Vartija – jumalasta seuraava vai säälittävä pelle?

  • 333 898
  • 2 027

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielestäni kyllä, mutta saat kyllä itse etsiä kyseiset viestit.

No, minä etsin. Edellinen vartijoita mollaava viesti oli sivulla 13 ja kuului näin:

Ihan mielenkiinnosta, minkälainen tukari pitää ihmisen olla että haluaa vartijaksi? Kyylän vielä jotenkin ymmärtää kun siinä on muitakin aspekteja kuin hyllyn takana väijyminen, mutta itselle ei ikinä ole auennut vartiointityöstä saatava tyydytys.

Sen jälkeen ei ole näkynyt noita väittämiäsi vartijoiden dissaamisia. Viimeksi on keskusteltu siitä, miten vartijan pitää reagoida vahingossa varastamiseen.

Mitäs mokaat -ajattelutapa tuntuu aika julmalta ei-vartijoiden mielestä. Mutta tämä on ihan aidosti jopa filosofinen kysymys, enkä mitenkään ymmärrä, miten käännät siitä keskustelun vartijoiden haukkumiseksi.

Vaan eipähän tähän tule kuitenkaan asiallista vastausta. Tai ollenkaan. Korkeintaan saivartelua perheenisä sitä ja tätä -pohjalta.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Nyt kun suollat tällaista tekstiä, niin olisi hyvinkin kohtuullista, jos kertoisit, mihin viesteihin ja keihin kirjoittajiin viittaat tällä.

Kritiikkiä saa esittää kenelle tahansa ammattikunnasta riippumatta - eikä se kritiikki silloin kohdistu kuin tähän kyseiseen ammattilaiseen, ei koko ammattikuntaan. Valitettavasti vain monilla tuntui tämä unohtuvan - sen verran paljon tuli kritiikin esittämisen jälkeen kommentteja tyyliin: "jos joutuisit joskus häirikön uhriksi ja vartija pelastaisi tilanteen, tajuaisit kuinka arvokasta työtä vartijat tekevät" etc.

Kyllä niitä vartijoita alentavia kommentteja löytyy tästäkin ketjusta. Älä viitsi nyt. Sen sijaan ketään kirjoittajaa vastaan en ala hyökkäämään, vaikka sen varmasti voisinkin tehdä. Jokaisella on oikeus mielipiteeseen, ihmettelen vaan miksi juuri vartijat herättävät kovasti antipatioita. Olet varmasti huomannut että asioista voi jutella myös muualla kuin internetissä? Tuolla oikeassa elämässä, ihan samalla tavoin kuin täälläkin, tulee usein esiin outoja mielipiteitä mikäli keskustelu menee esimerkiksi juuri vartijoihin tai vaikka portsareihin. Tähän asiaan viittasin aiemmassa kirjoituksessani ja pidän kannastani kiinni. En jaksa mitenkään uskoa, että tämä ilmiö on jostain syystä olemassa ainoastaan Porissa tai Helsingissä. Olen vakuuttunut että muuallakin Suomessa (sinunkin korviesi lähellä) esiintyy hälyyttävän paljon tätä ajatusmallia, jossa vartijoita leimataan ryhmänä milloin milläkin alentavalla haukkumanimellä. Sinä tiedät sen itsekin, vaikket välttämättä siihen itse syyllistykään. Sitä vain ihmettelen, arvon Sistis, että miksi se olet usein juuri sinä joka tulee väittelemään asioista, jos minä puolustan vartijan toimintaa jossain asiassa? Jotenkin tulee tunne että sinulla on "oma lehmä ojassa"? Et kai vaan kanna kaunaa jollekin henkilölle jostain ja tämä joku henkilö sattuu olemaan/on ollut vartija? Selittäisi hyvin tuon käytöksesi.

Jippo kirjoitti:
Sen jälkeen ei ole näkynyt noita väittämiäsi vartijoiden dissaamisia. Viimeksi on keskusteltu siitä, miten vartijan pitää reagoida vahingossa varastamiseen.

Mitäs mokaat -ajattelutapa tuntuu aika julmalta ei-vartijoiden mielestä. Mutta tämä on ihan aidosti jopa filosofinen kysymys, enkä mitenkään ymmärrä, miten käännät siitä keskustelun vartijoiden haukkumiseksi.

Vaan eipähän tähän tule kuitenkaan asiallista vastausta. Tai ollenkaan. Korkeintaan saivartelua perheenisä sitä ja tätä -pohjalta.
Toinen kirjoittaja kysyi onko ketjussa mainittu väittämiäni "vartijan dissaamisia". Minä sanoin että mielestäni on, mutten yksinkertaisesti viitsi alkaa niitä kaivamaan, kun varmasti ihmiset löytää ne itsekin. No, sinä näemmä viitsit ja olet näemmä myös samaa mieltä kanssani siitä, että tästäkin ketjusta tosiaan löytyy näitä "vartijaa dissaavia" viestejä. Miksi siis kuumenet noin? Jos siitä onkin muutama sivu aikaa, niin onko tuo "dissaus" sitten laimentunut noiden muutaman sivun aikana? Ja jos on, niin koska se katoaa kokonaan? Mielestäni tuo lainaamasi kirjoitus on edelleen loukkaava, vaikka onkin kirjoitettu muutama sivu sitten. Sitäpaitsi täällä on muodikasta sanoa asiat kierrellen kuin kissa kuumaa puuroa. Eikä ihme ettei porukka uskalla sanoa suoraan mitä ajattelevat tyyliin "Kaikki vartijat on epäonnistuneita ja hormooneilla kasvatettuja natseja, eikä ne päässy poliisikouluun". Eivät uskalla, kun tietävät että palstaseriffi Naurava Sika karauttaa Jolly Jumperilla paikalle ja pistää vihapuheelle pisteen :)

"Mitäs mokaat"-ajattelutapa tuntuu kyllä julmalta minunkin mielestäni. Ja minähän olen siis myös ei-vartija. Eikä minusta (kuten mainittua) varmasti kummoista vartijaa tulisikaan. Tämä tilanne on siinä mielessä vielä avoin, että kukaan meistä ei tiedä onko ko. tapauksessa kyse mokasta vai ei. (Oletan että viittaat siis yleisönosastokirjoituksessa kerrottuun tapaukseen)

Ihmettelen vaan kovasti sitä, että miksi joka ainoa kerta kun (hieman härnätäkseni, myönnetään) tulen tänne kirjoittamaan jotain kivaa vartijoista, tulee nopealla tahdilla hyökkääviä vastauksia kirjoitukseeni ikään kuin tekisin jotain väärää kun vartijoita kehun. Mistä se voi johtua? Haluaisin kerrankin suoran ja rehdin vastauksen, mutta sitä ei keneltäkään kuulu. Toki minulla on omat ja kärjistetyt teoriat asiasta, mutta haluaisin tosiaan kuulla järkevän selityksen sille, miksi vartijat aiheuttaa niin pahaa närästystä niin monille? Onko syynä perisuomalainen kateus ja alemmuudentunne isompaa, vahvempaa ja kenties jopa komeampaa miestä kohtaan, vai mistä tämä johtuu?

Haluan myös painottaa etten minä ole kääntänyt, enkä kääntämässä mitään keskustelua yhtään mihinkään. Yritän ottaa esille asiaa, jota ilmeisesti ei saisi ottaa esille. Vartijoita haukutaan ja väheksytään jostain arvoituksellisesta syystä valtavasti. Minusta olisi tosi mukavaa jos nämä arvostelijat voisi kertoa, että ovatko samaa vai eri mieltä kanssani tästä asiasta:
Naurava Sika kirjoitti:
Onneksi vartijoita on olemassa ja onneksi monet heistä ovat fyysisesti vahvoja ja ottavat työnsä sen verran vakavasti, että uskaltavat mennä tilanteeseen, jossa suurella todennäköisyydellä on tiedossa vammoja itselle.
Väitän että valtava määrä niin firmoihin kohdistuvia, kuin henkilöön meneviä rikoksia saadaan sekä estettyä että ratkaistua yksinomaan vartijoiden ansiosta. Joten toivon että ihmiset lopettaisivat tuon lapsellisen kiukuttelun ja antaisivat kunnioituksen tälle ammattiryhmälle nykyisen halveksunnan sijaan.

Lopuksi mainittakoon että minä kyllä yritän aina antaa asiallisen vastauksen ja toivon että tämä kelpaa sinulle. Vastaus yhtä kaikki, vaikkei sitten olisikaan sinun mieleesi. Toivon että ymmärrät sellaisen jutun, että en valitettavasti ehdi ihan joka päivä käymään tällä mainiolla palstalla, saati vastaamaan viesteihin. Parhaani yritän kuitenkin. Enkä muuten tainnut edes saivarrella perheenisästä sen kummemmin, kuin että me emme vielä tiedä oliko se vahinko vai ei. Toivon todella että saamme aikanaan totuuden tämän palstan tietoon, niin voidaan sitten keskustella asiasta lisää.

PS. Kun niin hienosti olet näemmä sivuja selaillut, kun hait noita vartijoita loukkaavia kirjoituksia, olet varmasti myös tietoinen minun mielipiteestäni "Perheenisä"-jutussa. Joten en mainitse sitä enää tässä :)

PPS. Tosikoille tiedoksi, että toisen kappaleen pari viimeistä virkettä on tarkoitettu kevennykseksi. Joten älkää kutsuko vartijoita paikalle :)
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No, sinä näemmä viitsit ja olet näemmä myös samaa mieltä kanssani siitä, että tästäkin ketjusta tosiaan löytyy näitä "vartijaa dissaavia" viestejä. Miksi siis kuumenet noin? Jos siitä onkin muutama sivu aikaa, niin onko tuo "dissaus" sitten laimentunut noiden muutaman sivun aikana?

On se laimentunut siinä mielessä, että näiden yksipuolisten provoviestien kirjoittajat ovat loistaneet poissaolollaan tästä ketjusta jo pitkään.

Sekä nämä "kaikki vartijat ovat vajaita" että "kaikki perheenisät varastavat tahallaan" -tyypit nauroivat partoihinsa koko matkan trolliklubille jo syyskuussa.

Kukaan viimeaikainen keskustelija ei ole sanonut pahaa sanaa vartijoista, joten tämä lauseesi tuntui kettuilulta:

"Vaan yritäpä tätä selittää näille eräille jotka ovat pienessä päässään päättäneet että vartijat ovat pelkkiä pullistelevia kusipäitä ja ovat olemassa vain viattomia perheenisiä kiusatakseen."

No, ehkä tarkoitit "eräillä" ketjun alkupään pienipäisiä nimimerkkejä. Mutta kun sitä ei ole tarkemmin yksilöity, niin ei voi olla varma. Ehkä tarkoitatkin kaikkia niitä, joiden mielestä vartijan pitää näissä tapauksissa kyetä tapauskohtaiseen harkintaan.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Yritin aiemmassa viestissäni kertoa, että tarkoitin kyseisellä lauseella ihan joka ainoaa henkilöä joka moisella tavalla kehtaa ajatella. Kirjoitti tämä Jatkoaika.comiin tai ei. Ehkä kirjoitin pointtini epäselvästi, mutta tarkoitukseni siis ei missään tapauksessa ole ollut hyökätä ketään yksittäistä palstalle kirjoittajaa kohtaan, tyydyn vain toteamaan että tältäkin palstalta moisia ajatuksia löytyy. Minua ällöttää kollektiivinen ajattelutapa, jossa vartijoita saa jollain verukkeella haukkua ihan miten pahasti tahansa, eikä ymmärretä että kyseinen ammattiyhmä on tärkeä osa nyky-Suomea. Tällä yhden miehen ristiretkelläni yritän saada ihmisiä ymmärtämään tämän edellä mainitun tosiasian :)
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Päivän lehdessä taas mielenkiintoisia uutisia vartijoista:Aamulehti

Itseäni hämmentää mihin ko. henkilö on näitä tietoja tarvinnut/käyttänyt.. Jotenkin virkamiehen (sairaan) kiinnostuksen voisi vielä ymmärtää erittäin mielenkiintoisissa ja huomiota herättävissä tapauksissa (vrt. poliisien urkinta Myllylän kuolinsyystä, Auer case) mutta kuinka vartija viitsii katsoa 3000-4000 asiakkaansa tiedot. Ei ymmärrä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sitä vain ihmettelen, arvon Sistis, että miksi se olet usein juuri sinä joka tulee väittelemään asioista, jos minä puolustan vartijan toimintaa jossain asiassa? Jotenkin tulee tunne että sinulla on "oma lehmä ojassa"? Et kai vaan kanna kaunaa jollekin henkilölle jostain ja tämä joku henkilö sattuu olemaan/on ollut vartija? Selittäisi hyvin tuon käytöksesi.

Voi jumalauta...

Ensinnäkin: Lue tähän ketjuun kirjoittamani viestit vielä kertaalleen ennen kuin alat tehdä minusta tuollaisia johtopäätöksiä. Minusta tuollainen vihjailu täyttää jo jossain määrin kunnianloukkauksen tuntomerkit...

Mutta manitaan nyt vielä, että minä en kanna kaunaa henkilökohtaisesti yhdellekään vartijalle. Olen moneen kertaan tässäkin ketjussa sanonut, että vartijat tekevät arvokasta työtä, ja olen heille antanut tunnustustakin. En muuten ole ollut ikinä ongelmissa tämän ammattikunnan kanssa. Kritiikkiä olen esittänyt vain yksittäisille vartijoille.

Minä olen viime aikoina tullut sanomaan sinulle asioista, koska melkein jokaisessa viestissäsi tunnut niputtavan kaikki yksittäisen vartijan (viittaan tässä nyt lähinnä tähän energiajuomatölkki-isän tapaukseen) arvostelijat samaksi asiaksi kuin koko ammattikunnan arvostelijat. Koko ammattikuntaa arvostelevia kirjoituksia on tässä ketjussa aika lailla murto-osa.

Ja sinun argumenttisi vartijoiden puolustamisesta on myös vähän kyseenalaista. Tuntuu siltä, että mielestäsi yksittäinen vartija saa tehdä työnsä huonosti siksi, että suurin osa vartijoista hoitaa hommansa hyvin.

Ihmettelen vaan kovasti sitä, että miksi joka ainoa kerta kun (hieman härnätäkseni, myönnetään) tulen tänne kirjoittamaan jotain kivaa vartijoista, tulee nopealla tahdilla hyökkääviä vastauksia kirjoitukseeni ikään kuin tekisin jotain väärää kun vartijoita kehun. Mistä se voi johtua?

Tästä:

Vaan yritäpä tätä selittää näille eräille jotka ovat pienessä päässään päättäneet että vartijat ovat pelkkiä pullistelevia kusipäitä ja ovat olemassa vain viattomia perheenisiä kiusatakseen.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Hämmästelen edelleen tuota että noin kärkkäästi käyt kritisoimaan tuota tekstiä, jossa ei ollut mitään vihjausta sinun suuntaasi. Ymmärtäisin, mikäli teksti olisi ollut vaikka seuraavanlainen:
Naurava Sika kirjoitti:
Vaan yritäpä tätä selittää nimimerkki Sistikselle, joka on pienessä päässään päättänyt että vartijat ovat pelkkiä pullistelevia kusipäitä ja ovat olemassa vain viattomia perheenisiä kiusatakseen.
(Boldattu osa kokenut muutoksia) Sinähän juuri toitotit kuinka kunnioitat vartijoita ja heidän työtään, joten miksi suutut viestistä joka ei ilmeisesti edes kosketa sinua? Viestini oli tarkoitettu niille henkilöille jotka kyseisellä tavalla ajattelevat. Ja saanen vielä lisätä, että ko. tavalla ajattelevia löytyy paljon, niinkuin varmasti itsekin tiedät. Ja mikäli et ihan oikeasti ole törmännyt tuohon vartijoita kokonaisuutena halveksivaan ajattelutapaan, olet varmaankin kasvanut jonkun saippuakuplan sisällä.

Vartijoiden joukosta löytyy takuulla niitäkin jotka hoitavat huonosti työnsä. Niin löytyy muidenkin alojen työntekijöiden joukosta. Ihmettelen vaan sitä miksi juuri vartijat ovat monen ihmisen mielestä niitä "epäonnistuneita wannabe-poliiseja jotka rouskuttavat hormooneja ja ovat älyltään vihanneksen tasolla". Miksi eivät esim. huonot insinöörit ole sellaisia? Niitäkin varmasti tästä maasta löytyy valtavia määriä. Joku asia niksahtaa tietyissä päissä aina kun näkevät, kuulevat tai edes lukevat vartijoista. Minä haluaisin toetää mikä tähän on syynä. Kai sinä, Sistis, olet huomannut saman kuin minäkin, eli että vartijoita haukutaan hanakasti ja usein ilman mitään syytä? Oletko edes tästä samaa mieltä kanssani?

PS. Jos olet ihan tosissasi tuon kunnianloukkauksen suhteen, niin sinun täytyy luonnollisesti mennä tekemään rikosilmoitus asiasta. Haluan tosin huomauttaa että kysymyksen kysyminen nimimerkillä esiintyvältä henkilöltä tuskin täyttää kunnianloukkauksen kriteerejä. Mutta sinähän muistaakseni olit peloissasi siitäkin, että "perheenisä-tapauksen" takia joku vartija saattaa tulla ja tuhota sinun upean diplomi-insinöörin urasi, joten sinällään ymmärrän tuon herkkyytesi asioiden suhteen. Olen siis ymmärtänyt ettei sinulle voi kertoa mitään asiaa kovin julmasti tai raa'asti. Siksi olenkin yrittänyt tällä asiallisella tavalla.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sinähän juuri toitotit kuinka kunnioitat vartijoita ja heidän työtään, joten miksi suutut viestistä joka ei ilmeisesti edes kosketa sinua?

Voi olla, että tulkitsen kirjoituksiasi jotenkin väärin, mutta jotenkin minulla tulee sellainen kuva, että sinä pyrit niputtamaan kaikki yksittäistä vartijaa kritisoivat henkilöt sekä huomattavasti vähemmistössä tässä ketjussa olevat vartijoita ammattiryhmänä haukkuvat kirjoittajat samaan muottiin. Miksikö minulla tulee tämä mielikuva? Siksi, että nämä koko ammattikuntaa haukkuvat kirjoittajat ovat oikeasti ihan marginaaliryhmä tässä ketjussa, ja me yksittäistä vartijaa kritisoivat olemme selkeä enemmistöä. Pidät siitä huolimatta vartijoita kehuessasi ääntä, kuinka "tämäkään asia ei avaudu näille tässä ketjussa kirjoittaville vartijavihaajille" (ei suora lainaus, vaan esimerkki siitä, miten olen tekstisi sisäistänyt). Annat näin ymmärtää, että näitä vartijavihaajia olisi tämäkin ketju täynnä. Tästä syystä tästä tulee mieleen se, että niputat meidät yksittäiskriitikot samaan kategoriaan heidän kanssaan. Esimerkkejä on pyydetty, mutta et ole niitä suostunut kertomaan. Väität vain, että "näitä riittää". Joku toinen kirjoittaja sitten teki etsinnän puolestasi, ja hänen kartoituksensa mukaan edellinen tällainen viesti oli monta sivua sitten...

Viestini oli tarkoitettu niille henkilöille jotka kyseisellä tavalla ajattelevat. Ja saanen vielä lisätä, että ko. tavalla ajattelevia löytyy paljon, niinkuin varmasti itsekin tiedät. Ja mikäli et ihan oikeasti ole törmännyt tuohon vartijoita kokonaisuutena halveksivaan ajattelutapaan, olet varmaankin kasvanut jonkun saippuakuplan sisällä.

Eli siis viestisssi viittasit enemmänkin yleisellä tasolla näin ajatteleviin ihmisiin, jotka eivät tässä ketjussa edes kirjoittele? Jos näin on, niin ymmärsin sinua väärin, mistä pahoitteluni. Tosin edesautoit sitä kyllä vastailemalla aiheeseen liittyviin kysymyksiin, että "kyllä sellaisia tästä ketjusta löytyy paljonkin".

PS. Jos olet ihan tosissasi tuon kunnianloukkauksen suhteen, niin sinun täytyy luonnollisesti mennä tekemään rikosilmoitus asiasta.

En ole tekemässä, kunhan vaan heitin. Joku herkempi ihminen tosin saattaisi tuollaisesta oikeasti suuttuakin... Yhtä kaikki, tällaisen kysymyksen muotoon puetun vihjailunkin sävy voi olla loukkaava, ja sellainen se minusta oli. Mutta ei aihetta enempään.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Eli siis viestisssi viittasit enemmänkin yleisellä tasolla näin ajatteleviin ihmisiin, jotka eivät tässä ketjussa edes kirjoittele? Jos näin on, niin ymmärsin sinua väärin, mistä pahoitteluni. Tosin edesautoit sitä kyllä vastailemalla aiheeseen liittyviin kysymyksiin, että "kyllä sellaisia tästä ketjusta löytyy paljonkin".

Kyllä minä olen mielestäni monta kertaa yrittänyt painottaa, että viestini koskee ihan kaikkia tällä tavoin ajattelevia ihmisiä. Kirjoittivat sitten jatkoaika.comiin tai eivät. Kun itsekin kirjoitat tuosta vihjailusta ja rivien välistä lukemisesta, niin samoin voin kirjoittaa minäkin ja totean että tästäkin ketjusta löytyy huomattavan paljon kauniisti paketoitua halveksuntaa ja alentavaa ajattelua vartijoita kohtaan. Mutta kuten aiemminkin sanoin, en ehdi enkä jaksa alkaa kahlaamaan ketjua läpi ja kaivamaan moisesta itsestäänselvyydestä esimerkkejä. Sinun pitäisi insinöörinä tietää, että asiat voivat olla olemassa, vaikka aina ei olisikaan Nauravaa Sikaa näytämässä sinulle todisteita niistä.

Mistä puheenollen: Haluaisin edelleen vastauksesi asiaan siitä, että olenko mielestäsi aivan sivuraiteella kun väitän että vartijoiden haukkuminen ja vartijoita halventava käytös ja ajattelutapa on helvetin yleistä nykypäivän Suomessa? Väitätkö että olen väärässä? Minä voin sanoa että yhtä ainutta vartijoita sivuavaa keskustelua en ole varmaankaan ikinä esim. olutlasin ääressä käynyt, ettei siihen olisi joku jossain vaiheessa huomauttanut ikäänkuin asiaankuuluvasti, että vartijathan ovat kaikki näitä... No niin, tiedäthän sinä. Ja väitän että tämä ilmiö elää ja voi hyvin muuallakin kuin minun asuinympäristöissäni.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sinun pitäisi insinöörinä tietää, että asiat voivat olla olemassa, vaikka aina ei olisikaan Nauravaa Sikaa näytämässä sinulle todisteita niistä.

Insinööriminäni varmaan sisäistikin tuon. Taiteilijaminäni oli kuitenkin tässä tilanteessa voimakkaampi ja harrasti (liian) monitasoista tekstin tulkintaa.

Mistä puheenollen: Haluaisin edelleen vastauksesi asiaan siitä, että olenko mielestäsi aivan sivuraiteella kun väitän että vartijoiden haukkuminen ja vartijoita halventava käytös ja ajattelutapa on helvetin yleistä nykypäivän Suomessa?

En pysty sanomaan, että olisit aivan sivuraiteella. Tosin yleisyydestä en osaa sanoa mitään, koska se on suhteellinen käsite. Jos otetaan iso otanta, löytyy varmasti määrällisesti paljonkin näin ajattelevia, mutta jos taas mietitään suhteellista osuutta, se on kuitenkin melkoisen pieni.

Väitätkö että olen väärässä?

En, mutta en myöskään, että olet oikeassa. Kuten yllä kirjoitin, se on suhteellista.

Minä voin sanoa että yhtä ainutta vartijoita sivuavaa keskustelua en ole varmaankaan ikinä esim. olutlasin ääressä käynyt, ettei siihen olisi joku jossain vaiheessa huomauttanut ikäänkuin asiaankuuluvasti, että vartijathan ovat kaikki näitä... No niin, tiedäthän sinä. Ja väitän että tämä ilmiö elää ja voi hyvin muuallakin kuin minun asuinympäristöissäni.

Minä en oikeastaan ole juurikaan keskustellut vartijoista kavereitteni kanssa, koska löydämme kai parempiakin keskustelunaiheita... Mutta pidän kuitenkin ystäväpiiriäni sen verran fiksuna, että ihmettelisin melko paljon, jos sieltä löytyisi kovinkaan paljoa näitä "vartijat ovat kaikki..." -tyyppejä.

edit: Huomasin tämän viestisi vasta äskettäin, vaikka olit kirjoittanut sen jo ennen avautumistani:

Yritin aiemmassa viestissäni kertoa, että tarkoitin kyseisellä lauseella ihan joka ainoaa henkilöä joka moisella tavalla kehtaa ajatella. Kirjoitti tämä Jatkoaika.comiin tai ei. Ehkä kirjoitin pointtini epäselvästi, mutta tarkoitukseni siis ei missään tapauksessa ole ollut hyökätä ketään yksittäistä palstalle kirjoittajaa kohtaan, tyydyn vain toteamaan että tältäkin palstalta moisia ajatuksia löytyy.

Näin ollen virheeni johtui huolimattomuudestani, ja pyydän sitä nyt sinulta anteeksi.

Toisaalta myös nimimerkki jippo oli omassa viestissään samoilla jäljillä kuin minäkin. Samoista syistä minäkin suutahdin. Mutta jos olisin nähnyt tuon selvennyksesi etukäteen, tätä ei olisi käynyt.

On se laimentunut siinä mielessä, että näiden yksipuolisten provoviestien kirjoittajat ovat loistaneet poissaolollaan tästä ketjusta jo pitkään.
 
Viimeksi muokattu:

Veijari

Jäsen
Tuliko katsottua eilen poliisi tv:tä?
Katsopa Yle Areenasta eilinen jakso ja kohdasta 20:48 eteenpäin niin näet stereotyypin vartijasta, wannabepoliisista. Ei kaikki vartijat tuollaisia varmasti ole mutta väittäisin että vartijoiden joukosta löytyy paljon vastaavia.

Tuon vartijan avautuminen aiheutti minussa suurta myötähäpeän tunnetta ja uskonn että poliiseillakin oli pokassa pitämistä.

Poliisi-tv: 25.10.2012 21.25 | Tv | Areena | yle.fi

Linkki vie Yle Teeman poliisitv jaksoon.

Eli mitä tulee topicin otsikkoon niin sanoisin että rajusti yleistämällä se jälkimmäinen vaihtoehto.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuon vartijan avautuminen aiheutti minussa suurta myötähäpeän tunnetta ja uskonn että poliiseillakin oli pokassa pitämistä.

Eli mitä tulee topicin otsikkoon niin sanoisin että rajusti yleistämällä se jälkimmäinen vaihtoehto.

Ei taida minkään alan tekijä olla kovin edustava kolmen aikaan aamuyöstä.

En halua puolustaa ko.henkilö mutta aika vähän normaalilla järjenjuoksulla olevia henkilöitä on tuolloin liikkeellä muutenkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuliko katsottua eilen poliisi tv:tä?
Katsopa Yle Areenasta eilinen jakso ja kohdasta 20:48 eteenpäin niin näet stereotyypin vartijasta, wannabepoliisista. Ei kaikki vartijat tuollaisia varmasti ole mutta väittäisin että vartijoiden joukosta löytyy paljon vastaavia.

Ehkä löytyy, ehkä ei. Eipä tuosta vapaa-ajallaan olevasta humalaisesta ja huonosti käyttäytyvästä ihmisestä pysty sanomaan, onko hän oikeasti vartija vai ei. Voi hyvinkin olla, että hän vain toistelee tätä laajalle levinnyttä vitsiä siitä, että vartijat ovat näitä, jotka eivät päässeet poliiseiksi.

Jos hän oli oikeasti vartija, homma on huolestuttavampaa, mutta sitä ei tämän perusteella pysty sanomaan. Poliisit hoitivat työnsä asiallisesti.
 

#76

Jäsen
Linkit IltaSanomien kahteen uutiseen, miten Helsingissä epäilty vartijaa pahoinpidellyn.

Hesburgerissa ei myyty en hampurilaista - nainen repi kassakoneen lattialle ja potki vartijaa - Kotimaan uutiset - Ilta-Sanomat

Pariskunta usutti koiran vartijan kimppuun - ulkopuolinen li vartijaa - Kotimaan uutiset - Ilta-Sanomat

Tämähän alkaa menemään jännäksi, kun samana päivänä pari uutista miten vartija nähtävästi joutunut pahoinpidellyksi. Kontulan tapauksessa mielenkiintoinen lisä, että joku ihan sivullinen lähtenyt puuttumaan tilanteeseen.

Aika näyttää, että muuttuuko vartijoiden toimintamallit, miten päihtyneitä lähestytään. Työturvallisuusihmiset varmaan tutkii tapaukset läpi.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Linkit IltaSanomien kahteen uutiseen, miten Helsingissä epäilty vartijaa pahoinpidellyn.

Hesburgerissa ei myyty en hampurilaista - nainen repi kassakoneen lattialle ja potki vartijaa - Kotimaan uutiset - Ilta-Sanomat

Pariskunta usutti koiran vartijan kimppuun - ulkopuolinen li vartijaa - Kotimaan uutiset - Ilta-Sanomat

Tämähän alkaa menemään jännäksi, kun samana päivänä pari uutista miten vartija nähtävästi joutunut pahoinpidellyksi. Kontulan tapauksessa mielenkiintoinen lisä, että joku ihan sivullinen lähtenyt puuttumaan tilanteeseen.

Aika näyttää, että muuttuuko vartijoiden toimintamallit, miten päihtyneitä lähestytään. Työturvallisuusihmiset varmaan tutkii tapaukset läpi.

Artikkelin tarinan mukaan liki normaaleita asiakkaita ollut, ikävä kyllä. Näissä tapauksissa ei ollut ns. perinteistä päähänlyöntiä tapahtunut kuin 1-2 lyöntiä ja ikävä kyllä ko. tapauksissa (JLJV tehtävät ja vartijakutsut) lyöntejä tai näitten yrityksiä tulee useasti. Osa myöskin löytää perille asti. Ammatin luontaisetuja.

Nykypäivänä nämä "sosiaalisesti rajoittuneet" asiakkaat ovat todella iso ongelma työturvallisuuden kannalta, heillä on tapana kuljettaa mukanaan mitä erikoisempia esineitä ja ovat myös orjentuneita näitä käyttämään.
Koira on ainakin minulle aivan uusi asiakkaiden käyttämä "voimankäyttöväline". Onko muilla kokemuksia?

Tätä voi tietysti miettiä työturvallisuuden kautta, kuten lainatussa tekstissä on mietitty, mutta todellisuudessa kyse on hyvin pitkälti vartijan voimankäytöllisistä asioista.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Parisen jaksoa nyt tullut tuota Foxin Suomen Vartijat sarjaa, jossa siis seurataan Turvatiimin vartijoita. Onneksi nyt ovat saaneet noita normaaleja heppuja kameroiden eteen, tulee parista jannusta ihan omatkin työkaverit mieleen.

Heti ensimmäisessä jaksossa Helsingin rautatientorilla puhkesi tappelu, jossa kaveri yritti tappeluun väliin tullutta vartijaa selkäpuolelta lähteä kouluttamaan. Tämän päiväisessä jaksossa asiallinen pohojalaanen Seinäjoen piirivartija meni kohteliaasti kysymään herroilta, että ovatko tulleet hotellista varaamaan huonetta vai miksi maleksitaan hotellin muutenkin ruuhkaisessa aulassa. Tietty jonkun piti kommentoida, että eikö mitään muuta enää keksitä kun jonkun vitun vartijankin perässä pitää olla kameraryhmä.

Toisella tehtävällä sairaalan järjestyksenvalvojat pitelivät nähtävästi toista tuntia jotain kännijunttia paikallaan, kun oli selkänsä murtanut tippumalla lavalta Provinssirockissa ja pakko oli lähteä kotiin (ryyppäämään).

Aika hyvin tuossa kuvataan ihan normaalin turvallisuusalan työntekijän työtä. Toivottavasti joku tuota katsookin ja vähän ymmärrys nousee, että mitä se vartija nykypäivänä ihan oikeasti tekee. En minä sitä odota, että joku minunkin työtäni nyt oikeasti arvostaisi ilman tietoa siitä, mutta ihan mukavaa viihdettäkin tämä sarja on.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Parisen jaksoa nyt tullut tuota Foxin Suomen Vartijat sarjaa, jossa siis seurataan Turvatiimin vartijoita. Onneksi nyt ovat saaneet noita normaaleja heppuja kameroiden eteen, tulee parista jannusta ihan omatkin työkaverit mieleen.

No ei kyllä vakuuta nämä ammattilaiset. Muutaman jakson olen katsonut ja ihmisten typeryys se vain aina jaksaa kummastuttaa. Sen vielä jotenkin ymmärtää, että kännissä olevat urpot on urpoja ainakin kännissä. Mutta että jotkut ovat niin typeriä, että suostuvat todistamaan sen kameran eteen...

Ei sillä, ettenkö arvostaisi tekemäänsä työtä. Mutta ei ole kyllä sattunut nyt tähän sarjaan varmaankaan penaalin terävimpiä kyniä. Tai sitten taso on varsin alhaalla. Tänäänkin nuori nainen, joka ei tiedä, kuka Eino Leino on. Oikeesti?

Aiemmin olen satunnaisotannalla olen bongannut provosoivia vartijoita, seläntakana naureskelua ja muuta varsin epäammattimaista puuhaa. Jotenkin helppo kuvitella, etteivät ole päässeet poliisikouluun ymmärrettävistä syistä. Että ei tämä sarja ole ainakaan positiivista pr:ää tuolle ammattikunnalle ollut.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Jotenkin helppo kuvitella, etteivät ole päässeet poliisikouluun ymmärrettävistä syistä. Että ei tämä sarja ole ainakaan positiivista pr:ää tuolle ammattikunnalle ollut.

Totaalisen väärää enakkoluuloa. Moni suorittaa vartijan ammattitutkinnon siksi, että se helpottaa pääsyn poliisikouluun. Eivät ne poliisitkaan mitään ruudinkeksijöitä ole kaikki. Tavallisia ihmisiä ovat vartija sekä poliisit. Kaikkinen virheineen jne. Tunnevammaisia on kummasssakin ammattiryhmässä kuten myös muissakin ammateissa A2Ö.

Miten muuten voidaan olettaa vaikkapa 25 vuotiaan vartijan olevan kaikilta osin täydellinen ilman elämän kokemusta, työkokemuksesta puhumattakaan?
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Moni suorittaa vartijan ammattitutkinnon siksi, että se helpottaa pääsyn poliisikouluun. Eivät ne poliisitkaan mitään ruudinkeksijöitä ole kaikki.

Varmasti suorittaa ja varmasti auttaa hakemista myöhemmin. Mutta moni kokeilee myös ensin päästä pollariksi.

Joku Poliisikokelaat-sarjakin tuli vähän aikaa sitten. Nuoria oli siinäkin, mutta jotenkin fiksumman oloisia. Tai sitten tv-ohjelman ohjaaja ei halunnut olla ilkeä. Tässä Vartijat-sarjassa ei säälitä, vaan jos tollot haluaa olla tolloja telkussa, niin saavat näemmä ollakin.

Tuo äskeisen jakson miespuoleinen vartija muuten vaikutti varsin osaavalta ja fiksulta kaverilta. Hoitaa varmaankin suurimman osan tilanteista rauhallisesti puhumalla.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aika hyvin tuossa kuvataan ihan normaalin turvallisuusalan työntekijän työtä. Toivottavasti joku tuota katsookin ja vähän ymmärrys nousee, että mitä se vartija nykypäivänä ihan oikeasti tekee. En minä sitä odota, että joku minunkin työtäni nyt oikeasti arvostaisi ilman tietoa siitä, mutta ihan mukavaa viihdettäkin tämä sarja on.

Tota sarjaa viimeksi viime yönä unettomuuksissani tsiigailin ja on pakko sanoa, että oikeasti arvostus vartijoita ja juuri heidän rutiinihommiaan kohtaan on kasvanut aika tavallakin. Lisäksi oli yllätys huomata, että mitkä kaikki hommat esim. sairaalassa kuuluvat vartijalle. Toki olen tiennyt heidän tekevän kaikenlaista, mutta en ole juuri törmännyt live-elämässä muihin, kuin vartiointia suorittaviin vartijoihin ja omatkin kokemukset noista hommista ovat paitsi pitkän ajan takaa, niin myös aika yksipuolisia. Tosin meitä oli laivassa sen verran vähän, että järjestyksenvalvonta vei tehokkaasti lähes kaiken työajan.
Ei sillä, ettenkö arvostaisi tekemäänsä työtä. Mutta ei ole kyllä sattunut nyt tähän sarjaan varmaankaan penaalin terävimpiä kyniä. Tai sitten taso on varsin alhaalla. Tänäänkin nuori nainen, joka ei tiedä, kuka Eino Leino on.
Tuo sama mimmi on ärsyttänyt jokaisessa jaksossa jossa on esiintynyt. Jatkuvaa esittämistä ja itsensä esille nostamista, omille (paskoille) vitseille naureskelua ja niiden toistoa, jatkuvaa (ainakin kuorista päätellen oman, ei työ-) kännykän räpläämistä jne. Mutta tämä on kyllä vaikuttanut kirkkaasti heikoimmalta linkiltä. Se tumma, pitkä sälli 90-luvun kampauksessaan ja sitten tämä junantuoma vaaleahiuksinen poika jostain Kouvolasta tai Kuopiosta tai mistä olikaan ovat oikeinkin asiallisen ja rauhallisen oloisia tyyppejä. Samaten, olisko ollut Seinäjoen jossain sairaalassa toimiva pulskanpuoleinen tumma jannu on pätevän tuntuinen mies työhönsä. Hänessäkin se rauhallisuus on omiaan herättämään luottamusta ja ehkä tuomaan auktoriteettiakin.

Niin juu ja se Seinäjoen piirivartijana toimiva mimmi on ihan hyvän näköinen.
 

Tuamas

Jäsen
Sosiaalisessa mediassa kuohuu taas. "Vartija vei ilmapallon 2-vuotiaan kädestä."

Vartija vei ilmapallon 2-vuotiaan kädestä Hulluilla Päivillä - | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Onhan tuo jännää toimintaa Stockmannin työntekijöiltä.

Todettakoon tähän, että tällä kertaa vartija oli mielestäni tehtäviensä tasalla ja hoiti asian mallikelpoisesti.

Rautalankamallina asiakaspalvelukokemuksesta homma meni niin, että
Stockan asiakaskokemuksen tuottamisessa oli kolme tekijää,
A. Myyjä joka antoi pallon
B. Myyjä joka totesi, että palloa ei olisi saanut antaa ja ryhtyi jatkotoimenpiteisiin
C. Vartija joka vei pallon.

Näkisin että asiakaspalvelijat A ja C saavat puhtaat paperit, vartija oli kohtelias ja tahdikas.

Myyjä B on taas näitä Suomalaisen "palvelukulttuurin" helmiä, joille tärkeintä on sääntöjen noudattaminen, eikä asiakkaan saama palvelukokemus.

Näkisin silti, että mahdolliset jatkot tästä olisi hyvä käydä asiakaspalveluketjussa, koska tässä vartijan rooli ei ole millään tavalla relevantti.

Sinänsä toki isältäkin melkoista ylireagointia.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onhan tuo jännää toimintaa Stockmannin työntekijöiltä.

Stockmann poisti tuon videon Hullujen Päivien fb-sivuilta, kun se sinne oli ladattu, mutta kun video oli jo ehtinyt leviämään, niin pakkohan tätä sattunutta oli pahoitella.

Hullut Päivät kirjoitti:
Haamu pahoittelee ikävää ilmapallotilannetta ja välittää tätäkin kautta tavaratalon johtajan anteeksipyynnön Teemulle ja pojalle:

Hyvä Teemu Kammonen ja poikasi,
Pahoittelemme tapahtunutta ja pyydämme anteeksi vahtimestarin käytöstä. Kun ilmapallo oli annettu, sitä ei missään nimessä olisi saanut ottaa lapselta takaisin. Normaalikäytännön mukaan ilmapallot jaetaan kampanjan päätteeksi asiakkaille. Olemme teihin vielä yhteydessä selvittääksemme tilanteen ja korvataksemme aiheuttamamme mielipahan.

Ystävällisin terveisin
Tuija Wänttinen
Helsingin keskustan tavaratalon johtaja

Ottamatta kantaa Stockmannin toimintaan muuten, niin aika ryhdikkäästi paska kaatuu oletettavasti ohjeiden mukaan toimineen vahtimestarin niskaan. Turha olisikin pahoitella tai selittää firman käytäntöjä, kun syntipukki on jo valmiina.

Millään lailla en tuota juttua laittaisi vahtimestarin piikkiin.
 

änähaim

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Todettakoon tähän, että tällä kertaa vartija oli mielestäni tehtäviensä tasalla ja hoiti asian mallikelpoisesti.

Olisihan tuo vartija voinut käyttää aivojaan. Joillain ei vain tuota tilannetajua ole sitten yhtään. Jotenkin tekstistäsi tuli mieleen, että saattaisit itsekin harjoittaa kyseistä ammattia.

edit.

Totta on, että vartija toimi kuten hänen oletettiin toimivan eli harjoitti ammattiaan.

Tällaisia tapauksiahan on sattunut aina, mutta nykyään sosiaalisen median avulla niille saadaan runsaasti huomioita, ehkä jopa liikaakin.
 

Tuamas

Jäsen
Olisihan tuo vartija voinut käyttää aivojaan. Joillain ei vain tuota tilannetajua ole sitten yhtään. Jotenkin tekstistäsi tuli mieleen, että saattaisit itsekin harjoittaa kyseistä ammattia.

Ei jumalauta, lue nyt hyvä ihminen se minun tekstini.

Jotenkin tekstistäsi tuli mieleen, että saattaisit olla vielä peruskoulussa, kun luetun ymmärtäminen on niin vajavaista.

Edelleen, vartija ei kovin helposti voi tuossa kohtaa enää lähteä soveltamaan, vaan virhe on tapahtunut siinä B-kohdan asiakaspalvelutilanteessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös