Vegaanit – löytyykö ymmärrystä kasvissyöjille?

• 218 923
  • 2 094

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Ducks, KalPa, KuPS, BVB, Eagles
Jos noita "lihankorvikkeita" miettii, niin parhaiten "alkuperäistä" ovat mielestäni vastanneet kasviskebab Vöner sekä Beyond Meat -burgerpihvit.

Tofua jos syö, niin minusta se maistuu parhaiten osana lasagnea tai sitten friteerattuna esimerkiksi airfryerissa.

Tätä lasagnea olen joitain kertoja kokeillut, ja joskus olen sitä mukaillutkin. Hyvää ja helppoa tehdä. Itse olen sekasyöjä, niin esimerkiksi juuston olen laittanut ihan normaalina versiona.

Tofua olen friteerannut airfryerissa tätä ohjetta mukaillen:

Ainesosalistasta puuttuu maissitärkkelys. Reseptin vaiheissa se kuitenkin mainitaan. Tuota olen tehnyt niinkin, että marinadina olen käyttänyt thai sweet -chilikastiketta ja maustettua oliiviöljyä. Toimii erittäin hyvin niinkin.

Yleisesti: onhan noiden maku erilainen kuin lihalla, mikä on ihan selvää. Sopivasti marinoimalla ero tasoittuu kuitenkin selvästi.

Tofunhan voi marinoida ihan millä se sen haluaa, koska se tofu maistuu juurikin siltä millä se on marinoitu. Tofu on luotu syrjäyttämään lihaa. Tofun kanssa omat ongelmat ovat lähinnä sen rakenteessa, koska se ei käyttäydy kuin liha. Tofu on vain liian teollinen tuote itselleni ja olen kokeillut sitä ihan liikaakin.

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Hernis-suikaleita oon nyt pariin kertaan ostanut ja kokkaillut nuudeleitten kaveriksi wokkipannulle.
Ekaks vesitilkan kanssa "keittää" pannulla ja veden imeydyttyä öljyä sekaan ja pikkusen ruskistaa, ripaus suolaa ja jauhelihamaustetta niin hyvvää tullee.

Jos oikein hakemalla haetaan miinuspuolia niin mahdollisesti taistelua ilmaherruudesta tiedossa. Toki yksilökohtaisia eroja kuten hernekeiton ja ruisleivän kanssakin, kaikki ei täysillä kaasuttele.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tofunhan voi marinoida ihan millä se sen haluaa, koska se tofu maistuu juurikin siltä millä se on marinoitu. Tofu on luotu syrjäyttämään lihaa. Tofun kanssa omat ongelmat ovat lähinnä sen rakenteessa, koska se ei käyttäydy kuin liha. Tofu on vain liian teollinen tuote itselleni ja olen kokeillut sitä ihan liikaakin.

Näinhän se pitkälti on. Tosin olen myös sitä mieltä, että liian vähän marinoitu tofu maistuu siltä tofun perusmaulta, ja se ei minustakaan ole hyvä. Ja moni tofuun satunnaisesti tutustunut saattaa hyvinkin traumatisoitua siitä.

Tuossa lasagnessa tofu toimii hyvin. Minusta siinä tofun ominaismaku jää täysin taustalle, ja muu lasagnen maku dominoi. Eikä tuossa oikeastaan edes huomaa, että lihaa ei siellä olekaan. Friteerattuna ja hyvin maustettuna tofu toimii myös hyvin. Ja siinäkin se ominaismaku jää pois. Ei se siinäkään lihaa muistuta. Olen kuullut joskus väitteen, että paistettu tofu muistuttaisi rakenteeltaan hieman kalaa. Mahdoton sanoa, että onko näin, kun en allergiastani johtuen ole kalaa syönyt kuin pieniä määriä erehdyksessä.

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Näinhän se pitkälti on. Tosin olen myös sitä mieltä, että liian vähän marinoitu tofu maistuu siltä tofun perusmaulta, ja se ei minustakaan ole hyvä. Ja moni tofuun satunnaisesti tutustunut saattaa hyvinkin traumatisoitua siitä.

Tuossa lasagnessa tofu toimii hyvin. Minusta siinä tofun ominaismaku jää täysin taustalle, ja muu lasagnen maku dominoi. Eikä tuossa oikeastaan edes huomaa, että lihaa ei siellä olekaan. Friteerattuna ja hyvin maustettuna tofu toimii myös hyvin. Ja siinäkin se ominaismaku jää pois. Ei se siinäkään lihaa muistuta. Olen kuullut joskus väitteen, että paistettu tofu muistuttaisi rakenteeltaan hieman kalaa. Mahdoton sanoa, että onko näin, kun en allergiastani johtuen ole kalaa syönyt kuin pieniä määriä erehdyksessä.
Koreassa asuessani tehtaan ruokalassa tofu oli pääasiallinen proteiinin lähde. Joka aterialla oli riisiä, kimchiä ja itukeittoa, useimmilla myös tofua. Lisäksi sitä myytiin kaupoissa lillumassa epämääräisen harmaassa vedessä.
Minä traumatisoiduin siitä sen verran, etten syönyt sitä vuosikausiin.
Nyttemmin olen koittanut sitä esimerkiksi marinoituna ja itse savustettuna, mutta en vieläkään ole siihen tykästynyt. Ehkä se on se suutuntuma sitten.
Muuten vegaaniset ruuat kelpaavat, paitsi vuustojen sijaan syön mieluummin juustoa. Mutta ellei juustoa ole niin vuustoa sitten.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Koreassa asuessani tehtaan ruokalassa tofu oli pääasiallinen proteiinin lähde. Joka aterialla oli riisiä, kimchiä ja itukeittoa, useimmilla myös tofua. Lisäksi sitä myytiin kaupoissa lillumassa epämääräisen harmaassa vedessä.
Minä traumatisoiduin siitä sen verran, etten syönyt sitä vuosikausiin.
Nyttemmin olen koittanut sitä esimerkiksi marinoituna ja itse savustettuna, mutta en vieläkään ole siihen tykästynyt. Ehkä se on se suutuntuma sitten.
Muuten vegaaniset ruuat kelpaavat, paitsi vuustojen sijaan syön mieluummin juustoa. Mutta ellei juustoa ole niin vuustoa sitten.

Juu, en minäkään tofusta suuremmin välitä, noissa mainitsemissani kahdessa muodossa se menee. Ja joskus kokeilin tehdä vegaaniversion fish and chipsistä. Se toimi oikein hyvin. En tiedä, miltä aito maistuu, mutta avovaimon mukaan tuo meni varsin lähelle sitä.

Oma Kauko-Idän tofukokemukseni on Japanista keväältä 2008. Nyt jo edesmennyt silloinen kaverini sai reppureissullamme idean, että kokeillaan tofua täällä, jos vaikkapa täällä tiedetään, miten se pitää valmistaa. No kokeiltiin. Emme pitäneet kukaan. Tofu vaikutti siltä, kuin se olisi paistettu pannulla marinoimatta. Sitten päälle oli valutettu seesamiöljyn ja soijakastikkeen sekoitusta hyvin vähän. Ja jotain tulisempaa maustetta oli ripoteltu päälle. Ei ollut hyvää.

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Muuminliha sopii kyllä mausteisiin ruokiin. Vakio intialaisen chilitofu on erinomaista ja ylipäänsä parhaat vegaanisapuskat löytyvät sattuneesta syystä juuri intialaisesta keittiöstä.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Hernis-suikaleita oon nyt pariin kertaan ostanut ja kokkaillut nuudeleitten kaveriksi wokkipannulle.
Ekaks vesitilkan kanssa "keittää" pannulla ja veden imeydyttyä öljyä sekaan ja pikkusen ruskistaa, ripaus suolaa ja jauhelihamaustetta niin hyvvää tullee.
Hernis on loistava tuote. Ei paina mitään ja säilyy kaapissa varmaan kuivassa ikuisesti.

Loistava purutuntuma. Itse heitän wokkipannulle ja perään tilkka kana- tai kasvislientä ja ripaus suolaa. Saa parhaiten itseensä makua.

Kun neste on imeytynyt kuumalla wokilla chiliöljyä ja vihreää currytahnaa ruokalusikka ja hetki stirfry ja mukaan sipulit ja jatketaan, tuoretta chiliä ja lopuksi paloiksi hakattu purkkimango, saa olla vähän nestettäkin.

Lopuksi purkki kookoskermaa ja annetaan hautua hetki. Tarjoillaan riisin tai valitsemasi lisukkeen kera.

Kasvisliemellä täysin vegaaninen ja aivan vitun herkullinen ruoka.

