Vasemmistoliitto

  • 728 940
  • 5 800

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...Oh hoh. Nyt tulee kovaa settiä...

Kyllä, omissa mielipiteissäni on mukana myös mutuilua ja henk.koht mielipiteitä, jotka olen muodostanut Li Anderssonista hänen julkisten esiintymistensä perusteella.

Lienee ihan faktaa todeta, etten ole ainoa ihminen - en edes tällä palstalla - joka on huomannut Anderssonin ehdottomuuden ja selkeän kiihtymisen, kun käsittelyyn otetaan hänen mielestään vääränlaisia vertauksia ja esimerkkejä.

Omassa muistissani on hyvin Anderssonin taannoinen tv-esiintyminen, jossa hyvin mielenkiintoisin sanankääntein vertaili äärioikeistolaista ja äärivasemmistolaista väkivaltaa ja tuli siihen johtopäätökseen, että näitä ei voi vertailla, kun se äärivasemmistolainen väkivalta vain on tarkoitusperiltään parempaa.

Mieleeni nousee Anderssonin ehdottomuudesta elävästi mieleen muuan Hertta Kuusinen, joka järkähtämättömästi ja häikäilemättömästi ajoi asiaansa oman aikansa poliittisessa ilmapiirissä. En ole ainoa ihminen, joka sattumalta on päätynyt tähän mielikuvaan - en edes tällä palstalla.

Marjastaja-jupakkaan en ota sen enempää kantaa. Tästä eduskunta-käynnistä on kuvamateriaalia medioissa, mielestäni thai-poimijat näyttävät ihmettelevän, missä ovat, sinun mielestäsi ilmeisesti ei. Mutta tämä onkin subjektiivinen näkemys. Siitä lienemme yhtä mieltä, ettei heidän käynnistään eduskunnassa mitään suurta hyötyä heille itselleen ollut.

Kyselit myös onko minulla sisäpiiritietoa asioista ja voin tunnustaa, että on ja ei:

Henkilökohtaisesti en ole Anderssonia tavannut, mutta ainakin Helsingin nuorisopoliittisissa piireissä Anderssonin huhutaan olevan erittäin vaikea keskustelu- ja yhteistyökumppani, sillä asiasta ja mielipiteestä riippuen olet aina joko hänen puolellaan tai häntä vastaan.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Oh hoh. Nyt tulee kovaa settiä. Jotenkin tuntuu, että sinulla on jotain sisäpiiritietoa Lin tekemisistä ja motiiveista, kun tällaisen analyysin kykenet tekemään. Itse en mediaa seurattuani kyllä kykene likimainkaan samanlaista arviota tekemään. Tähän astisten tietojen valossa hänet kutsuttiin auttamaan marjanpoimijoita, kun heillä oli ongelmia Ber-Exin kanssa. Li meni auttamaan sitten heitä ja on ollut sen jälkeen julkisuudessa ja vaatinut yleisellä tasolla lakimuutoksia ulkomaalaisten marjanpoimijoiden hyväksi. Siitä, että Andersson olisi estänyt thaimaalaisia lähtemästä kotimaahansa lennolla, ei ainakaan vielä ole mitään muuta kuin arvailuja olemassa. Kukaan asianosainen itse ei näin ole sanonut. Tämä eduskuntaan tuominen on PR-temppu, jonka mielekkyydestä tai hyödyllisyydestä voi olla montaa mieltä, mutta hänen nimeämisensä stalinistiksi tai fasistiksi tämän perusteella on jokseenkin häkellyttävää. .

Julkisten lähteiden perusteella Li Andersson on jo ainakin pari vuotta ollut vasemmistonuorissa sellaisen ryhmän vetäjä joka selvittelee noita thaimaalaisia marjanpoimijoita ja heidän asioitaan. Eli on perusteltua olettaa että hänellä on tähän thaimaalaiseen aktivistiin (Luk jotain) enemmän kuin vähän yhteyksiä. Luk on ainakin kolme vuotta Suomessa työskennellyt asian parissa.

Epäselvää on se, että keneltä on lähtöisin idea vetää Suomi mukaan ja onko jo luvannut/antanut ymmärtää että thaimaalaiset voisivat tässä vielä "tilin" tehdä. Jos joku on luvannut/antanut ymmärtää hän maksakoon sitten.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tähän astisten tietojen valossa hänet kutsuttiin auttamaan marjanpoimijoita, kun heillä oli ongelmia Ber-Exin kanssa.

Totta, mutta miksi juuri Li kutsuttiin paikalle? Eiköhän tuonne olisi kannattanut heti alusta asti kutsua paikalle joku, joka olisi voinut ihan oikeasti sovitella asiat järjestykseen ja auttaa noita marjanpoimijoita?

Siitä, että Andersson olisi estänyt thaimaalaisia lähtemästä kotimaahansa lennolla, ei ainakaan vielä ole mitään muuta kuin arvailuja olemassa. Kukaan asianosainen itse ei näin ole sanonut.

Jossakin uutisessa oli haastateltu näitä marjanpoimijoita, ja he sanoivat, että heitä oli kehoitettu jäämään Suomeen sen sijaan, että olisivat lähteneet takaisin kotimaahansa jo varatuilla lennoilla.

Epäselvää on se, että keneltä on lähtöisin idea vetää Suomi mukaan ja onko jo luvannut/antanut ymmärtää että thaimaalaiset voisivat tässä vielä "tilin" tehdä. Jos joku on luvannut/antanut ymmärtää hän maksakoon sitten.

Viime sunnuntainahan tämä marjanpoimintayrityksen pomo olisi maksanut poimijoille rästissä olevat tienestit ja paluulennot kotimaahankin olivat tiedossa, mutta se ei ilmeisesti Li Anderssonille ja kumppaneille riittänyt, vaan hän päätti pitkittää mainoskaravaaniaan tuomalla poimijat Helsinkiin. Kukahan ne lennot kotiin maksaa tämän episodin jälkeen? Ja meinaavatko Andersson & co. tosiaan, että ko. yrittäjä enää vapaaehtoisesti maksaa noille senttiäkään?
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Totta, mutta miksi juuri Li kutsuttiin paikalle? Eiköhän tuonne olisi kannattanut heti alusta asti kutsua paikalle joku, joka olisi voinut ihan oikeasti sovitella asiat järjestykseen ja auttaa noita marjanpoimijoita?

En osaa sanoa, miksi Li kutsuttiin paikalle. Mutta itse en ainakaan osaa panna sitä Anderssonin syyksi, että hänet kutsuttu on jonnekin. Ja ymmärtääkseni Andersson sitten kutsui tuntemansa lakimiehen paikalle eli siinä mielessä Anderssonin toimintaa on tuolta osin erikoista kritisoida. Itse en keksi miten muuten hänen olisi pitänyt tuolloin toimia. Ilmeisesti jättää poimijat oman onnensa nojaan, niin änkyräoikeistokonservatiivit olisivat tyytyväisiä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Siinä vaiheessa kun siitä kapinasta tulee ammatti, sitä kapinaa ei ihan noin vain aikuistumisen myötä katkaistakaan.

Äläs nyt, vasemmistoaatteesta on peruutettu pois hyvinkin vanhalla iällä.

Nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että kun vasemmistopoliitikko on kasvattanut omaa tunnettuuttaan tarpeeksi - esimerkiksi vanhusten ja nuorten hyvinvoinnista huolta ilmaisten - voidaan siirtyä rahakkaisiin tehtäviin porvarien ja kapitalistien hallitsemaan maailmaan.

Suvi-Anne Siimeskin on nykyään ihan fiksu nainen, vaikka joutuikin tekemään poliittisen täyskäännöksen päästäkseen rahoihin kiinni.

Näin se vaan menee.

Toki oma lukunsa ovat änkyräpoliitikot, kuten Jaakko Laakso, jolla on kuulemma edelleen oma yksityinen autokuljetus ja VIP-kohtelu, hänen vieraillessaan itärajan toisella puolen.

edit. se vielä ihan vakavissaan Anderssonista, että mikäli hän haluaa aitoa ja pidempää tulevaisuutta politiikassa, hänen on opittava paremmin kuuntelemaan myös vastapuolen ja muiden keskustelijoiden väitteitä ja toiveita. Tällä saralla hänen maineensa on ainakin Helsingin nuorisopolitiikan piireissä toistaiseksi erittäin huono.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
En osaa sanoa, miksi Li kutsuttiin paikalle. Mutta itse en ainakaan osaa panna sitä Anderssonin syyksi, että hänet kutsuttu on jonnekin. Ja ymmärtääkseni Andersson sitten kutsui tuntemansa lakimiehen paikalle eli siinä mielessä Anderssonin toimintaa on tuolta osin erikoista kritisoida. Itse en keksi miten muuten hänen olisi pitänyt tuolloin toimia. Ilmeisesti jättää poimijat oman onnensa nojaan, niin änkyräoikeistokonservatiivit olisivat tyytyväisiä.
On tuskin kenenkään etu, että vierasmaalaisten marjanpoimijoiden tienestimatkat Suomeen päättyvät pettymykseen. Jos homma ei toimi, eli marjastamalla ei pääse palkoille ja sovitusta ei pidetä kiinni työnantajan puolelta, niin ennen pitkää homman luulisi kuivuvan kasaan.

Sekin on tietty mahdollista, että Thaimaan päässä joku paikallinen rekrytoi marjastajia vääränlaisilla lupauksilla marjamatkalle, ja perävalotakuulla annetut katteettomat lupaukset eivät pidäkään. Tai sitten yrittäjä ei pidä kaikista lupauksistaan kiinni. Käsittääkseni yrittäjä ryhtyi kuitenkin suorittamaan palkanmaksua poimijoille muutama päivä sitten, mutta Andersson ja lakimies tulivat taas väliin häröilemään jotakin, eli käytännössä keskeyttämään palkanmaksun. Siinähän oli selkeästi riskinä se, että jos thaimaalaisten palkat maksetaan ja vielä kotimatkatkin saadaan pikavauhtia järjestettyä, niin vasurinuorten propagandatempaus kyrvähtää kesken.

Ilmeisin lopputulema on se, että marjastajat ovat "ihmisoikeusaktivistien" härskin vasemmistopropagandan uhreja. Tätä on tehty mm. lietsomalla marjastajiin kaunamieltä marjayrittäjää kohtaan, on kenties luvattu sitä ja tätä kaunista jos vaan heittäydytään hankalaksi pahaa välistävetäjä-yrittäjää kohtaan, jne. Tämä kuvio istuu hyvin Li Anderssoniin ja muuhun vassariporukassa kiehnäävään helvetin vastenmieliseen posseen. Tehdään politiikkaa ja kiillotetaan omaa kilpeä, samalla päästään lyömään yrittäjää, ja vitut välitetään siitä kuka thaikkujen paluumatkat maksaa vai maksaako kukaan.

Vielä kerran kysyn retorisesti, kuka mahtaa maksaa lakimiehen palkkiot? Siis sen tiedän satavarmasti, että raha tulee alunperin suomalaiselta veronmaksajalta, mutta kiinnostaisi tietää keiden kautta raha on kulkenut.

Pääsääntöisesti poimijaporukat ovat tähän asti tehneet rahaa odotustensa mukaan, jopa yli. Helpolla raha ei totisesti tule, mutta jos poimijat tietävät mitä on luvassa, niin kova työnteko ei tule yllätyksenä. Ehkä joillekin on tullut. Jotkut Thaimaasta Suomeen saapuneet marjastajat ovat uutistietojen mukaan kommentoineet, että kotimaassa omat työt ovat vielä raskaampia. Voisi kuvitella, että ankara työnteko ei ole tällaisille ihmisille mitenkään vieras asia. Marjasadon määrä ja kulloinkin marjoista maksettava hinta tietysti sanelevat puitteet sille, millaisille liksoille ahkeran marjastajan on mahdollista päästä.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viime sunnuntainahan tämä marjanpoimintayrityksen pomo olisi maksanut poimijoille rästissä olevat tienestit ja paluulennot kotimaahankin olivat tiedossa, mutta se ei ilmeisesti Li Anderssonille ja kumppaneille riittänyt, vaan hän päätti pitkittää mainoskaravaaniaan tuomalla poimijat Helsinkiin. Kukahan ne lennot kotiin maksaa tämän episodin jälkeen? Ja meinaavatko Andersson & co. tosiaan, että ko. yrittäjä enää vapaaehtoisesti maksaa noille senttiäkään?

Ai tämä Li Andersson? (Linkki Li Anderssonin blogiin parin vuoden takaa.)

Pahoin pelkään että tämä Li Andersson on ihan tosissaan.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
En osaa sanoa, miksi Li kutsuttiin paikalle. Mutta itse en ainakaan osaa panna sitä Anderssonin syyksi, että hänet kutsuttu on jonnekin. Ja ymmärtääkseni Andersson sitten kutsui tuntemansa lakimiehen paikalle eli siinä mielessä Anderssonin toimintaa on tuolta osin erikoista kritisoida. Itse en keksi miten muuten hänen olisi pitänyt tuolloin toimia. Ilmeisesti jättää poimijat oman onnensa nojaan, niin änkyräoikeistokonservatiivit olisivat tyytyväisiä.

Niin tämä lakimies Hoikkala ja Andersson ovat heiluneet tämän thaimaalaisen "aktivistin" porukoissa ennenkin. Rouvalla ei ole mitään asiaa Thaimaahan. Häkki heilahtaa samantien.

Minulle on edelleen hieman epäselvää, kuka maksaa Hoikkalalle korvauksen tekemästään työstä? Ukko on matkustellut ympäri Suomea, ostellut ruokaa poimijoille jne. Hoikkalahan ei ole suostunut kertomaan, kuka on toimeksiantajana. Ilmeisesti taikaseinästä ollaan taas rahaa repimässä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Outoa miten tälläisissä kysymyksissä vahvistuu niin nopeasti käsitykset tosiseikoista, kun lähes kaikki argumentit ovat näin julkisen tiedon varassa vielä kiistanalaisia. Rationaalista olisi kai katsoa, miten mahdollisessa oikeusprosessissa käy, tai olla ainakaan kauhean nopeasti ryntäämään mihinkään johtopäätöksiin tälläisessä monipolvisessa vyyhdissä.

En nyt pidä mahdottomana sitäkään ajatusta, ettei Suomen nykyistä poimintaa käsittelevää lainsäädäntöä ole ihan luotu sellainen tilanne mielessä, että tänne suurena bisneksenä rahdataan kolmannesta maailmasta suihkukoneittain marjanpoimijoita, jotka sitten rupeavat jonkinlaisiksi ammatti-lappilaisiksi jokamiehenoikeuden käyttäjiksi. Eli tällä suurella punaisella vaaralla, vallankumouksen pelottavalla airuella, Li Anderssonilla saattaa, ainakin noin periaatteessa, olla tässä hommassa jotain pointtiakin. En ainakaan itse näillä tiedoilla pysty tätä mahdollisuutta kiistämään.

Mitä sitten tulee tähän Hertta Kuusinen -vertaukseen niin aivan yhtä järkevää olisi verrata Timo Soinia Vihtori Kosolaan. Tai oikeastaan Herttaan vertaaminen menee vielä pidemmälle, koska Kosola tuskin oli täysin puhdasverinen fasisti, kun taas Hertta oli ihan aito ensimmäisen sukupolven stalinisti. Uskallan epäillä että Lin ideologia vastaa Kuusisen ajatusmaailmaa yhtä paljon kuin lelutankki T72:a. Tai vähemmän.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...Uskallan epäillä että Lin ideologia vastaa Kuusisen ajatusmaailmaa yhtä paljon kuin lelutankki T72:a. Tai vähemmän.

Mielestäni keskiössä tässä - ei toki täysin yks'yhteen menevässä - vertailussa ei suinkaan ole Lin ideologia ja ajatusmaailma, vaan tapa jolla hän sitä toteuttaa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Mielestäni keskiössä tässä - ei toki täysin yks'yhteen menevässä - vertailussa ei suinkaan ole Lin ideologia ja ajatusmaailma, vaan tapa jolla hän sitä toteuttaa.

No, Hertta Kuusinen toteutti sitä ideologiaansa konspiratiivisen kaikkea avointa demokraattista prosessia halveksivan totalitäärisen ja henkilöä palvovan diktatorisen puoluekoneiston kautta, jonka pyrkimys oli väkivaltaiseen vallankumoukseen ja oikeusvaltion tuhoamiseen. Tässä nykyajassa me puhumme sen sijaan Li Anderssonista, joka kuskaa thai-poimijoita eduskuntaan vieraisille. Notta en oikein usko, että kannattaa paeta vuorille vallankumouksen pelossa. Jätä vielä pystykorva ja sissiteltta pakkaamatta.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Sekin on tietty mahdollista, että Thaimaan päässä joku paikallinen rekrytoi marjastajia vääränlaisilla lupauksilla marjamatkalle, ja perävalotakuulla annetut katteettomat lupaukset eivät pidäkään. Tai sitten yrittäjä ei pidä kaikista lupauksistaan kiinni. Käsittääkseni yrittäjä ryhtyi kuitenkin suorittamaan palkanmaksua poimijoille muutama päivä sitten, mutta Andersson ja lakimies tulivat taas väliin häröilemään jotakin, eli käytännössä keskeyttämään palkanmaksun. Siinähän oli selkeästi riskinä se, että jos thaimaalaisten palkat maksetaan ja vielä kotimatkatkin saadaan pikavauhtia järjestettyä, niin vasurinuorten propagandatempaus kyrvähtää kesken.

Siis nyt en ymmärrä. Estikö Andersson ja Hoikkala jollakin tavalla sen, että yrittäjä olisi maksanut poimijoiden saatavat asianmukaisella tavalla? Itse olen ymmärtänyt niin, että Ber-Exin toimitusjohtaja kieltäytyi antamasta poimijoille heille kuuluvia rahoja, koska Andersson ja Hoikkala olivat myös paikalla sovittuna ajankohtana. Aika pöyristyttävää, että marjafirman pomoa noin kovasti ottaa koville nämä ihmiset, että sen takia syö lupauksensa. Ainakin itse olen lukenut jostakin, että Hoikkala jopa suostui tähän marjafirman pomon täysin käsittämättömään vaatimukseen, että Hoikkala ja Andersson eivät saa olla paikalla.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... Jätä vielä pystykorva ja sissiteltta pakkaamatta...

Nämä on syytä aina pitää valmiina.

Siinä olet oikeassa, että Anderssonilta puuttuu toistaiseksi totalitäärisen väkivaltakoneiston rajatkon kassa, toisin kuin Kuusiselta.

Itse olen aina valmiina hyökkäämään ääri-ilmiöitä vastaan. Pidän Kokoomusnuorten äärilaidan palopuheita aivan yhtä vahingollisina ja vaarallisina, kuin Anderssonin puheita siitä, että tietynlainen väkivalta on muuta väkivaltaa oikeutetumpaa.

Itse asiassa en näe suurta eroa fasistien ja niiden välillä, jotka kutsuvat itseään anti-fasisteiksi.

Toimintatavoiltaanhan kyseessä on yksi ja sama asia.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Siis nyt en ymmärrä. Estikö Andersson ja Hoikkala jollakin tavalla sen, että yrittäjä olisi maksanut poimijoiden saatavat asianmukaisella tavalla? Itse olen ymmärtänyt niin, että Ber-Exin toimitusjohtaja kieltäytyi antamasta poimijoille heille kuuluvia rahoja, koska Andersson ja Hoikkala olivat myös paikalla sovittuna ajankohtana. Aika pöyristyttävää, että marjafirman pomoa noin kovasti ottaa koville nämä ihmiset, että sen takia syö lupauksensa. Ainakin itse olen lukenut jostakin, että Hoikkala jopa suostui tähän marjafirman pomon täysin käsittämättömään vaatimukseen, että Hoikkala ja Andersson eivät saa olla paikalla.

Tässähän lienee eri mielisyyttä siitä että kuinka paljon kullekin thai-poimijalle kuuluu rahaa.

Ber-Exin toimitusjohtajahan kertoo toimittaneensa ne rahat jotka hänen mielestään kuuluvat poimijoille konsulaattiin.

Siten kyseinen Tj ei ole syönyt sanaansa ainakaan siinä asiassa että maksaisi "sovitut" palkat.

Poimijat taas ovat sitä mieltä että heitä on ainakin harhautettu (marjoja ei ole, marjoista ei makseta sitä mitä on odotettu) . Kyse on siitä että kuka on harhauttanut?

Nyt jostain on kuitenkin poimijoille muodostunut olettama, että voivat saada enemmänkin rahaa kuin mitä olisi muuten tulossa. Mistä?
 
Viime sunnuntainahan tämä marjanpoimintayrityksen pomo olisi maksanut poimijoille rästissä olevat tienestit ja paluulennot kotimaahankin olivat tiedossa, mutta se ei ilmeisesti Li Anderssonille ja kumppaneille riittänyt, vaan hän päätti pitkittää mainoskaravaaniaan tuomalla poimijat Helsinkiin. Kukahan ne lennot kotiin maksaa tämän episodin jälkeen? Ja meinaavatko Andersson & co. tosiaan, että ko. yrittäjä enää vapaaehtoisesti maksaa noille senttiäkään?
Korjataanpa asiavirheet.

- "Pomo" ei olisi maksanut "tienestejä", vaan hän kieltäytyi maksamasta mikäli marjanpoimijoiden asianajaja on paikalla, ja asianajajan tarjouduttua olemaan muualla, no.. kieltäytyi silti maksamasta.

- Marjanpoimijoiden näkemyksen mukaan heidän jo itse velkarahalla maksamiaan paluulentoja yksipuolisesti aikaistamalla* yritettiin kiristää marjanpoimijoita hyväksymään sovittua alhaisemmat korvaukset. Tietenkään marjanpoimijat eivät halunneet lähteä ennen kun ovat varmistaneet että saavat saatavansa.

* (Ber-Ex ostaa lentoliput omiin nimiinsä, koska se tekee bisnestä myös myymällä Finnairin kanssa neuvottelemallaan ryhmäalennuksella ostamansa liput thaimaalaispoimijoille. Poimijoiden mielestä tämä myös ajaa heidät alisteiseen työsuhteeseen, mutta heidän näkemyksestäänhän poliisi ei ollut kiinnostunut.)

Kukahan ne lennot kotiin maksaa tämän episodin jälkeen? Ja meinaavatko Andersson & co. tosiaan, että ko. yrittäjä enää vapaaehtoisesti maksaa noille senttiäkään?

- Ensinnäkin ihmetyttää huolesi thaimaalaisten kotiinpääsystä.. tai no.. ei kyllä edes ihmetytä. Mutta tällaisen julkisuuden jälkeen lennot tuskin ovat ongelma, niiden vapaaehtoisia maksajia ja siitä pr-hyötyä tavoittelevia riittäisi varmasti jonoksi asti.

- Jälkimmäinen kysymys on huvittava, eikös koko episodin ajuri ole se, että poimijat epäilevät Jansan maksukykyä / maksuhalua.
 

larzzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina
Korjataanpa asiavirheet.

- "Pomo" ei olisi maksanut "tienestejä", vaan hän kieltäytyi maksamasta mikäli marjanpoimijoiden asianajaja on paikalla, ja asianajajan tarjouduttua olemaan muualla, no.. kieltäytyi silti maksamasta.

Olin jommasta kummasta ilta-paskasta lukevinani, että Hoikkala oli tupsahtanut paikalle, vaikka oli luvannut pysyä pois. Miten on?

Itsehän en epäile hetkeäkään, etteikö poimijoita ole kusetettu ihan kaikissa mahdollisissa vaiheissa. Heikkoja käytetään niin markkinataloudessa kuin politiikassa sumeilematta hyväksi.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Korjataanpa asiavirheet.

- "Pomo" ei olisi maksanut "tienestejä", vaan hän kieltäytyi maksamasta mikäli marjanpoimijoiden asianajaja on paikalla, ja asianajajan tarjouduttua olemaan muualla, no.. kieltäytyi silti maksamasta.

- Marjanpoimijoiden näkemyksen mukaan heidän jo itse velkarahalla maksamiaan paluulentoja yksipuolisesti aikaistamalla* yritettiin kiristää marjanpoimijoita hyväksymään sovittua alhaisemmat korvaukset. Tietenkään marjanpoimijat eivät halunneet lähteä ennen kun ovat varmistaneet että saavat saatavansa.

* (Ber-Ex ostaa lentoliput omiin nimiinsä, koska se tekee bisnestä myös myymällä Finnairin kanssa neuvottelemallaan ryhmäalennuksella ostamansa liput thaimaalaispoimijoille. Poimijoiden mielestä tämä myös ajaa heidät alisteiseen työsuhteeseen, mutta heidän näkemyksestäänhän poliisi ei ollut kiinnostunut.)

Jos ei nyt "korjata" asiavirheitä, mutta huomautetaan sentään väitteiden kiistanalaisuudesta.

1. "Pomo" ei ole kieltäytynyt maksamasta vaan maksanut oman kertomansa mukaan sen mitä sovittu on. Siitä mitä on "sovittu" lienee sitten useampia versioita.
2. Marjanpoimijoiden lentoja aikaistettiin kun kieltäytyivät työstä ja eivät siten kyenneet enää maksamaan majoituksesta ja ajoneuvoista. (tämä on se toinen versio) Mitä olisi pitänyt tehdä?
3. Ber-Ex varmasti saa tuntuvat alennukset, mutta kuinka suuri osa alennuksesta päätyy Ber-Exille? Eli mihin hintaan thaipoimijat saavat kyseiset liput?
4. Marjapoimijat eivät olleet työsuhteessa lain mukaan. Ja lakia sen poliisin tulee noudattaa.



- Ensinnäkin ihmetyttää huolesi thaimaalaisten kotiinpääsystä.. tai no.. ei kyllä edes ihmetytä. Mutta tällaisen julkisuuden jälkeen lennot tuskin ovat ongelma, niiden vapaaehtoisia maksajia ja siitä pr-hyötyä tavoittelevia riittäisi varmasti jonoksi asti.

- Jälkimmäinen kysymys on huvittava, eikös koko episodin ajuri ole se, että poimijat epäilevät Jansan maksukykyä / maksuhalua.

Episodin ajuri on kai se että marjoja ei ollut kylliksi ja niistä ei saanut kylliksi rahaa ja sitä pidettiin marjayrittäjän syynä.

Toivottavasti niitä vapaehtoisia maksajia todella löytyy sillä poimijat joutuvat muuten kohtuuttoman suurilta osin maksumiehiksi.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olin jommasta kummasta ilta-paskasta lukevinani, että Hoikkala oli tupsahtanut paikalle, vaikka oli luvannut pysyä pois. Miten on?

Itsehän en epäile hetkeäkään, etteikö poimijoita ole kusetettu ihan kaikissa mahdollisissa vaiheissa. Heikkoja käytetään niin markkinataloudessa kuin politiikassa sumeilematta hyväksi.

Lienee Hoikkala siellä ainakin ollut. (linkki äänekosken sanomien juttuun)
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Korjataanpa asiavirheet.

- "Pomo" ei olisi maksanut "tienestejä", vaan hän kieltäytyi maksamasta mikäli marjanpoimijoiden asianajaja on paikalla, ja asianajajan tarjouduttua olemaan muualla, no.. kieltäytyi silti maksamasta.

Hoikkala lupasi olla pysyä poissa paikalta, mutta valehteli.

"Hoikkalan otettua kontaktia saliin osa poimijoista tarttui häneen kiinni ja veti hänet sisälle. Samalla Ber-Exin edustajat alkoivat tehdä lähtöä, sillä Jansan ehtona Äänekoskelle tulemiselle oli se, että Hoikkala pysyy poissa tilanteesta. Hoikkala ja Jansa ehtivät hetken olla nokakkain salin lattialla.

Ber-Exin ryhmä lähti ulos kohti autojaan. Hoikkala kulki mukana ja kyseli, joko olisi aika neuvotella."

Marjasota: Neuvottelut pt sekasortoon - Kotimaan uutiset - Ilta-Sanomat
 
Kiitoksia asiavirheen korjaamisesta :), ei tule noita iltapäivälehtiä lueskeltua. Ihme ettei täällä ollut tullut vastaan, pääpiirteittäin jutun käänteissä kun on pysynyt mukana tätä palstaa seuraamalla.

Ei voi olla nauramatta mielikuvalle, kun pienet thaimaalaiset repivät vastustelevaa asianajajaansa johonkin takahikiäläisen koulun jumppasaliin perustettuun heimokäräjään, ja Jansa poistuu tämän huomattuaan teatraalisesti vain kääntyäkseen takaisin ovella kun poliisit tulevat vastaan... Kunnon meininkiä, ihan kuin jostain Kummeli-elokuvasta.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Kiitoksia asiavirheen korjaamisesta :), ei tule noita iltapäivälehtiä lueskeltua. Ihme ettei täällä ollut tullut vastaan, pääpiirteittäin jutun käänteissä kun on pysynyt mukana tätä palstaa seuraamalla.

Ei voi olla nauramatta mielikuvalle, kun pienet thaimaalaiset repivät vastustelevaa asianajajaansa johonkin takahikiäläisen koulun jumppasaliin perustettuun heimokäräjään, ja Jansa poistuu tämän huomattuaan teatraalisesti vain kääntyäkseen takaisin ovella kun poliisit tulevat vastaan... Kunnon meininkiä, ihan kuin jostain Kummeli-elokuvasta.

En tiedä vastusteliko Hoikkala, hänenhän ei pitänyt edes olla maisemissa.

Saman Kummeli-ohjaaja Andersson käsialaa oleva mahtipontinen jatko-osa: Marjapoimijat Eduskunnassa" hakkaa aiemman huumorituotannon menne tullen. Thaikut linja-autoon ja hakemaan tukea Suomen valtion parlamentista. Arkadian mäelklä poimijat tapaavat Anderssonin lisäksi kaksi vasemmistoliiton kansanedustajaa Kontulan ja Myllykosken.

Minkä ihmeen takia roudataan koko poimijaorkesteri Helsinkiin, eikä kahta lisävassaria Äänekoskelle, ja kenen kustannuksella tätä sirkusta oikein pyöritetään?
 

larzzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina
->Anderssonin toimet ovat olleet ehkä joiltain osin julkisuushakuisia, mutta pitää muistaa, että julkisuus on ollut käytännössä marjanpoimijoiden puolen ainoa keino painostaa Jansaa korvauksiin.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Saadaan näkyvyyttä epäkohdalle, joka tulisi korjata muuttamalla lakia niin, ettei Suomessa voisi laillisesti työskennellä muutoin kuin tavalla joka on mm. työaikalaissa määritelty.

Ei tällä marjapoimintajupakalla ole mitään tekemistä työaikalain kanssa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös