Toki yleisesti näin ja onneksi suurimmalla osalla. Loogisesti ei ole kuitenkaan mitenkään ristiriitaista olla välittämättä ruoantuotantoon käytettävien eläinten tunteista samalla kuitenkin välittäen hyöty- ja seuraeläinten tunteista siltä osin kun ne vaikuttavat niiden käytökseen. Harva ihminen tietysti noin toimii ja se on minusta hyvä, mutta ei tuossa sinänsä mitään ristiriitaa ole.
En olekaan ajanut takaa tällaista ristiriitaa vaan ylipäänsä sitä, etteikö eläinten tunteilla olisi merkitystä meille ihmisille. Ja kuten selvisi, niillä oli merkitystä tässäkin tapauksessa vaikka ne vaikutta ko. nimimerkin käytökseen eri tavalla kuin esimerkiksi allekirjoittaneeseen.
Mun mielestä on jo surullista ajatella, että jokin eläin on hyötyeläin. Tiedän, että tämä kuulostaa monen korviin naiville, mutta oma ajatteluni on vuosien mittaan muokkautunut tähän suuntaan. Kymmenen vuotta sitten en tuntenut huonoa omaa tuntoa, jos vedin vain teuraaksi kasvatetusta eläimestä tehtyä ruokaa. Viime vuosina olen alkanut tuntea huonoa omaatuntoa, joten olen muuttanut käyttäytymistäni. Muutosta on helpottanut se, että olen tuntenut esimerkiksi punaisen lihan jättämisen pois sopivan mulle ja kasvisruuan jälkeen olo on paljon energisempi. Ei ole yhtään ikävä sitä ähkyä, joka mulle tuli punaisesta lihasta.