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Härkis ehdottomasti paras kasvisproteiinin lähde. Ainut miinus, että siinä on suolaa ihan liikaa. Toki tiedä sitten onko tämä peruste olla syömättä sitä, koska ei se ruokavalio muuten nyt niin hyvä ole itselläni. :D

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Lauantaina partion talviretkellä keittiö valmisti makaronilaatikon, proteiinina Mifu. Lapset eivät edes huomanneet, ettei ollut jauhelihaa. Hyvää oli, ja lisää haettiin.

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Niin joo, jossain vouhotettiin tuosta ”savutofuun kun lisää valkosipulijauhetta, niin maistuu meetwurstilta.” Piti kokeilla, näin tosiaan oli.

Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Hernis on loistava tuote. Ei paina mitään ja säilyy kaapissa varmaan kuivassa ikuisesti.

Loistava purutuntuma. Itse heitän wokkipannulle ja perään tilkka kana- tai kasvislientä ja ripaus suolaa. Saa parhaiten itseensä makua.
Todellakin purutuntuma kohillaan, melkein kuin possun suikaleita paistettuna. Ei myöskään pahan hintaista ja aika riittoisaakin.
Syön parhaillaan hernis-makaroni-sekavihannes jotain johon paistoin sekaan kananmunan. Ketsuppia sekaan ja toi-mii!

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Härkis ehdottomasti paras kasvisproteiinin lähde. Ainut miinus, että siinä on suolaa ihan liikaa. Toki tiedä sitten onko tämä peruste olla syömättä sitä, koska ei se ruokavalio muuten nyt niin hyvä ole itselläni. :D
Söin vuosia sitten säännöllisesti , kunnes yhtenä Päivänä iski vain sellainen olo, ettei enää pysty. Maistoin sen härkäpavun kaiken läpi ja sen jälkeen en ole syönyt. Sama oli nyhtökaurassa, kun siinäkin oli härkäpapua aikalailla.

Taisin tuon jälkeen vähentää enemmänkin erilaisten kasvisproteiinien käyttöä ja pakko myöntää, ettei ne nykyään enää ostoskoriin eksy.

Useampi vuosi tuli säännöllisesti käytettyä, mutta lopulta joku seinä tuli vastaan.
Tofusta luovuin Noroviruksen jälkeen, kun se sattui olemaan viimeinen syöty asia. Nyt 7 vuotta myöhemmin ja en ole halunnut palata... Vaikka se olikin ihan ok hyvällä marinadilla. Toki en sitä kovin usein syönyt, ehkä kerran muutamassa viikossa.

Soijaa testailin ensimmäisen kerran todella kauan sitten, mutta siinäkin on tietty maku, josta en niin välitä.

Nykyään on tietysti monenlaisia uusia tuotteita, mutta en ole niitä testannut Quornia lukuunottamatta. En sitäkään itse omilla rahoillani ostaisi, mutta ihan syötävää.

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Söin vuosia sitten säännöllisesti , kunnes yhtenä Päivänä iski vain sellainen olo, ettei enää pysty. Maistoin sen härkäpavun kaiken läpi ja sen jälkeen en ole syönyt. Sama oli nyhtökaurassa, kun siinäkin oli härkäpapua aikalailla.

Taisin tuon jälkeen vähentää enemmänkin erilaisten kasvisproteiinien käyttöä ja pakko myöntää, ettei ne nykyään enää ostoskoriin eksy.

Useampi vuosi tuli säännöllisesti käytettyä, mutta lopulta joku seinä tuli vastaan.
Tofusta luovuin Noroviruksen jälkeen, kun se sattui olemaan viimeinen syöty asia. Nyt 7 vuotta myöhemmin ja en ole halunnut palata... Vaikka se olikin ihan ok hyvällä marinadilla. Toki en sitä kovin usein syönyt, ehkä kerran muutamassa viikossa.

Soijaa testailin ensimmäisen kerran todella kauan sitten, mutta siinäkin on tietty maku, josta en niin välitä.

Nykyään on tietysti monenlaisia uusia tuotteita, mutta en ole niitä testannut Quornia lukuunottamatta. En sitäkään itse omilla rahoillani ostaisi, mutta ihan syötävää.
Soija on kyllä ihan hirveää kuraa! Halpaa ja paljon proteiinia siinä toki on. Olen kyllä myös tehnyt sen "oikein", että ei pitäisi maistua pahalta, mutta ei sitä kyllä pysty vaan syömään. Vaikka maustat kuinka paljon ja laitat jotakin soossia sekaan, niin ei.

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Soija on kyllä ihan hirveää kuraa! Halpaa ja paljon proteiinia siinä toki on. Olen kyllä myös tehnyt sen "oikein", että ei pitäisi maistua pahalta, mutta ei sitä kyllä pysty vaan syömään. Vaikka maustat kuinka paljon ja laitat jotakin soossia sekaan, niin ei.

Mulle ainakin vegaanivuosina se soijan käsittely oli kaikki kaikessa. Suikaleet alkoi mennä, kun liotti, puristeli kuivaksi, halkaisi vielä ohuemmaksi ja sitten suoritti maustamisen ja riittävän stir fryauksen.

Rouheen koostumuksesta en hirveästi välittänyt, mutta kyllä sekin jossain laatikkoruuissa meni. Suikaleiden kanssa homma vaan toimi paremmin.

Soija on erinomainen kasviproteiinin lähde jos haluaa nostaa elimistön estrogeenitasoja. Voisi sopia hyvin esim. innokkaalle juoksijalle lihasmassan ehkäisyyn, mutta en välttämättä yhdistäisi voimaharjoittelun kanssa.

Olen sen verran vanha jäärä, että nyhtikset, härkikset ja muut suojakaasuun pakatut ravintoteollisuuden "katetuotteet" ovat valitettavasti jääneet hyllyyn. Sen sijaan erilaisia linssejä ja papuja eksyy suuhun keskimäärin kymmenen kertaa viikossa. Jos on "vege-curious" niin suosittelen näitä kaikenlaisten prosessoitujen lihan korvikkeiden sijaan. En ylipäätään oikein ymmärrä ajatusta siitä, että liha pitäisi korvata jollain, miksei suoraan vain poimisi niitä rusinoita pullasta ja valmistaisi/söisi niitä parhaimpia vegeruokia?

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Soija on erinomainen kasviproteiinin lähde jos haluaa nostaa elimistön estrogeenitasoja. Voisi sopia hyvin esim. innokkaalle juoksijalle lihasmassan ehkäisyyn, mutta en välttämättä yhdistäisi voimaharjoittelun kanssa.

Olen sen verran vanha jäärä, että nyhtikset, härkikset ja muut suojakaasuun pakatut ravintoteollisuuden "katetuotteet" ovat valitettavasti jääneet hyllyyn. Sen sijaan erilaisia linssejä ja papuja eksyy suuhun keskimäärin kymmenen kertaa viikossa. Jos on "vege-curious" niin suosittelen näitä kaikenlaisten prosessoitujen lihan korvikkeiden sijaan. En ylipäätään oikein ymmärrä ajatusta siitä, että liha pitäisi korvata jollain, miksei suoraan vain poimisi niitä rusinoita pullasta ja valmistaisi/söisi niitä parhaimpia vegeruokia?
Eiköhän sitä yritetä vaan tehdä lihaa muistuttavia tuotteita, koska harva kait luopuu lihan syömisestä maun takia?

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Tässä viimeisiä viestejä lukiessa täytyy vetää se johtopäätös että kasviproteiinit eivät maistu millekään (tai sitten pahalle) ja niiden "maku" täytyy peittää maustamalla ne niin paljon että lopulta ne maistuvat pelkästään mausteille.

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
Tässä viimeisiä viestejä lukiessa täytyy vetää se johtopäätös että kasviproteiinit eivät maistu millekään (tai sitten pahalle) ja niiden "maku" täytyy peittää maustamalla ne niin paljon että lopulta ne maistuvat pelkästään mausteille.
Vaikka näin. Itse käytän lähinnä soijasuikaleita ja parasta niissä on juuri koostumus ja se että ne voi marinoida juuri omaan makuun sopiviksi.

(1)
  • Tykkää
Reactions: zet

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Voi sen noinkin tulkita. Sanoisin itse kuitenkin niin, että samat maustamisen pelisäännöt pätevät tuohon kuin lihankin maustamiseen. Kyse on siitä, miten eri yhdistelmät yhdistettynä muihin ruoan ainesosiin toimivat yhdessä. Ja aika usein sama yhdistelmä toimii, kuin toimisi myös vastaavan liharuoan kanssa.

Aika harvoin sitä lihaakaan maustamattomana syödään.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy