyöjänä en isommin jaksa lihaa syöviä noin muuten dumailla, mutta on myös ihan helvetin junttia tehdä tästä omasta aatteesta joku numero ja kunniakysymys. Sama tietysti toiseen suuntaan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Samaa muistan kyllä että yläasteelta ja etenkin lukiosta tuli karattua ahkerasti ostelemaan kaikkea epäterveellistä lähikaupasta. En muista liittyikö miten tarjolla olleeseen ruokaan, todennäköisesti jättilihis tai voista kiiltävät riisipiirakat olivat joka tapauksessa maistuvampaa jos nyt ei varsinaisesti monipuolisempaa tai ravitsevampaa (muutoin kuin energian suhteen) verrattuna tarjolla olleeseen kouluruokaan. Myös kebabille saattoi eksyä ja lukion viimeisenä vuonna jopa päiväkaljoille jos halusi ihan huligaania tai muuta hunsvottia esittää.
Seuraava liittyy kasvissyöntiin vain osittain, mutta menköön tänne ajankuvauksena menneestä maailmasta.

Minä aloitin koulutieni vuonna 1977. Pienen maalaiskunnan koulujen ruoka oli noihin aikoihin valtavan hyvää, ainakin keskimäärin, ja ruokaa sai ottaa varmasti niin paljon, ettei kenenkään tarvinnut jäädä nälkäiseksi. Alakoulu sijaitsi syrjäkylillä, eikä siellä ollut mahdollista livahtaa kauppaan hakemaan muuta ruokaa, eikä peruskoululaisilla ollut tietysti muutenkaan asiaa poistua koulun tontilta kesken päivän. Mutta eipä ollut ainakaan ruoan puolesta tarvettakaan. Yläasteen ja lukion kohdalla kauppa oli koulun vieressä, mutta harva sieltä ruoan korvikkeita noihin aikoihin haki.

Väistämättä tulee mieleen, että eri sukupolvet ovat saaneet toisiinsa nähden etu- ja takamatkoja eri asioissa. Minun sukupolveni etu oli - ainakin tuolla pikkupaikkakunnalla - saada hyvää kouluruokaa, laadusta ja määrästä pahemmin tinkimättä. Gourmetia se ei tuolloinkaan ollut, mutta hyvistä raaka-aineista valmistettua, ja einesten osuus oli verraten vähäinen. Lämmitettävää keskuskeittiökamaa oli tietty noihinkin aikoihin. Kouluvuosien alkupäässä sitä oli vähemmän, loppupäässä enemmän. Alakoulussa keittiötä pyöritti yksi keittäjä, joka teki paljon ruokaa ihan raaka-aineista alkaen. Noiden aikojen kustannustaso mahdollisti sen, että rajallisella budjetilla pystyi tekemään hyvää ja runsaasti. Koski kaikenlaisia ruokia, siis lihaa, kalaa ja kasvista.

Eipä 70- ja 80-luvuilla juuri mekastettu siitä, että koululaisille tarjotaan vääränlaista ruokaa. Joku koululainen tietysti aina nirsoili jostakin asiasta, mutta todella harva kieltäytyi yleensä syömästä. Minun aikoinani oli vain muutamia poikkeuksia. Kuiva uunissa levyllä paistettu veripalttu oli aika väsynyttä settiä, ja aika monta vuotta siitä piti valittaa vanhempainiltoja myöten, että se hävisi ruokalistalta. Läskinöpäreillä koristeltu "italiankeitto" oli toinen yleisön inhokki, sekin poistui ennen pitkää valikoimasta.

Mutta kesäkeiton saatana jäi. Tein 10-vuotiaana kirjallisen aloitteen koulun johtajaopettajalle ja keittäjälle osoitettuna, että lihaa sisältämätön ja maitoluiruun keitetty kesäkeitto on heikosti energiaa sisältävä ja mauton muinaisjäänne, joka sietäisi korvata muilla vaihtoehdoilla. Esitin ukaasissani marjavispipuurolle samaa kohtaloa. En yhtään muista, mitä tarjosin tilalle, mutta jotakin periaatteessa järkevää kai. Lopputulos oli se, että alakoulun keittäjä näytti minulle monta viikkoa hapanta naamaa, eikä se opettajakaan tykännyt. Kesäkeiton saatana oli täysin koskematon tapaus, ja sen kyseenalaistaminen miellettiin sopimattomaksi.

Onko täällä jengiä, jonka mielestä kesäkeitto on jotenkin jees? En edelleenkään älyä, mikä tuossa ankeassa kasvisreliikissä puhuttelee ihmisiä. Jos sekaan heittäisi vähän kalaa, niin kyseessä olisi kalakeitto, mutta sillä saisi ruoasta helposti ja nopeasti maukasta.

Kouluaikaisista kasvisruokakokemuksistani erilaiset puurot olivat varmaakin parhaasta päästä. Jopa tattaripuuroa saatiin joskus, ja sehän on hyvin haudutettuna vallan herkkua. Mikä tahansa peruspuuro oli maistuvaa, kunhan siihen lusikoi jonkin verran voita sekaan, ja lorautti sopivasti maitoa. Söisin tuollaisia nykyäänkin joskus, jos tietäisin vaikka duunin lähellä jonkin lounasmestan, josta saisi kunnollista puuroa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kesäkeitto? Hyi helvetti. En sitten kouluaikojen ole tuohon koskenut, enkä koske.
Joo, tuo on mullakin samalla listalla. Kun ei ole nyt pakko syödä. Aika mautonta settiä, vaikka papuja nykyään syönkin. Oikein laitettuna ihan oivaa lisuketta.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Meillä oli ala-asteella kesäkeiton kanssa aina lihapiirakka. Saattoi olla keittäjän ovela juoni tai jotain.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jutusta lainattua:

”Kerran löysimme salaatista madon, ja joskus perunat ovat olleet homeessa.”

Samanlaista viestiä tulee myös paistopisteelle tulleelta tyttöporukalta.

”Raakaa lihaa, salaatista löytyy ötököitä ja joskus hedelmät saattavat olla mädäntyneitä.”

Ei nyt kuulosta ihan siltä, että keskeinen ongelma on proteiinin lähde. Toisaalta ainahan se kouluruoka on ollut "arkiruokaa", eikä sen muuta tarvikaan olla. Kotona voidaan sitten mutustaa niitä sisäfileitä ja lampaanviuluja, jos faijan lompsa ja jaksaminen antaa myöden.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös