Vartija – jumalasta seuraava vai säälittävä pelle?

  • 333 846
  • 2 027

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
...Asiakas tarkkailee kaupan kamerahyllyä vähän normaalia tarkemmin. Touhu näyttää epäilyttävältä ja valpas vartija menee juttelemaan asiakkaan kanssa kassalinjan jälkeen. Asiakas tyhjentää taskunsa ja sieltä löytyy kuin löytyykin kamera, jota asiakas luonnollisesti väittää omakseen. Onko vartijalla oikeus tehdä tässä tilanteessa kiinniotto? Hänhän ei ole nähnyt omin silmin varkautta eikä hän voi varmasti tietää, onko mahdollisesta varkaudesta olemassa videotallennetta...

...Vaihdetaan vain tuohon edelliseen kertomukseeni kameran tilalle Sisu-aski.

Minun nähdäkseni tästä on turha keskustella niin kauan, kun sinä rinnastat euron sisuaskin ja 600 euron kameran toisiinsa. Ja tiedän, yrität alleviivata vertauksellasi lain kirjainta, joka on periaatteessa sama. Mutta kun siitä tästä juuri on kyse.... eli sääntöjen ahtaasta tulkinnasta ja todella mustavalkoisesta ajattelusta. Ainakaan mun maailmankuva ei ole niin mustavalkoinen, että maailma järjestyy vain oikeaan ja väärään. Väliin mahtuu aika paljon harmaan eri värisävyjä ja tällöin tarvitaan sitä pelisilmää tulkita tilanteita.

Tuskin kukaan on väittänyt, etteikö teknisesti ottaen esimerkiksi tämä red bull perheenisä olisi syyllistynyt jonkinmoiseen rikokseen (vaikkakin todennäköisesti vahingossa...) viedessään liikkeestä ulos tölkin maksamatta sitä. Kyse on kai koko ajan ollut siitä, että jos on vahvat syyt epäillä, että kyseessä oli vahingosta, niin paljon fiksumpaa toimintaa olisi ollut huomauttaa tätä perheenisää ja pyytää maksamaan tuote, kuin kutsua poliisi paikalle. Huomauttamisesta (varsinkin kun siihen oli tässä tapauksessa selkeä syy...) kukaan olisi tuskin pahastunut ja vartijahan olisi jo osoittanut kauppiaan suuntaankin olevansa pätevä ja tarkkaavainen duunissaan. Jos sen sijaan videotallenteista tai muuten perhettä tarkkaillessaan vartija tietää kiistattomasti, että kyse on tahallisesta näpistysyrityksestä, niin silloin voin ymmärtää poliisin paikallekutsumisen. Tosin en ole varma, olisinko itse siinäkään tilanteessa poliisia paikalle kutsunut ajatellessani kauppiaan näkökulmasta pienimmän pahan näkökulmaa, mutta kuten sanottua, ymmärrän kyllä, että joku toinen kutsuu, jos näpistysyritys on selvästi tahallinen.

Joku muu ihmetteli kommenttiani siitä, että kauppias joutuu omalta osaltaan kantamaan vastuun liikkeessään olevien vartijoiden toiminnasta. Kauppias ostaa tässä tapauksessa ulkoistettua palvelua (työvoimaa) liikkeeseensä. Itse rinnastan tämän enempi vuokratyövoiman käyttöön. Vertailu siihen, että syyttäisin ABC huoltoasemaa, kun olen saanut huonoa palvelua sen sisätiloista löytyvästä Hesburgerista on vähintäänkin outo. Jos ei itse tätä eroa ymmärrä, niin ei minullakaan sen selittämiseksi aika ja kärsivällisyys riitä. Luulen kyllä, että kaikki ymmärtävät, jos vain tahtovat! Vartijan yllireagointi kaupassa johtaa yleensä suoraan asiakassuhteen menetykseen kauppiaalle, niin se vain menee! Kuinka moni teistä jatkaisi, siis ihan oikeasti ja käsi sydämellä, asiakassuhdetta kaupassa, jossa teitä on väärin kohdeltu ja aiheetta varkaaksi epäilty ja jopa poliisi paikalle kutsuttu? Luulen kyllä, että aika vähemmistössä ovat ne, jotka asiakassuhdetta tuommoisen jälkeen jatkavat. Vähintäänkin se vaatii jonkinlaista vastaantuloa ja kädenojennusta kauppiaalta itseltään.

Edelleen, ei poliisin ja vartijan toimenkuvaa voi yksi yhteen verrata. Esimerkki siitä, että poliisi pidättää kuulusteluja varten yökerhoammuskelussa epäiltyjä ja sen vertaaminen vartijan toimintaan hänen pysäyttäessään ja kutsuessaan poliisit paikalle sisuaskin näpistysepäilystä on yksisellitteisesti huono.

Ja lopuksi tuo nimimerkki Eikka86 esilletuoma aidan yli kiipeäminen esimerkki... Edelleen huono vertaus. Jokainen ymmärtää, että silloin ottaa tietoisen riskin, kun lähtee kiipeämään lukitun portin yli. Ei voi mielestäni verrata tilanteeseen, jossa pohditaan, oliko kyseessä vahinko vaiko tahallinen näpistys. Ainakin minä ymmärtäisin kyseisessä tilanteessa täysin, että henkilöllisyyteni ja kulkulupani halutaan varmistaa.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
J...On mulla maailman ihanimmat lapset. Arvasit väärin.

Mistä tiedät että tässä tapauksessa on kyse "normaalin kirjoissa" kulkevista henkilöistä? Mistä me tiedämme, vaikka kyseisen pariskunnan molemmat osapuolet ovat vaikkapa oikein psykopaatteja? Emme mistään. Me emme tiedä asiasta oikeastaan yhtään mitään, mutta niin vaan täällä on lauma tyyppejä leimaamassa saman tien tätä tapauksen vartijaa ja samalla myös kaikkia muita vartijoita epäpäteviksi pullistelijoiksi tai "tyypillisen retardeiksi". Samalla sanon myös mitä niin monta kertaa aiemmin: Minäkin pidän todennäköisempänä vartijan ylireagointia tässä yksittäisessä tapauksessa, mutta tietoa minulla ei ole. Ihmettelen vaan tätä haaskalle hyökkäämistä ja ihokkaiden repimistä mitä ihmiset harrastavat, jos saavat jostain edes epäilyn ettö joku vartija olisi saattanut hoitaa hommansa huonosti.

Pahoittelut, että epäilin sinua lapsettomaksi. Tosin aikaisemmin esittämäsi mielipiteet perheen ja lapsien hyväksikäyttämisestä hämäyksenä tuntuvat minusta entistä enemmän kummalliselta siinä valossa, että itselläsi lapsia on? Varmasti niitäkin ihmisiä on, jotka lapsiaan hyväksikäyttävät tällaisissa tilanteissa, mutta sellaisten täytyy olla äärimmäisen pieni osuus väestöstä. Itse en ainakaan lähtisi rakentamaan mielipidettä sen näkökulman varaan ilman parempaa tietoa!

Ja sama muutenkin. Eihän meistä kukaan tiedä asioiden todellista laitaa, et myöskään sinä? Kyse on käsittääkseni koko ajan ollut siitä, että mitä pidetään todennäköisempänä. JOS tilanne on ollut edes mahdollista tulkita vahingoksi, niin silloin mielestäni vartija yksiselitteisesti ylireagoi.

Sanottakoon nyt vielä sellainen itsestäänselvyys, että lähtökohtaisesti en pidä ketään ihmistä 'retardina' ammatin, koulutuksen, kansallisuuden ja etnisen taustan tai uskonnollisen vakaumuksen perusteella. Sen sijaan valitettavasti tiedän ihan arkielämän kokemuksesta, että henkilöitä, jotka ovat ulkoistaneet ajattelunsa muille on keskuudessamme liian paljon, kaikissa ammattiryhmissä.

En ole edes kokenut vastaavaa vääryyttä vartijoiden taholta. Muutaman kerran olen törmännyt varsin vittumaisiin portsareihen, jotka ovat käyttäneet asemaansa väärin puhtaasti siksi, koska ovat vittumaisia luonteeltaan. Mutta ottaen huomioon kuinka paljon olen sählännyt silläkin sektorilla elämäni aikana, niin kysymys on ollut niin pienestä määrästä, ettei ne kokemukset ole saaneet minua vakuuttumaan edes portsareiden yleisestä vittumaisuudesta, oikeastaan päinvastoin!
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Pahoittelut, että epäilin sinua lapsettomaksi. Tosin aikaisemmin esittämäsi mielipiteet perheen ja lapsien hyväksikäyttämisestä hämäyksenä tuntuvat minusta entistä enemmän kummalliselta siinä valossa, että itselläsi lapsia on? Varmasti niitäkin ihmisiä on, jotka lapsiaan hyväksikäyttävät tällaisissa tilanteissa, mutta sellaisten täytyy olla äärimmäisen pieni osuus väestöstä. Itse en ainakaan lähtisi rakentamaan mielipidettä sen näkökulman varaan ilman parempaa tietoa!

Ja sama muutenkin. Eihän meistä kukaan tiedä asioiden todellista laitaa, et myöskään sinä? Kyse on käsittääkseni koko ajan ollut siitä, että mitä pidetään todennäköisempänä. JOS tilanne on ollut edes mahdollista tulkita vahingoksi, niin silloin mielestäni vartija yksiselitteisesti ylireagoi.

Niin minähän juuri kirjoitin että EN ole varas, ENKÄ ole edes ajatellut moiseen puuhaan ryhtyväni. Spekuloin ajatuksella "MITÄ JOS" olisin varas. Ilmeisesti olisin sitten melkoisen hyvä varas, koska ajattelen asian siltä kantilta että koittaisin välttää kiinnijäämistä mahdollisimman hyvin. Jos taasen uskot että minä ihan tosissani meinaan käyttää jossain tilanteessa lapsiani hämäyksenä (kuten tekstissäsi annat ymmärtää), suosittelen sinulle kirjoitukseni uudelleen lukemista ajatuksella. Kenties juuri tuollainen mustavalkoinen ja yksisilmäinen päättelytapa onkin portti siihen idioottimaiseen ajatustapaan, että "kaikki tuon tai tuon ammatin edustajat ovat ihan tyhmiä"? Mene ja tiedä. Sen tosin tiedän että kaikki ihmiset tekevät virheitä päivittäin ja sallin tämän myös vartijoille, lääkäreille, diplomi-insinööreille, jne...

Kuten sanoit, varmasti löytyy ihmisiä jotka käyttävät kekseliäästi kaikki mahdolliset hämäyskeinot. Myymälävarkaudet ovat nykyään joillekin ihmisille jopa ammattimaista toimintaa. Tosin mitään mielipidettä en tuon faktan mukaan rakennakaan, kunhan vain tyydyn toteamaan että asia on näin.

Kuten olen monesti aiemmin todennut, en tiedä asian todellista laitaa. Mutta toivon kovasti että aikanaan saamme tiedon tännekin että mitä siellä oikeasti on tapahtunut. Olen jo monta kertaa sanonut myös sen mitä pidän todennäköisenä skenaariona tapahtumalle, joten en toista sitä enää. Kysehän ei ole kohdallani ollut enää vähään aikaan tästä yleisönosasto-tapauksesta, vaan yleensäkin siitä kuinka niin suuri osa tavallisista ihmisistä hyökkää kuin hyeenalauma koko ammattikunnan kimppuun, kun kuulevat että jossain jollekin vartijalle on MAHDOLLISESTI tapahtunut virhearviointi. Siitä tässä on minun osaltani kyse. Itse pidän edelleen vartijoiden työtä arvokkaana ja aliarvostettuna, eikä se mielipide muutu, vaikka joskus jossain joku vartija hoitaisikin hommansa huonosti.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kysehän ei ole kohdallani ollut enää vähään aikaan tästä yleisönosasto-tapauksesta, vaan yleensäkin siitä kuinka niin suuri osa tavallisista ihmisistä hyökkää kuin hyeenalauma koko ammattikunnan kimppuun, kun kuulevat että jossain jollekin vartijalle on MAHDOLLISESTI tapahtunut virhearviointi. Siitä tässä on minun osaltani kyse. Itse pidän edelleen vartijoiden työtä arvokkaana ja aliarvostettuna, eikä se mielipide muutu, vaikka joskus jossain joku vartija hoitaisikin hommansa huonosti.

Edelleen, tässä ketjussa on hyvinkin moni sanonut, ettei kritisoi vartijoita ammattikuntana, vaan kritisoi ainoastaan tiettyinä esimerkkeinä mainittuja vartijoita. Tämä on sitten joidenkin ketjuun kirjoittavien mielestä sama asia kuin koko ammattikunnan kritisoiminen, ja tätä en ymmärrä. Minä ja moni muukin on kokeillut vääntää rautalangasta, että koko ammattikunnan kritisoinnista ei ole kyse, mutta ilmeisesti joidenkin mielestä tässäkin pätee "yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta" -tyyppinen ajattelutapa.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Edelleen, tässä ketjussa on hyvinkin moni sanonut, ettei kritisoi vartijoita ammattikuntana, vaan kritisoi ainoastaan tiettyinä esimerkkeinä mainittuja vartijoita. Tämä on sitten joidenkin ketjuun kirjoittavien mielestä sama asia kuin koko ammattikunnan kritisoiminen, ja tätä en ymmärrä. Minä ja moni muukin on kokeillut vääntää rautalangasta, että koko ammattikunnan kritisoinnista ei ole kyse, mutta ilmeisesti joidenkin mielestä tässäkin pätee "yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta" -tyyppinen ajattelutapa.

Edelleen, tässäkin ketjussa on hyvinkin moni kirjoittanut vartijoista epäonnistujina, jotka eivät pääse poliisikouluun, ovat idioottistevareita, pullistelijoita, tyhmiä suomileijonamiehiä, hormooneilla kasvatettuja idiootteja ja ties sun mitä. Se on mielestäni törkeää yleistystä. Mikäli olet sitä mieltä että moinen ilmiö ei elä ja voi hyvin niin tällä palstalla kuin koko Suomen maassa, olet sokea. Minä tässä koitan vääntää rautalangasta, että virheitä tehdään ihan joka ammattikunnassa ja että vartijan työ on mielestäni vaativaa ja aliarvostettua. Niin kauan kuin ihmiset tekevät jotain työtä, tulee aina ja ikuisesti tapahtumaan vahinkoja ja virhearvioita. Kritiikkini ei sinällään kosketa sinua, koska sinä olet ilmeisesti samaa mieltä kanssani ja ymmärrät mitä ajan takaa. Ihmetyttää vaan miksi tietylle ammattiryhmälle vittuilu on tullut suorastaan kansallisurheiluksi.

Samalla aihetta hieman sivuten, ihmettelen toistakin yleistystä. Eli jos joku harjoittaa henkistä vahvuuttaan vaikkapa opiskelemalla tai kirjoja lukemalla, se ei herätä isompia tuntemuksia. Jotkut voivat höpöttää jostain lukutoukista jotain, mutta se on käsittääkseni aika vähäistä. Mutta annappa olla jos joku harjoittaa fyysistä vahvuuttaan voimaharjoittelulla, niin jo alkaa hormoonipuheet ja sarkastiset toteamukset siitä, kuinka yksinkertainen tämä voimaharjoittelija on. Varsinkin jos kaveri sattuu olemaan lahjakas tai ahkera kyseisessä lajissa, niin osa ihmisistä pitää itsestäänselvyytenä että voimat/lihakset on saavutettu nappeja tai piikkiä käyttäen. Lähtökohtaisesti joidenkin mielestä fyysisesti vahva ihminen EI VOI OLLA kovin älykäs. Melkoista mustavalkoisuutta ja vastakkainasettelua, jota en opi ikinä ymmärtämään. Onko tässä kaikessa pohjimmiltaan kyse kateudesta ja huonosta itsetunnosta? Joku toinen pystyy johonkin mihin minä itse en pysty, joten alan vähättelemään ja haukkumaan sitä? Aihe sinällään on hyvin mielenkiintoinen ja siitä voisi vääntää keskustelun, tosin tämä on väärä ketju siihen.

Toivon syvästi että kyse on jostain aivan muusta, sillä kateus on ruma luonteenpiirre. En ymmärrä sitä itse lainkaan. Mielestäni jos joku on kateellinen kouluja käyneelle, niin ottaa mieluummin kirjan käteen ja alkaa lukemaan, kuin kadehtii. Uskon että ihan joka ainoa keskiverto-ihminen saa luettua itselleen vähintäänkin hyvät paperit ja arvostetun aseman, mikäli vaan motivaatiota löytyy. Samoin jos jotakuta harmittaa jonkun toisen voimakkaampi olemus, niin salille vaan punttia nostamaan ja tarkistamaan ruokailutottumuksia. Ei ole vaikeaa, kunhan vaan ottaa nöyrästi selvää siitä miten asiat kannattaa tehdä. Eikä tarvi edes nappia vetää, jokainen keskiverto-ihminen pääsee hemmetin isoon/tiukkaan kuntoon, mikäli vaan motivaatiota löytyy. Mutta nyt hairahdettiin vähän sivupoluille, joten anteeksipyyntö siitä :)
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Niin minähän juuri kirjoitin että EN ole varas, ENKÄ ole edes ajatellut moiseen puuhaan ryhtyväni. Spekuloin ajatuksella "MITÄ JOS" olisin varas. Ilmeisesti olisin sitten melkoisen hyvä varas, koska ajattelen asian siltä kantilta että koittaisin välttää kiinnijäämistä mahdollisimman hyvin. Jos taasen uskot että minä ihan tosissani meinaan käyttää jossain tilanteessa lapsiani hämäyksenä (kuten tekstissäsi annat ymmärtää), suosittelen sinulle kirjoitukseni uudelleen lukemista ajatuksella. Kenties juuri tuollainen mustavalkoinen ja yksisilmäinen päättelytapa onkin portti siihen idioottimaiseen ajatustapaan, että "kaikki tuon tai tuon ammatin edustajat ovat ihan tyhmiä"? Mene ja tiedä...

En minä sinua varkaaksi epäillyt ja ymmärsin kyllä jo ensimmäisellä kerralla asiasta kirjoittaessasi, että spekuloit sillä. Jos maltat lukaista tuon vastaukseni uudelleen, huomaat sen varmaan itsekin. Sinun kommenteissa olen lähinnä ihmetellyt sitä, että hyökkäät kommenteillasi sellaisia kirjoittajia, kuten minua ja Sististä, vastaan, jotka eivät todellakaan ole vartijoita yleisesti idiooteiksi tai muutenkaan leimanneet tai aliarvostaisivat heidän työtään. Mutta tämä keskustelu riittää tältä osin minun taholtani. Olen asiani sanonut ja perustellut mielipiteeni niin hyvin kuin osaan ja en koe, että minulla keskusteluun on enää sen enempää annettavaa.
 

Cactus

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks
Tähän Tampereen caseen palatakseni uskon että jos nyt käy ilmi, että vartija on toiminut oikein kiinnioton tehdessään ja Petteri Perheenisän reklamointi asiasta tulee bumerangina takaisin, niin tuskin kuulemme tätä koskaan. Sitä vastoin JOS kävisi niin, että joku instanssi toteaisi vartijan toimineen väärin niin aivan varmasti iltalehti oikein mielellään ilmoittaa siitä..ja taas kerran äidin kirjoituksen perusteella.

Itse en usko että tästä enää kuulemme.
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näinhän tää etenee, kuten nettikeskustelut yleensä.

Aktiivisimmat keskustelijat "molemmin puolin" tuovat ihan järkeviä pointteja ja näkemyksiä.

Sitten on joku yksittäinen provoilija edustamassa kumpaakin "puolta". Tässä keskustelussa siis mallia "Vartijat on retardeja" ja "Vaikka veisit kamaa kaupasta täysin vahingossa, olet mokannut ja ansaitset kaiken paskan".

Ja sitten nämä aktiiviset, järkevät keskustelijat saavat noista provoista mielikuvan, että "ne toiset" sanoo tätä ja tätä. Eli yleistetään yksittäinen provo "vastapuolen" yleiseksi kannanotoksi.

Todellisuudessa kaikki aktiiviset keskustelijat tässäkin ketjussa ovat itse asiassa aika lailla samanmielisiä. Ja ne, jotka alkujaan kärjistivät keskustelun, tuskin ovat käyneet edes lukemassa sitä enää.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Minun nähdäkseni tästä on turha keskustella niin kauan, kun sinä rinnastat euron sisuaskin ja 600 euron kameran toisiinsa. Ja tiedän, yrität alleviivata vertauksellasi lain kirjainta, joka on periaatteessa sama. Mutta kun siitä tästä juuri on kyse.... eli sääntöjen ahtaasta tulkinnasta ja todella mustavalkoisesta ajattelusta. Ainakaan mun maailmankuva ei ole niin mustavalkoinen, että maailma järjestyy vain oikeaan ja väärään. Väliin mahtuu aika paljon harmaan eri värisävyjä ja tällöin tarvitaan sitä pelisilmää tulkita tilanteita.

Tuskin kukaan on väittänyt, etteikö teknisesti ottaen esimerkiksi tämä red bull perheenisä olisi syyllistynyt jonkinmoiseen rikokseen (vaikkakin todennäköisesti vahingossa...) viedessään liikkeestä ulos tölkin maksamatta sitä. Kyse on kai koko ajan ollut siitä, että jos on vahvat syyt epäillä, että kyseessä oli vahingosta, niin paljon fiksumpaa toimintaa olisi ollut huomauttaa tätä perheenisää ja pyytää maksamaan tuote, kuin kutsua poliisi paikalle. Huomauttamisesta (varsinkin kun siihen oli tässä tapauksessa selkeä syy...) kukaan olisi tuskin pahastunut ja vartijahan olisi jo osoittanut kauppiaan suuntaankin olevansa pätevä ja tarkkaavainen duunissaan. Jos sen sijaan videotallenteista tai muuten perhettä tarkkaillessaan vartija tietää kiistattomasti, että kyse on tahallisesta näpistysyrityksestä, niin silloin voin ymmärtää poliisin paikallekutsumisen. Tosin en ole varma, olisinko itse siinäkään tilanteessa poliisia paikalle kutsunut ajatellessani kauppiaan näkökulmasta pienimmän pahan näkökulmaa, mutta kuten sanottua, ymmärrän kyllä, että joku toinen kutsuu, jos näpistysyritys on selvästi tahallinen.
Todennäköisesti jälleen kaikki olisivat päässeet helpommalla, jos sekä myyjä että vartija olisivat hetkeksi ummistaneet silmänsä...

Näpistelijä, vartija ja myyjä painivat rajusti 20 minuuttia 1,5 euron chilipurkista

Jutusta puuttuu enää kaikki epäoleellisuudet: sadan euron ostokset, pari parkuvaa kakaraa ja paikan päällä hysteerisenä huutava vaimo, joka utelee vartijan nimeä sekä kirjoittaa umpirehellisen miehensä pöyristyttävästä kohtelusta yleisönosastoihin.
Tähän Tampereen caseen palatakseni uskon että jos nyt käy ilmi, että vartija on toiminut oikein kiinnioton tehdessään ja Petteri Perheenisän reklamointi asiasta tulee bumerangina takaisin, niin tuskin kuulemme tätä koskaan. Sitä vastoin JOS kävisi niin, että joku instanssi toteaisi vartijan toimineen väärin niin aivan varmasti iltalehti oikein mielellään ilmoittaa siitä..ja taas kerran äidin kirjoituksen perusteella.

Itse en usko että tästä enää kuulemme.
Onko tästä jutusta muuten kuulunut mitään?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Todennäköisesti jälleen kaikki olisivat päässeet helpommalla, jos sekä myyjä että vartija olisivat hetkeksi ummistaneet silmänsä...

Näpistelijä, vartija ja myyjä painivat rajusti 20 minuuttia 1,5 euron chilipurkista...

Ei kai kukaan silmien ummistamista kaipaa, mutta kyllähän 20 minuutin painiminen ja oman terveyden vaarantaminen 1,50€:n tuotteen takia (josta kauppa saa katetta ~30 - 40senttiä) on koomista. Ymmärrän, että vartija teki työtään, mutta eikö todellakaan löydy mitään muuta keinoa hoitaa tuollaista tapausta?
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Ei kai kukaan silmien ummistamista kaipaa, mutta kyllähän 20 minuutin painiminen ja oman terveyden vaarantaminen 1,50€:n tuotteen takia (josta kauppa saa katetta ~30 - 40senttiä) on koomista.

Puhumattakaan siitä, kuinka paljon tuo tuli veronmaksajille maksamaan.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Ei kai kukaan silmien ummistamista kaipaa, mutta kyllähän 20 minuutin painiminen ja oman terveyden vaarantaminen 1,50€:n tuotteen takia (josta kauppa saa katetta ~30 - 40senttiä) on koomista.
Aika moni täällä kaipasi silmien ummistamista tuossa Red Bull -casessa. Vartijan olisi pitänyt huomauttaa perheenisää ja antaa hänelle mahdollisuus maksaa parin euron tuote (josta kauppa saa katetta ~50-60 senttiä?) jälkikäteen. Tämä on koomista - ei todellakaan se, jos joku hoitaa työnsä lakien ja asetusten mukaisesti.
Ymmärrän, että vartija teki työtään, mutta eikö todellakaan löydy mitään muuta keinoa hoitaa tuollaista tapausta?
Huomauttaa asiasta ja pyytää häntä maksamaan tuote jälkikäteen? Vai onko sinulla kenties jotain muita ehdotuksia? Kerro nyt millä tavalla tuollainen asia olisi pitänyt hoitaa "muuta keinoa käyttäen"!
Puhumattakaan siitä, kuinka paljon tuo tuli veronmaksajille maksamaan.
Puhumattakaan siitä, kuinka paljon tuo tuli kauppiaalle maksamaan.

Jos parin euron Red Bull -tölkin takia kauppias menettää mahdollisesti tuhansien eurojen vuosittaiset tuotot, niin vastaavalla logiikalla tuollaisen puolentoista euron chilipurkin takia kauppias menettää vähintään muutaman sadan euron tuotot... Voin hyvin kuvitella, että tämä 35-vuotias henkilö ei enää rahojaan kuskaa tuohon lahtelaiseen kauppaan vain ja ainoastaan siksi, että sikaniska steroidi-idiootti-stevari leijonavaakunoineen kävi päälle jonkun puolentoista euron chilipurkin takia.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aika moni täällä kaipasi silmien ummistamista tuossa Red Bull -casessa. Vartijan olisi pitänyt huomauttaa perheenisää ja antaa hänelle mahdollisuus maksaa parin euron tuote (josta kauppa saa katetta ~50-60 senttiä?) jälkikäteen.

Niillä hajanaisilla tiedoilla, joita olen mediasta saanut, on näiden tapausten välillä melkoisen helppo nähdä eroja. Ihmettelen melko paljon, miten aggressiivisesti käyttäytyvän ja tietoisesti chiliä varastavan tyypin teko voidaan rinnastaa vahingossa kärryihin jumittuneen Redbull-tölkin epähuomiossa kassan ohi vieneen perheenisän tapaukseen.

Jos ei näitä eroja huomaa, niin kannattaa kokeilla katsoa, mitä tarkoittavat sellaiset sanat kuin "tahallisuus" ja "vahinko". Minä en jaksa alkaa niiden määritelmiä kertomaan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Huomauttaa asiasta ja pyytää häntä maksamaan tuote jälkikäteen? Vai onko sinulla kenties jotain muita ehdotuksia? Kerro nyt millä tavalla tuollainen asia olisi pitänyt hoitaa "muuta keinoa käyttäen"!...

Ehkä pitäisi ajatella pienimmän haitan kautta eli antaa kaverin mennä, pistää naaman muistiin, ehkä ottaa valokuva ja antaa porttikielto?? En tiedä onko tuo mahdollista, mutta kyllähän oman terveyden vaarantaminen puolentoista euron purkin takia on erikoista.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Todennäköisesti jälleen kaikki olisivat päässeet helpommalla, jos sekä myyjä että vartija olisivat hetkeksi ummistaneet silmänsä...

Näpistelijä, vartija ja myyjä painivat rajusti 20 minuuttia 1,5 euron chilipurkista

Jutusta puuttuu enää kaikki epäoleellisuudet: sadan euron ostokset, pari parkuvaa kakaraa ja paikan päällä hysteerisenä huutava vaimo, joka utelee vartijan nimeä sekä kirjoittaa umpirehellisen miehensä pöyristyttävästä kohtelusta yleisönosastoihin...

Minä en oikein jaksa uskoa, että sinäkään pystyt oikeasti rinnastamaan tätä linkittämääsi tapausta tuohon aikaisemmin keskustelun kohteena olleeseen tapaukseen, mutta jos tuollainen turha provoaminen tuottaa mielihyvää, niin anna palaa vaan! Oman fiksuutesi sinä sillä vaan osoitat!
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Niillä hajanaisilla tiedoilla, joita olen mediasta saanut, on näiden tapausten välillä melkoisen helppo nähdä eroja.
Kuten?

- mistä esim. tiedät, että chili-purkki on viety tietoisesti?
- mistä esim. tiedät, että chiliä varastava tyyppi käyttäytyi aggressiivisesti ennen vartijan väliintuloa?
- mistä esim. tiedät, että Red Bull -tölkkiä ei viety tietoisesti?
- mistä esim. tiedät, että Red Bull -tölkin vienyt tyyppi ei käyttäytynyt aggressiivisesti vartijan tullessa väliin?
Ihmettelen melko paljon, miten aggressiivisesti käyttäytyvän ja tietoisesti chiliä varastavan tyypin teko voidaan rinnastaa vahingossa kärryihin jumittuneen Redbull-tölkin epähuomiossa kassan ohi vieneen perheenisän tapaukseen.
- molemmissa tapauksissa kaupan omaisuutta on viety kassalinjan ohi maksamatta ja/tai käyttämättä kassalla
- molemmissa tapauksissa viedyn omaisuuden arvo on ollut parin euron luokkaa
Jos ei näitä eroja huomaa, niin kannattaa kokeilla katsoa, mitä tarkoittavat sellaiset sanat kuin "tahallisuus" ja "vahinko". Minä en jaksa alkaa niiden määritelmiä kertomaan.
Kerro nyt minulle (ja meille kaikille) miten olet tullut päätelmään, että Red Bull -tölkki vietiin "vahingossa" ja chili-purkki "tahallisesti"!

Muuten ymmärrän oikein hyvin termien eron! Ja kun tähän määritelmäleikkiin päästiin, niin tarkastatko samalla mitä tarkoittavat termit "huolimattomuus" ja "vastuu omista teoistaan"...
Ehkä pitäisi ajatella pienimmän haitan kautta eli antaa kaverin mennä, pistää naaman muistiin, ehkä ottaa valokuva ja antaa porttikielto?? En tiedä onko tuo mahdollista, mutta kyllähän oman terveyden vaarantaminen puolentoista euron purkin takia on erikoista.
Eli eli... toisin sanottuna ehdotat silmien ummistamista ja työtehtävien laiminlyömistä?

Aika omituinen ajatusmaailma, jos/kun varastaminen on hyväksyttyä, koska tavaran arvo oli niin pieni. Tätähän voidaan laajentaa, että pienen tytön raiskaaminen on hyväksyttävämpää kuin ison naisen. Tai pienen kusipään tappaminen on hyväksyttävämpää kuin satakiloisen körilään...
Minä en oikein jaksa uskoa, että sinäkään pystyt oikeasti rinnastamaan tätä linkittämääsi tapausta tuohon aikaisemmin keskustelun kohteena olleeseen tapaukseen - - -
- molemmissa tapauksissa kaupan omaisuutta on viety kassalinjan ohi maksamatta ja/tai käyttämättä kassalla
- molemmissa tapauksissa viedyn omaisuuden arvo on ollut parin euron luokkaa
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Aika omituinen ajatusmaailma, jos/kun varastaminen on hyväksyttyä, koska tavaran arvo oli niin pieni. Tätähän voidaan laajentaa, että pienen tytön raiskaaminen on hyväksyttävämpää kuin ison naisen. Tai pienen kusipään tappaminen on hyväksyttävämpää kuin satakiloisen körilään...

Minusta sinun ajatusmaailma on omituinen, kun rinnastat näpistyksen raiskaamiseen ja tappamiseen.

Ymmärrän, että vartijalla on kiinniotto-oikeus, mutta eikö tuota tapausta olisi voitu siirtää poliisille antamalla tuntomerkit ja vaikka valokuva näpistelijästä? Otetaan kiinni tavattaessa. Vai onko vartijalla kiinniottovelvollisuus tuollaisessa tilanteessa?
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Minusta sinun ajatusmaailma on omituinen, kun rinnastat näpistyksen raiskaamiseen ja tappamiseen.
Kaikki (näpistys, varkaus, raiskaus, tappo, murha) rikkovat mielestäni Suomen lakia sekä yhteiskunnan pelisääntöjä. Niistä saatavat tuomiot ja sanktiot ovat erisuuruisia, mutta jokaisesta teosta joutuu vastaamaan kiinnijäätyään.
Ymmärrän, että vartijalla on kiinniotto-oikeus, mutta eikö tuota tapausta olisi voitu siirtää poliisille antamalla tuntomerkit ja vaikka valokuva näpistelijästä? Otetaan kiinni tavattaessa. Vai onko vartijalla kiinniottovelvollisuus tuollaisessa tilanteessa?
Noh, käsittääkseni vartijalle maksetaan palkkaa siitä, että hän ottaa varkaita kiinni. Saatan tietysti olla väärässäkin? Jos nyt ehdotat, että vartija siirtäisi oman työtehtävänsä poliisille, niin minun mielestäni siinä laiminlyödään omia työtehtäviä.

Palstalta löytyy varmasti minua tietävämpiä henkilöitä vastaamaan tuohon kiinniotto-oikeus/kiinniottovelvollisuus -kysymykseesi. Kirjoitan vain omaa näkemystäni työtehtävien tunnollisesta hoitamisesta.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....
Aika omituinen ajatusmaailma, jos/kun varastaminen on hyväksyttyä, koska tavaran arvo oli niin pieni....

Älä viitsi verrata näitä tapauksia. Sinulla on RedBull casesta tiedossa vain ja ainoastaan se, että se on kerrottu menneen vahingossa ohi kassan. Sinulla EI OLE mitään muuta tietoa tuosta tapauksesta. Kukaan ei ole kiistänyt tuota kertomusta, lukuunottamatta joitain jatkoajan kirjoittajia.

Aika omituinen ajatusmaailma verrata vahinkoa ja tahallista tekoa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Noh, käsittääkseni vartijalle maksetaan palkkaa siitä, että hän ottaa varkaita kiinni. Saatan tietysti olla väärässäkin? Jos nyt ehdotat, että vartija siirtäisi oman työtehtävänsä poliisille, niin minun mielestäni siinä laiminlyödään omia työtehtäviä...

Ihan vastaavasti myyntiedustajalle maksetaan palkkaa myymisestä, mutta ei hänkään saa kaikkia kauppoja tehtyä. Joskus tilanne on vaan sellainen, että homma ei onnistu. Käsittääkseni poliisin työtehtäviin kuuluu ottaa näpistelijä kiinni, mikäli vartija ei ole tähän pystynyt.

Ymmärrän tuon painin, mikäli kyse on taparikollisesta tms., jolle osoitetaan että tässä kaupassa asioihin puututaan.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Käsittääkseni poliisin työtehtäviin kuuluu ottaa näpistelijä kiinni, mikäli vartija ei ole tähän pystynyt.

Periaatteessa kyllä, mutta arvaa kuinka korkealle menee tehtävien kiireellisyyttä arvioidessa? Suurella todennäköisyydellä homma jäisi hoitamatta, ellei vartija suorittaisi kiinniottoa. Pelkän kuvan perusteella on paha lähteä hakemaan, minne se Pertsa tai Arska tai Nipa tällä kertaa livahti, etenkin jos vakituista osoitetta ei ole. Kuvien jako kaikille partioille periaatteella "ottakaa kiinni tavattaessa" ei ole realistista huomioiden näpistelijöiden valtavan määrän. Hyvin pienellä paikkakunnalla saattaisi onnistuakin, mutta tuskin edes keskikokoisessa kaupungissa.

Ymmärrän tuon painin, mikäli kyse on taparikollisesta tms., jolle osoitetaan että tässä kaupassa asioihin puututaan.

Veikkaan, että nimenomaan tästä on ollut kyse. Eihän kukaan normaali ihminen sylje toisen päälle.
 

Parker27

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Ihan vastaavasti myyntiedustajalle maksetaan palkkaa myymisestä, mutta ei hänkään saa kaikkia kauppoja tehtyä. Joskus tilanne on vaan sellainen, että homma ei onnistu. Käsittääkseni poliisin työtehtäviin kuuluu ottaa näpistelijä kiinni, mikäli vartija ei ole tähän pystynyt.
Mutta jättääkö myyntiedustaja varmat kaupat tekemättä vaan sen takia että ei kaikkia kauppoja tartte saada aina tehtyä?

Kyllä minä luulen että jokainen haluaa tehdä työnsä hyvin. Alalla kuin alalla. Ainakin itse siihen pyrin. Ja jos se vaatiin vartijana kiinniottaa näpistelijä niin sitten otetaan kiinni. Tai myyntiedustajana tehdä kauppoja niin sitten niitä tehdään ja niihin pyritään.
 

teeveemies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ymmärrän, että vartijalla on kiinniotto-oikeus, mutta eikö tuota tapausta olisi voitu siirtää poliisille antamalla tuntomerkit ja vaikka valokuva näpistelijästä? Otetaan kiinni tavattaessa. Vai onko vartijalla kiinniottovelvollisuus tuollaisessa tilanteessa?

Tämä tarkoittaisi melko varmasti sitä, että näppäriä ei saataisi kiinni, ellei sitten olisi poliisin tuttu, jonka joku poliisi tunnistaisi kameroilta. Jos ei ole, poliiseilla ei ole nykyään aikaa "tuhlata" 1,5 euron näppäriin tai tehdä kunnollista etsintää asian tiimoilta, kun muita tehtäviä tulee lähes liukuhihnalta ja nekin olisi pistettävä tärkeysjärjestykseen. Näpistykset eivät mene siinä kovin korkealle.

Kyllä vartijan duuni on mielestäni auttaa poliisia. Vartijan homma on ottaa yksinkertaisesti näppäri kiinni. Ja jos kyseisellä näppärillä ei ollut mitään teräasetta, tms, niin hyvillä mielin painiin vaan! Varmasti saa kiitoksensa tuosta toiminnasta.

Onko teillä muuten käynyt mielessä, mitkä ovat suurimpia syitä, miksi näppärit yrittävät pakoon tai lähtevät painiin. Tuskin ainakaan se sakko. Ehkä suurimpia syitä ovat putkareissun välttäminen, huumeaineiden hallussapito tai sitten yksinkertaisesti päihtymyksestä johtuva typeryys. Voihan toki myös olla, että on ollut poliisin kanssa aikaisemminkin tekemisissä ja haluaa vältellä heitä kaikin keinoin.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Tämä tarkoittaisi melko varmasti sitä, että näppäriä ei saataisi kiinni, ellei sitten olisi poliisin tuttu, jonka joku poliisi tunnistaisi kameroilta.

Mitä sitten? 99,9 % ylinopeutta ajavista ei jää kiinni. Kuka tahtoo yhteiskunnan, jossa jää?

Jokainen ylinopeutta ajava on suurempi rikollinen kuin näpistäjä. Jokainen ylinopeutta ajava riskeeraa muiden hengen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös