Tämä törmää monenlaisiin ongelmiin heti kätelyssä:
Itsellä somessa monia vammaisia kavereita ja tästä oli heidän näkökulmastaan hyvää keskustelua. Koitanpa muotoilla omaakin ajatusta, koska sairauksien/vammojen takia työkyvyttömyyseläkkeellä olen.
Jos nyt tulisin tällä tavoin palkatuksi, ottaisin tuon vähän niin, että minut on palkattu, koska minun pitää olla töissä. Tästä voisi aiheutua myös turhaa säälin tuntua. Yrittäjä palkkaa vammaisen, ettei olisi erilainen kuin toinen yrittäjä. Voisi sitten paukutella henkseleitään, vaikka oikeasti se vammainen itse kokee joutuneensa vielä enemmän lokeroon. Ei, ei näin.
Tässä kaikessa pitäisi kuulla sitä vammaisen omaa innostusta ja halua töihin. Voin vannoa, että monella sitä riittää, onhan heissä paljon yrittäjiäkin. Ja tuota itsenäistä toimimista ja halukkuutta kun tuetaan, on se vähemmän lokeroivaa. Ja kyllähän jokaisen työnantajan pitää työhön palkata ihminen, joka on pätevä juuri siihen työhön. Jep, tällainen voi olla vammainenkin. Toisaalta miettisin nykyistä palkkatuki-järjestelmää. Voisiko tuolle tehdä jotain niin, että yrittäjät palkkaisi lisää vammaisia/sairaitakin. Paljon kehitettävää näen myös osatyökykyisten työkunnon ja innostuksen kartoittamisessa ja siinä, miten työnantajat suhtautuu näihin.
Toki pienen pieni mahdollisuus on, että yrittäjät saisivatkin paremmin tutustuttua vammaisiin ja ennakkoluulot heitä/meitä kohtaan vähenisi. Koska tätäkin paljon on, ja moni ei niistä vaihtoehdoista valitse sitä vammaista ehkä juuri sen vamman ja ennakkoluulojen takia.
lisäys: Haatainenhan melkein samaa on sanonutkin. Ei, en ollut huomannut juttua ennen kuin tämän kirjoitin.
Työllisyys | Työministeri Haatainen tai Invalidiliitto eivät innostu ministeri Sarkkisen ehdotuksesta vammaiskiintiöstä yrityksiin