Anteeksi, mutta kun olen pitänyt sinua ihan fiksuna ja viisaana kaverina, niin mikä helvetti on voinut saada sinut äänestämään vasemmistoliittoa?
Ensinnäkin, kiitos kehuista, en tosin tiedä minkä pohjalta ne tulee, mutta ei siitä sen enempiä.
Miksi sitten Vasurit? Hyvä kysymys. Ehkä se kertoo vaihtoehtojen yleisestä huonoudesta ja vähyydestä, tai sitten omasta tietämättömyydestä ja laiskuudesta. Mene ja tiedä. Pääsääntöisesti Vasemmistoliiton perusajatukset edustaa sitä tai ainakin on edustanut, mitä itse arvostan yhteiskunnassa. Minulle henkilökohtaisesti on tärkeää se, että jokaiselle taataan jonkinlainen perusturva, joka mahdollistaa tilanteessa kuin tilanteessa elämisen ja pärjäämisen. Siitä en ole valmis tinkimään, koska heikkolahjaisimmista ja tyhmimmistäkin tulee pitää huolta. Näen, että jos näin ei tehdä, niin roska-aineksen vahingollisuus vain kasvaa, koska mitään nöyrää työntekijää sellaisista ei välttämättä saada, vaan elanto haetaan kyseenalaisin keinoin.
Heikkojen, köyhien, surkimusten ja sairaiden hyvinvointi on siis minulle tärkeätä. Osin henkilökohtaisista syistäkin. Toki ympäristö ja sen suojelu on myös tärkeää, mutta esim. Vihreillä ja toki monilla vasureillakin tuo puoli menee välillä silkaksi hörhöilyksi, mm. ydinvoiman paatoksellisen vastustuksen takia. Ensi sijaisesti minulle on tärkeää se, että ihmiset voi hyvin. Silloin kun ihmiset voi hyvin, myös ympäristö voi paremmin, koska ihmiset jaksaa nähdä vaivaa asioiden eteen.
Saattaa olla, että joku muu puolue edustajineen ajaisi näitä asioita tosiallisesti paremminkin ja olen ymmärtänyt heidän perusteensa väärin.
Yritän vallitsevissa olosuhteissa aina valita kahdesta paskasta vaihtoehdosta vähiten paskan. Siihen tämä lähinnä perustuu. Loppujen lopuksi luottamukseni politiikkoihin on aika vähäistä. Ja niin, sinnehän voisi itsekin lähteä mukaan tekemään jutut "paremmin", mutta mitäpä minä siellä tekisin. Ei riitä jaksaminen ja ymmärrys sen kummemmin kattavasti asioihin.
Oli miten oli, heikkojen puolella olen ja vahvasti tulostavoitteista* maailmankuvaa en voi suuremmin arvostaa ja kannattaa.
*En kuitenkaan vieroksu henkilökohtaista pärjäämistä ja menestymistä, mutta sen arvo ei ole aina varallisuudessa.